Gå til innhold

Reagerer litt på dette.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 20 kg og begynner å bli veldig fornøyd selv. Får tilbakemelding fra noen at nå må jeg ikke gå ned mer. Ser på meg selv i speilet og er ikke radmager eller noe. Synes ikje jeg er for tynn. Tror dere dette er fordi de selv er større og jeg da blir mindre enn de? 

Anonymkode: 21813...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig er det fordi det faktisk er kledelig på de fleste å ikke være veldig tynne. Jeg skjønner at man ikke vil ha love handles og valker osv, men når man alt er stram og slank og man vil fortsette å slanke seg (merk: slanke seg, ikke holde seg i form, det er selvsagt alltid greit) så reagerer folk. 

Anonymkode: dad45...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen kan være så enkelt som at du begynner å se dratt ut i ansiktet? Mange som går ned i vekt blir litt "dratte" etter en tid. Noen kler å ha noen kilo til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått ned 20 kg og begynner å bli veldig fornøyd selv. Får tilbakemelding fra noen at nå må jeg ikke gå ned mer. Ser på meg selv i speilet og er ikke radmager eller noe. Synes ikje jeg er for tynn. Tror dere dette er fordi de selv er større og jeg da blir mindre enn de? 

Anonymkode: 21813...2ec

Herregud, hvordan kan du i det hele tatt tenke slik om folk?? Det er vel fordi du nå begynner å se tynn nok ut, og mange drar det for langt, ser ikke selv hvor tynne de blir. Man blir jo i tillegg seende eldre ut om man blir for tynn. 

Anonymkode: 0eff5...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine ører betyr det "så flink du har vært, nå trenger du ikke være fullt så streng med deg selv lenger". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått ned 20 kg og begynner å bli veldig fornøyd selv. Får tilbakemelding fra noen at nå må jeg ikke gå ned mer. Ser på meg selv i speilet og er ikke radmager eller noe. Synes ikje jeg er for tynn. Tror dere dette er fordi de selv er større og jeg da blir mindre enn de? 

Anonymkode: 21813...2ec

Nei, jeg tror ikke det er derfor. Jeg tror heller det er det at de ikke er vant til å se deg sånn, de er vant til å se deg overvektig og nå ser du annerledes ut. Eller du er kanskje blitt for tynn, bare du ikke ser det selv

Anonymkode: ced98...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, hvordan kan du i det hele tatt tenke slik om folk?? Det er vel fordi du nå begynner å se tynn nok ut, og mange drar det for langt, ser ikke selv hvor tynne de blir. Man blir jo i tillegg seende eldre ut om man blir for tynn. 

Anonymkode: 0eff5...b54

Du misforstår visst du tror jeg skrev noe nedlatende om de. Var bare en forklaring på hva jeg mente. 

Kan jo være det er tilfelle da at jeg er det selv om jeg ikke ser det så godt selv. 

Anonymkode: 21813...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fandens Oldemor skrev:

I mine ører betyr det "så flink du har vært, nå trenger du ikke være fullt så streng med deg selv lenger". 

Sånn tolket jeg det også, da jeg hadde gått ned mye. Man trenger ikke ta alt i verste mening. :)

Anonymkode: 3b0b9...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine ører handler det om folks egen skamfølelse. 

Har aldri fått så mye rare kommentarer som da jeg slutta med sukker. Refrenget var "man må da kunne kose seg", fulgt av enten litt sint mine  eller fulgt av overbærende latter. 

For meg betyr sånne reaksjoner "Jeg er irritert på meg selv som ikke klarer det du klarer, jeg misunner deg, og jeg føler skam. Selv om det er mitt eget problem, så er det du som synliggjør det for meg. Derfor ergrer jeg meg, og skjuler det med en latter og med litt moralistiske utsagn."

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig for oss å vite om det er dem eller deg som ser "sannheten". Noen som slanker seg blir blinde for egen vektnedgang fordi hodet ikke henger helt med. På den annen side blir overvekt mer og mer normalt, og noen anser normalvekt som altfor skrapa, særlig på en kropp de har vært vant til var større. Nå skal man ta bmi med en klype salt, men den vil jo kunne gi deg en liten pekepinn på hvordan du ligger an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Kan nok være en kombinasjon på det ja. Skjønner jo og ser godt at jeg er veldig forandret siden de 20 kg på bilder og det.  Og har beholdt en t-skjorte å sove i fra den tiden. Den er gigantisk på meg nå. 

