Gå til innhold

Hvor ofte bør femåringen vaske seg? Hvem har rett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har registrert at sønnen min klør seg mye på tissen og rompa. Kan det ha med manglende vasking å gjøre?
Sønnen min på 5 år sa at han dusjer sjelden hos pappa, og ikke vasker seg hver dag. Jeg spurte han grundig ut, og ble ganske overrasket over svarene jeg fikk. Han sa at han nesten aldri ble vasket, kun dusj. Og kun på dagen hvis de fikk besøk eller skulle på besøk. Han byttet truse om morgenen, og det gjorde han selv, men han ble ikke vasket. Det var det han sa. 

Så jeg ringte eksen og spurte hvorfor han ikke vasker han hver kveld. Tidligere når jeg har spurt har jeg fått beskjed om at de har kveldsrutiner der hender, ansikt, føtter, tiss og rompe ble vasket. Så jeg sa til eksen at jeg syntes han burde vaske han oftere.

For meg er det en selvfølge å vaske hender, ansikt og tiss og rompe med vann og klut hver kveld. Jeg mener ikke det er krise om man hopper over en dag i blant, men som rutine mener jeg det er viktig å vaske seg for å fjerne tiss, bæsj og bakterier. Selv dusjer jeg hver 2-3 dag. Vet at å dusje for ofte ikke er bra, men mener det er noe helt annet når man snakker om tiss og rompe. 

Men det stemte altså det sønnen min sa. Han dusjer sjelden i følge sønnen, og eksen sa "etter behov" hver 3-4 dag.
Han vaskes aldri verken morgen eller kveld.

Jeg sa at jeg håpte han kunne tenke seg om en gang og i hvert fall vaske rompe og tiss.  Da fikk jeg bare et kaldt og kort svar om at jeg ikke hadde noe med det å gjøre og "hygienen blir ivaretatt, så ikke tenk på det du!" 

Er jeg helt på bærtur? 
 

Anonymkode: a1c40...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

syns du er hysterisk om du mener han skal vaske tiss og rompe om morgenen OG om kvelden. Jeg har også en 5 åring å når han står opp er det rutine å selvsagt vaske seg nedentil før dagen begynner.Men vasker han ikke på nytt om kvelden igjen.Det holder at han vasker seg hver morgen.

Anonymkode: e9386...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ha småmark? Siden han klør.

5 åringen her dusjer hver 3.dag,blir vasket ellers hver kveld,bytter undertøy hver dag. Om sommeren blir det gjerne dusj hver kveld pga solkrem,bading og blir generelt mer svett og skitten.

Anonymkode: 0cea9...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker rompe/ tiss og ansikt hver kveld.

Dusjer en til to ganger i uka, mer på sommeren.

Hvis vi ikke vasker rompe/ tiss hver dag så blir vår jente veldig sår. Bruker vann og olje, aldri såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

syns du er hysterisk om du mener han skal vaske tiss og rompe om morgenen OG om kvelden. Jeg har også en 5 åring å når han står opp er det rutine å selvsagt vaske seg nedentil før dagen begynner.Men vasker han ikke på nytt om kvelden igjen.Det holder at han vasker seg hver morgen.

Anonymkode: e9386...68b

Jeg er fullstendig enig med deg. Helt unødvendig å vaske både morgen og kveld

Anonymkode: be2e4...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du overdriver litt ja. Våre gutter dusjer eller bader ca annenhver dag, vaskes sjelden mellom det, bortsett fra våtservietter i blant hvis vi tørker dem etter dobesøk. 

Anonymkode: 12d8e...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har registrert at sønnen min klør seg mye på tissen og rompa. Kan det ha med manglende vasking å gjøre?
Sønnen min på 5 år sa at han dusjer sjelden hos pappa, og ikke vasker seg hver dag. Jeg spurte han grundig ut, og ble ganske overrasket over svarene jeg fikk. Han sa at han nesten aldri ble vasket, kun dusj. Og kun på dagen hvis de fikk besøk eller skulle på besøk. Han byttet truse om morgenen, og det gjorde han selv, men han ble ikke vasket. Det var det han sa. 

Så jeg ringte eksen og spurte hvorfor han ikke vasker han hver kveld. Tidligere når jeg har spurt har jeg fått beskjed om at de har kveldsrutiner der hender, ansikt, føtter, tiss og rompe ble vasket. Så jeg sa til eksen at jeg syntes han burde vaske han oftere.

For meg er det en selvfølge å vaske hender, ansikt og tiss og rompe med vann og klut hver kveld. Jeg mener ikke det er krise om man hopper over en dag i blant, men som rutine mener jeg det er viktig å vaske seg for å fjerne tiss, bæsj og bakterier. Selv dusjer jeg hver 2-3 dag. Vet at å dusje for ofte ikke er bra, men mener det er noe helt annet når man snakker om tiss og rompe. 

