Gå til innhold

Jeg vet jeg er en snobb, men...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes det likevel er kjipt å føle at de fleste som bor rundt en er totalt uinteressante mennesker. Jeg er vokst opp i storbyen og flyttet på bygda på grunn av kjærligheten. Fikk 3 barn med mannen, ble ferdig med utdanningen og har nå godt betalt og spennende jobb. Før jeg flyttet til denne bygda startet jeg på annen utdanning som ikke lot seg gjennomføre i nærmeste storby, så måtte da velge noe annet. Jeg har altså 3 år med uavsluttet utdanning og en master. Mine barn går på liten skole her i bygda og vi omgås jo andre foreldre, naboer og andre. Jeg er også venn med mange av foreldrene på FB. Det som jeg synes er veldig kjipt, er at de aller fleste enten ikke har utdanning i det hele tatt, eller har yrkesfaglig utdanning. Det er ikke noe problem i seg selv, men 80 % av disse skriver flere feil i en setning hver gang de publiserer noe på FB, er ikke interessert i musikk, kunst, litteratur, politikk og andre reisemål enn fyllasyden der man ligger på en strand og steker seg før man går og shopper billige ting.

Jeg forteller ikke andre at de bør ha samme interesser som meg, men mange synes jeg er for snobbete. "Hvorfor har du så mange bøker? Har du lest dem alle? Vi har ikke bokhyller hjemme". "Hva skal du med å lære et språk til? Hva skal du bruke det til?", "Hvorfor drar dere ikke til syden? Det er sikkert kjedelig i det landet dere skal til" (vi skulle dra på oppdagelsesferd i Italia med mange museumsbesøk, en konsert, naturopplevelser og minimalt med shopping). Jeg kan spille et instrument og har fått flere forespørsler om å spille gratis i barnebursdager og diverse annet, for "det er jo så fint med taffelmusikk". Begynner man å diskutere politikk, så er det samme hakk i plata om at det og det partiet er bra, og det og det partiet er bæsj, for å si det på treåringenes språk. Spør man om de har lest partiprogrammer, nei, det har de ikke, men de har masse meninger om hva partiet står for basert på rykter fra naboen, en eller annen TV-sending og noe de har lest i en blogg.

Og ja, jeg vet at det er jeg som er problemet, men det er fortsatt kjipt. Skulle ønske det fantes folk i omgangskretsen som kunne diskutere verdenspolitikk, gå på konsert med meg, prate om bøker vi har lest eller lære noe sammen. Flere som meg?

Anonymkode: 3b8a9...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dessverre føler jeg det litt som deg. Jeg kommer ikke fra en stor by heller, men bor definitivt på bygda nå. Har god jobb, masterutdanning, spiller 2 instrument, elsker å lese bøker I alle sjangre. Dessverre opplever jeg å ikke være på bølgelengde med flere rundt meg. Finner jeg noen som endelig kan gi meg input og fruktbare diskusjoner er jeg solgt :) 

Hva tenker mannen din om dette da?

Anonymkode: cf728...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres sosialt überkjedelig ut, hvor langt er det til oppegående strøk? Er det kort nok kan dere jo greit leve med å ha døllinger rundt til vanlig, og så oppsøke/invitere folk til mer planlagt samvær, om det ellers er et fint sted å bo og døllingene er hyggelige, hvilket det høres ut som de er, på et overfladisk plan. Men hvis det er langt til siviliserte strøk hadde jeg nok valgt å flytte på meg. Har du ikke tilgang på oppegående mennesker via jobb eller bor de ikke på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dessverre føler jeg det litt som deg. Jeg kommer ikke fra en stor by heller, men bor definitivt på bygda nå. Har god jobb, masterutdanning, spiller 2 instrument, elsker å lese bøker I alle sjangre. Dessverre opplever jeg å ikke være på bølgelengde med flere rundt meg. Finner jeg noen som endelig kan gi meg input og fruktbare diskusjoner er jeg solgt :) 

Hva tenker mannen din om dette da?

Anonymkode: cf728...62d

Mannen min er dessverre akkurat som de andre - leser ikke bøker, går ikke på konsert, hobbyen hans er dataspill og noe turer ute i naturen. Han har ingen interesse av å lære seg språk, dans eller diskutere politikk. Så jeg føler meg ganske alene. Mannen har jo selvfølgelig mange gode kvaliteter, blant annet er han arbeidsom og god far, og jeg elsker ham høyere enn himmelen. Men vi finner aldri på noe sammen uten barna, fordi vi ikke har felles interesser.

