Gå til innhold

Regler for samboerskap


Vims

Anbefalte innlegg

Hei :)

Meg og min samboer har begynt å snakke om å få barn snart. Har lest litt rundt på nettet om ulike klinikker, og ser at det er ulike "regler" om samboerskap hos de ulike klinikkene. Noen sider står det at du må være gift eller i et stabilt samboerforhold, andre steder står det at eg må ha vært samboere i 1 år og noen steder står det 2 år. Er dette noe som er opp til den enkelte klinikk å bestemme? Finner ingenting i de norske lovene som sier noe om tidsaspektet av samboerskapet, bare at det må være stabilt/ekteskapslignende. Ser også at på søknadsskjemaet om å bli medmor må en skrive ned fra hvillken dato en har vært samboere! 

Noen som vet om det finnes noen norske lover på dette som evt. vil kunne ødelegge om eg begynner for tidlig? Vi har uansett vært samboere (som i bodd sammen) i over 2 år, men ikkje med samme folkeregistrert adresse (grunnet forsikringsgreier i leilighet).

 

Takknemlig for alle svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker jeg leste i boka til Anja og Gro hammerseng Edin at de trøbla litt med å få godkjent medmorskap fordi de ikke var folkeregistrert på samme adresse, måtte bevise på annen måte at de hadde bodd sammen. Lurer på om det er ett år som er grensa... Vi er gift, så tenkte ikke noe på det.

Anonymkode: 897ff...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Man må være gift eller vært samboer i to år.

får ikke behandling i Norge uten det. 

Dette er erfart!!

 

medmorskap blir svært vanskelig dersom man ikke har vært samboere i to år

Anonymkode: 6be82...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På Saturday, April 15, 2017 den 17.09, Anonym bruker skrev:

Husker jeg leste i boka til Anja og Gro hammerseng Edin at de trøbla litt med å få godkjent medmorskap fordi de ikke var folkeregistrert på samme adresse, måtte bevise på annen måte at de hadde bodd sammen. Lurer på om det er ett år som er grensa... Vi er gift, så tenkte ikke noe på det.

Anonymkode: 897ff...a20

Jeg husker også at jeg leste det! Endte vel med at de fant en "kontrakt" de hadde skrevet på tull en gang og kvitteringer osv for å bevise at de fysisk hadde bodd sammen tror jeg 🤔

Anonymkode: 7c5d5...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg og samboeren min hadde hatt samme folkeregistrert adr i 10 mnd. når vi søkte og det var ingen problemer. 

fikk svar etter kun en og en halv uke at den var godkjent:) 

Da hadde vi allerede vært i danmark og fått positiv graviditetstest. Vet ikke hva forskjell det gjør om man skal prøve på en norsk klinikk:)

Endret av sannane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...