Gå til innhold

Flere som har opplevd dette med barna? Våkentid på natta.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Først: Har fått han jevnlig sjekket hos lege da det har vært mye sykdom på han. Men ingenting som er en åpenbar grunn til dette. Men holder på med ny utredning nå.

Han er 2 år. Har alltid vært urolig ved søvn. Men det siste året har han våknet rundt den tiden vi skal legge oss å holder seg våken i 3- 4 timer i strekk. Gråter ikke, men er bare generelt urolig i kroppen. Ligger bare å ser ut i lufta, å krafser med hendene. På veggen, på oss, på madrassen. I 3- 4 timer uten en lyd!

Vi har han hos oss når han holder på sånn for i senga blir han helt krakilsk. Å med tanke på at vi enda ikke har utelukket alt så vil vi ikke la han gråte seg i søvn. Vi er jo redd han plages med noe.

Kan forstørrede mandler forstyrre så mye f. eks.?

Andre som har opplevd lignende? Føles ikke som trass. Han legger seg som en drøm om kvelden. Men noe gjør at han våkner. Slitsomt for han og for oss!

Anonymkode: 48a10...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt slet mye med søvn frem til han fikk astmamedisin like før han ble 2 år. Da fikk vi en ny unge som sover om natta. Vanskelig å si om det er likt din situasjon. 

Anonymkode: 07760...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Han har hatt reflux. Men det er en av tingene som nå skal avkreftes eller bekreftes om han fortsatt sliter med. Men legene tror ikke han har det lengere.

Ellers har han moderat store mandler som stadig er røde. Men der har refluxen fått skylden.

Han legger ikke på seg.

Har hudutslett innimellom (små punktblødninger som de ikke finner noen grunn til).

Kaster opp uten åpenbar grunn innimellom.

Det har blitt tatt masse blodprøver han, ingen funn på noen av de. Tatt blant annet cøliaki og allergiprøver.

Reflux har jo fått skylden for det meste. Men begynner å lure på om det ikke er det.

Han sover litt på dagen, men stort sett bare 1 time fordi han er urolig da også. Astmamedisin er også prøvd ut uten hjelp. Samme med refluxmedisin 😔

Anonymkode: 48a10...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt slet mye med søvn frem til han fikk astmamedisin like før han ble 2 år. Da fikk vi en ny unge som sover om natta. Vanskelig å si om det er likt din situasjon. 

Anonymkode: 07760...5f7

Akkurat samme erfaring her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt lik erfaring her og jeg har også en gutt med reflux. 

Når han var liten: Astma og mye bronkitt og lungebetennelse før dette ble oppdaget, mye halsbetennelse, reflux og forstoppelse. 

Forstoppelse gjorde at han kastet opp, helt plutselig og absolutt mest på  natten. Legene kunne virkelig ikke skjønne hvorfor I all Verde  han kastet opp hver dag I neste  tre uke. Men så tok de røngten av magen. Og der fant de ut at han har veldig treg mage og hadde gått forstoppa alt for lenge! Så når vi startet opp med movicol + omeprazol fikk vi en nye gutt!

Så om røngten ikke er tatt, gjør det! Oppkast på barn er visst et veldig symptom på forstoppelse. 

Anonymkode: b08ff...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ett teit spm, men har dere prøvd å legge han senere. Feks like mange timer etter som han er våken på natta?

jeg har en unge med atopisk eksem, hun tok det lang tid før vi fant en måt som ga henne mest mulig sammenhengende søvn. Når hun var mellom ett og to år la hun seg klokka tolv, da sov hun frem til 7-8 om morran. La vi henne idligere våknet hun om natta og kunne vær våken i flere timer, flere ganger. Hun sleit veldig med søvnen som baby også, hun sov nesten aldri. Hun var bare blid og fornøyd, så ikke en kolikk unge. Men når vi la henne sent, fikk hun sikkert ikke så mye søvn som hun burde hatt, men hun fikk flest tim sammenhengende søvn. Her var nemlig problemet at hun begynte å klø om natta og da holdt hun det gående. Vi måtte smøre og passe på at hun ikke klødde seg til blods. Etterhvert klarte vi å skyve leggetiden mer og mer, men gjorde det veldig forsiktig. Vi fikk den ned til kl 21, men har måtte gå litt tilbake. Vi voksne har sjeldent hatt kveldstid alene, men det gjør meg ingenting såfremt jeg får sove mest mulig om natta. Det er veldig slitsomt å være våken midt på natta eller få lagt seg alt for sent hver eneste kveld, 

Så har du ikke prøvd kan det være noe å prøve kanskje. Selv om ungen sovn greit på kvelden, kan det være verdt å prøve for så å nerme seg mer normal leggetid etterrhvert. Det virket som det ble en vane for vår datter å våkne om natta også, så noen vaner må kanskje brytes for å lage nye. 

