Gå til innhold

Jeg er så fortvila. Samtidig som jeg får avslag på videre AAP, så mister jeg jobben min.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så da blir det sosialstønad på meg. Og som singel og barnløs så er stønad til livsopphold på 5950 kroner i mnd. Herregud, hva gjør jeg nå, hvordan skal jeg kunne leve på det? Jeg er ikke i stand til å jobbe enda, noe legen min har bekreftet til nav. Akkurat nå så klarer jeg ikke å tenke klart i det hele tatt.

Anonymkode: 43c9b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor får du avslag?

Anonymkode: afa24...065

Det står at de vurderer at min arbeidsevne ikke er tilstrekkelig nedsatt pga dokumentert sykdom

Hi

Anonymkode: 43c9b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det står at de vurderer at min arbeidsevne ikke er tilstrekkelig nedsatt pga dokumentert sykdom

Hi

Anonymkode: 43c9b...951

Da må du enten dokumentere bedre eller finne en jobb.

Anonymkode: afa24...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har søkt ufør, har du vel en sykdom som kan bli bedre. Har du fått hjelp for den sykdommen? Jeg har en som jeg selv tror kan bli bedre og går til behandling, flere typer. Det var godt nok for NAV de ser at jeg vil. Jeg får mye god veiledning og hjelp til å veldig sakte men sikkert komme med ut i jobb igjen. Tar museskritt, men de er veldig behjelpelige på veien. Snakk med veilederen din, prøv å komme med forslag selv.

Anonymkode: ed4d2...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden du ikke har søkt ufør, har du vel en sykdom som kan bli bedre. Har du fått hjelp for den sykdommen? Jeg har en som jeg selv tror kan bli bedre og går til behandling, flere typer. Det var godt nok for NAV de ser at jeg vil. Jeg får mye god veiledning og hjelp til å veldig sakte men sikkert komme med ut i jobb igjen. Tar museskritt, men de er veldig behjelpelige på veien. Snakk med veilederen din, prøv å komme med forslag selv.

Anonymkode: ed4d2...a95

Ja, jeg får behandling, men om jeg noengang kommer til å bli mye bedre er usikkert. Jeg har overhodet ingen kontakt med nav, ikke hørt noe derfra siden jeg fikk AAP for ett år siden, før jeg nå fikk beskjed om at de kom til å hente inn nye legeopplysninger på meg. Men det er kanskje fordi jeg har hatt en arbeidsgiver, jeg vet ikke om det er vanlig å bli overlatt så til en selv. Ikke har jeg pushet på noe som helst heller, siden jeg har hatt en arbeidsgiver, og uansett vært for syk til å jobbe.

Hi

Anonymkode: 43c9b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg får behandling, men om jeg noengang kommer til å bli mye bedre er usikkert. Jeg har overhodet ingen kontakt med nav, ikke hørt noe derfra siden jeg fikk AAP for ett år siden, før jeg nå fikk beskjed om at de kom til å hente inn nye legeopplysninger på meg. Men det er kanskje fordi jeg har hatt en arbeidsgiver, jeg vet ikke om det er vanlig å bli overlatt så til en selv. Ikke har jeg pushet på noe som helst heller, siden jeg har hatt en arbeidsgiver, og uansett vært for syk til å jobbe.

Hi

Anonymkode: 43c9b...951

Du må i dialog med NAV du kan ikke regne med at andre skal gjøre alt for deg! Du vet at du er syk, du vet at du mister jobben så da må du ta grep om din fremtidige økonomi!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dagpenger da? Jeg ble bedt om å trekke aap-søknaden min da rådgiveren min mente at jeg ikke kvalifiserte til aap.

Jeg skjønner at du er syk, men nav er vanskelig. Jeg er også syk, men ikke syk nok i deres øyne.  Og jeg er jo enig, noe kan jeg jo jobbe med, men langtfra alt. 

Jeg ville fått legebekrefselse fra spesialister og ev hatt med meg fastlegen på møte med nav. Er du så syk at du ikke kan ta jobb i det hele tatt, altså absolutt ingenting, først DA oppfyller du kravene til aap. Det er mange som går på aap som er i stand til å jobbe med ett eller annet, men det er synd at det ødelegger for de som absolutt ikke kan jobbe...

