Gå til innhold

Slipper dere som er trenere unna noe som helst av dugnader?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her er mannen fotballtrener for største barnet vårt. Jeg for yngste. Ila. året betaler vi 1200 kr i treningsavgift per barn, har 1—2 vakter på en cup klubben arrangerer, dugnader fior å rydde bane og området rundt og selger lodd. Det vi slipper unna pga at vi er trenere er fire kioskvakter. 

Stiller opp på dugnader på skolen og på vinteridretten barna driver med. Der sitter jeg "kun" som sekretær i styret, så det er ikke store jobben. MEN fotballen synes jeg nesten overtar fritida vår i sommerhalvåret. Til sammen går det med tre dager til treninger, og to til kamper. I tillegg kommer alle andre oppgaver pluss minst fire møter. Har tatt opp dette med klubben, men de mener det er ugreit at trenere skal slippe unna dugnadene og treningsavgiftene. 

En av oss kan selvfølgelig slutte som trenere, men tenkte å høre hvordan det er i andre klubber rundt omkring før jeg gjør noe "drastisk". Er det bare slik det er? 

Anonymkode: 371ef...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss må de som får betaling for trenerjobben være med på dugnad mens de som ikke får betalt slipper. For dem regnes trenerjobben som dugnad.

Anonymkode: c1a11...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være trener er jo dugnad! Du gjør jo dette for klubben og barna. Jeg er selv trener og enkelte synes det er rart at jeg har en vanlig jobb utenom, siden jeg er så mye på feltet og organiserer så mye med laget ellers. Enkelte tror faktisk at trenerne er lønnet av klubben.

Jeg har selv tatt vakter der foreldrene som er satt opp ikke har dukket opp, baker ofte 2 kaker siden jeg vet det er noen som ikke gjør det osv. I utgangspunktet er trenerne fritatt dugnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treneren til min sønn er ikke med på dugnad. Og det synes jeg er flott. Han stiller opp på trening 2 dager i uken i all slags vær, organiserer cuper og alt helt gratis

Anonymkode: 9f8c8...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sug lut skrev:

Da jeg var trener var jeg likevel satt opp like mange dugnader som alle andre, selvsagt.

Hvorfor er det selvsagt? Gjør man ikke allerede sin del og vel så det når man stiller opp som trener?

Anonymkode: 5107c...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, sug lut skrev:

Da jeg var trener var jeg likevel satt opp like mange dugnader som alle andre, selvsagt.

Hvorfor er det selvsagt at enkelte må bruke dobbelt av sin fritid, mens andre slipper kun med halvparten av dette? Det er ikke vanlig at trenere er med på ALLE dugnader, så noe "selvsagt" er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Hvorfor er det selvsagt at enkelte må bruke dobbelt av sin fritid, mens andre slipper kun med halvparten av dette? Det er ikke vanlig at trenere er med på ALLE dugnader, så noe "selvsagt" er det ikke.

Du kan ri rettighetshesten din i dag også, men jeg er nå engang av den oppfatning at man gjør det som er nødvendig for at unger og voksne skal få drive med det de vil, og på lista over nødvendigheter står dugnadene, og da med alle tilstede. Dessuten er dugnad hyggelig.

Du mener kanskje også at det er helt uhørt at to foreldre settes opp til å jobbe når de bare har ett barn?

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Du kan ri rettighetshesten din i dag også, men jeg er nå engang av den oppfatning at man gjør det som er nødvendig for at unger og voksne skal få drive med det de vil, og på lista over nødvendigheter står dugnadene, og da med alle tilstede. Dessuten er dugnad hyggelig.

Du mener kanskje også at det er helt uhørt at to foreldre settes opp til å jobbe når de bare har ett barn?

Vet ikke helt hva du mener med det første der, jeg har ikke skrevet noe på forumet her på lange tider. Og jeg er ikke trener selv, men er evig takknemlig overfor de som stiller opp som trenere for mitt barn. Jeg tar gjerne dobbelt opp av dugnader for at de skal slippe, de jobber jo på dugnad hver eneste uke!

Og nei, jeg mener ikke det siste du sa, skjønner ikke hvor du får det fra. Vi har faktisk bare ett barn, og tvert imot så er det jo mye enklere for oss å stille opp på sånt enn de som har flere. Så det gjør vi med glede.

Anonymkode: 5107c...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vet ikke helt hva du mener med det første der, jeg har ikke skrevet noe på forumet her på lange tider. Og jeg er ikke trener selv, men er evig takknemlig overfor de som stiller opp som trenere for mitt barn. Jeg tar gjerne dobbelt opp av dugnader for at de skal slippe, de jobber jo på dugnad hver eneste uke!

