Gå til innhold

Jehovas vitner forbudt i Russland


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor dum er du egentlig?? JO det er absolutt en reell problemstilling! Vi har mange ganger fått inn både voksne som nekter livsnødvendig blodoverføring,å foreldre som nekter barnet sitt nødvendig blodoverføring.Har har vi sett oss nødt til å kontakte barnevernet ettersom barnet hadde dødd om han/hun ikke fikk blodoverføringen.

Anonymkode: 71c62...20d

Man skal kontakte barnevern, de skal midlertidig fratas foreldreretten. Også blir blodoverføring gitt hvis det trengs. På en annen side; man ser stadig nye rekorder i overlevelse og lav hb pga jehovas😆 Har vært borti en med 3,5 i hb som var delvis oppegående.. Voksen, selvfølgelig.. 

Anonymkode: 170f3...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer 

Jehovas vitner tror at absolutt ALLE kan få et evig liv 

Anonymkode: d75dc...a19

Jehovas vitne tror jo bare at jehovas vitner, er gode mennesker som kan få evig liv. Resten er dårlige mennesker som ikke kan få det

Anonymkode: 7f086...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slik jeg har forstått det så er det de 144 000 som skal regjere med Gud i himmelen. Dvs resten av verden kan komme til paradis. 

H.i

Anonymkode: 0d393...bed

144000 hellige er spesielt utvalgt til å komme til paradis og regjere m Jesus. De resterende Jehovas  vitner skal få være på jorda i en perfekt verden, etter at de onde menneskene er ryddet vekk. De regner at plassene (144000) nå (dessverre) er tatt i paradis.

Anonymkode: 7b03a...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

144000 hellige er spesielt utvalgt til å komme til paradis og regjere m Jesus. De resterende Jehovas  vitner skal få være på jorda i en perfekt verden, etter at de onde menneskene er ryddet vekk. De regner at plassene (144000) nå (dessverre) er tatt i paradis.

Anonymkode: 7b03a...fd5

Dårlig deal .... i kombinasjon med å gi opp organdonasjon, blodoverføring, jul, 17.mai og bursdager virker ikke dette særlig lovende 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Men de gjør jo ikke det; hvor mange fra jehovas vitner dør som nekt mot blodoverføring hvert år, sier du? 

Det er ikke en reell problemstilling. 

Anonymkode: ee001...3c2

Det er absolutt ei reell problemstilling, men vi har reglar når det gjeld barn som treng transfusjon.  Vaksne må skrive under på at dei ikkje vil ta i mot blod, og får lov til å dø om det vert resultatet. 

-organdonasjon er forbausande nok lovleg. 

Endret av soleia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jehovas vitner regnes ikke som en religion. Det er en type kristen sekt, på lik linje med Smiths venner. De regnes ikke som et frikirkelig samfunn. De er et lukket samfunn med hjernevasking, utfrysning og en egen spesiell tolkning av Bibelen som strider mot f.eks. Den norske kirke sin oppfatning.

Eksempler: Bibelen sier at hver den som tror skal bli frelst og se Guds rike. JV mener kun 144000 personer skal komme til paradis. Dette er det ingen grunnlag for fra Bibelen. Hva blir da hensikten med misjonering hvis kun 144000 skal bli med til paradis?? Helt latterlig. De tror heller ikke på mirakler, helbredelser, bønn for syke eller at Guds kraft virker på jorda i dag, noe som de fleste kristne trossamfunn tror på i dag. JV nekter også i enkelte tilfeller blodoverføring, noe ingen andre kristne trossamfunn gjør. 

uansett bør et land ha religionsfrihet så lenge andre ikke tar skade. 

Anonymkode: 7b03a...fd5

Det stemmer ikke. Jehovas vitner tror ikke på treenigheten, og regnes derfor ikke som kristne (selv om de selv kaller seg det). Det samme gjelder mormonkirken. Jehovas vitner regnes som en av de nye religionene.

Anonymkode: 0155f...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jehovas vitne tror jo bare at jehovas vitner, er gode mennesker som kan få evig liv. Resten er dårlige mennesker som ikke kan få det

Anonymkode: 7f086...17c

Det er så absolutt HELT feil 

Anonymkode: d75dc...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er så absolutt HELT feil 

Anonymkode: d75dc...a19

Javel?

Anonymkode: 7f086...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Jehovas vitner tror ikke på treenigheten, og regnes derfor ikke som kristne (selv om de selv kaller seg det). Det samme gjelder mormonkirken. Jehovas vitner regnes som en av de nye religionene.

Anonymkode: 0155f...ee5

Leste mer om JV nå og du har helt rett! De regnes ikke som kristne, men har sterke røtter i kristendommen. Har egen oversettelse av Bibelen. 

Anonymkode: 7b03a...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leste mer om JV nå og du har helt rett! De regnes ikke som kristne, men har sterke røtter i kristendommen. Har egen oversettelse av Bibelen. 