Anonymkode: 3f480...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!

Forstoppet er han ikke. Det er undersøkt. 

Ja mulig vi må legge han senere. Han er egentlig helt ferdig når kl. er 19. Men kanskje vi kan drøye det litt sånn at han er ordentlig trøtt. For ja, det kan jo være en vane at han våkner.

Men hvordan bryte det? Finnes det andre måter?

Men at han klarer holde seg våken så leng, uten å sutre eller tulle er for meg veldig veldig rart. 

 

Takk igjen for svarene!

Anonymkode: 48a10...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde atopisk eksem og reflux. Han var også sånn, men ikke så lang periode med så lenge våkentid. Et par netter holdt han seg våken til 6 på morgenen før han falt i søvn, men utenom det, var han våken "bare" 2-3 timer. Han sov ikke over natta før i februar, og nå er han snart 4 år. Siste året har det vært litt gråt pga en smokk som manglet, full bleie e.l. Når jeg ser tilbake, så skjønner jeg ikke hvordan jeg holdt ut, da jeg er alene med to barn, men alt går når man må. Kjenner det er godt å sove netter i strekk igjen, for man merker at man ikke har gjort det på 3,5 år.

Jeg prøvde å legge han senere, og det funket faktisk greit. Da sov han over den magiske grensa/klokkeslettet hvor han pleide å våkne. Kanskje han var i dypere søvn sånn at han sov over i stedet for å våkne. Jeg vet ikke. Han kunne våkne senere, men holdt det da ikke gående så lenge. Det hjalp også å sove sammen med han når han ble litt større. Jeg lå ved siden av han til han sovnet, snek meg ut for å gjøre det jeg skulle på kveldene, og snek meg oppi sengen hans igjen når jeg skulle legge meg selv. Virket som han ble roligere når han hadde noen ved siden av seg. Jeg kjøpte 120 cm bred seng faktisk, for å få grei plass til oss begge. Alt for å få søvn ;)

Jeg ville slutte med dagsoving tidligere enn normalt, men barnehagen nektet å samarbeide, så det var litt kjipt :( I helgene sov han ikke på dagtid, og det var stor forskjell pga det også.

Regner med du tar forhåndsregler ved å bruke nøytralt vaskemidler :) Vi brukte A krem og Locoid salve.

 

Masse lykke til. Håper virkelig det ordner seg.

Anonymkode: c55c8...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svarene.

Han har hatt reflux. Men det er en av tingene som nå skal avkreftes eller bekreftes om han fortsatt sliter med. Men legene tror ikke han har det lengere.

Ellers har han moderat store mandler som stadig er røde. Men der har refluxen fått skylden.

Han legger ikke på seg.

Har hudutslett innimellom (små punktblødninger som de ikke finner noen grunn til).

Kaster opp uten åpenbar grunn innimellom.

Det har blitt tatt masse blodprøver han, ingen funn på noen av de. Tatt blant annet cøliaki og allergiprøver.

Reflux har jo fått skylden for det meste. Men begynner å lure på om det ikke er det.

Han sover litt på dagen, men stort sett bare 1 time fordi han er urolig da også. Astmamedisin er også prøvd ut uten hjelp. Samme med refluxmedisin 😔

Anonymkode: 48a10...3d1

Da han ble testet for cøliaki, var det bare blodprøve eller også gastroskopi? Blodprøver sliter ofte å slå ut på dette hos barn.

For det du beskriver over roper cøliaki hos meg. Da er det også vanlig å bli urolig om natta hos udiagnoserte barn. Men har de ikke den vanligste diareen er det veldig mange leger som ikke ser på ting som cøliaki. Snakker av erfaring.

Så krev gastroskopi for å få det utelukket (eller bekreftet), det gjøres under lett narkose, så barnet merker ingenting.

Skjønner at det ikke er bare bare å legge et barn i narkose, men det er mye er alvorlig å spise gluten hvis en har cøliaki. I tillegg til at man går rundt konstant dårlig øker en sjansen for benskjørhet og tarmkreft.