Og nei, jeg mener ikke det siste du sa, skjønner ikke hvor du får det fra. Vi har faktisk bare ett barn, og tvert imot så er det jo mye enklere for oss å stille opp på sånt enn de som har flere. Så det gjør vi med glede.

Anonymkode: 5107c...8bf

Ups, jeg trodde det var meg du svarte, beklager!

Anonymkode: 5107c...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sug lut skrev:

Du kan ri rettighetshesten din i dag også, men jeg er nå engang av den oppfatning at man gjør det som er nødvendig for at unger og voksne skal få drive med det de vil, og på lista over nødvendigheter står dugnadene, og da med alle tilstede. Dessuten er dugnad hyggelig.

Du mener kanskje også at det er helt uhørt at to foreldre settes opp til å jobbe når de bare har ett barn?

Jeg sa ingenting om at to foreldre ikke skal jobbe hvis de bare har ett barn. Det jeg sier, er at trenerjobben er på kveldstid. Ikke alle er for øvrig TO foreldre, svært mange er aleneforeldre. Mange har andre små barn, slik at den ene forelderen må være hjemme med de minste barna. Hvis man da har flere barn som enten er veldig små eller går på andre aktiviteter, så har man ikke ubegrenset med fritid på kveldene, uansett hvor hyggelig det måtte være. Har man to barn på to forskjellige aktiviteter med dugnader på samme tid, så kan man ikke være på begge steder samtidig. Dessuten skal man jo også tilbringe tid med familien når man først har en, ikke bruke absolutt all fritid til dugnad.

Dugnad er hyggelig og fint, og nødvendig for å holde idrettslag i drift og tilgjengelig for alle. Men det er ikke meningen at man kun skal holde på med det i fritiden. Jeg har selv jobbet masse dugnad og vært trener som høygravid med plager, så jeg er ikke en av dem som snylter. Men jeg har fire barn og kan ikke vie all min fritid til aktiviteten som det ene barnet holder på med, og drite i de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke helt hva du mener med det første der, jeg har ikke skrevet noe på forumet her på lange tider. Og jeg er ikke trener selv, men er evig takknemlig overfor de som stiller opp som trenere for mitt barn. Jeg tar gjerne dobbelt opp av dugnader for at de skal slippe, de jobber jo på dugnad hver eneste uke!

Og nei, jeg mener ikke det siste du sa, skjønner ikke hvor du får det fra. Vi har faktisk bare ett barn, og tvert imot så er det jo mye enklere for oss å stille opp på sånt enn de som har flere. Så det gjør vi med glede.

Anonymkode: 5107c...8bf

Det var ikke deg jeg svarte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ups, jeg trodde det var meg du svarte, beklager!

Anonymkode: 5107c...8bf

😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet blir "hvilke innsats er mest verdt"...Hvis trener skal slippe treningsavgift for sine barn, ikke stå i kiosk ikke stille på dugnader,- hva med reservetrener som ikke er tilstede like ofte, men mye mer enn "de andre",- hva med lagleder? Der er det STOR forskjell på innsats, en "lagleder" må stå på papiret, noen gjør alt det administrative, tar opptelling før trening i mtp om den må avlyses pga lite oppmøte, organiserer dugnadslister fra høyere hold ut til foreldregruppe, organisere cuper, overnatter på skolen med barna under cuper osv, mens andre kun er det i "tittel".... Hvem skal slippe og hvem må betale når hvert lag fordeler oppgaver ulikt. Hva med de som sitter i styret, skal de også bli fritatt for sine barn? Skal rolle i styre bestemme evt avslag i pris???

 

Det er kjempeproblematisk. Man kan jo ta et år eller to i styret selv, også kan man se hvor vanskelig slike saker er i praksis! Her ble det til slutt skåret gjennom med at betaler alle likt og deltar på "salgsdugnader" og eksterne dugnader (varetelling, rundvask mm) på likt, UANSETT verv i styret, som trener mm,- men trener og lagleder slipper unna annet ansvar enn barna på cup og kampdager, på overnattingscuper slipper de ligge på skole, det er under og mellom kamper de har ansvar ikke på nettene og etter at dagens kamper er over.... Der det er ekstraordinær innsats av enkeltpersoner så belønnes disse utenom ved ulike former for oppmerksomhet som betales av laget etter tips fra foreldregruppa som er "velsignet" med denne/disse. Var litt murringer da dette ble bestemt, men nå så er det helt greit for alle sammen. Også kan oppmerksomhet til innsatsytere bli vurdert fra år til år etter innsats og lagets økonomi. Lite vist og gi 10 000 til tre-fire trener om idrettslaget går 100 000 i underskudd. Da avventer man og ser an økonomien til neste år, så kan de kanskje få litt mer,- f.eks,- også får de "bare" et gavekort på middag for to eller blomster eller noe det året økonomien setter begrensinger.

