Gå til innhold

Familiebarnehage: er det lov å


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regnes i utviklingspsykologien som baby fram til 2 år! 😉 Derfor anbefales det ikke å få ny baby før yngste barn er 2 år. 

Anonymkode: 5a76c...4d8

Men i barnehagesammenhenhg regnes de ikke som babyer

Anonymkode: 455ad...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig ekkel du er!

Anonymkode: d2ee7...342

Hva er ekkelt med det? Du svarte ikke på spørsmålet: hva om firebarnsmødre er alene hjemme, er det også uforsvarlig? Siden du ikke har noen kommentar til det, må jeg anta at du syns det er noe helt spesielt med DITT barn som gjør at det ikke tåler å dele oppmerksomheten og overvåkningen med andre? 

Anonymkode: 5ed43...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, eieren bor et helt annet sted. 

Det er jo nettopp det- det bør være en annen voksen i nærheten i tilfelle krise. Jeg synes det er verre med en voksen på fire barn og ingen annen voksen i nærheten enn feks en voksen på seks barn, men andre voksne på en annen avdeling på huset.

HI

Anonymkode: d2ee7...342

Det er helt vanlig å være alene både på morgen og ettermiddag i små barnehager. Liker man det ikke, så får man bytte barnehage eller ha barnet hjemme

Anonymkode: 455ad...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig å være alene både på morgen og ettermiddag i små barnehager. Liker man det ikke, så får man bytte barnehage eller ha barnet hjemme

Anonymkode: 455ad...43a

Ja, men du vet: også hjemme kan det være flere andre barn, altså søsken! Da må jo begge foreldrene også være der, i fall noe skulle skje! 

Anonymkode: 5ed43...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men du vet: også hjemme kan det være flere andre barn, altså søsken! Da må jo begge foreldrene også være der, i fall noe skulle skje! 

Anonymkode: 5ed43...ba0

Når jeg er alene hjemme med tre barn er jeg nøye på å ha strøm på telefonen, og jeg er edru slik at jeg kan kjøre bil. Dersom jeg må på legevakt med ett barn kan jeg ta de andre med. Det kan ikke en barnehageansatt gjøre med hele barnegruppen. Derfor bør det være to på jobb. 

Anonymkode: 69046...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg er alene hjemme med tre barn er jeg nøye på å ha strøm på telefonen, og jeg er edru slik at jeg kan kjøre bil. Dersom jeg må på legevakt med ett barn kan jeg ta de andre med. Det kan ikke en barnehageansatt gjøre med hele barnegruppen. Derfor bør det være to på jobb. 

Anonymkode: 69046...f97

At barnehageansatte kjører barnet til legevakten eller lege er vel ikke noe som skjer veldig ofte. Da ringer man enten foreldrene som må hente barnet og kjørte det til legevakten, eller så ringer man etter ambulanse.

Anonymkode: 455ad...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg er alene hjemme med tre barn er jeg nøye på å ha strøm på telefonen, og jeg er edru slik at jeg kan kjøre bil. Dersom jeg må på legevakt med ett barn kan jeg ta de andre med. Det kan ikke en barnehageansatt gjøre med hele barnegruppen. Derfor bør det være to på jobb. 

Anonymkode: 69046...f97

Hva med store barnehager hvor det kan være over 15 - 20 barn igjen på 2 voksne. Da kan ikke den ene reise av sted uansett, og la den andre være igjen med en haug med barn alene

Anonymkode: 455ad...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg er alene hjemme med tre barn er jeg nøye på å ha strøm på telefonen, og jeg er edru slik at jeg kan kjøre bil. Dersom jeg må på legevakt med ett barn kan jeg ta de andre med. Det kan ikke en barnehageansatt gjøre med hele barnegruppen. Derfor bør det være to på jobb. 

Anonymkode: 69046...f97

Ok. Jeg hadde ikke engang lappen da jeg fikk barn. Så det hjalp ikke samme hvor edru jeg var. 

Tror du kan regne med at barnehagen har en fungerende telefon og at de ansatte klarer å ringe 113 hvis det skulle oppstå noe akutt.

Anonymkode: 5ed43...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

At barnehageansatte kjører barnet til legevakten eller lege er vel ikke noe som skjer veldig ofte. Da ringer man enten foreldrene som må hente barnet og kjørte det til legevakten, eller så ringer man etter ambulanse.

Anonymkode: 455ad...43a

Men de ansatte sender jo ikke barna alene med ambulansen. Derfor må de være to.