Anonymkode: 042d3...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag til nav. Det er mange som klager som får medhold. Skriv en saklig klage, kanskje de gjør det om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Du må i dialog med NAV du kan ikke regne med at andre skal gjøre alt for deg! Du vet at du er syk, du vet at du mister jobben så da må du ta grep om din fremtidige økonomi!  

Hva mener du med å gjøre alt for meg? Jeg har ikke krevd at de gjør noe som helst for meg

Anonymkode: 43c9b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med dagpenger da? Jeg ble bedt om å trekke aap-søknaden min da rådgiveren min mente at jeg ikke kvalifiserte til aap.

Jeg skjønner at du er syk, men nav er vanskelig. Jeg er også syk, men ikke syk nok i deres øyne.  Og jeg er jo enig, noe kan jeg jo jobbe med, men langtfra alt. 

Jeg ville fått legebekrefselse fra spesialister og ev hatt med meg fastlegen på møte med nav. Er du så syk at du ikke kan ta jobb i det hele tatt, altså absolutt ingenting, først DA oppfyller du kravene til aap. Det er mange som går på aap som er i stand til å jobbe med ett eller annet, men det er synd at det ødelegger for de som absolutt ikke kan jobbe...

Anonymkode: 042d3...d6d

Men med dagpenger så følger det krav som jeg ikke klarer å følge. Foreløpig så er jeg desverre så syk at jeg ikke kan jobbe i det hele tatt ja.

Hva gjør du nå da, når du ikke får aap?

Anonymkode: 43c9b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men med dagpenger så følger det krav som jeg ikke klarer å følge. Foreløpig så er jeg desverre så syk at jeg ikke kan jobbe i det hele tatt ja.

Hva gjør du nå da, når du ikke får aap?

Anonymkode: 43c9b...951

Jeg får dagpenger og har nettopp fått en liten stilling (kan dessverre ikke jobbe mer enn 40% for da mister jeg dagpengene). Så jobber foreløpig noen timer hver dag, men det klarer jeg helt fint. Jeg vil jo jobbe! Skulle helst hatt 100%, men på jobber jeg har søkt på er det 500-700 søkere. Har vært sykemeldt i ett år og holder på å gå på veggen. Så nå driter jeg i helsa 😂 Jeg må og vil jobbe!

Anonymkode: 042d3...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med å gjøre alt for meg? Jeg har ikke krevd at de gjør noe som helst for meg

Anonymkode: 43c9b...951

Du gjør jo det ved at du mener at aap skal gå som vanlig uten at du løfter en finger. 

Anonymkode: 79b0a...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har vært sykemeldt i et år og derfor mister jobben din og ikke får aap så vil du jo ha krav på dagpenger. Dagpenger og aap er omtrent samme summen i måneder, du trenger ikke gå på sosialtrygd 

Anonymkode: 29917...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med å gjøre alt for meg? Jeg har ikke krevd at de gjør noe som helst for meg

Anonymkode: 43c9b...951

Hun mener nok at man bør være aktiv i sin egen situasjon selv om man går på AAP. Ikke bare sitte å vente på penger som ruller inn. Dette burde ikke komme som noe sjokk. Du må samarbeide med NAV, sammen kan dere kanskje finne en jobb du kan ha.

Personlig (jeg har en kronisk sykdom) mener jeg at ALLE kan jobbe noe, og det mener også NAV. Klart du kan klare å gjøre ett eller annet. For hvis du virkelig er så syk, ville NAV ment du ikke var istand til å jobbe også. Fastlegene hører de ikke blindt på, for de støtter alltid sine pasienter. Nav har egne leger.

 

Lykke til uansett... Men prøv å tenke litt nytt. HVA kan du klare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du har vært sykemeldt i et år og derfor mister jobben din og ikke får aap så vil du jo ha krav på dagpenger. Dagpenger og aap er omtrent samme summen i måneder, du trenger ikke gå på sosialtrygd 

Anonymkode: 29917...d3b

Selvfølgelig har hun ikke krav på dagpenger. Det forutsetter at hun er aktiv jobbsøker og det er hun jo åpenbart ikke! 

