Gå til innhold

Hvor ofte bør femåringen vaske seg? Hvem har rett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, n74 skrev:

Om noen år så er det enkelte her inne som kommer til å klage på at 11-12 åringen må krangles med å dusje og vaske seg, og at det er plagsomt på grunn av svettelukt.

Vaner dannes tidlig i livet...

Vel. Overdreven hygiene er en uvane, og kan i verste fall utvikle seg til skitt- og bakteriefobi.

Foreløpig er det sønnen vaskes og bades godt nok for hans alder. Når svetteproduksjonen hans øker senere, så vil behovet for dusjing øke, men det ligger enda et stykke frem i tid. Da må han i likhet med andre tenåringer øke dusjfrekvensen, og at det ikke er populært til å begynne med, er helt normalt.

Anonymkode: e1b9f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, n74 skrev:

Om noen år så er det enkelte her inne som kommer til å klage på at 11-12 åringen må krangles med å dusje og vaske seg, og at det er plagsomt på grunn av svettelukt.

Vaner dannes tidlig i livet...

Nå er det noen år siden noen av mine var fem. De vasker seg fremdeles ikke med klut, men de dusjer hver dag sånn som det er vanlig å gjøre etter trening og for vanlig hygiene.  Jeg vil si det er mer behov for vask nå enn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når datteren deres ikke lengre har urinlekkasjer, vil hun ikke lengre bli sår.

Anonymkode: e1b9f...518

Det har hun ikke 😊 Siden jeg også vasker trusene hennes er jeg ganske sikker på det😉

Men lik sin mor så må hun vaskes hver dag, jeg blir også sår hvis jeg ikke holder meg rein nedentil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må vaske seg mye sjeldnere for å klø pga manglende vasking... i alle fall når man bare er 5. Min sønn på 5 klør seg i skrittet daglig, og det har han gjort siden han sluttet med bleier. Han vaskes hver dag, og får fortsatt hjelp på do, så jeg vet det ikke er fordi han er skitten. Kanskje de bare synes det er godt?

Anonymkode: 5cf27...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge ungen ikke er møkkete trenger han vel ikke vaskes? Mine dusjer to ganger i uka og ved behov. De vaskes da bare i ansiktet og hender utenom. De lukter ikke eller er skitne. Med voksne er det annerledes og da synes jeg DU er urenslig som dusjer så sjelden... 

Anonymkode: 3c125...fbc

Tenker likedan.

Og manglende rumpevask/tissefantvask gir ikke kløe. Men manglende håndvask kan spre småmark, så det er der msn må sette inn støtet.

Anonymkode: 69f96...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig morsomt å se hvordan noen er hysterisk renslige, og andre er det ikke.

Hatt to sønner. De har badet et par ganger i uka. Utenom det har de kun vaska ansikt og hender daglig. 

 

 

Anonymkode: 1b4f6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke nødvendig med mer enn dusj et par ganger i uka. Hender og ansikt ellers. Sårhet skyldes dårlig tørking etter dobesøk eller småmark. 

Anonymkode: 29eea...999

Kanskje sårheten skyldes for mye såpe og for mye gnikking med klut...?

Anonymkode: 69f96...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så små barn må jo vakse rompe / tiss hver kveld ! Vi løser det ved å skylle nedentil hver gang de går på do ( ikke tissing da) man blir sår om man ikke får tørket seg godt nok og det klør. Blir lett basselusker om man ikke vasker. Trenger bare en lett skylling hver dag 

Anonymkode: eb3e4...f32

Hvorfor hjelper dere de ikke med å lære å tørke seg, i stedet for å skylle de hver gang de har vært på do? Du lærer jo ungene dine at de ikke kan gå på do andre steder

Anonymkode: be2e4...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så små barn må jo vakse rompe / tiss hver kveld ! Vi løser det ved å skylle nedentil hver gang de går på do ( ikke tissing da) man blir sår om man ikke får tørket seg godt nok og det klør. Blir lett basselusker om man ikke vasker. Trenger bare en lett skylling hver dag 

Anonymkode: eb3e4...f32

Lett skylling fjerner ikke basillusker, altså...