Har en bmi på 21.92 ser jeg. Nå er planen å stramme opp og trene, men må vel da øke litt på matinntaket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være det at vi er lært opp til å ikke kommentere andres vekt, og at vi derfor prøver å kamuflere komplementet litt ved å vise en type omsorg eller bekymring for den andres helse isteden for å vise at vi kun ser på utseendet. Har faktisk sagt det samme selv, føler nå det er teit, men er vanskelig det der med å si til andre at de endelig er blitt så tynne og fine (altså var man ikke det før). Sier man det i forhold til eks helse, føler man ikke man fokuserer på hvor tykk du har vært... 

Anonymkode: 45967...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, skorpion 74 skrev:

Takker for svar. Kan nok være en kombinasjon på det ja. Skjønner jo og ser godt at jeg er veldig forandret siden de 20 kg på bilder og det.  Og har beholdt en t-skjorte å sove i fra den tiden. Den er gigantisk på meg nå. 

Har en bmi på 21.92 ser jeg. Nå er planen å stramme opp og trene, men må vel da øke litt på matinntaket. 

Da er de nok ærlige når de forteller deg at du ikke trenger å gå ned mer.

Anonymkode: 9bc11...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I mine ører handler det om folks egen skamfølelse. 

Har aldri fått så mye rare kommentarer som da jeg slutta med sukker. Refrenget var "man må da kunne kose seg", fulgt av enten litt sint mine  eller fulgt av overbærende latter. 

For meg betyr sånne reaksjoner "Jeg er irritert på meg selv som ikke klarer det du klarer, jeg misunner deg, og jeg føler skam. Selv om det er mitt eget problem, så er det du som synliggjør det for meg. Derfor ergrer jeg meg, og skjuler det med en latter og med litt moralistiske utsagn."

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Hehe, det er i hvert fall fullstendig feiltolka. Tvert i mot betyr det "å milde Jesus, du er en sånn en".

Anonymkode: 1d8d5...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, det er i hvert fall fullstendig feiltolka. Tvert i mot betyr det "å milde Jesus, du er en sånn en".

Anonymkode: 1d8d5...71d

:nigo: Så sant

Anonymkode: 9bc11...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I mine ører handler det om folks egen skamfølelse. 

Har aldri fått så mye rare kommentarer som da jeg slutta med sukker. Refrenget var "man må da kunne kose seg", fulgt av enten litt sint mine  eller fulgt av overbærende latter. 

For meg betyr sånne reaksjoner "Jeg er irritert på meg selv som ikke klarer det du klarer, jeg misunner deg, og jeg føler skam. Selv om det er mitt eget problem, så er det du som synliggjør det for meg. Derfor ergrer jeg meg, og skjuler det med en latter og med litt moralistiske utsagn."

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Jeg tror det hos mange kan være det du beskriver her. For mange år siden var jeg reelt 25 kg overvektig ift. normalvekt på min kropp. Jeg begynte å få samme kommentarer som Hi får da jeg hadde gått ned 5 kg. Da var jeg fremdeles reelt 20 kg overvektig. De aller fleste kommentarene kom fra de som selv var overvektige og ikke gjorde noe selv for å få en sunnere kroppsvekt. Den andre gruppen var de som var veldig slanke, på grensen til syltynne. De kom med mer kommentarer da jeg hadde gått ned 15 kg og fremdeles da var 10 kg overvektig. Felles for mange av disse er at de har dårlig selvtillit. To av dem mistenker jeg har spiseforstyrrelser, så for disse to kan det godt ha vært omtanke som gjorde det, at de var redd for at jeg var på vei inn i en spiseforstyrrelse. Men hele min vektnedgang gikk sakte og helt innenfor sunne rammer. Det ironiske var jo at jeg spiste mer enn de fleste som kritiserte min vekt, bare at det jeg spiste var sunn mat.