Anonymkode: 1461a...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de ansatte sender jo ikke barna alene med ambulansen. Derfor må de være to.

Anonymkode: 1461a...b2c

De ringer mor eller far, som peller seg dit i full fart. 

Anonymkode: 5ed43...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde minste i en "satelittavdeling" av barnehagen, 9 plasser i et midlertidig lokale 5 km unna hovedbygningen. Tidligvakten var alene mellom 7 og 7.45, da mellomvakten kom. 15.45-17 var seinvakta alene. Det var gjerne bare ett eller to barn der etter 15.45, men det kunne godt være både 5 og 6 ettåringer der alene med tidligvakten.

Anonymkode: 84e61...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

En 1 åring er da ikke baby 😉 Er barn 

Anonymkode: 1f6b8...315

JEG synes en 1 åring er baby!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiebarnehager innebærer jo ofte fire barn på en voksen hele tida, bortsett fra noen timer med en pedagog i uka. 

Hadde eldste barnet i en slik barnehage, og var veldig fornøyd - og imponert over hun som drev barnehagen. 

Anonymkode: b6a47...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste min gikk også i familiebarnehage. 5 unger og hun som drev barnehagen var alene med dem hele tiden. To av ungene var der bare 60 prosent da, men 1 dag i uka var de fem unger samtidig. Gikk kjempefint, følte hun hadde god kontroll. Syntes litt synd på damen i starten av barnehageåret, da kunne ingen av ungene gå ennå... Ble ikke så mange utflukter da😂

Anonymkode: f8710...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men de ansatte sender jo ikke barna alene med ambulansen. Derfor må de være to.

Anonymkode: 1461a...b2c

Det er tydeligvis mange av dere som ikke  aner noe som helst om hvordan det stort sett fungerer i barnehager. De må ikke være 2 nei. At noen her inne mener det de bør det, er en annen sak,men de må ikke det

Anonymkode: 455ad...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig mange spydige svar.. Det må vel være lov å være bekymret og stille spørsmål her inne uten at en skal bli hetset på denne måten? 

Hi er en mamma som ønsker at barnet blir ivaretatt i tiden barnet er i barnehagen. Hun er mest sannsynlig en reflektert mamma som ser at situasjoner kan oppstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å være alene: JA!

Er det forsvarlig å være alene? Tja.....,nei.....altså.....ja,kanskje........??

Er det ønskelig å være alene? Sannsynligvis ikke!

 

De fleste, både foreldre, ansatte og barn, ville foretrekke minimum to ansatte på jobb til enhver tid? Men det er i dag praktisk sett umulig i små barnehager. Det vil føre til brudd på arbeidstidsbestemmelsene fordi de ansatte ikke kan jobbe mer enn 9 timer pr dag og 40 timer pr uke. Skal man ha to ansatte må man ha flere ansatte, noe som koster mer penger. Og de færreste foreldre er beredt på å betale mer for barnehageplassen, evt hva differensiert betaling?

Er du Hi beredt betale f.eks 10 000 pr plass for å sikre en ekstra ansatt?

Anonymkode: 16d97...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Helt vanlig og helt lov. 1 ansatt på kun 4 barn er jo enbare DRØM! Er ikke mAnge timene av dagen man faktisk er alle på jobb.

Anonymkode: e8a71...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Carmen00 skrev:

Så utrolig mange spydige svar.. Det må vel være lov å være bekymret og stille spørsmål her inne uten at en skal bli hetset på denne måten? 

Hi er en mamma som ønsker at barnet blir ivaretatt i tiden barnet er i barnehagen. Hun er mest sannsynlig en reflektert mamma som ser at situasjoner kan oppstå. 

Å være reflektert og å være hysterisk er to forskjellige ting.

Anonymkode: 5ed43...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 0.41, Julia1984 skrev:

Jeg synes at en 1 åring er baby ennå jeg da...men det var kanskje ikke det diskusjonen gikk ut på :nigo:

Jeg er uenig. 1-åringer er ikke babyer. De et små barn og én voksen på fire barn er uproblematisk i et miljø son er tilrettelagt. Makan til hysteri. 

Hi du får ta ulønnet perm og passe ungen din selv.

Anonymkode: f094e...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det lov å være alene: JA!

Er det forsvarlig å være alene? Tja.....,nei.....altså.....ja,kanskje........??

Er det ønskelig å være alene? Sannsynligvis ikke!