Anonymkode: 69f96...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så små barn må jo vakse rompe / tiss hver kveld ! Vi løser det ved å skylle nedentil hver gang de går på do ( ikke tissing da) man blir sår om man ikke får tørket seg godt nok og det klør. Blir lett basselusker om man ikke vasker. Trenger bare en lett skylling hver dag 

Anonymkode: eb3e4...f32

Du putter dem i dusjen hver gang de bæsjer? Det var da litt vel hysterisk. Lær dem heller å tørke skikkelig, og tørk over med en våt klut om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor hjelper dere de ikke med å lære å tørke seg, i stedet for å skylle de hver gang de har vært på do? Du lærer jo ungene dine at de ikke kan gå på do andre steder

Anonymkode: be2e4...b14

Nå er ikke jeg den du siterer men jeg velger å svare for det om. Min sønn sliter med bæsjing endelig har vi fått han til å gjøre det på skolen men av en eller annen grunn så greier han ikke å tørke seg ordentlig. Vi har prøvd det meste og han blir fryktelig lei seg. Så derfor dropper vi heller å "plage" han mer, vi blir bare glad om han faktisk har greid å bruke toalettet. Så da tar vi en kjapp dusj på kvelden. Enten for han kose dusje noen ganger i uken eller så dusjer vi han fort som tar toppen to minutter. 

Han ble veldig plager av dette i barnehagen og personalet var direkte uhyggelig mot han hver gang han hadde uhell dette førte bare med seg flere uhell selvsagt. Så derfor presser vi ikke i det hele tatt. Han er flink nå men akkurat tørkingen er vanskelig. Han tørker for harde livet 😂 Men resultatet er litt så som så til tider. 

Anonymkode: 4ed6f...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har som kveldsrutine å vaske hender, pusse tenner, vaske ansikt og vaske nedentil. Akkurat som oss voksne.

Både barn og voksne tåler skitt og bakterier. Vi trenger det. Men vi trenger også å få vasket dem bort så det ikke gir ubehag og lukt.  Gode rutiner og gode vaner gir også ofte god hygienevaner når de blir eldre. Tror ikke det er overdrevent å vaske seg i nedentil og i rompa 1 gang for dag. Det er verken hysterisk eller såpass mye at man får kløe;)

Det er særlig viktig at barn som ikke helt får til å tørke seg selv etter dobesøk får en seg en vask iløpet av dagen.

Anonymkode: 67313...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, n74 skrev:

Om noen år så er det enkelte her inne som kommer til å klage på at 11-12 åringen må krangles med å dusje og vaske seg, og at det er plagsomt på grunn av svettelukt.

Vaner dannes tidlig i livet...

Dummeste jeg har hørt! Skal vi venne 5 åringen til å barbere seg og bruke deo og jentungen til å bruke bind i samme slengen? Man begynner jo ikke med noe unødvendig som barn for å venne seg til det?? 

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klutvask gir meg kløe :P Etter å ha vært her litt for lenge prøvde jeg meg på en klutvask sist gang jeg var på ferie. Det skal jo være så praktisk og enkelt. 

Det tar jo mye lengre tid, og så klønete det er! Ikke følte jeg meg ren heller, og sto igjen med en våt klut med fantastisk grobunn for bakterier. Hvor oppbevarer dere som gjør dette de brukte klutene? I en skittentøyskurv hvor bakteriene får gro i fred sammen med andre klær? På håndklestangen? 

Og man må jo nesten vaske servanten etter hver gang? Selv i en dyp vask hadde jeg som voksen problemer med å ikke sprute. Endte opp med å se for meg alt som sto på servanten fullt av underlivsbakterier. Blir jo ikke noe bedre hvis barna gjør det selv...

Nei, takke meg til mine 1 minutts dusjer (har tatt tiden, og det er med hårvask :p) hvor bakteriene skylles rett ned i kloakken, ingen ekle kluter, en ren servant og en renere følelse i underlivet!

Anonymkode: 027e8...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn har som kveldsrutine å vaske hender, pusse tenner, vaske ansikt og vaske nedentil. Akkurat som oss voksne.