Skjønner at det da kan være fristende å teste ut glutenfritt kosthold for å se selv. Men gjør du det vil ikke sykdommen senere vises på gastroskopi. Gluten må da gjenninnføres over flere uker og plagene er da mye mye sterkere enn før dietten. Så ikke test glutenfritt før alle tester er ferdig. Diagnosen cøliaki gir forresten rett på grunnstønad pga fordyret kosthold, derfor er diagnose stilt på rett måte viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!

Nei hadde aldri prøvd glutenfritt først. Ja han har veldig ballongmage og har ofte løs avføring. Men ikke diaré. Men den kan også være hard.

Ja det ble bare tatt blodprøver og beskjed om at det var en sikker test på så små.

Hm.. får høre hva ph målingen viser da å evt. spør om mer utredning mot cøliaki. Det rimer jo mer med tanke oppkastet og vektnedgang.

Anonymkode: 48a10...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ja vi bruker bare vaskemiddel uten såpe og han har apotekets badeolje i vannet og smøres med fet krem.

Anonymkode: 48a10...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om det er veien å gå, å kutte dagsøvnen. Han sover oftest bare en liten time. Fra 11.30- 12.30. Legger seg kl. 19. Så han er jo trøtt på kvelden. Samt at jeg føler han har så underskudd på søvn at jeg føler han trenger de minuttene han får. 

Han er jo ikke våken hver er natt, men flere ganger i uka. Å det skjer selv om han har sovet godt på dagen (søvn avler søvn), å det skjer selv om han kanskje bare har sovet 30 min. Så jeg ser ingen sammenheng. 

I tillegg hadde han en lengere god periode nå så jeg trodde det hadde gått over. Men nei 😣

I dag har han bare sovet 45 min. Merker jo det på humøret. Men skal prøve å drøye leggetid litt kanskje å se om han sover roligere. At han kommer inn i den gode søvnen. For det virker det ikke som han gjør. Kanskje jeg kan prøve å kutte dagsoving for helgen. Men mulig det blir for få dager.

 

Takk for tilbakemeldingen og svar! Setter stor pris på forslagene!

Anonymkode: 48a10...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er litt usikker på om det er veien å gå, å kutte dagsøvnen. Han sover oftest bare en liten time. Fra 11.30- 12.30. Legger seg kl. 19. Så han er jo trøtt på kvelden. Samt at jeg føler han har så underskudd på søvn at jeg føler han trenger de minuttene han får. 

Han er jo ikke våken hver er natt, men flere ganger i uka. Å det skjer selv om han har sovet godt på dagen (søvn avler søvn), å det skjer selv om han kanskje bare har sovet 30 min. Så jeg ser ingen sammenheng. 

I tillegg hadde han en lengere god periode nå så jeg trodde det hadde gått over. Men nei 😣

I dag har han bare sovet 45 min. Merker jo det på humøret. Men skal prøve å drøye leggetid litt kanskje å se om han sover roligere. At han kommer inn i den gode søvnen. For det virker det ikke som han gjør. Kanskje jeg kan prøve å kutte dagsoving for helgen. Men mulig det blir for få dager.

 

Takk for tilbakemeldingen og svar! Setter stor pris på forslagene!

Anonymkode: 48a10...3d1

Det er ofte en liten tilvenningsperiode å kutte dagsøvnen. De kan være stuptrøtte på dagen når de ikke sover, men etter hvert tar de den søvnen de trenger på natten, altså sammenhengende søvn en hel natt.

Uansett lykke til! Jeg vet alt om hvor frustrerende det er når det med nattesøvnen ikke fungerer. Vi sleit med at eldstemann ikke sov en hel natt før han var 2,5 år. 

De to to yngste hadde samme problemer som ditt barn, og da løste det seg ved å tilvenne dem til å kutte ut dagsøvnen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det å for at du tok deg tid 😊 Ja det er frustrerende.

Leser litt hva hun Naphaug skriver, å hun skriver at barn som er våkne om natta ofte er overtrøtte å trenger mer søvn på dagen. Men tro meg, det har vi forsøkt å få til siden han var bitte liten. 

Anonymkode: 48a10...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svarene!

Nei hadde aldri prøvd glutenfritt først. Ja han har veldig ballongmage og har ofte løs avføring. Men ikke diaré. Men den kan også være hard.

Ja det ble bare tatt blodprøver og beskjed om at det var en sikker test på så små.

