Gå til innhold

2 barn vs 3 barn?


Mamma2013.2015

Anbefalte innlegg

Hei! Har 2 barn på 4 år og 2 år. 

Vi er usikker på om vi ønsker et 3 barn eller ikke..

ønsker å høre fordeler/ulemper fra dere med 2 pg 3 barn? Fyr løs!!

kan nevnes at vi har plass til 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har tre tette. Anbefaler det i grunn ikke til noen med mindre dere er svært glad i barn og er to tålmodige sjeler som trives med å sette dere selv sist. 

Anonymkode: 97ecc...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uten tvil :-) Nr 3 hos oss er skikkelig attpåklatt fordi vi grublet lenge på om vi skulle ha en til. Er veldig glad for at vi tok det valget. Kan ikke se noe ulemper med 3 kontra 2 barn, eneste må vel være at det er dyrere å reise med 3 kontra 2. Skulle gjerne ha fått en til, men tror jeg vi er utgått på dato. 3 tette kan selvfølgelig bli litt heftig, men dere kan jo vente litt hvis dere ikke er like gamle som oss. 

Anonymkode: bbf04...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre rimelig tette. Go for it! :) Faktisk ikke mye forskjell fra 2 til 3 synes jeg. Er klar for nummer 4, men er nedstemt 😂

Anonymkode: c144d...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 27 år begge. Så vi stresset ikke. Tenker max 4 år. 

Men det som holder meg litt igjen er at nå begynner minstemann på 2 å vokse å begynner å klare en del sjøl.. noe som føles helt fantastisk også😅🙊 (slutt på våkennetter) det sitter langt innr å skal begynne med det igjen...😲 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det stoooor forskjell på 2 og 3 barn. Mellomste er fortsatt preget av søskensjalusi, nå snart 2 år etter at han ble storebror. Her er det 6 år mellom 1 og 2, og så 3,5 år mellom 2 og 3. Vi mangler noen armer ;) OG vi har for liten plass, haha!

Anonymkode: 44caf...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk 3 barn på 5 år. Eldste er 7, mellomste 5 og minste er 2. Har gått helt fint og jeg merker ikke noen forskjell fra 2-3 barn. Eneste blir som hun over her sier at det blir litt dyrere å reise.  

Jeg er blitt alene med barna nå og det går kjempe fint det også. Den mest slitsomme perioden synes jeg var når vi bare hadde to og det var akkurat 2 år i mellom. Den første tiden når nr 2 var baby og eldste fortsatt ganske liten og uselvstendig var litt tung. Når nr 3 kom, hadde de andre akkurat fylt 3 og 5 år og var litt mer selvhjulpne, så lillebror bare gled inn i rutiner. 

Er veldig glad for at vi fikk nr 3. 

Anonymkode: ea4a9...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk med 3 unger, men man trenger større og mer av alt. Sånn som å reise krever ofte noen tlf feks for at alle kan dele samme rom (eller vi må dele oss). Man trenger større bil, større hus, mer plass i boder osv osv. Alle aktivitetspriser kan ganges med tre, enormt med kjøring/logistikk osv 

Men, helt herlig om man har økonomi og kapasitet! :)

Anonymkode: f84c9...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk med 3 unger, men man trenger større og mer av alt. Sånn som å reise krever ofte noen tlf feks for at alle kan dele samme rom (eller vi må dele oss). Man trenger større bil, større hus, mer plass i boder osv osv. Alle aktivitetspriser kan ganges med tre, enormt med kjøring/logistikk osv 

Men, helt herlig om man har økonomi og kapasitet! :)

Anonymkode: f84c9...98e

Jeg fikk forøvrig 3 barn på 4,5 år og det var enormt krevende og setter oss ofte i situasjoner der ting må være litt spesielt og de får ikke arvet av hverandre fordi de bruker samme str. Av spesielle ting kan nevnes vogner for 2 med mulighet for en siste i tillegg noen timer.... Bil for tre barnestoler. Vi hadde og har MYE! utstyr 

Anonymkode: f84c9...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den største overgangen var fra ett til to barn jeg, da var jeg uhyggelig sliten en periode altså. Perioden fra vi fikk nr to og til han var 1,5 år er definitivt den mest slitsomme perioden i mitt liv.

Men så blir man eldre, man tilpasser seg familielivet, får litt lavere skuldre, blir tryggere på seg selv, slutter strebe sånn osv og ting faller mer på plass

Da vi fikk nr tre var de to eldste 6 år og 3,5 år, det var helt perfekt. Jeg koste meg sånn hjemme i den permisjonen. Eldste begynte på skolen, midterste hadde korte dager i barnehagen og det var så koselig å gå hjemme i permisjon. 

Vi fikk nr fire også vi ;)

Nå er de 8, 9, 13 og 15 år gamle og det er en så fin gjeng. Jeg sprekker av stolthet og det er så moro å se de vokse til, se så fine mennesker de blir. Selvfølgelig er det travle dager, selvfølgelig er det mye logistikk, sinnsyke mengder klesvask, matbudsjett av en annen verden osv, men vi er en så fin familie. Jeg digger det :)

Anonymkode: 6945d...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 3barn på 3,5 år, PG det har vært krevende!! Nå er minste 5,5 og det siste halve året har ting endelig gått på skinner. Håper denne perioden varer leeenge! Før tenårene kommet og biter oss.... 

