Gå til innhold

Hennes egg i meg


M&T

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min jentekjæreste planlegger og bli gravid forhåpentligvis i år. Jeg vil gå gravid, det vil ikke hun. Vi vil derfor at det første barnet skal være hennes egg som blir satt inn i meg. Jeg lurer derfor på om noen har erfaring med dette, og om noen har lyst til å fortelle om sine erfaringer. 

Vi tenger og gjøre alt av det med hormoner osv her i Norge, og så dra til Alicante (?) for selve uttaket og innsettingen. Men dette er foreløpig bare en tanke, fordi vi vet så og si ingenting..

Jeg setter stooor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Her må dere finne ut alt før dere setter i gang. Det høres ut som en veldig flott måte å løse dette på, men tror ikke det er like høy suksessrate og derfor vil jeg anta de fleste velger, og blir anbefalt, å bruke eget egg, og heller bruke samme donor i neste runde, slik at partner da kan bruke eget egg. 

Å sette inn et befruktet egg som ikke er eget regnes som eggdonasjon, det er ikke lov alle steder. I tillegg må dere finne ut om det er lov med relasjon, noen tilltater bare anonym eggdonasjon. Hvert land har ulike regler. Tror Spania har regler på anonym eggdonasjon.

Det høres ut som en flott måte å gjøre et på, men tror det i praksis er ganske tungvint. Både å samkjøre sykluser, krever mye medisiner, å sette inn et donoregg (poenget med å bruke eggdonasjon er jo kvaliteten på eggene, her vet dere ikke like mye om det, og dermed kan det blir en lengre prosess som krever flere runder enn ved vanlig eggdonasjon). 

Jeg har vennepar som har valgt å føde hver sitt barn, de har brukt samme donor, men med egne egg. Det er gjennomførbarn i Norge.

Her har dere mye dere må finne ut av. Finn klinikker i de ulike landene, spør om tips og råd derfra, i tillegg finn ut av lovverket. Selv ville jeg undersøkt Danmark, Spania og Latvia, de jobber alle med mye eggdonasjon. I tillegg ville jeg funnet ut hvordan prosessen fungerer i Norge. Selv om dere har mye penger, vil dette kunne bli veldig dyrt. Det nå også regnes med i prosessen. 

Lege fra utlandet kan skrive ut resept, så lenge medisinen er lov å bruke i Norge. Dere kan ta medisinene, men må følges opp fra gynekolog her i Norge. Det må dere finne før oppstart, det er ikke alle gyno som er villig til å hjelpe. Husk også at ofte får en ikke dekket av det offentlige, dermed blir det private priser, (gjerne ca 1000kr) for hver scan. I mine forsøk med inseminering og ivf har jeg hatt 3-8 scan, alt ettersom hvor fort eggene vokser. Dere må scannes begge to, ene for å sjekke eggenes vekst, andre for å sjekke at livmor er klar til  å ta i mot. 

Dere må ha all informasjon og bestemt dere før dere sette i gang noe, dette er krevende prosesser, og viktig at det ikke skjer feil pga manglende info. Dere må ha alle medisiner før dere starter opp. Dere vil nok bli satt på lang protokoll, den er mest krevende å gå på og også dyr pga mye medisiner i lang tid. 

Dette er fullt mulig å få til vil jeg tro, men uvanlig å gjøre. Finn ut alt før dere sette i gang. Håper dere finner en god løsning på utfordringene :)

Anonymkode: 88419...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takk for tips og info!

Vi er i gang med ROPA metoden nå, og alt ser veldig bra ut. Partneren min sine egg skal tas ut på mandag, og fryses ned. Så krysser vi alt vi har for at injeksjonen inn i meg i september går bra. 

Dette er vårt første forsøk, så skal ikke forvente noe, men det ser veldig lovende ut☺️

Dette skjer forresten i Spania, IVF klinikken i Alicante. Utrolig profesjonelt sted hvor vi blir veldig godt ivaretatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...

Jeg og fruen er gravide i skrivende stund med ROPA metoden. Hennes egg i meg 🥚

det er nå endelig lovlig i Norge, og vi gjorde det på en privatklinikk i Trondheim ❤️❤️ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...