Hm.. får høre hva ph målingen viser da å evt. spør om mer utredning mot cøliaki. Det rimer jo mer med tanke oppkastet og vektnedgang.

Anonymkode: 48a10...3d1

Ballongmage....nok en ting man får ved udiagnosert cøliaki, ofte da beskrevet som afrika-mage.

Har han blitt testet for mangel på jern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen er hvertfall en del større enn resten av gutten. Men vet at mange barn har oppblåst mage.

Leste litt på cøliaki igjen nå, å ser jo at vekttap og dårlig høydevekst også er et symptom. Han har jo flatet ut og dalt ut av kurven på begge.

Spørs om jeg ikke får spør om det igjen  også når vi har time til uka. 

Men blodprøve trenger ikke være helt sikker altså? For fikk beskjed om at den var negativ. 

Han tok vel prøver på jern og div. for ca. 6 mnd. siden. Da var alt fint med prøvene. Forsåvidt da den cøliakiprøven ble tatt også.

 

Takk for svar igjen 😊

Anonymkode: 48a10...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Magen er hvertfall en del større enn resten av gutten. Men vet at mange barn har oppblåst mage.

Leste litt på cøliaki igjen nå, å ser jo at vekttap og dårlig høydevekst også er et symptom. Han har jo flatet ut og dalt ut av kurven på begge.

Spørs om jeg ikke får spør om det igjen  også når vi har time til uka. 

Men blodprøve trenger ikke være helt sikker altså? For fikk beskjed om at den var negativ. 

Han tok vel prøver på jern og div. for ca. 6 mnd. siden. Da var alt fint med prøvene. Forsåvidt da den cøliakiprøven ble tatt også.

 

Takk for svar igjen 😊

Anonymkode: 48a10...3d1

Du er iallfall ikke hysterisk hvis du ber om videre utredning. Blodprøvene for cøliaki kan være litt ustabile på barn. Vet ikke hvorfor, kanskje kroppen bruker litt tid på å smale opp disse stoffene det skal slå ut på.... Men gastroskopien er iallfall helt sikker. Der ser enn etter skadene på tarmen og tarmtottene som glutenen gjør.

Min gutt hadde akkurat disse symptomene også; oppblåst mage, varierende matlyst som ble dårligere og dårligere, sov mye på dagen, ofte løs mage, vekttap, prikkvis utslett, men det avgjørende var oppkast som etter hvert kom flere ganger om dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han også utslett. Hadde det med cøliaki å gjøre?

For her har han hatt petikkier i over ett år nå som kommer og går. De to- tre første utbruddene var verst, men de kommer enda. Men de finner ikke ut hva det er å har bedt meg overse det.

Var det lik petikkier din gutt også hadde?

Min gutt føler jeg er veldig sår og utilpass. Derfor jeg føler det er noe. 

Ja han må utredes videre nå. Men føler at jeg alltid må komme med forslag selv på hva jeg vil teste ut, å jeg er ikke lege. Legen kommer liksom ikke med ting selv. Men det er kanskje vanlig 😟 Spent på ph målingen. Tror egentlig den er negativ. Da skal jeg ta opp dette med cøliaki igjen. Evt. ØNH.

Takk for at du deler erfaringer! 😄

Anonymkode: 48a10...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde han også utslett. Hadde det med cøliaki å gjøre?

For her har han hatt petikkier i over ett år nå som kommer og går. De to- tre første utbruddene var verst, men de kommer enda. Men de finner ikke ut hva det er å har bedt meg overse det.

Var det lik petikkier din gutt også hadde?

Min gutt føler jeg er veldig sår og utilpass. Derfor jeg føler det er noe. 

Ja han må utredes videre nå. Men føler at jeg alltid må komme med forslag selv på hva jeg vil teste ut, å jeg er ikke lege. Legen kommer liksom ikke med ting selv. Men det er kanskje vanlig 😟 Spent på ph målingen. Tror egentlig den er negativ. Da skal jeg ta opp dette med cøliaki igjen. Evt. ØNH.

Takk for at du deler erfaringer! 😄

Anonymkode: 48a10...3d1

Utslettet han får innimellom er som små tørre flekker på str med et kronestykke.

Det er vanlig at de med cøliaki kan få litt utslett, selv når de går på rett diett.

Men er han veldig plaget så les om Dermatitis Herpetiformis og se om du ser noen likhetstegn. DH er en sykdom som går litt hånd i hånd med cøliaki og som også gjør at en må gå på glutenfri diett. Det er også mulig å ha begge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...