Gå til innhold

Hvor lite er det greit å kjøpe på kafe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Populært spisested. Alltid helt fullt i 2,5 time rundt lunsj. 

Barselgruppe bestiller bord til minimum ti personer hver uke, midt i lunsjen. 

Noen kjøper ikke noe, andre f ex en kopp kaffe bare eller den billigste bollen.

De blir sittende i ofte over 3 timer. Barnevogner , barn som skriker, ammeinnlegg ligger igjen på bordet sammen med emballasje fra medbrakt mat (barnemat?)

 

Vi vil jo ønske alle velkommen, men synes vi blir litt utnyttet her. Hvordan gripe dette an uten å tråkke på noen ømme tær?

Vi ønsker jo å fylle opp sitteplassene med gjester som kommer hit for å kjøpe mat... 

Anonymkode: 494b8...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, ser det fra begges side. Vi ble kastet ut fra kafe med barselgruppa selv om vi ikke satt så himla lenge, og alle kjøpte mat og drikke og også gjerne kaffe og kake etterpå. For å si det sånn så har ingen av oss gått dit mer, og ikke ble stedet anbefalt til noen heller. 

Hvis de bestiller bord, så ikke la de da? Eller be dem komme når det er mindre folk ellers?

Anonymkode: 7ee36...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, ser det fra begges side. Vi ble kastet ut fra kafe med barselgruppa selv om vi ikke satt så himla lenge, og alle kjøpte mat og drikke og også gjerne kaffe og kake etterpå. For å si det sånn så har ingen av oss gått dit mer, og ikke ble stedet anbefalt til noen heller. 

Hvis de bestiller bord, så ikke la de da? Eller be dem komme når det er mindre folk ellers?

Anonymkode: 7ee36...df7

Man kan ikke reservere et bord uten å kjøpe noe? Sånn kan man hvert fall ikke drive butikk. Jeg hadde sagt ifra til den som reserverer bord neste gang. Kanskje lage en prisgunstig meny for en sånn type gruppe? Hvis de velger å ikke dra dit mere så høres det likevel ut som det ikke er mangel på kunder? Er det mangel på kunder er det derimot en god strategi å la de sitte der. 

Anonymkode: c2401...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være greit å si (sette opp plakat?) at mellom 11 og 14 er bordene forbeholdt gjester som skal spise, og at de gjerne må komme utenom det tidspunktet om de kun skal ha to kaffe på deling, eller velge å booke et bord, men da må alle faktisk bestille noe. Dere er jo en kafe, ikke en benk i parken. Det er ingen rettighet å sitte hos dere når dere må avvise gjester som ville lagt igjen penger. Å si at medbrakt ikke er tillat er jo også en smal sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ok å henge opp lapp der det står at medbrakt ikke er lov. Men da bør dere også ha litt smoothieposer og babymatglass for salg.

Anonymkode: a72f9...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er ok å henge opp lapp der det står at medbrakt ikke er lov. Men da bør dere også ha litt smoothieposer og babymatglass for salg.

Anonymkode: a72f9...3c9

Mener du virkelig at det er noe kafeer bør ha? Man kan vel ta med babymat, og så kjøpe seg noe til seg selv

Anonymkode: ea9fe...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til bordet hvert 5.minutt og spør om det skal være noe mer. Mafiaen skjønner nok poenget da.

Anonymkode: 0b847...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være greit å bare kjøpe kaffe eller billig bolle når man er på café altså. Men å bli sittende i mange timer etter man har drukket opp er jo ikke greit "uansett" hvor mye man har kjøpt vel? Er det ikke normalt at man går når man er ferdig? 

Dere kan jo gå bort etter f.eks en halvtime/time, når alle har spist opp, og si at "Vil dere sitte her lengre må dere nesten kjøpe noe mer. Det er fullt og vi må avvise andre fordi dere tar opp plass".

