Gå til innhold

Familiebarnehage: er det lov å


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, jeg snakker ikke om voksentetthet, men hvorvidt det finnes andre voksne på huset. I familiebarnehager er det som regel bare en avdeling, det har jeg fortsatt til gode å se i en kommunal barnehage (helt sikkert bortsett fra hvis du bor der ingen kunne tru at nokon kunne bu, men slike steder representerer ikke normen).

Anonymkode: d2ee7...342

I vært langstrakte land finnes det FLUST av både offentlige og private pannekaker med kun en avdeling!

Anonymkode: 16d97...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I vært langstrakte land finnes det FLUST av både offentlige og private pannekaker med kun en avdeling!

Anonymkode: 16d97...c9f

Ok, se bort fra vårt langstrakte land. Jeg bor i Oslo. Har aldri vært borti en sånn barnehage her.

Anonymkode: d2ee7...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, se bort fra vårt langstrakte land. Jeg bor i Oslo. Har aldri vært borti en sånn barnehage her.

Anonymkode: d2ee7...342

Det er helt greit det!

men når man debatterer så er det verdt å minne seg selv om at det bare bor litt over en halv million mennesker i Oslo, de resterende 4,5 millionene bor spredt utover landet. 

Vi har ikke mange storbyer i Norge. Mange bor i små byer og tettsteder. Mange kome er SVÆRT grisgrendte. Vi har kommuner nord for Sinsenkrysset som er større ene fylker på Østlandet!

I debatter som dette kan vi ikke "se bort fra vårt langstrakte land". Finansieringen av barnehagene er lik uavhengig av om man bor i Oslo, på Træna eller i Ljørdalen. Det offentlige subsidierer like mye pr barn uavhengig av om barnet går i en stor barnehage eller en liten.

 

I motsatt fall er du egentlig opptatt av en helt annen debatt som handler om størrelsen på barnehagene (bør det være forbudt med bare en avdeling pga risiko for lav tilstedeværende bemanning), eller en debatt om differensiert offentlig finansiering (bør det offentlige subsidiere mer i små barnehager enn store siden store barnehager åpenbart har stordriftsfordeler)

 

Anonymkode: 16d97...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt greit det!

men når man debatterer så er det verdt å minne seg selv om at det bare bor litt over en halv million mennesker i Oslo, de resterende 4,5 millionene bor spredt utover landet. 

Vi har ikke mange storbyer i Norge. Mange bor i små byer og tettsteder. Mange kome er SVÆRT grisgrendte. Vi har kommuner nord for Sinsenkrysset som er større ene fylker på Østlandet!

I debatter som dette kan vi ikke "se bort fra vårt langstrakte land". Finansieringen av barnehagene er lik uavhengig av om man bor i Oslo, på Træna eller i Ljørdalen. Det offentlige subsidierer like mye pr barn uavhengig av om barnet går i en stor barnehage eller en liten.

 

I motsatt fall er du egentlig opptatt av en helt annen debatt som handler om størrelsen på barnehagene (bør det være forbudt med bare en avdeling pga risiko for lav tilstedeværende bemanning), eller en debatt om differensiert offentlig finansiering (bør det offentlige subsidiere mer i små barnehager enn store siden store barnehager åpenbart har stordriftsfordeler)

 

Anonymkode: 16d97...c9f

Debatten er vel egentlig "bør ikke MITT dyrebare barn passes bedre på enn menigmanns avkom."

Anonymkode: 5ed43...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, se bort fra vårt langstrakte land. Jeg bor i Oslo. Har aldri vært borti en sånn barnehage her.

Anonymkode: d2ee7...342

Realiteten er som oftest helt annerledes enn det er på papiret. Og hvis du skal diskutere, så må du diskutere hele det langstrakte land, i og med at storparten ikke bor i Oslo.

Anonymkode: 455ad...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Debatten er vel egentlig "bør ikke MITT dyrebare barn passes bedre på enn menigmanns avkom."

Anonymkode: 5ed43...ba0

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarer å slutte fra mitt ønske om at barnet mitt passes godt nok på i barnehagen at jeg mener at andres barn er mindre verd enn mitt?! Hvor leser du at jeg synes det er greit at andres barn er alene med kun en ansatt i barnehagen? 

Anonymkode: d2ee7...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I vært langstrakte land finnes det FLUST av både offentlige og private pannekaker med kun en avdeling!

Anonymkode: 16d97...c9f

Private pannekaker kjenner jeg til. Men de offentlige?! 

Anonymkode: 5ed43...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarer å slutte fra mitt ønske om at barnet mitt passes godt nok på i barnehagen at jeg mener at andres barn er mindre verd enn mitt?! Hvor leser du at jeg synes det er greit at andres barn er alene med kun en ansatt i barnehagen? 