Anonymkode: 79b0a...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gjør jo det ved at du mener at aap skal gå som vanlig uten at du løfter en finger. 

Anonymkode: 79b0a...f87

Jeg gjør det planen min sier at jeg skal gjøre, og det er å gå til behandling for å bli bedre.

Anonymkode: 43c9b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Hun mener nok at man bør være aktiv i sin egen situasjon selv om man går på AAP. Ikke bare sitte å vente på penger som ruller inn. Dette burde ikke komme som noe sjokk. Du må samarbeide med NAV, sammen kan dere kanskje finne en jobb du kan ha.

Personlig (jeg har en kronisk sykdom) mener jeg at ALLE kan jobbe noe, og det mener også NAV. Klart du kan klare å gjøre ett eller annet. For hvis du virkelig er så syk, ville NAV ment du ikke var istand til å jobbe også. Fastlegene hører de ikke blindt på, for de støtter alltid sine pasienter. Nav har egne leger.

 

Lykke til uansett... Men prøv å tenke litt nytt. HVA kan du klare?

Jeg blir litt overgitt over at dere leser ting jeg ikke skriver. Jeg har hatt en jobb helt til nå, og det har hele tiden vært meningen at jeg skulle tilbake til den. Jeg sitter jo ikke å venter på penger som bare ruller inn, jeg går hele tiden til behandling, som er den tiltaksplanen jeg har. Har tett kontakt med både lege og spesialist, som begge er helt tydelige på at jeg har ingenting på jobb å gjøre på en god stund enda.

Anonymkode: 43c9b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir litt overgitt over at dere leser ting jeg ikke skriver. Jeg har hatt en jobb helt til nå, og det har hele tiden vært meningen at jeg skulle tilbake til den. Jeg sitter jo ikke å venter på penger som bare ruller inn, jeg går hele tiden til behandling, som er den tiltaksplanen jeg har. Har tett kontakt med både lege og spesialist, som begge er helt tydelige på at jeg har ingenting på jobb å gjøre på en god stund enda.

Anonymkode: 43c9b...951

Jo vi forstår HVA du skriver. En av løsningene på ditt problem er å få dagpenger. Hvet du hva det i det hele tatt er? Det er penger en for som arbeidsledig i påvente av ny jobb. Ja en skall være aktiv jobb søker men er da fortsatt mye bedre en å leve på 5000 kroner? Eller er du ikke enig?

Anonymkode: d4ba9...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har hun ikke krav på dagpenger. Det forutsetter at hun er aktiv jobbsøker og det er hun jo åpenbart ikke! 

Anonymkode: 79b0a...f87

Det fungerer ikke sånn 

Hun må jo nå selvfølgelig med en gang sende en beskjed til saksbehandleren sin og be om et møte for å avklare veien videre 

Nav sier ikke da at du har ikke krav på aap så du får søke om sosialtrygd. De må finne rikelig hjelp og ytelse til HI i den situasjonen hun er i nå. Mener de at hun et arbeidsdyktig må de gi henne dagpenger, uansett om hi selv mener hun ikke er arbeidsdyktig. 

Men mitt råd er å få legen til å kontakte nav for et møte, et møte med både saksbehandler, hi og legen tilstede med legeattest fra spesialist på at hun ikke er arbeidsdyktig med seg. Da kan man komme i en mer riktig dialog om veien videre 

Nav kan ikke bare uten videre overprøve en spesialist sin attest heller. 

Anonymkode: 29917...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med dagpenger da? Jeg ble bedt om å trekke aap-søknaden min da rådgiveren min mente at jeg ikke kvalifiserte til aap.

Jeg skjønner at du er syk, men nav er vanskelig. Jeg er også syk, men ikke syk nok i deres øyne.  Og jeg er jo enig, noe kan jeg jo jobbe med, men langtfra alt. 

Jeg ville fått legebekrefselse fra spesialister og ev hatt med meg fastlegen på møte med nav. Er du så syk at du ikke kan ta jobb i det hele tatt, altså absolutt ingenting, først DA oppfyller du kravene til aap. Det er mange som går på aap som er i stand til å jobbe med ett eller annet, men det er synd at det ødelegger for de som absolutt ikke kan jobbe...