Anonymkode: 7b03a...fd5

Alle bibeloversettelsene er god nok for Jehovas vitner. 

I de fleste bibeloversettelsene så er problemet at de har fjernet guds navn!

Men at jehovas vitner er forferdelige mennesker pga de selv velger bort blod er merkelig!

Jehovas vitner nekter å gå i krig. De er fredelige mennesker. De lyver ikke, stjeler ikke.

Anonymkode: d75dc...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle bibeloversettelsene er god nok for Jehovas vitner. 

I de fleste bibeloversettelsene så er problemet at de har fjernet guds navn!

Men at jehovas vitner er forferdelige mennesker pga de selv velger bort blod er merkelig!

Jehovas vitner nekter å gå i krig. De er fredelige mennesker. De lyver ikke, stjeler ikke.

Anonymkode: d75dc...a19

De lyver vel når de sier at man kan komme til himmelen hvis man blir JV :D For det er jo ikke sant :) Det er heller ikke sjarmerende med militærnektere. Se for deg - et land er i krig og må forsvare seg, men JV-far nekter å forsvare familien sin med våpen fordi han nekter å gå i krig... Bare det at de ønsker å la barna sine DØ for å statuere et poeng, gjør dem til grusomme mennesker. Det samme gjør isoleringen av JV-barn fra andre barn ved at de blir nektet å gå på besøk til barn som ikke er JV, delta i mange aktiviteter, gå i bursdager og på annen måte tilegne seg nødvendig kunnskap og lære sosiale koder.

Anonymkode: 8f049...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like mye fordommer mot JV som mot islam, eller andre religioner for den saks skyld. Store deler av familien min er JV og jeg vet ikke av noen som har blitt utfryst fordi de ikke valgte troen. Bursdagsgaver og julegaver for ungene, og folk tar seg en fest i ny og ne. Ingen av de yngre i slekta er gift, men har samboere og barn. Helt normalt. Ingen fra min slekt som er ute å "verver" heller....

Jeg er ikke JV altså, men kjenner meg ikke igjen i noe av det som skrives over. 

Anonymkode: a1b17...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er like mye fordommer mot JV som mot islam, eller andre religioner for den saks skyld. Store deler av familien min er JV og jeg vet ikke av noen som har blitt utfryst fordi de ikke valgte troen. Bursdagsgaver og julegaver for ungene, og folk tar seg en fest i ny og ne. Ingen av de yngre i slekta er gift, men har samboere og barn. Helt normalt. Ingen fra min slekt som er ute å "verver" heller....

Jeg er ikke JV altså, men kjenner meg ikke igjen i noe av det som skrives over. 

Anonymkode: a1b17...c9e

Da er det ikke "ekte" JV hvis de har samboere, drikker alkohol og feirer jul og bursdag. Å feire jul og bursdag er helt imot det JV står for, og er synd. Så bare fordi din familie er en gjeng som anses som store syndere av de fleste JV, betyr det ikke at fleste JV er slik som din familie. Det finnes også muslimer som drikker seg fulle hver helg, går i miniskjørt, har tilfeldig sex og driter i å be. Men det betyr ikke at det er akseptert i islam.

Anonymkode: 8f049...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er like mye fordommer mot JV som mot islam, eller andre religioner for den saks skyld. Store deler av familien min er JV og jeg vet ikke av noen som har blitt utfryst fordi de ikke valgte troen. Bursdagsgaver og julegaver for ungene, og folk tar seg en fest i ny og ne. Ingen av de yngre i slekta er gift, men har samboere og barn. Helt normalt. Ingen fra min slekt som er ute å "verver" heller....

Jeg er ikke JV altså, men kjenner meg ikke igjen i noe av det som skrives over. 

Anonymkode: a1b17...c9e

Jeg er oppvokst i jv og har meldt meg ut for mange år siden. Din slekt er ikke det som er vanlig. De lever nok med en fot her og der. Tviler på at noen av de er forkynnere eller eldste. Desverre er det mer vanlig at man blir utestengt. Har aldri opplevd at noen jv har gitt bursdagsgave eller julegave. Hvis du er en døpt jv er det ikke akseptabelt å være samboer. Tviler på at noen av dine familiemedlemmer er døpte forkynnere. Da ville de gått fra dør til dør. Å ta seg en fest er helt greit i jv så lenge man ikke er beruset. Å ta noen glass er helt innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du syns det det er helt greit at foreldre lar barnet sitt dø istedenfor å ta imot livsnøvendig blodoverføring??

Anonymkode: 71c62...20d

De får ikke lov til det. Man gir barna blodoverføring uansett hva foreldrene sier og mener. 

Anonymkode: 7ef72...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De lyver vel når de sier at man kan komme til himmelen hvis man blir JV :D For det er jo ikke sant :) Det er heller ikke sjarmerende med militærnektere. Se for deg - et land er i krig og må forsvare seg, men JV-far nekter å forsvare familien sin med våpen fordi han nekter å gå i krig... Bare det at de ønsker å la barna sine DØ for å statuere et poeng, gjør dem til grusomme mennesker. Det samme gjør isoleringen av JV-barn fra andre barn ved at de blir nektet å gå på besøk til barn som ikke er JV, delta i mange aktiviteter, gå i bursdager og på annen måte tilegne seg nødvendig kunnskap og lære sosiale koder.

