Gå til innhold

IVF omgjort til ICSI ved uttak


Løvetann81

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi hadde uttak  i går, og på dette forsøket har det meste gått galt.

Først ble jeg overstimulert og måtte ta noen sprøytefrie dager før eggløsningssprøyte.Så falt østradiolverdien min altfor mye og de vurderte å avbryte forsøket. Etter diskusjon legene imellom landet de allikevel på at det beste var å gjennomføre.

Da vi kom til uttak i går var det få modne egg igjen,de tok ut 25 stk,men de så allerede ved uttak at det var dårlig kvalitet på de.

I tillegg til dette leverte mannen en prøve med INGEN sædceller i til tross for 4 forsøk tidligere med topp kvalitet. ( han har hatt to antibiotikakurer den siste tiden og høy feber).

Ny prøve ble levert, og de fant noen med bevegelse,de fleste stillestående.

Det ble en del venting da legene var usikre på hva de skulle gjøre. Gynekologen som tok ut egg foreslo å fryse ned eggene og befrukte de senere da samboers prøve var blitt bedre,men pga kapasitet (kun to personer kunne gjøre dette, og ingen av de var på jobb) valgte de ICSI.

Jeg må si at jeg er meget skeptisk til dette forsøket, og også at de velger å blande mine dårlige egg med samboers dårlige celler.

Det kan vel umulig bli noe godt resultat av det dersom det fører til graviditet?

 

Fikk telefon istand om at 6 egg var blitt befruktet, og at det blir innsett på Mandag.

Må si dette gir bismak, da jeg i utgangspunktet håpet at forsøket skulle bli avbrutt pga omstendighetene.

Leser nå på nett rundt ICSI at mannen må ta en kromosomprøve før ICSI blir benyttet,men i vårt tilfelle gjorde de jo om fra IVF til ICSI plutselig og uten at denne prøven foreligger.

 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget,men kanskje noen har lignende erfaringer dere vil dele?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden mannen har avlagt gode prøver før, så kan det jo hende at det er sædcellene som er skadet, og ikke at det er en kromosom/arvefeil. Det er stor forskjell på arvelighet og skade.

"B-egg gir like vakre barn" - sitat sykepleieren på vår klinikk

 

Og sant er det! :)

Anonymkode: 3c430...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men jeg synes du skal ta opp bekymringen med legen, slik at hun/han kan berolige deg

 

Anonymkode: 3c430...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk gjennomført ICSI på alle våre fire forsøk pga dårlig egg og dårlig sæd. To perfekte barn er resultatet, så det kan gå helt fint. 

Anonymkode: 6c852...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med seks egg befruktet, er dere heldig får dere noen egg på frys også -og om de er bra nok til frys er det gode egg :) 

Ved forsøket vi hadde som foreløpig er en sprellende baby i magen, ble en del av eggene befruktet med ICSI. - om det er et ivf eller icsi egg  jeg har fått satt inn vet jeg ikke -er nå godt over halvveis i svangerskapet.

Også tidligere forsøk er blitt omgjort til icsi etter uttak - da har både dårligere kvalitet på sæden hos mannen og få /dårlige egg vært grunnen. Vi har ikke tatt noen kromosonprøve for at de skal kunne bruke icsi (har tatt pga flere spontanaborter, men prøvene var helt fine)

 

Anonymkode: 5d0fc...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss ble det bestemt at det ble icsi under uttaket, da mannen leverte en prøve med dårlige svømmere denne dagen. Tok ikke kromosomprøve. Hadde heller ikke supre egg, og resultatet ble at de satte inn to pga den dårlige kvaliteten og ingen kunne fryses. Resultatet ble den vakreste jenta som snart er 10 mnd<3 lykke til.

Anonymkode: 075e2...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt planlagt ICSI, men mannen har aldri tatt kromosomprøve (som vi vet ihvertfall 😐)

er nå gravid i 20. uke etter at kun to egg ble befruktet, hvorav kun ett utviklet seg. Viste seg å være gullegget ❤ ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Dere aner ikke hvor godt det er å høre alle de positive historiene, det gir håp:)🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid med et ICSI-embryo. Nydelig gutt som nå er snart 9 mnd :)

Og jeg fikk beskjed om at kvaliteten på eggene virker kun inn på sjansen for å bli gravid, IKKE risikoen for komplikasjoner senere i svangerskapet eller sannsynligheten for at det skal være noe galt med babyen.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...