Anonymkode: 3b8a9...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Det høres sosialt überkjedelig ut, hvor langt er det til oppegående strøk? Er det kort nok kan dere jo greit leve med å ha døllinger rundt til vanlig, og så oppsøke/invitere folk til mer planlagt samvær, om det ellers er et fint sted å bo og døllingene er hyggelige, hvilket det høres ut som de er, på et overfladisk plan. Men hvis det er langt til siviliserte strøk hadde jeg nok valgt å flytte på meg. Har du ikke tilgang på oppegående mennesker via jobb eller bor de ikke på samme sted?

De som jobber sammen med meg har etablerte vennekretser, flere barn og har egentlig ikke tid til så mye sosialt samvær, dessverre. Flytte blir også problematisk fordi ungene har røtter her, jeg har veldig godt betalt jobb og mannen har hele familien sin her. Flytter vi, vil vi aldri ha avlastning med barna blant annet.

Anonymkode: 3b8a9...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er snopp. Og du tar feil.

Din hovmodenhet gjør at du ikke ser menneskene for hva de er. Du tror at du bestemmer hva som er spennende og viktig her i verden? Skam deg. Du har overhodet ikke selvinnsikt, det i seg selv gjør at du ikke er en god samtalepartner. Tipper naboene dine tenker sitt om deg, hvor pretensiøs du er, men samtidig så grunn..

Anonymkode: 52fd7...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det finst vel kanskje slike plassar med berre ein type folk, men eg har til gode å oppleve det. (og eg har budd litt rundtomkring i mange bygder og alltid funne nokon ein kan diskutere både musikk og politikk med uten å møte veggen) Men ein må vere opne for at folk har eit indre som ikkje står i stil med det ytre, for å seie det slik. Ofte går folk i vranglås om du dømmer dei for fort, eller det skin igjennom at du forventar at dei stemmer eit spesielt parti og ikkje har noko intellektuell kapasitet. Omtrent som at mange av dei kanskje dømmer deg til å vere ein snobb som ikkje kan diskutere andre ting enn høgtflygande kultur osb. Vis alle menneske var litt meir opne mot kvarandre ville det kanskje vore litt lettare for oss alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du høres snobbete og grunn ut! For hva er egentlig bedre og "viktigere" ved å diskutere en random roman enn feks se&hør, en blogg eller et eventyr om du vil? 

Anonymkode: a896f...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI prøver ikke å bestemme hva som er riktig eller best å være interessert i, hun sier at hun savner noen som er interesser i det samme som henne. To høyst forskjellige ting der, altså.

Endret av uhhuhher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9 års høyere utdanning, bl.a. master. Mange av de mest interessante menneskene jeg har møtt, har ikke gått på høyskole/universitet. De har mange gode egenskaper som du mangler. Se deg i speilet!

Anonymkode: fd7d3...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke like kultivert som deg, sikkert miljøskadd av å være født på bygda 😂 Men savnet mye av det dunevner i sosial omgang m andre mennesker. Har drept mang en samtale ved å nevne sosiale forhold eller fortalt om ei bok jeg liker (som ikke var Harry Potter eller fifty shades of grey). Så føler meg nokså begrenset sosialt, og ender ofte om å snakke om "artige" hendelser med ungene mine, det tar iallefall ikke nuven av samtalen. Her omkring er det også hvilken sydenferie du har booket, hva skal sminke- og hårprodukt du bruker eller om du skal ut i helga som er gangbare temaer. Ja, og selvfølgelig siste sladder da ...

Anonymkode: 6262f...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du er snopp. Og du tar feil.

Din hovmodenhet gjør at du ikke ser menneskene for hva de er. Du tror at du bestemmer hva som er spennende og viktig her i verden? Skam deg. Du har overhodet ikke selvinnsikt, det i seg selv gjør at du ikke er en god samtalepartner. Tipper naboene dine tenker sitt om deg, hvor pretensiøs du er, men samtidig så grunn..

Anonymkode: 52fd7...a6e

Au, au, au.

Snopp? Hovmodenhet?

Du er sikkert en av naboene! 😂

Anonymkode: 6d6e4...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nok ikke like kultivert som deg, sikkert miljøskadd av å være født på bygda 😂 Men savnet mye av det dunevner i sosial omgang m andre mennesker. Har drept mang en samtale ved å nevne sosiale forhold eller fortalt om ei bok jeg liker (som ikke var Harry Potter eller fifty shades of grey). Så føler meg nokså begrenset sosialt, og ender ofte om å snakke om "artige" hendelser med ungene mine, det tar iallefall ikke nuven av samtalen. Her omkring er det også hvilken sydenferie du har booket, hva skal sminke- og hårprodukt du bruker eller om du skal ut i helga som er gangbare temaer. Ja, og selvfølgelig siste sladder da ...