Anonymkode: d24b1...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss slipper trenere og lagledere dugnad. Mesteparten av dugnaden knytter seg uansett til kioskvakter og lignende under cuper, og da er jo trenerne opptatt. 

Jeg er selv lagleder, og bruker mye tid på dette. Noen av oppgavene mine er; møter arrangert av klubben, møter arrangert av kretsen, kampoppsett, sørge for at alle har utstyr, sørge for at det er nok spillere på hver kamp, organisere flytting av kamper, påmelding til cuper, purre på svar fra foreldre ang om barna skal være med på cuper, sørge for overnatting på cuper der dette er påkrevd, innhente betaling, purre på betaling +++

Alt dette er jo i grunnen ganske "usynlig" for foreldrene, og jeg mistenker at de ikke har noen som helst ide om hvor mye arbeid som ligger bak.

Anonymkode: a04e8...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss slipper trenere og lagledere dugnad. Mesteparten av dugnaden knytter seg uansett til kioskvakter og lignende under cuper, og da er jo trenerne opptatt. 

Jeg er selv lagleder, og bruker mye tid på dette. Noen av oppgavene mine er; møter arrangert av klubben, møter arrangert av kretsen, kampoppsett, sørge for at alle har utstyr, sørge for at det er nok spillere på hver kamp, organisere flytting av kamper, påmelding til cuper, purre på svar fra foreldre ang om barna skal være med på cuper, sørge for overnatting på cuper der dette er påkrevd, innhente betaling, purre på betaling +++

Alt dette er jo i grunnen ganske "usynlig" for foreldrene, og jeg mistenker at de ikke har noen som helst ide om hvor mye arbeid som ligger bak.

Anonymkode: a04e8...77f

Glemte den vanskeligste jobben med å være lagleder, nemlig å få andre foreldre til å stille på dugnad.... 

Anonymkode: a04e8...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss slipper trenere og lagledere dugnad. Mesteparten av dugnaden knytter seg uansett til kioskvakter og lignende under cuper, og da er jo trenerne opptatt. 

Jeg er selv lagleder, og bruker mye tid på dette. Noen av oppgavene mine er; møter arrangert av klubben, møter arrangert av kretsen, kampoppsett, sørge for at alle har utstyr, sørge for at det er nok spillere på hver kamp, organisere flytting av kamper, påmelding til cuper, purre på svar fra foreldre ang om barna skal være med på cuper, sørge for overnatting på cuper der dette er påkrevd, innhente betaling, purre på betaling +++

Alt dette er jo i grunnen ganske "usynlig" for foreldrene, og jeg mistenker at de ikke har noen som helst ide om hvor mye arbeid som ligger bak.

Anonymkode: a04e8...77f

 

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Glemte den vanskeligste jobben med å være lagleder, nemlig å få andre foreldre til å stille på dugnad.... 

Anonymkode: a04e8...77f

 

Jeg må bare si at som forelder som ikke er trener/lagleder, ser jeg at det er mye arbeid bak, og setter utrolig pris på innsatsen som gjøres!

Som foreldre svarer vi alltid i tide, stiller opp på dugnader osv., men jeg ser at det er endel foreldre som er sløve... Det kan også være vanskelig å få foreldrene til å stille opp på dugnader. Det er gjerne en gruppe som alltid melder seg/stiller, og så må de mase på resten...

Anonymkode: dfe1d...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ser det er litt ulik praksis. Dette er ei relativt lita bygd, så ingen hjelpetrenere. Kun to hovedtrenere på hvert lag. Ca 17 spillere på hvert lag. Jeg er både trener og lagleder på laget. De går nå i 2. trinn. Ikke SÅ mye å organisere, men nneste år får noen andre ta en av oppgavene. 

Ser det blir vanskelig at trenerene skal slippe andre dugnader. Men det resulterer i at en av oss må gi oss som trener. Det går bare ikke opp. 

 

HI

Anonymkode: 371ef...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slipper trenere og lagledere kioskvakter etc. Synes jo det er riktig. Trenerne bruker jo masse tid på laget. 