Men det stemte altså det sønnen min sa. Han dusjer sjelden i følge sønnen, og eksen sa "etter behov" hver 3-4 dag.
Han vaskes aldri verken morgen eller kveld.

Jeg sa at jeg håpte han kunne tenke seg om en gang og i hvert fall vaske rompe og tiss.  Da fikk jeg bare et kaldt og kort svar om at jeg ikke hadde noe med det å gjøre og "hygienen blir ivaretatt, så ikke tenk på det du!" 

Er jeg helt på bærtur? 
 

Anonymkode: a1c40...806

Så lenge ungen ikke er møkkete trenger han vel ikke vaskes? Mine dusjer to ganger i uka og ved behov. De vaskes da bare i ansiktet og hender utenom. De lukter ikke eller er skitne. Med voksne er det annerledes og da synes jeg DU er urenslig som dusjer så sjelden... 

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre han kløner en del med tørking etter dobesøk, tror jeg ikke han klør pga lite vasking. Men siden han er kun fem år, er det vel stor sjans for at dotørken ikke ee perfekt. Jeg vasket min datter i underlivet hver kveld når hun var fem, men nå når hun er syv ser jeg ikke behovet. Hun tørker seg ren hver gang hun er på do og dusjer jevnlig. Hun ser helt ren ut og lukter ikke. 

Man lukter veldig godt om han slurver ved dobesøk og da MÅ man jo vaske. Noe annet er rart. 

 

Anonymkode: ce987...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vasket ungene mine nedentil ekstra morgen eller kveld (bortsett fra babyer med bleier som må vaskes pga bleiebruk). Hender og ansikt vaskes naturlig nok. Mine unger vasker seg en gang i uka (som veldig små), hver 3-4 dag som barnehageunger og annenhver dag som skoleunger frem til de bestemmer selv. Selvfølgelig vaskes de mer ved behov som f.eks om sommeren dersom de er skitten. 

For mye vask er absolutt ikke bra for kroppen. Det er en uting å stadig skal vaske seg hele tiden og dette kan faktisk føre til kløing. Så ja, du er hysterisk tenker jeg. Har du sjekket om han har eksem eller lignende på plassene han klør? Barnemark?

Kan det være at det ikke er gode nok dorutiner? Ungene mine har våtservietter liggende tilgjengelig ved siden av do slik at de kan vaske seg med det ved behov. Jeg ville ha startet med å sjekke dorutinene. 

Anonymkode: 3e824...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke falt meg inn å klutvaske en femåring i rumpa hver kveld med mindre det var noe helt spesielt som sto på.. De dusjer gjerne annenhver dag, vasker selvfølgelig hender jevnlig og ansiktet om morgenen.  Men klutvaske underlivet hver dag har aldri skjedd her siden de sluttet med bleier.

Og ja, jeg synes det er merkelig hvis du trenger å spørre barnets far om hvordan han gjør klutvasken så du kan forsikre deg om at alt skjer etter din oppskrift og standard.

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små barn må jo vakse rompe / tiss hver kveld ! Vi løser det ved å skylle nedentil hver gang de går på do ( ikke tissing da) man blir sår om man ikke får tørket seg godt nok og det klør. Blir lett basselusker om man ikke vasker. Trenger bare en lett skylling hver dag 

Anonymkode: eb3e4...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke nødvendig med mer enn dusj et par ganger i uka. Hender og ansikt ellers. Sårhet skyldes dårlig tørking etter dobesøk eller småmark. 

Anonymkode: 29eea...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn dusjer daglig, noen ganger annenhver dag. Han har en del problemer med tørking alene på skolen så da blir det en kjapp dusj før legge tid. Klut er noe av det mest urenslighet og ekle jeg kan tenke meg...🤢

Anonymkode: 4ed6f...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nå lærte jeg at jeg er hysterisk 😂

Her vasker vi med klut både morgen og kveld. Vi bruker ikke såpe, men ansikt, hender og underliv vaskes, håret børstes og tennene pusses hver gang. I tillegg dusjes det 3 ganger i uken.

Anonymkode: 7647a...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min sønn dusjer daglig, noen ganger annenhver dag. Han har en del problemer med tørking alene på skolen så da blir det en kjapp dusj før legge tid. Klut er noe av det mest urenslighet og ekle jeg kan tenke meg...🤢

Anonymkode: 4ed6f...f7e

Hva er ekkelt med det? Først vaskes ansiktet, så skylles kluten, og så vasker man underliv, og etter det kastes kluten i skittentøyet. Hvordan kan det bli urenslig?