Anonymkode: cc166...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig å få beskjed om at man har bordet så så lenge ved reservasjon. Er det i lunsjrushet så er det jo bare å si at dem har bordet fra da til da. Dere kan også sende med et lunsjtilbud: "ved forhåndsbestilling får dere dagens salat for 99,- i stede for 119,- som er fastprisen" (kun et eksempel) Annet dere kan gjøre er at ved bordbestilling er det spiseplikt. At 10 + skal okkupere et bord i 3 timer med to latte på deling og en bolle er ikke butikk. Da kan de heller arrangere treff hjemme hos hverandre på rundgang.

Vi var mye på kafe i barseltiden, vi gikk ofte på ulike steder og bestillte alltid mat! Ellers så hadde vi parken og kaffebrenneriet ;) og selvsagt treff hjemme hos hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at småbarnsmødre orker å sitte inne timevis uten å spise. Har selv baby men "henger" aldri på cafe. Er jeg på cafe så er det for å spise. Hele barselgruppa mi er ivrig spisere og sitter vi 3 timer så ha alle kjøpt seg mat sikkert to ganger. I ammeperioden er man jo sulten hele tiden. 

 

Uansett så mener jeg det er unødvendig å sitte en hel gruppe å supe en kaffe i tre timer. Da kan de heller sitte hjemme hos noen. Å gå på kafé er å unne seg mat og drikke man slipper å lage selv. 

Anonymkode: 55b6d...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Populært spisested. Alltid helt fullt i 2,5 time rundt lunsj. 

Barselgruppe bestiller bord til minimum ti personer hver uke, midt i lunsjen. 

Noen kjøper ikke noe, andre f ex en kopp kaffe bare eller den billigste bollen.

De blir sittende i ofte over 3 timer. Barnevogner , barn som skriker, ammeinnlegg ligger igjen på bordet sammen med emballasje fra medbrakt mat (barnemat?)

 

Vi vil jo ønske alle velkommen, men synes vi blir litt utnyttet her. Hvordan gripe dette an uten å tråkke på noen ømme tær?

Vi ønsker jo å fylle opp sitteplassene med gjester som kommer hit for å kjøpe mat... 

Anonymkode: 494b8...7c5

Når de bestiller bord så er det jo opp til dere å sette betingelser. Si f.eks. at dere har ledig et bord fra kl. 11 til kl. 13, og at alle som kommer må bestille mat. Om de legger ammeinnlegg på bordet mens de er der ville jeg gått bort til dem og sagt at det ikke er greit mtp. andre gjester. Når det kommer til annet søppel så bør dere være ekstra flittig med å rydde bordet - og spør gjerne i samme slengen om det er noe mer de vil bestille ;)  Medbrakt mat til så små barn må være greit hvis dere ikke selger slikt, medbrakt mat til voksne er uakseptabelt.

Om dere ikke har veldig store og luftige lokaler så må det jo være et mareritt om ti personer med ti barnevogner skal okkupere kafeen. Mareritt for dere og mareritt for andre gjester, vil jeg tro.

Om dere formidler det på en ordentlig måte så bør normalt oppegående personer forstå at dette ikke er holdbart for dere midt i den travleste perioden på dagen. Kanskje dere også kan foreslå at de kan komme på et annet tidspunkt? At de får reservere bord f.eks. fra kl. 13 til 15? Jeg bodde et sted tidligere hvor det var en veldig populært for barselgrupper å komme. Der fikk de til en ordning hvor større grupper kom enten før eller etter lunsj. Mindre grupper som bestilte mat til alle kunne komme i lunsjen. Det fungerte bra for alle. Det var også et pluss for kafeen at det satt folk der også utenom de mest populære tidspunktene (folk drar folk, tomme lokaler trekker ofte færre folk).

Og om de blir fornærmet og ikke vil komme mer så er det kanskje ikke så mye dere taper på det likevel?

Anonymkode: 9b372...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slå meg er hvem som i all verden gidder å benke seg på en kafe i TRE timer, og det uten å kjøpe noe????

