Gå til innhold

Småbarn som slår


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har et problem med barn som slår. Det startet med storebror allerede i starten av 1 års alderen. Vi tror ikke det handler om mangel på oppmerksomhet, men testing av grenser. I hans første år kjente vi ingen med barn, så de eneste barna han traff da var i barselgruppen. Men den dabbet av etter 6-7 mnd, så etter da hadde han ikke så mange lekekamerater. Så vi hadde en teori at han begynte å slå pga at han testet grenser, og/eller på grunn av at han ikke var vant til å leke med andre barn.

Dette har vi håndtert med å stoppe han hver gang og si "Nei" bestemt og forklare han at det gjør vondt, og at han må heller kose med oss enn å slå. Men det vil ingen ende ta. Lillebror kom til verden da storebror var bare 20mnd gammel, og det gikk ganske bra i starten. Men etter at han har begynt å leke seg så har det bare blitt værre igjen. Storebror er ganske "gjerrig" på lekene sine, og vil ha de i fred. Storebror har så mange leker at vi føler det blir feil å kjøpe nye til lillebror når vi har en haug fra før av. Så det kan hende at han føler at han må gi bort alle lekene sine til lillebror, noe som er forståelig at kan være tungt og vanskelig. 

Vi jobber hele tiden med dette, og begynner å bli ganske oppgidd over denne situasjonen nå. Det har ført til at begge barna er på vakt når de leker seg, siden begge driver å tar leker fra hverandre hele tiden. Og de krangler hele tiden, noe som er et problem siden jeg og pappaen har turnusjobb, og er mye alene med barna. Så vi kan ikke følge med de hele tiden og "ta" de hver gang de gjør noe galt. De har heller ikke egene rom, så de er stort sett oppå hverandre hele tiden. Vi flytter om ikke lenge, så da får de egene rom. Men jeg tror ikke dette løser problemet da de alltid vil leke i samme rom som vi oppholder oss i. 

Nå har lillebror begynt å slå og, så nå er vi ganske desperate etter råd. HJELP!

 

Anonymkode: 9e7b0...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg fikk ikke helt fatt i alderen på de to barna, men om de ikke gjør noen skade på hverandre kan det jo kanskje være greit å prøve å la de ordne opp selv. Dere må selvsagt følge med, men prøv å ikke gripe inn for tidlig. 

Jeg har også to tette og eldste mann var litt voldsom ovenfor yngste en periode, men det roet seg da vi sluttet å vokte minsten som en hauk og heller såg an hva storebror ville gjøre. Så gir vi applaus og skryt om han gir leker, smokk flaske eller annet til yngstemann. Jeg tror det at jeg var så overbeskyttende i starten var med å forsterke søskensjalusi. 

Ellers har jeg i grunn ikke en god oppskrift for han slår fortsatt oss foreldre inni mellom. Vi holder fast armen(e) hans og sier at det ikke er lov å slå. Han forstår at det ikke er lov, det ser jeg på han. Men noen ganger tester han også grensen for hva som er greit. F.eks kan han "slå" forsiktig på hodet mitt og si "hode", og det er greit. Så kan han begynne å slå hardere og hardere til jeg sier at det ikke er lov. Her er det tydelig at det er grenseprøving og jeg har ikke fasiten på hvordan man håndterer det. Men jeg håper og tror det vil hjelpe bare å forklare at han kan gjøre det forsiktig, men ikke hardt.

Anonymkode: 08940...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...