Men klubben presiserer at det ikke er "søskenrabatt". Treneren til min eldste stiller på dugnader for laget til et yngre barn som spiller i en annen årsklasse, men slipper altså dugnadsvakter for laget han selv trener. 

Anonymkode: 01bc7...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er håndballtrener, og er med på alle dugnader, jentene betaler treningsavgift, og jeg må faktisk betale for å være trener, da jeg må være medlem i klubben, og det ville jeg ikke vært hvis jeg ikke hadde vært trener (medlem i en annen klubb som jeg har tilhørighet til som ikke har håndballag.. 

Anonymkode: ec6ae...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trener for en stor gruppe barn (45 stk) og er lagleder for et lag med ungdommer. Betaler full treningsavgift for alle mine barn allikevel, og deltar på dugnad. Klubben vår har gjort det vurderingen at det er såpass mange foreldre som er involvert i ulike lag, at det ville blitt dyrere for alle andre hvis vi skulle slippe å betale treningsavgift, og at det er vanskelig å vite hvor lista skal ligge dersom noen slipper dugnader. Og igjen, hvis alle som gjør litt rundt et lag får slippe, blir det mye dugnad på de andre. I gruppa med "de andre" er det jo også en del som faktisk ikke kan delta på dugnad, av ulike grunner. 

Stort sett tenker jeg at jeg er heldig som kan og vil delta så tett på fritidsarenaen. Det gir meg masse glede, og jeg blir godt kjent med de andre barna og foreldrene deres. Jeg er heldig som har barn som trives med at jeg er sammen med dem, og vi får en masse felles opplevelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener en gruppe.

Jeg betaler vanlig pris for at mine to barn er med.

Jeg deltar på slik dugnad som ikke kolliderer med tidspunkter hvor jeg er opptatt med gruppen. Jeg kan jo ikke være to steder på en gang.

Her er det slik at dugnadsbyrden blir større med alderen på barna. Mine er enda ganske små men når de blir eldre blir det mer jeg må gjøre. Da vil de også være så store at de selv kan hjelpe til. Det gjør de fleste av ungdommene.

Anonymkode: aa21c...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fotballlag og må betale for alle tre barna. Det er veldig lite dugnad her, er vi trenere som gjør alt.

En gang var det dugnad, vi skulle plukke søppel og male idrettshuset, jeg kunne ikke være med og noen av de andre mente jeg da burde gjøre en annen ting en annen dag ellers ble det urettferdig. Heldigvis sto en annen opp for meg siden jeg var ganske paff, og forklarte at jeg var på banen 6 timer i uka totalt, pluss kjøring til kamp, så at jeg slapp å være med på dugnad skulle bare mangle! I tillegg til alle timene jeg bruner på å planlegge treninger, skrive oppsummering etter kampene, lage lagoppstillinger osv + at jeg alltid er med på cuper med overnatting og kjører til de fleste bortekampene. Siden jeg har plass til 6 spillere i bilen gjør det at det blir mindre kjøring på de andre.

Å stå i kiosk og annen dugnad kan de andre foreldrene gjøre altså. Vi trenere gjør nok!

Anonymkode: 05d52...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss slipper trenere og lagledere dugnad. Mesteparten av dugnaden knytter seg uansett til kioskvakter og lignende under cuper, og da er jo trenerne opptatt. 

Jeg er selv lagleder, og bruker mye tid på dette. Noen av oppgavene mine er; møter arrangert av klubben, møter arrangert av kretsen, kampoppsett, sørge for at alle har utstyr, sørge for at det er nok spillere på hver kamp, organisere flytting av kamper, påmelding til cuper, purre på svar fra foreldre ang om barna skal være med på cuper, sørge for overnatting på cuper der dette er påkrevd, innhente betaling, purre på betaling +++

Alt dette er jo i grunnen ganske "usynlig" for foreldrene, og jeg mistenker at de ikke har noen som helst ide om hvor mye arbeid som ligger bak.

Anonymkode: a04e8...77f

Enig . Mannen er lagleder og sitter i styret. Jeg ordner med alt det sosiale til laget , ansvar for klubbhuset vårt og kiosklokale samt innkjøp til dette. Det tar så mye tid , og jeg må innrømme jeg blir fryktelig irritert på de foreldrene som ikke har med en kake en gang. Vi stiller på dugnad også. Tenker vi får igjen for all jobben ved at alle ungene i nærmiljø kjenner oss og setter pris på innsatsen vi gjør 

Anonymkode: e9d68...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...