Anonymkode: 7dedd...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk nummer tre da de to eldste var 5 og 7 år. Det har uten unntak vært HELT fantastisk, og alle mine bekymringer i forkant har blitt gjort til skamme! Er dog veldig glad for at vi ventet såpass lenge med tredjemann, sånn at mellomste rakk å bli "stor" jente først - ikke noe sjalusi, bare masse kjærlighet og stor gjensidig søskenglede i hverdagen. Anbefales!!

Anonymkode: cb9b4...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre, de eldste var 4 og 6 da babyen ble født. Helt supert,  har virkelig ikke angret en dag (det gjør man vel sjelden). Har ikke opplevd noe sjalusi heller. 

Planen var egentlig å ha 3 år mellom de to yngste, men jeg mistet to ganger før vi fikk lillebror. Nå tenker jeg at det kanskje hadde blitt litt intenst med tre på 5 år.

Anonymkode: 27bb0...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vurderer 3 mann 

når minste er 4 år🙃 Men det kipe er at jeg da synes de andre begynne å vokse til så må jeg begynnr på nytt med "bleiebarn å våkennetter🙊 Var ikke det hardt når en har 2 fra før som krever full oppmerksomhet også?;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 på 5år. 

Alle planlagt, men jeg angrer på at vi ikke stoppet på to. Jeg elsker minstemann, fantastisk liten krabat og den beste barselstiden. Vi har råd og plass, står ikke på det. Men jeg personlig føler at jeg ikke strekker til, det er aldri nok mamma. I tillegg er det alltid lettere kaos, selv med en samboer som drar sin del av lasset og mer. 

I etterpåklokskapens lys skulle jeg sagt stopp etter nr.2. Og jeg er kanskje litt bitter langt inne, fordi jeg ønsket å stoppe etter to.

Er du i tvil, stopp på to er mitt råd.  

Eller kanskje så er det bare tomprat fra en sliten mamma som etter et par uker med sykdom er helt på felgen..

Anonymkode: 209ae...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me fikk 3 barn på litt over 3 år. Hadde eg vist korleis framtida med tre så tette barn ville blitt, så hadde eg aldri gjort det for min eigen eller for barnas del. Om ikkje det er slitsomt nok med så tette barn, viste det seg at mellomste hadde spesielle behov, og er ekstremt krevende. Dei to andre er også veldig aktive og utforskande, så eg har vel aldri tid til meg sjølv. Er i periodar veldig sliten og deprimert, men har heldigvis mest gode periodar, men er konstant sliten. Har ikkje hatt ei natt med sammenhengende søvn på fem år(utenom dei få gangene mellomste har vært på besøk hos besteforeldrene). Mellomste er veldig krevende, og må ha konstant tilsyn. Går faktisk ikkje på do før barna er i seng om kveldane, for at eg ikkje kan snu meg unna.. desverre går dette utover dei andre søskena som ikkje får den oppmerksomheta dei fortjener. Spesielt elstemann som klarer alt sjølv, minstemann treng fortsatt hjelp til ein del. No er jo sjangsane små for at du skal få barn med spesielle behov, men dette er vel noko ingen trur skal skje før ein sit der.. alt det andre, går seg alltids til. Me har jo mykje utstyr, og ungane får ikkje arva så mykje av hverandre. Men alt anna som plass, utstyr osv ordna seg alltids så lenge ein har ei sikker inntekt. Men for meg så går det rett å slett på energien vår, i tillegg til at det faktisk ikkje er rettferdig for barna at det er sånn som det er desverre. Hadde me vist at mellomste hadde spesielle behov, eller kor krevande det var med tre barn. Så hadde me nok stoppa etter to ja. Hadde barne vore friske, så ville nok nr tre ha komme nokre år seinare. Men aldri i verden om eg hadde fått tre så tette barn i gjen.. 

Anonymkode: c2129...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Me fikk 3 barn på litt over 3 år. Hadde eg vist korleis framtida med tre så tette barn ville blitt, så hadde eg aldri gjort det for min eigen eller for barnas del. Om ikkje det er slitsomt nok med så tette barn, viste det seg at mellomste hadde spesielle behov, og er ekstremt krevende. Dei to andre er også veldig aktive og utforskande, så eg har vel aldri tid til meg sjølv. Er i periodar veldig sliten og deprimert, men har heldigvis mest gode periodar, men er konstant sliten. Har ikkje hatt ei natt med sammenhengende søvn på fem år(utenom dei få gangene mellomste har vært på besøk hos besteforeldrene). Mellomste er veldig krevende, og må ha konstant tilsyn. Går faktisk ikkje på do før barna er i seng om kveldane, for at eg ikkje kan snu meg unna.. desverre går dette utover dei andre søskena som ikkje får den oppmerksomheta dei fortjener. Spesielt elstemann som klarer alt sjølv, minstemann treng fortsatt hjelp til ein del. No er jo sjangsane små for at du skal få barn med spesielle behov, men dette er vel noko ingen trur skal skje før ein sit der.. alt det andre, går seg alltids til. Me har jo mykje utstyr, og ungane får ikkje arva så mykje av hverandre. Men alt anna som plass, utstyr osv ordna seg alltids så lenge ein har ei sikker inntekt. Men for meg så går det rett å slett på energien vår, i tillegg til at det faktisk ikkje er rettferdig for barna at det er sånn som det er desverre. Hadde me vist at mellomste hadde spesielle behov, eller kor krevande det var med tre barn. Så hadde me nok stoppa etter to ja. Hadde barne vore friske, så ville nok nr tre ha komme nokre år seinare. Men aldri i verden om eg hadde fått tre så tette barn i gjen.. 