Ville som hun over her, satt litt kriterier fra nå av. Si det på en saklig og nøye gjennomtenkt måte. Og hvis de ikke kommer tilbake, så er jo heller ikke det noe tap....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang i uka? 
Ville ikke gjort stort med det. Kanskje bedt dem om å sette barnevognene et sted de ikke stod i veien. Disse damene trives tydeligvis på cafeèn, og siden kommer de til å komme innom når de handler i byen, skal møte noen, etc, fordi det er der de er vandt til å gå. Skal ikke undervurdere vanen. 
 

Å få kjipe blikk, beskjed om at de kjøper for lite, sitter for lenge etc. vil fort være mye mer negativt enn å la dem sitte. Jeg kutter ut steder der  jeg føler det er dårlig service eller jeg ikke føler meg velkommen. Og da kutter jeg for godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Virre Vips skrev:

En gang i uka? 
Ville ikke gjort stort med det. Kanskje bedt dem om å sette barnevognene et sted de ikke stod i veien. Disse damene trives tydeligvis på cafeèn, og siden kommer de til å komme innom når de handler i byen, skal møte noen, etc, fordi det er der de er vandt til å gå. Skal ikke undervurdere vanen. 
 

Å få kjipe blikk, beskjed om at de kjøper for lite, sitter for lenge etc. vil fort være mye mer negativt enn å la dem sitte. Jeg kutter ut steder der  jeg føler det er dårlig service eller jeg ikke føler meg velkommen. Og da kutter jeg for godt. 

De er velkommen, men de utnytter jo caféen! Skal ikke respekt og høflighet gå begge veier? Jeg synes de er kjempefrekke! 

Anonymkode: 2e82e...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevogner er forbudt inne på kafé pga brannhensyn. Si ifra!

Medbrakt mat er kun lov til baby, ikke voksne. Si ifra!

Hvis de er ferdigspist så spør om de skal ha noe mer, hvert femte minutt inntil de skjønner tegninga. 

Poenget er at dere må sette noen grenser og så må dere ha baller nok til å si tydelig ifra. 

Anonymkode: 18b7e...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at dere kan be om forhåndsbestilling. Jeg hadde ikke brydd meg om disse gjestene ikke kom tilbake. Uansett: Be om forhåndsbestilling og reserver bord til de som skal spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Virre Vips skrev:

En gang i uka? 
Ville ikke gjort stort med det. Kanskje bedt dem om å sette barnevognene et sted de ikke stod i veien. Disse damene trives tydeligvis på cafeèn, og siden kommer de til å komme innom når de handler i byen, skal møte noen, etc, fordi det er der de er vandt til å gå. Skal ikke undervurdere vanen. 
 

Å få kjipe blikk, beskjed om at de kjøper for lite, sitter for lenge etc. vil fort være mye mer negativt enn å la dem sitte. Jeg kutter ut steder der  jeg føler det er dårlig service eller jeg ikke føler meg velkommen. Og da kutter jeg for godt. 

Hadde de ikke vært så uhøflige, så hadde det ikke vært nødvendig å gi de kjipe blikk, beskjed om at de kjøper for lite, sitter for lenge. De er rett og slett drit frekke. Det er bare å oppføre seg som andre betalende kunder, så slipper de det

Anonymkode: ea9fe...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplys om at de kun får bestille bord hvis de skal handle der. Og at reservasjoner gjelder kun i en viss tid. 

 

Eller slutt med bordbestilling i rushtiden? Si det er førstemann til mølla, og derfor lurere om de kommer seinere på dagen når det er lite folk.

Anonymkode: 75d2a...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å ikke tillate å bestille bord på populære tidspunkter. Så ville startet der. Ev latt som at de største plassene er bortreservert 😂

Spesielt at det er ukentlig. Skjønner dere reagerer. Om de ikke skulle komme tilbake taper dere jo ikke på det, da får jo andre betalende gjester som faktisk handler sitte der istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny regler:

- Spise eller drikkeplikt. Gjelder alle i et følge. Unntak: Spør betjeningen.

- Pga stor pågang er det dessverre ikke lov å ta med barnevogn inn hverdager mellom 11 og 14.

- Medbrakt mat og drikk er ikke lov. Unntak: Melkeerstatning til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...