Anonymkode: 6262f...9e7

Men herlighet!! Her må jeg beklage skrivefeilene altså, dette så ikke bra ut. Tror autocorrect ikke er så korrekt lenger 😂

Anonymkode: 6262f...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes også du høres snobbete og grunn ut! For hva er egentlig bedre og "viktigere" ved å diskutere en random roman enn feks se&hør, en blogg eller et eventyr om du vil? 

Anonymkode: a896f...26a

En god roman er både bedre og viktigere enn Se&Hør på alle måter. Litterært, språklig, kunstnerisk og innholdsmessig. Romanen tar opp fellesmenneskelige spørsmål. Prøv deg f eks på "Møte ved milepælen", der du vil komme innom kjærlighet og lojalitet i det ene kapittelet, deretter blåst opp til det mye større spørsmålet landssvik og lojalitet i et senere... En roman kan dessuten sette dagsorden. En forfatter kan endre et helt land, eller starte en politisk bevegelse kun ved å skrive. I mange land spilles fortsatt "Et dukkehjem" som potent politisk litteratur...

Se&Hør appellerer til menneskets mest primitive nysgjerrighet og sladderaktighet. Kun det. Kun kikkergenet blir tilfredsstilt.

Så jo, beklager. Det er ikke ett fett hva man snakker om.

Anonymkode: 6d6e4...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min er dessverre akkurat som de andre - leser ikke bøker, går ikke på konsert, hobbyen hans er dataspill og noe turer ute i naturen. Han har ingen interesse av å lære seg språk, dans eller diskutere politikk. Så jeg føler meg ganske alene. Mannen har jo selvfølgelig mange gode kvaliteter, blant annet er han arbeidsom og god far, og jeg elsker ham høyere enn himmelen. Men vi finner aldri på noe sammen uten barna, fordi vi ikke har felles interesser.

Anonymkode: 3b8a9...1a2

Men altså. Hvor mange bor det egentlig i den bygda...? 

For jeg regner det som at jeg selv bor på en liten plass, men her er det f eks et meget høyt nivå på musikk- og teatermiljøet (som er viktig for meg), det er kunstforening som kuraterer utstillinger i to ulike lokaler samt flere aktive kunstnere som stiller ut i egne gallerier eller åpner sitt atelier for visning. Det er litteraturforening også (som jeg dessverre kun er passivt medlem av, men dog!) 

Og her bor det under 9000 innbyggere. 

Anonymkode: 6d6e4...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt, hi. Det er ikke noe rart at du ønsker å omgås folk som er på samme "nivå" (eller skal vi si bølgelengde, siden det ikke er snakk om at noen er "over" eller "under" noen andre) som deg selv og har de samme eller liknende interesser.
Det kan jo være du finner noen hvis du leter litt mer. Husk, Hans Børli var tømmerhogger og Olav H. Hauge var bonde....

Selv bor jeg i byen og har venner som har høy utdannelse. Men jeg har også venner som ikke har det, men som likevel er interessante og reflekterte.

 

For øvrig kunne jeg ALDRI ha vært sammen med en mann som ikke var interessert i samfunn, politikk og kultur og som aldri leste romaner....

Anonymkode: b1528...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes også du høres snobbete og grunn ut! For hva er egentlig bedre og "viktigere" ved å diskutere en random roman enn feks se&hør, en blogg eller et eventyr om du vil? 

Anonymkode: a896f...26a

Nei, si det. Hva med ALT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En god roman er både bedre og viktigere enn Se&Hør på alle måter. Litterært, språklig, kunstnerisk og innholdsmessig. Romanen tar opp fellesmenneskelige spørsmål. Prøv deg f eks på "Møte ved milepælen", der du vil komme innom kjærlighet og lojalitet i det ene kapittelet, deretter blåst opp til det mye større spørsmålet landssvik og lojalitet i et senere... En roman kan dessuten sette dagsorden. En forfatter kan endre et helt land, eller starte en politisk bevegelse kun ved å skrive. I mange land spilles fortsatt "Et dukkehjem" som potent politisk litteratur...

Se&Hør appellerer til menneskets mest primitive nysgjerrighet og sladderaktighet. Kun det. Kun kikkergenet blir tilfredsstilt.

Så jo, beklager. Det er ikke ett fett hva man snakker om.

Anonymkode: 6d6e4...dc9

Men det er det jo du som mener! Du mener da at du er bedre enn andre fordi du leser romaner og de leser Se og Hør. Du er jo ikke det, du har bare andre interesser. 