Anonymkode: d2ee7...342

Du unngår å svare på hvordan man skal se på en mor eller far til 4 som er alene med sine barn. Jeg er nysgjerrig på å høre hvorfor dét ikke er uansvarlig, mens når det samme skjer i barnehagen er det plutselig en risiko i det.

Hvis det altså ikke skyldes at du kun er bekymra når situasjonen gjelder ditt eget barn, så kan jeg ikke få det til å henge logisk sammen...

Anonymkode: 5ed43...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du unngår å svare på hvordan man skal se på en mor eller far til 4 som er alene med sine barn. Jeg er nysgjerrig på å høre hvorfor dét ikke er uansvarlig, mens når det samme skjer i barnehagen er det plutselig en risiko i det.

Hvis det altså ikke skyldes at du kun er bekymra når situasjonen gjelder ditt eget barn, så kan jeg ikke få det til å henge logisk sammen...

Anonymkode: 5ed43...ba0

Jeg kan ikke kontrollere hvordan folk gjør ting i sine egne hjem. Om jeg ville synes det var uansvarlig av en mor eller far å være alene sammen med sine fire 1-åringer? Ja, igrunn. Men dette er ikke temaet her. Temaet er den offentlige omsorgen man er avhengig av å stole på for å selv kunne gå på jobb og skaffe mat på bordet.

Jeg synes ALLE barn bør ha godt nok tilsyn i barnehagen.

Anonymkode: d2ee7...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det i de fleste bhg med åpningstid over 8 t.

Uansett hvordan du snur og vende på det er voksentettheten for ved åpning og stenging av bhg laber det er ofte 2 voksne på kanskje 13 barn mellom 1 og 6år

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke kontrollere hvordan folk gjør ting i sine egne hjem. Om jeg ville synes det var uansvarlig av en mor eller far å være alene sammen med sine fire 1-åringer? Ja, igrunn. Men dette er ikke temaet her. Temaet er den offentlige omsorgen man er avhengig av å stole på for å selv kunne gå på jobb og skaffe mat på bordet.

Jeg synes ALLE barn bør ha godt nok tilsyn i barnehagen.

Anonymkode: d2ee7...342

"Jeg synes ALLE barn bør ha godt nok tilsyn i barnehagen."

Det er jeg helt enig med deg i. Og det bør komme en lov om minstebemanning, og dette må foreldre kjempe for. Men det gjør de ikke. Men jeg er ikke enig i at den situasjonen du beskriver er uansvarlig.

Anonymkode: 455ad...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. april 2017 den 9.24, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke de av dere som ikke kan se for seg situasjoner hvor et barn skader seg så alvorlig at det vil være krise å være kun en på jobb! Eksempler: Et barn faller og slår hodet så hardt at barnet besvimer. Det må ha konstant overvåkning for å sørge for at det ikke kveles i eget oppkast frem til sykebilen kommer. Et barn setter en drue i halsen (ja, i denne barnehagen serveres det uoppskårne druer til barn på 12 måneder!), og den ansatte må forsøke å få den ut (mens opp til syv andre ettåringer hyler og finner på ugang). 

Anonymkode: d2ee7...342

Man lar ikke 1-åringer klatre så høyt at de får alvorlige hodeskader når de faller, og når frukten serveres er de vel to ansatte på jobb?

I min bhg er vi alene på morgen og ettermiddag. Sånn er det bare, ellers hadde ikke dagene gått opp.

Anonymkode: c2b76...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bhg er man alene med barna på sin avdeling fra kl 16. Mange barn blir hentet sent og det kan gjerne være 10 barn igjen på dette tidspunktet. Syns ikke du burde bekymre deg.

Anonymkode: a0143...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.4.2017 den 0.34, Anonym bruker skrev:

Jeg er selvsagt redd for at mitt barn kan skade seg fordi hun ikke blir godt nok passet på!

Anonymkode: d2ee7...342

La meg gjette; førstegangsmor?

Anonymkode: 5b982...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La meg gjette; førstegangsmor?

Anonymkode: 5b982...eb2

Nope. Leser du tråden så slipper du å tippe. Som sagt: i eldstemann sin barnehage hadde de noe kortere åpningstider så de skulle få kabalen til å gå opp slik at det alltid var to voksne på jobb. Der hadde eier tatt en beslutning om at det ikke var lov til å være alene med barna. Mye bedre, og jeg trodde ærlig talt det var regelen. Ganske sjokkert over at det tydeligvis er feil.

Anonymkode: d2ee7...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...