Gå til innhold

Har du noen fordommer du ikke våger å si høyt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg innrømmer at når jeg ser en ung vakker thaikvinne med en eldre norsk mann så tenker jeg at det ikke er ekte kjærlighet. 

Jeg holder det for meg selv, men ja, jeg tenker det. 

Anonymkode: bc807...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

at ubehandlede psykisk syke går løs i samfunnet ser jeg på som problematisk.
det er en fordom og jeg holder den for meg selv

Anonymkode: 7ae19...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange. Blant annet tror jeg det er tull når andre sier de ikke har noen fordommer.

Vi kan ikke kontrollere hva vi tenker på den måten. Vi kan si til oss selv at fordommene våre kan være feil og at vi skal gi alle en sjanse men når vi møter noen eller ser noen danner vi oss et bilde basert på inntrykkene vi får og tolker. Ofte tar vi feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange!

Men eg let ikkje fordommar styre mine møter med folk. Sjølv om dei ofte blir bekrefta er det nok av dei situasjonane der fordommane ikkje slår til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

at ubehandlede psykisk syke går løs i samfunnet ser jeg på som problematisk.
det er en fordom og jeg holder den for meg selv

Anonymkode: 7ae19...a98

Ehhh ok? Alle psykisk syke? Så de med feks angst eller depresjon skal sperres inne? Forklar gjerne hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...

- Folk med enkelte diagnoser

- Folk med enkelte diagnoser i foreldrerolle

- Romfolket

- Folk som har mistet foreldrerett/omsorg

- Forhold med veldig stor aldersforskjell og forhold med thaidamer og norske menn....

- NAVere, noen sosial klienter (de uten rus/psykiatri), og en del uføretrygdede (særlig under 40)

 

 

Anonymkode: d8da8...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fordommer mot somaliere og romfolk.

Mer mot romfolk enn mot somaliere.

Anonymkode: 8deb6...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har skikkelig forsommer mot alle de som bare ikke kan innse at alle ikke er som de og at verden nødvendigvis ikke vil bli så mye bedre om alle var som de heller...

Dvs alle som bærer fordommer mot familier under barnevern, uføretrygdede, skilte, somaliere og jeg vet ikke hva... De har jeg fordommer mot, da det vitner om lav intelligens hos de! 

Anonymkode: 48ac3...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Ehhh ok? Alle psykisk syke? Så de med feks angst eller depresjon skal sperres inne? Forklar gjerne hvorfor.

Nei, ikke alle psykisk syke. Jeg skrev 'ubehandlede psykisk syke'.

Alle med angst og depresjon har ikke like symptomer eller sykdomsbilde.  Ubehandlet angst kan for eksempel gi paranoide oppfatninger, noe som kan være utrygt for omgivelsene. I værste fall.

Så er det faktisk ikke så vanlig å sperre folk inne. Det er langt mer vanlig med poliklinisk behandling - som jo er behandling.

 

Anonymkode: 7ae19...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har skikkelig forsommer mot alle de som bare ikke kan innse at alle ikke er som de og at verden nødvendigvis ikke vil bli så mye bedre om alle var som de heller...

Dvs alle som bærer fordommer mot familier under barnevern, uføretrygdede, skilte, somaliere og jeg vet ikke hva... De har jeg fordommer mot, da det vitner om lav intelligens hos de! 

Anonymkode: 48ac3...83f

... eller hos deg

Anonymkode: 7ae19...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

... eller hos deg

Anonymkode: 7ae19...a98

Så for å være et intelligent oppegående menneske bør jeg altså ha noen fordommer mot mennesker i vanskelige livssituasjoner/livssituasjoner jeg kjenner lite eller ikke noe til? 😂

Anonymkode: 48ac3...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange fordommer, men kjenner at jeg sliter med israelere. Ikke med jøder av alle andre nasjonaliteter, men israelere fra staten Israel. 

Anonymkode: d6a75...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en del fordommer, særlig mot somaliere, kvinner i burka, romfolk, taxisjåfører...

Anonymkode: ed227...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja...

- Folk med enkelte diagnoser

- Folk med enkelte diagnoser i foreldrerolle

- Romfolket

- Folk som har mistet foreldrerett/omsorg

- Forhold med veldig stor aldersforskjell og forhold med thaidamer og norske menn....