Både barn og voksne tåler skitt og bakterier. Vi trenger det. Men vi trenger også å få vasket dem bort så det ikke gir ubehag og lukt.  Gode rutiner og gode vaner gir også ofte god hygienevaner når de blir eldre. Tror ikke det er overdrevent å vaske seg i nedentil og i rompa 1 gang for dag. Det er verken hysterisk eller såpass mye at man får kløe;)

Det er særlig viktig at barn som ikke helt får til å tørke seg selv etter dobesøk får en seg en vask iløpet av dagen.

Anonymkode: 67313...978

Å vaske seg med klut hjelper ikke mye. Da må evt underlivet dusjes. Og voksne pleier da uansett gjøre det hver dag.

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn har som kveldsrutine å vaske hender, pusse tenner, vaske ansikt og vaske nedentil. Akkurat som oss voksne.

Både barn og voksne tåler skitt og bakterier. Vi trenger det. Men vi trenger også å få vasket dem bort så det ikke gir ubehag og lukt.  Gode rutiner og gode vaner gir også ofte god hygienevaner når de blir eldre. Tror ikke det er overdrevent å vaske seg i nedentil og i rompa 1 gang for dag. Det er verken hysterisk eller såpass mye at man får kløe;)

Det er særlig viktig at barn som ikke helt får til å tørke seg selv etter dobesøk får en seg en vask iløpet av dagen.

Anonymkode: 67313...978

Vasker både du og mannen din dere nedentil hver kveld? I dusjen? Her dusjer de tre eldste (altså mann, datter og jeg) hver morgen. Ingen klutvask på kvelden med andre ord. Diskusjonen om klutvask dukker opp her inne med jevne mellomrom, og folk har alltid sterke meninger. 

Til HI - en av ulempene med å være skilt er at det er mange ting man selv synes er viktige, og som den andre fint kan velge å ikke ta hensyn til. Frekvens på vasking er nok en av dem. Jeg kan kanskje trøste deg med at en av mine gutter dusjer hver dag, og allikevel later det til at han klør nedentil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, n74 skrev:

Det har hun ikke 😊 Siden jeg også vasker trusene hennes er jeg ganske sikker på det😉

Men lik sin mor så må hun vaskes hver dag, jeg blir også sår hvis jeg ikke holder meg rein nedentil.

Urinrester, overdreven vasking eller vasking med dårlige produkter, er det eneste som kan skape sårhet hos barn. Et normalt sunt underliv hos et jentebarn som ikke bruker bleier og ikke har utflod, skal ikke bli sårt. Hvis du mener at det er tilfellet at barnet ditt ikke har små urinlekkasjer fremdeles, så bør dere kutte ned på vaskingen og la underlivet normalisere seg, eller få det undersøkt av lege- for slik skal det ikke være!

Anonymkode: e1b9f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Urinrester, overdreven vasking eller vasking med dårlige produkter, er det eneste som kan skape sårhet hos barn. Et normalt sunt underliv hos et jentebarn som ikke bruker bleier og ikke har utflod, skal ikke bli sårt. Hvis du mener at det er tilfellet at barnet ditt ikke har små urinlekkasjer fremdeles, så bør dere kutte ned på vaskingen og la underlivet normalisere seg, eller få det undersøkt av lege- for slik skal det ikke være!

Anonymkode: e1b9f...518

Hun er ikke sår fordi hun får en vask med vann og olje hver dag. Hvis vi ikke vasker hver dag så blir hun sår. Hadde hun gåttrundt å vært sår hele tiden så hadde jeg jo tatt henne til legen.

 

I min verden er det helt normal hygiene å vaske seg nedentil en gang om dagen. Mulig det ikke er standard hos dere, men for meg er det ekstremt rartø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dummeste jeg har hørt! Skal vi venne 5 åringen til å barbere seg og bruke deo og jentungen til å bruke bind i samme slengen? Man begynner jo ikke med noe unødvendig som barn for å venne seg til det?? 