Jeg gjorde vektnedgangen til en livsstilsendring, og det var tydelig at det provoserte mange. Jeg gikk fra å være en sukker- og karbogris de luxe til å gradvis kutte ut sukker og lage det meste av mat fra grunnen. Felles for det fleste av de som kritiserte meg mest den gangen (er vel 15 år siden nå) har fremdeles en helsefarlig over- eller undervekt. Bare en av de sterkeste kritikerne er i dag normalvektig selv, og hun har helt sluttet å kommentere slikt til andre som er på vei ned i vekt, men har heller begynt å støtte andre når de ønsker å legge om kosthold og aktivitetsnivå.

Anonymkode: d34b9...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, det er i hvert fall fullstendig feiltolka. Tvert i mot betyr det "å milde Jesus, du er en sånn en".

Anonymkode: 1d8d5...71d

Ja, det kunne det jo ha betydd. Men bare hvis det påvirket ANDRE på noen som helst måte. Det gjør det jo ikke. Det innebærer bare at sjokoladekjeksene på møterommet blir sendt forbi meg hver torsdag. Den følelsesmessige reaksjonen er ute av proporsjon.

Det er derfor jeg tolker folks irritable blikk som mer enn overbærenhet. De skulle selv ønske de klarte noe, og ser på meg som en vandrende pekefinger helt uten at jeg trenger å åpne munnen...

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det hos mange kan være det du beskriver her. For mange år siden var jeg reelt 25 kg overvektig ift. normalvekt på min kropp. Jeg begynte å få samme kommentarer som Hi får da jeg hadde gått ned 5 kg. Da var jeg fremdeles reelt 20 kg overvektig. De aller fleste kommentarene kom fra de som selv var overvektige og ikke gjorde noe selv for å få en sunnere kroppsvekt. Den andre gruppen var de som var veldig slanke, på grensen til syltynne. De kom med mer kommentarer da jeg hadde gått ned 15 kg og fremdeles da var 10 kg overvektig. Felles for mange av disse er at de har dårlig selvtillit. To av dem mistenker jeg har spiseforstyrrelser, så for disse to kan det godt ha vært omtanke som gjorde det, at de var redd for at jeg var på vei inn i en spiseforstyrrelse. Men hele min vektnedgang gikk sakte og helt innenfor sunne rammer. Det ironiske var jo at jeg spiste mer enn de fleste som kritiserte min vekt, bare at det jeg spiste var sunn mat.

Jeg gjorde vektnedgangen til en livsstilsendring, og det var tydelig at det provoserte mange. Jeg gikk fra å være en sukker- og karbogris de luxe til å gradvis kutte ut sukker og lage det meste av mat fra grunnen. Felles for det fleste av de som kritiserte meg mest den gangen (er vel 15 år siden nå) har fremdeles en helsefarlig over- eller undervekt. Bare en av de sterkeste kritikerne er i dag normalvektig selv, og hun har helt sluttet å kommentere slikt til andre som er på vei ned i vekt, men har heller begynt å støtte andre når de ønsker å legge om kosthold og aktivitetsnivå.

Anonymkode: d34b9...088

Spørsmål om mat og kropp er noe som virkelig pirker i folks selvfølelse. Det trigger en hel masse skam.

Jeg er overvektig selv om jeg ikke spiser sukker, og jeg lever ikke slik fordi jeg ønsker å gå ned i vekt. Men dét er også kjempeprovoserende! For jeg er tjukkere enn mange andre, og likevel ikke har dårlig selvfølelse eller føler noen kroppsskam...

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

I mine ører handler det om folks egen skamfølelse. 

Har aldri fått så mye rare kommentarer som da jeg slutta med sukker. Refrenget var "man må da kunne kose seg", fulgt av enten litt sint mine  eller fulgt av overbærende latter. 

For meg betyr sånne reaksjoner "Jeg er irritert på meg selv som ikke klarer det du klarer, jeg misunner deg, og jeg føler skam. Selv om det er mitt eget problem, så er det du som synliggjør det for meg. Derfor ergrer jeg meg, og skjuler det med en latter og med litt moralistiske utsagn."