Anonymkode: 7647a...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er ekkelt med det? Først vaskes ansiktet, så skylles kluten, og så vasker man underliv, og etter det kastes kluten i skittentøyet. Hvordan kan det bli urenslig?

Anonymkode: 7647a...938

Nei jeg føler at jeg bare gnir dritten (bakteriene) rundt på huden i stedet for å faktisk skylle de av. Aner ikke hvorfor det ikke bare er å stige i dusjen, vaske rumpe og tiss og ferdig med det. Tar ikke mer en to minutter...

Anonymkode: 4ed6f...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge ungen ikke er møkkete trenger han vel ikke vaskes? Mine dusjer to ganger i uka og ved behov. De vaskes da bare i ansiktet og hender utenom. De lukter ikke eller er skitne. Med voksne er det annerledes og da synes jeg DU er urenslig som dusjer så sjelden... 

Anonymkode: 3c125...fbc

En rumpe som vaskes 2 ganger i uken lukter ikke godt altså... Det synes jeg er alt for sjelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke klutvask. Ikke for at det sikker er noe uhygenisk, men jeg liker følelsen av å skylle med rent vann.

 

Jeg har jenter da, og de dusjer seg nedentil hver dag. Den ene er voksen nå, mens den minste er 10. De begge har dusjet hver dag siden de var ca 8 vil jeg tro. MEN, jeg sier at de må ta en rompe og tissedusj... ALtså sitte på huk og vaske underlivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og nå lærte jeg at jeg er hysterisk 😂

Her vasker vi med klut både morgen og kveld. Vi bruker ikke såpe, men ansikt, hender og underliv vaskes, håret børstes og tennene pusses hver gang. I tillegg dusjes det 3 ganger i uken.

Anonymkode: 7647a...938

Wow... nesten litt sykt...

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Lagertha skrev:

Kanksje han klør fordi han vasker seg for mye. Tenk deg det du HI !

Nettopp!

Anonymkode: 3c125...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har registrert at sønnen min klør seg mye på tissen og rompa. Kan det ha med manglende vasking å gjøre?
Sønnen min på 5 år sa at han dusjer sjelden hos pappa, og ikke vasker seg hver dag. Jeg spurte han grundig ut, og ble ganske overrasket over svarene jeg fikk. Han sa at han nesten aldri ble vasket, kun dusj. Og kun på dagen hvis de fikk besøk eller skulle på besøk. Han byttet truse om morgenen, og det gjorde han selv, men han ble ikke vasket. Det var det han sa. 

Så jeg ringte eksen og spurte hvorfor han ikke vasker han hver kveld. Tidligere når jeg har spurt har jeg fått beskjed om at de har kveldsrutiner der hender, ansikt, føtter, tiss og rompe ble vasket. Så jeg sa til eksen at jeg syntes han burde vaske han oftere.

For meg er det en selvfølge å vaske hender, ansikt og tiss og rompe med vann og klut hver kveld. Jeg mener ikke det er krise om man hopper over en dag i blant, men som rutine mener jeg det er viktig å vaske seg for å fjerne tiss, bæsj og bakterier. Selv dusjer jeg hver 2-3 dag. Vet at å dusje for ofte ikke er bra, men mener det er noe helt annet når man snakker om tiss og rompe. 

Men det stemte altså det sønnen min sa. Han dusjer sjelden i følge sønnen, og eksen sa "etter behov" hver 3-4 dag.
Han vaskes aldri verken morgen eller kveld.

Jeg sa at jeg håpte han kunne tenke seg om en gang og i hvert fall vaske rompe og tiss.  Da fikk jeg bare et kaldt og kort svar om at jeg ikke hadde noe med det å gjøre og "hygienen blir ivaretatt, så ikke tenk på det du!" 

Er jeg helt på bærtur? 
 

Anonymkode: a1c40...806

Ja, du er på bærtur. Eksen din har rett i at det han gjør hos ham er godt nok.

Mest sannsynlig er det overdreven vasking hos deg som gir sønnen din kløe, eventuelt sjekk for barnemark. 

Anonymkode: e1b9f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen år så er det enkelte her inne som kommer til å klage på at 11-12 åringen må krangles med å dusje og vaske seg, og at det er plagsomt på grunn av svettelukt.

Vaner dannes tidlig i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, n74 skrev:

Vi vasker rompe/ tiss og ansikt hver kveld.

Dusjer en til to ganger i uka, mer på sommeren.

Hvis vi ikke vasker rompe/ tiss hver dag så blir vår jente veldig sår. Bruker vann og olje, aldri såpe.

Når datteren deres ikke lengre har urinlekkasjer, vil hun ikke lengre bli sår.

Anonymkode: e1b9f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...