Anonymkode: 3c125...fbc

Nei - men man venner barnet sitt til at jevnlig renhold av kroppen er normalt. Det er ganske mange tråder her inne med folk som klager på at deres eldre barn ikke er hygieniske, og da tenker jeg at de ikke lærte å vaske seg daglig i utgangspunktet.

 

Slipper ungen unna med å dusje både som tre, fem og sjuåring fordi han/hun hater å dusje, hater å få vann i øynene osv. Ja, da kommer de ikke til å dusje med jevne mellomrom som 11-åringer heller.

Vasker ikke gubben din hendene sine etter dobesøk? Vel da hadde han mest sannsynlig ikke noen til å følge seg opp jevnlig som barn heller. Jeg ser veldig godt hvilke barn som er vant til å bli fulgt opp med håndvask eller ikke når de er på besøk her.

Hygiene må læres fra man er liten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, n74 skrev:

Hun er ikke sår fordi hun får en vask med vann og olje hver dag. Hvis vi ikke vasker hver dag så blir hun sår. Hadde hun gåttrundt å vært sår hele tiden så hadde jeg jo tatt henne til legen.

 

I min verden er det helt normal hygiene å vaske seg nedentil en gang om dagen. Mulig det ikke er standard hos dere, men for meg er det ekstremt rartø

Olje er i alle fall noe du bør slutte å bruke i underlivet ASAP! Det er rake veien til sopp. 

Det er derfor glidekremer skal være vannbaserte. 

Anonymkode: 69f96...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow... nesten litt sykt...

Anonymkode: 3c125...fbc

Det er mulig at det er litt sykt, men vi har egentlig bare videreført rutinene vi hadde når hun brukte bleie. Da var det vask og stell før hun la seg, og vask og stell når hun sto opp. Hun var så vant til det, og det var vi også så jeg har egentlig ikke tenkt over om det er mye eller lite. Det har bare gått automatisk, og jeg har egentlig ikke sett noen grunn til å kutte ut rutiner som fungerer.

 

Anonymkode: 7647a...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på snart 6 år: På kvelden dusjes hun nedentil. Hender og ansikt vaskes og. På morgen dusjes hun nedentil. Skifter truse kveld og morgen. Hun dusjer/bader med hårvask 3-4 ganger i uka.

Anonymkode: 21a6d...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, n74 skrev:

Hun er ikke sår fordi hun får en vask med vann og olje hver dag. Hvis vi ikke vasker hver dag så blir hun sår. Hadde hun gåttrundt å vært sår hele tiden så hadde jeg jo tatt henne til legen.

 

I min verden er det helt normal hygiene å vaske seg nedentil en gang om dagen. Mulig det ikke er standard hos dere, men for meg er det ekstremt rartø

Det som er ekstremt rart er jo at hun blir sår om hun ikke vasker seg hver dag? Du skjønner at ikke det er normalt? Da er noe feil der nede. Man blir ikke sår etter en dag uten dusj om det ikke er noe som lekker eller er i ulage. 

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, n74 skrev:

Nei - men man venner barnet sitt til at jevnlig renhold av kroppen er normalt. Det er ganske mange tråder her inne med folk som klager på at deres eldre barn ikke er hygieniske, og da tenker jeg at de ikke lærte å vaske seg daglig i utgangspunktet.

 

Slipper ungen unna med å dusje både som tre, fem og sjuåring fordi han/hun hater å dusje, hater å få vann i øynene osv. Ja, da kommer de ikke til å dusje med jevne mellomrom som 11-åringer heller.

Vasker ikke gubben din hendene sine etter dobesøk? Vel da hadde han mest sannsynlig ikke noen til å følge seg opp jevnlig som barn heller. Jeg ser veldig godt hvilke barn som er vant til å bli fulgt opp med håndvask eller ikke når de er på besøk her.

Hygiene må læres fra man er liten! 

Ja, men veldig viktig å lære dem normal hygiene og ikke hysterisk hygiene fordi mor har en rar hang up. Normal hygiene er håndvask, ansiktsvask når der trengs, dusjing 2-3 ganger i uka eller ved behov for små barn. Å vaske underlivet hver dag er IKKE normal hygiene for et barn som ikke griser i det området. 

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...