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Seriøst?? Du vrir altså det normale folk tenker til noe sykt? Da er det dessverre DU som er syk altså... Skam for å spise sukker? Du er på bærtur altså. Jeg synes det er ekstremt å kutte sukker, se på det som gift. Folk må da greie måtehold? Jeg hadde også sett ned på deg om du hadde sagt det, og sikkert reagert på samme måte. Og det er ford jeg tenker hvor dumt og ekstremt det er, hvor kort det kommer til å vare og alt du går glipp av. Hvorfor i alle dager skal man føle skal for å kose seg?? Eller være misunnelig?? Hjeeeeelp....

Anonymkode: 0eff5...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kunne det jo ha betydd. Men bare hvis det påvirket ANDRE på noen som helst måte. Det gjør det jo ikke. Det innebærer bare at sjokoladekjeksene på møterommet blir sendt forbi meg hver torsdag. Den følelsesmessige reaksjonen er ute av proporsjon.

Det er derfor jeg tolker folks irritable blikk som mer enn overbærenhet. De skulle selv ønske de klarte noe, og ser på meg som en vandrende pekefinger helt uten at jeg trenger å åpne munnen...

Anonymkode: 2c6e5...cc9

hehe... sorry, men seriøst? Er vel mer det at de tenker stakars dame, hun kan ikke kose seg med så mye som en liten sjokoladekjeks sammen med oss. Hun må ha seriøse problemer... en sjokoladekjeks vipper ikke de fleste av pinnen liksom... også kommer det jo an på hvor mye du gjør ut av det da. Virker som du er en sånn som gjør MYE ut av det...

Anonymkode: 0eff5...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst?? Du vrir altså det normale folk tenker til noe sykt? Da er det dessverre DU som er syk altså... Skam for å spise sukker? Du er på bærtur altså. Jeg synes det er ekstremt å kutte sukker, se på det som gift. Folk må da greie måtehold? Jeg hadde også sett ned på deg om du hadde sagt det, og sikkert reagert på samme måte. Og det er ford jeg tenker hvor dumt og ekstremt det er, hvor kort det kommer til å vare og alt du går glipp av. Hvorfor i alle dager skal man føle skal for å kose seg?? Eller være misunnelig?? Hjeeeeelp....

Anonymkode: 0eff5...b54

Du beviser alt jeg tenker. 

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hehe... sorry, men seriøst? Er vel mer det at de tenker stakars dame, hun kan ikke kose seg med så mye som en liten sjokoladekjeks sammen med oss. Hun må ha seriøse problemer... en sjokoladekjeks vipper ikke de fleste av pinnen liksom... også kommer det jo an på hvor mye du gjør ut av det da. Virker som du er en sånn som gjør MYE ut av det...

Anonymkode: 0eff5...b54

Enn du, da, hvis noen sender sigarer rundt? Tar du en fordi de andre tar? "Man må jo kose seg litt"! 

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du beviser alt jeg tenker. 

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Da burde du virkelig prate med en psykolog. Du er ikke frisk i hodet. Det er ikke normalt å tenke skam når det gjelder mat og kropp hvis du ikke har noen seriøse problem altså. Og sukker er ikke farlig, det er FOR MYE mat som og USUNN mat som ikke er bra. Les deg litt opp.

Anonymkode: 0eff5...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Enn du, da, hvis noen sender sigarer rundt? Tar du en fordi de andre tar? "Man må jo kose seg litt"! 

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Igjen, søk hjelp. Nå.

Anonymkode: 0eff5...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da burde du virkelig prate med en psykolog. Du er ikke frisk i hodet. Det er ikke normalt å tenke skam når det gjelder mat og kropp hvis du ikke har noen seriøse problem altså. Og sukker er ikke farlig, det er FOR MYE mat som og USUNN mat som ikke er bra. Les deg litt opp.

Anonymkode: 0eff5...b54

Jeg bryr meg ikke så veldig om hvorvidt maten er "bra" eller ikke, det er ikke det som styrer inntaket mitt. Og takk for omtanken, men jeg tror dessverre du er hardere prøvet enn meg...

Anonymkode: 2c6e5...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...