- NAVere, noen sosial klienter (de uten rus/psykiatri), og en del uføretrygdede (særlig under 40)

 

 

Anonymkode: d8da8...59b

Anbefaler deg å skaffe deg mer kunnskap om kropp, helse og sykdom, da får du mindre fordommer også :)

Anonymkode: 97563...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Eldre/ lite attraktive menn med unge thaidamer.

Eldre/ lite attraktive damer med afrikanere.

Anonymkode: 26e59...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg har litt fordommer mot de som får unge etter unge uten å ha utdannelse eller jobb, og gjerne uten partner også og som lever på stønader og klager over hvor tøft det er å være alenemor til 3 eller 4 barn.

Anonymkode: 668c6...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot folk som støtter palestinere, Hamas og mot de som hater israelere og jøder. Tenker at det er uvitende hatske mennesker. 

Anonymkode: 3ea21...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir lei meg for at andre har fordommer mot meg. Jeg er 33 år. Er ufør pga en bilulykke. Livet mitt er vanskelig å leve. Jeg har smerter 24 t i døgnet. Likevel blir jeg flau når jeg viser frem honnørkortet mitt på bussen 😔 

Anonymkode: 73e3d...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere grupper dessverre. Unge jenter som får barn alt fort tidlig og jenter / damer som ikke har peiling på økonomi. Rett og slett dumme damer som ikke klarer seg uten hjelp er det vel jeg har mest fordommer mot.

Anonymkode: e52e7...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg noen med rastafletter eller dreads, tenker jeg at de er uhygieniske.

Hvis jeg møter en gjeng mørke menn (fra afrika :P ) på gata litt sent, blir jeg redd

Anonymkode: c4e79...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en del fordommer. Jeg holder de for meg selv, og viser aldri på noen måte hva jeg kanskje tenker. 

Har fordommer mot damer som har mange barn med mange forskjellige fedre. Noen ganger stemmer de fordommene jeg har; de er impulsive, ukritiske til valg av partner, lever på stønader osv. Men andre ganger stemmer de ikke, og jeg kan oppleve å bli kjent med noen herlige mennesker. Jeg har forståelse for at man kan være uheldig. 

Jeg har også fordommer mot folk som ikke snakker ordentlig. "Shøkken","shole" osv, klarer ikke å ta de på alvor uansett hvor hardt jeg prøver. Sliter med folk fra f.eks Fredrikstad som sier baLLer, aLLe, der "L'n" er tynn, eller hvordan jeg skal forklare det. Men det skjønner jeg jo at er dumt, og holder det for meg selv ;) 

 

Anonymkode: 0629a...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet dit at jeg tenker på hvilken bakgrunn folk har for å ha blitt den de er i dag. Trygdede som har droppet ut av skolen pga lese-og skrivevansker, feks. Eller barn som blir født inn i ressurssvake familier, og som blir et resultat av sosial reproduksjon. Det er egentlig bare trist. Hadde mange flere fordommer da jeg var yngre tror jeg. 

Anonymkode: e3a10...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-folk som bevisst utnytter velferdssystemet vi har; spesielt unge mødre, alenemødre, friske unge. Mange av disse viser det jo også ganske åpenlyst i ulike fora og virker stolt av hva de klarer å heve i "lønn". Hva skjer med selvfølelse og moral her i landet??

-tiggere, pågående sådan

-flertallet i Hønehjørnet

-ananas på pizza

 

Anonymkode: f7a88...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store problemer med å styre mine fordommer mot de som med viten og vilje, og med fullt overlegg har løyet, survet og svindlet seg til uførepensjon, og som i tillegg går rundt og er stolte av det. Det finnes noen sånne, og de er en viktig årsak til mange misoppfatninger av mottakere av uførepensjon generelt. 

Det finnes noen sånne familier «over alt», og de tristeste er de familiene der «uførhet» går i arv i mange generasjoner. Uførheten sitter aller mest i viljen og latskapen. Dette er også de som typisk nok får unge på unge, og som syter og klager på at pensjonen ikke strekker til, samtidig som de spiser på McDonalds og røyker 40 om dagen. 

 

Sånn. Da fikk jeg skrevet av med litt irritasjon. 

Anonymkode: fa94f...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mot folk som støtter palestinere, Hamas og mot de som hater israelere og jøder. Tenker at det er uvitende hatske mennesker. 

Anonymkode: 3ea21...e45

Man er hatsk om man støtter palestinere? Hvem har hjernevasket deg? 

Anonymkode: d6a75...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...