Jeg jobber i et typisk akademikermiljø, og jeg blir litt lykkelig hver gang noen tør å gå utenfor boksen å snakke om noe som ikke er politisk korrekt for akademikere å snakke om hele tida. Det synes jeg er slitsomt, at folk på død og liv skal bruke enhver samtale de deltar i til å vise at de er litt mer intelektuelle enn andre. 

Anonymkode: b8c56...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er det jo du som mener! Du mener da at du er bedre enn andre fordi du leser romaner og de leser Se og Hør. Du er jo ikke det, du har bare andre interesser. 

Jeg jobber i et typisk akademikermiljø, og jeg blir litt lykkelig hver gang noen tør å gå utenfor boksen å snakke om noe som ikke er politisk korrekt for akademikere å snakke om hele tida. Det synes jeg er slitsomt, at folk på død og liv skal bruke enhver samtale de deltar i til å vise at de er litt mer intelektuelle enn andre. 

Anonymkode: b8c56...f2f

Og å lese og diskutere Se&Hør er å "gå ut av boksen", mener du??

Det er vel tvert imot å gå rett inn i en boks. Du er annerledes om du leser dikt, altså. Ikke om du leser Se&Hør. Det er meget allment å lese sladreblader, de selger i hundretusenvis hver uke! 

Anonymkode: 6d6e4...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 9 års høyere utdanning, bl.a. master. Mange av de mest interessante menneskene jeg har møtt, har ikke gått på høyskole/universitet. De har mange gode egenskaper som du mangler. Se deg i speilet!

Anonymkode: fd7d3...7b7

Ja! Akkurat samme erfaring har jeg også! De mest interessante menneskene jeg kjenner er de som tok utradisjonelle valg i livet. Og de som har vært gjennom litt av hvert. Utdanning er absolutt ikke en pekepinn på hvor interessante, og kunnskapsrike mennesker er. 

Anonymkode: 90409...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å engasjere deg i en hobby? Mange bygdedamer er racere på håndarbeid og håndverk. Og da får dere kanskje noe felles å snakke om også. 

Eller les deg opp på økologisk dyrking, urter, hønsehold, noe sånt? Lag deg et prosjekt som føles meningsfylt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og å lese og diskutere Se&Hør er å "gå ut av boksen", mener du??

Det er vel tvert imot å gå rett inn i en boks. Du er annerledes om du leser dikt, altså. Ikke om du leser Se&Hør. Det er meget allment å lese sladreblader, de selger i hundretusenvis hver uke! 

Anonymkode: 6d6e4...dc9

Jeg mener ikke nødvendigvis det nei. Blant akademikere er det nesten tabu å snakke om Se og Hør uten en litt hånlig latter enda, i alle fall på min jobb er man i høy grad annerledes om man leser Se og Hør.

Poenget mitt var imidlertid at akademikere er akkurat likedan som yrkesfagarbeidere, de prøver å passe inn i miljøet de ferdes i. 

Man er ikke "bedre" eller "mer interessant" om man leser dikt, og folk må slutte å tro at man er så innmari mye mer interessante enn andre for at man har rusla rundt på universitetet i noen år!

Anonymkode: b8c56...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad, snakker 5 språk, spiller  flere instrumenter, maler, synger, skriver tekster, har også opplevd mange svært tøffe ting i livet og har stor empati m andre (ja det ble litt skryt av meg 😁) men har møtt maaaaaange intelligente mennesker med master osv som er veldig kjedelige, deler lite om seg selv, ikke empatiske, opplevd svært lite i livet, har fått ting flytende på ei fjøl i livet og er arrogante og hovmodige, og matcher ikke min personlighet i det hele tatt...... det handler om å finne noen man er på bølgelengde med på tvers av alle kategorier man putter mennesker i.

Anonymkode: 375ef...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du føler deg "fanget" sosialt sett. Er selv fra bygda og ble alltid sett på som en nerd. Vi flytta til byen og hjelpe meg, endelig kan man faktisk diskutere spennende temaer! Ja, vi snakker også om været og irriterende naboer, men man får allikevel litt hjerneføde iblant.

Siden du ikke bare kan hive alt du har i hendene og rømme bygda, hva med å prøve å finne dem som kanskje har lignende interesser? Er det noen male-kurs i nabobygda? Biblioteket har kanskje bok-klubb? etc  

Anonymkode: ddaa0...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, sug lut skrev:

Nei, si det. Hva med ALT?

Det er din private mening! Andre er av andre meninger. At noe skal være bedre enn annet er bare tull. Romaner er og blir eventyr uansett hvor mye mer dere ønsker å legge i det!

Anonymkode: a896f...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...