 

De fleste, både foreldre, ansatte og barn, ville foretrekke minimum to ansatte på jobb til enhver tid? Men det er i dag praktisk sett umulig i små barnehager. Det vil føre til brudd på arbeidstidsbestemmelsene fordi de ansatte ikke kan jobbe mer enn 9 timer pr dag og 40 timer pr uke. Skal man ha to ansatte må man ha flere ansatte, noe som koster mer penger. Og de færreste foreldre er beredt på å betale mer for barnehageplassen, evt hva differensiert betaling?

Er du Hi beredt betale f.eks 10 000 pr plass for å sikre en ekstra ansatt?

Anonymkode: 16d97...c9f

Nei, jeg er beredt på at kommunen sikrer full barnehagedekning i offentlige barnehager, hvor det aldri vil oppstå en slik situasjon! Jeg vil mye heller ha barnet i en barnehage hvor det er flere barn enn 4 per voksen, men hvor det er andre voksne i nærheten.

Anonymkode: d2ee7...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke de av dere som ikke kan se for seg situasjoner hvor et barn skader seg så alvorlig at det vil være krise å være kun en på jobb! Eksempler: Et barn faller og slår hodet så hardt at barnet besvimer. Det må ha konstant overvåkning for å sørge for at det ikke kveles i eget oppkast frem til sykebilen kommer. Et barn setter en drue i halsen (ja, i denne barnehagen serveres det uoppskårne druer til barn på 12 måneder!), og den ansatte må forsøke å få den ut (mens opp til syv andre ettåringer hyler og finner på ugang). 

Anonymkode: d2ee7...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er beredt på at kommunen sikrer full barnehagedekning i offentlige barnehager, hvor det aldri vil oppstå en slik situasjon! Jeg vil mye heller ha barnet i en barnehage hvor det er flere barn enn 4 per voksen, men hvor det er andre voksne i nærheten.

Anonymkode: d2ee7...342

Selvfølgelig oppstår slike situasjoner også i kommunale barnehager! Tror du det er bedre bemanning i offentlige barnehager enn i private barnehager?

Det finnes fortsatt ingen lovkrav til bemanning. Det er kun krav til pedagogisk tetthet og til antall barn pr kvadrat.

Mange kommuner følger norm for bemanning. Men bemanningen, f.eks tre barn under 3 år pr voksen, er et gjennomsnitt. Altså hvor mange ansatte du må ha ha ift plasser. Så avhenger det av barnehagens åpningstid hvordan man fordeler personalet utover dagen. Jo lenger åpningstid en barnehage har, jo mindre overlapping blir det blant personalet. Dette er enkelt matematikk egentlig.

 

Anonymkode: 16d97...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig oppstår slike situasjoner også i kommunale barnehager! Tror du det er bedre bemanning i offentlige barnehager enn i private barnehager?

Det finnes fortsatt ingen lovkrav til bemanning. Det er kun krav til pedagogisk tetthet og til antall barn pr kvadrat.

Mange kommuner følger norm for bemanning. Men bemanningen, f.eks tre barn under 3 år pr voksen, er et gjennomsnitt. Altså hvor mange ansatte du må ha ha ift plasser. Så avhenger det av barnehagens åpningstid hvordan man fordeler personalet utover dagen. Jo lenger åpningstid en barnehage har, jo mindre overlapping blir det blant personalet. Dette er enkelt matematikk egentlig.

 

Anonymkode: 16d97...c9f

Så kan du legge til sykdom, underbemanning, vikarmangel og ubrukelige vikarer.

Anonymkode: 455ad...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig oppstår slike situasjoner også i kommunale barnehager! Tror du det er bedre bemanning i offentlige barnehager enn i private barnehager?

Det finnes fortsatt ingen lovkrav til bemanning. Det er kun krav til pedagogisk tetthet og til antall barn pr kvadrat.

Mange kommuner følger norm for bemanning. Men bemanningen, f.eks tre barn under 3 år pr voksen, er et gjennomsnitt. Altså hvor mange ansatte du må ha ha ift plasser. Så avhenger det av barnehagens åpningstid hvordan man fordeler personalet utover dagen. Jo lenger åpningstid en barnehage har, jo mindre overlapping blir det blant personalet. Dette er enkelt matematikk egentlig.

 

Anonymkode: 16d97...c9f

Igjen, jeg snakker ikke om voksentetthet, men hvorvidt det finnes andre voksne på huset. I familiebarnehager er det som regel bare en avdeling, det har jeg fortsatt til gode å se i en kommunal barnehage (helt sikkert bortsett fra hvis du bor der ingen kunne tru at nokon kunne bu, men slike steder representerer ikke normen).

Anonymkode: d2ee7...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...