Anonymkode: c2129...111

Kan dere ikke få en eller annen form for avlastning? Det høres ikke ut som om dette er så greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns overgangen fra 1 til 2 var veldig slitsom.

Fra 2 til 3 var ikke ille i det hele tatt, bare litt slitsom de første månedene.
Etter det fikk vi en mer strukturert hverdag, med 3 barn er man nødt til å ha litt mer struktur og det kommer mer naturlig.
Nå er mini 2 år og jeg syns helt ærlig livet med 3 er enklere enn livet med 2

Anonymkode: 636a5...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Kan dere ikke få en eller annen form for avlastning? Det høres ikke ut som om dette er så greit..

Jo, me har fått tilbud om dette no. Men syns jo det er skummelt, så veit ikkje heilt kva eg skal sei ja til. Ei heil helg hos fremmede syns ikkje eg er greit, men kanskje en til to ettermiddager i uka kunne gått.

Anonymkode: c2129...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 19.54, SpireØnske13 skrev:

Vi er 27 år begge. Så vi stresset ikke. Tenker max 4 år. 

Men det som holder meg litt igjen er at nå begynner minstemann på 2 å vokse å begynner å klare en del sjøl.. noe som føles helt fantastisk også😅🙊 (slutt på våkennetter) det sitter langt innr å skal begynne med det igjen...😲 

 

Vent til minste har begynt på skolen :)

Anonymkode: 3ee17...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle ha nr 3, men nr 3 kom samtidig med nr 4. Altså tvillinger, det veltet alt. Ingen av dem sov før de var nesten 3 år. De to eldste har vi knapt hatt tid til å følge opp.

Vil bare si at det ikke sikkert dere bare får en baby.

Anonymkode: 69764...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vent til minste har begynt på skolen :)

Anonymkode: 3ee17...e85

Ja, vi har snakket om det faktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tre barn på 4 år og 8mnd. Nøyaktig to år (på dagen) mellom de to eldste, og da i overkant av 2,5 år mellom to og tre.

Selvfølgelig var det travelt! Mye utstyr, klær og sko. Gangen var kronisk rotete, samme med bad etc.

Nå er de 16, 14 og 11. De greier seg i større grad selv. De har MYE utbytte av hverandre. De kan krangle, men stort sett er de gode venner. De er såpass tette i alder at de kan omgås og finne på ting. De gleder seg over hverandres oppturer, og de føler med hverandre under nedturer. De heier på hverandre, til tross for at de kan erte hverandre. Vi nyter tida nedbør gullungene våre, de er tre forskjellige individ som støtter hverandre.

Til tross for dette ser fangen fremdeles bombet ut. Det samme gjør badene😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tre barn på 4,5 år. Akkurat 2 år mellom de to minste. Jeg elsker alle barna, men det et veldig slitsomt. Eldste er nå 5,5 år og er aktiv og urolig. Han må klare mye selv, og maser selvfølgelig mye på oss. Mellomste er 3 år, og nå begynner det å gå seg litt til, men trenger jo fortsatt mye hjelp. Minsten er 1 år og hun må fotfølges;-) Jeg tror det er lurt å vente litt med nr 3, nå er minste til HI allerede 2 år, og jeg tror det hjelper mye at det blir 3 år eller mer mellom nr 2 og nr 3. Jeg vil i alle fall ikke anbefale kun 2 år. Det har vært et år hvor antall armer har vært for få. Selv om minsten var en rolig baby, måtte hun jo holdes, ammes osv. Dvs at hun okkuperte et par armer, og da måtte de to andre klare seg selv, eller der som begge voksne var hjemme måtte den andre ta begge de to eldste. Det er alltid noen som gråter, trasser, skal tisse, har bæsjet i bleien, trenger hjelp med klærne osv. I bilen er det aldri stille. Alltid noen som krangler. Aldri en natt sammenhengende, alltid en/to/tre som våkner (til ulike tider) på natten. Men mye kjekt og god søskenkjærlighet også!

Tenk dere godt om, det er fantastisk med tre små, men også veldig slitsomt. Anbefaler at det blir minst 3 år mellom de to minste, da innbiller jeg meg at det blir litt lettere;-)

Anonymkode: 5b58b...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...