Anonymkode: 8f049...b74

Jehovas vitner tror ikke at man skal til himmelen 

og så nå liker vi krig? 

Anonymkode: d75dc...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle bibeloversettelsene er god nok for Jehovas vitner. 

I de fleste bibeloversettelsene så er problemet at de har fjernet guds navn!

Men at jehovas vitner er forferdelige mennesker pga de selv velger bort blod er merkelig!

Jehovas vitner nekter å gå i krig. De er fredelige mennesker. De lyver ikke, stjeler ikke.

Anonymkode: d75dc...a19

De er etter min mening som gruppe forferdelige fordi de aksepterer hjernevasking for å følge de eldste som sauer. De er som gruppe forferdelige fordi de heller vil la barn dø enn ta ta imot helsehjelp. De er som gruppe forferdelige fordi foreldre heller velger å dø fra barna sine enn å ta ansvar og ta imot helsehjelp som ville sikret liv.

Og fredelige? Det er ikke mye fredelig med grupper som velger å skvise ut egne barn og familiemedlemmer bare fordi de ikke tror det samme som dem. Det er bevisst grusomhet og en form for følelsesmessig tortur og forsøk på kontroll som ikke kan forsvares å gjøres i en eller annen guds navn.

Å isolere egne barn fra den verden de må leve i, det er også en form for grusomhet.

Det er så mye passiv aggressjon i den sekten at det er til å bli kvalm av! Arroganse og passiv aggressjon som de skjuler bak utvendige smil og overbærenhet.

Jeg har hatt noen samtaler med JV som tilsynelatende har vært hyggelige mennesker, så på individnivå har jeg ikke noe imot dem. Men det de som gruppe står for, det er forkastelig når det kommer til menneskelige verdier. Jeg har sett hva det gjør med de som blir utestengt fra fellesskapet og familien fordi de ikke tilpasser seg, har hørt historiene fra innsiden hvor det kommer frem ting som ikke snakkes om utad og er nesten umulig for f.eks. barnevern å få tak i.

Om de hadde vært ekte mtp. de verdiene de ofte hevder å leve etter - kjærlighet, nestekjærlighet og samhold, da hadde det vært noe annet. Men måten de eksluderer de som ikke gjør akkurat som de "burde", det har ingenting med kjærlighet eller en god religion å gjøre. Det dreier seg om makt fra de som er ledere, ikke noe annet.

Til tross for dette - jeg er for religionsfrihet selv om jeg er mot JV, så at Russland gjør det de nå gjør er en utvikling i feil retning.

Anonymkode: e6e0a...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Die Religion ist der Seufzer der bedrängten Kreatur, das Gemüt einer herzlosen Welt, wie sie der Geist geistloser Zustände ist. Sie ist das Opium des Volkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MammantilNurket skrev:

Die Religion ist der Seufzer der bedrängten Kreatur, das Gemüt einer herzlosen Welt, wie sie der Geist geistloser Zustände ist. Sie ist das Opium des Volkes

Hør, hør. Det stemmer på en prikk. Akkurat som det gjorde for 150 år siden. 

Anonymkode: 776f2...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 9.32, Anonym bruker skrev:

Jeg har heller aldri hørt dette uttrykket. Men det kan hende at man bruker det i deler av landet. Det brukes i hvert fall ikke her jeg bor.

Anonymkode: 8f049...b74

"Dette og hint" er er gammelt standard uttrykk i norsk skiftlig språk, som betyr omtrent det samme som "ditt og datt". Det brukes nok i mindre grad muntlig. Her i Nord-Norge ville ingen funnet på å si det, men skriftlig er det helt normalt. Du er kanskje litt ung, eller? 

https://www.google.no/amp/s/klisjeer.no/2016/01/12/dette-og-hint/amp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, aanonym skrev:

"Dette og hint" er er gammelt standard uttrykk i norsk skiftlig språk, som betyr omtrent det samme som "ditt og datt". Det brukes nok i mindre grad muntlig. Her i Nord-Norge ville ingen funnet på å si det, men skriftlig er det helt normalt. Du er kanskje litt ung, eller? 

https://www.google.no/amp/s/klisjeer.no/2016/01/12/dette-og-hint/amp/

Samme tenkte jeg. Trodde det var allment. Vi har "hinmannen" på min dialekt, altså Djevelen ("den andre mannen".) 

På Vestlandet snakker man gjerne om "dei hine" for "de andre", det fins da i mange dialekter.

Og i Telemark snakker man om "denna sida og hi sida" av f eks et vann eller ei elv, dvs denne og den andre sida. 

Anonymkode: 776f2...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...