Anonymkode: 042d3...d6d

Med repsekt å melde, men det er helt feil at vedkommende må oppfylle kravet at hun absolutt ikke kan jobbe I det hele tatt. For en som har vært I arbeid forut for sykdom må vedkommende først være sykemeldt I ett år og så eventuelt søke om AAP hvis arbeidsevnen er 50 % eller mindre. Det er ikke noen krav for å få innvilget AAP at man må være 100 % arbeidsufør når man søker om AAP. Jeg har vært gjennom hele mølla med 2 av mine ansatte og nå senest meg selv. Jeg ble vurdert til å være 40 % arbeidsfør når jeg hadde vært sykemeldt I 1 år og fikk invilget AAP på det grunnlaget. Fra jeg hadde møte med NAV og min lege til søknaden var innvilget tok det 2 uker og jeg har en vanskelig "sykdom" å diagnotisere da jeg var utbrent med fatigue.

Jeg har bare positive opplevelser med NAV både for meg selv og for mine ansatte, og bade jeg og begge mine ansatte hadde en viss arbeidsevne når de gikk over fra sykepenger til AAP og mottok AAP I kombinasjon med en viss present jobb.   

Anonymkode: 7f0cd...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du føler deg overlatt til deg selv, og hvem har skrevet tiltaksplanen din?, er det leger eller nav? Er det legen din då er den ikke verdt noe hos nav då lenge den ikke er godkjent fra de.

Hva legen din mener har ikke noe og du for nav så lenge de ikke ser at du har krav på noe! 

Du må faktisk prate med NAV ikke vente at de skal magidk se eller få vite at du trenger hjelp det funker ikke slik.Forstår at jeg er kvass og rett frem men slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør det planen min sier at jeg skal gjøre, og det er å gå til behandling for å bli bedre.

Anonymkode: 43c9b...951

Hvem sin plan er dette? Hvem har laget den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Du skriver at du føler deg overlatt til deg selv, og hvem har skrevet tiltaksplanen din?, er det leger eller nav? Er det legen din då er den ikke verdt noe hos nav då lenge den ikke er godkjent fra de.

Hva legen din mener har ikke noe og du for nav så lenge de ikke ser at du har krav på noe! 

Du må faktisk prate med NAV ikke vente at de skal magidk se eller få vite at du trenger hjelp det funker ikke slik.Forstår at jeg er kvass og rett frem men slik er det.

Herregud, jeg sitter da ikke å venter på at noe magisk skal skje. Det er saksbehandleren hos nav som har skrevet tiltaksplanen

Anonymkode: 43c9b...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett, HI, at du har gått på aap til nå, men fått avslag på videre aap?

Det sitter alltid mange synsere her på forumet, og felles for mange av dem er at de har fordommer og oppfører seg som om stønadene dine går ut av deres personlige lommebok. Ikke bry deg om dem.

De som sier at du må ta tak i dette, de har rett. Og du må handle raskt. Skriv deg en liste over ting du må gjøre.

- Ring legen din og be om en rask time.

- Ring saksbehandler på Nav og si at du må få et møte med henne og legen din så fort som mulig.

- Kontakt spesialisten du går til og få en oppdatert erklæring fra denne som går på nåværende status, behandling, utsikter fremover.

- Går du i annen behandling, kontakt disse også og be dem lage et skriv til Nav om hvordan helsen og funksjonen din er nå, hvordan den var da du begynte i behandling og hva planen for behandling er fremover, ev. forventet progressjon om det er mulig å si noe om det.

Det er noen over her som kommenterer at Nav har egne leger. Men disse legene er som regel bare inne i bildet hvis saksbehandler har bedt legen om råd eller bedt legen vurdere saken. Når disse legene ser på saker ser de kun på de opplysningene Nav har tilgjengelig der og da, og de bruker (iflg. flere jeg kjenner i nav) sjelden mer enn maks et kvarter pr. sak. Dessuten er disse legene som regel bare innom kontoret på bestemte tider, og ikke alle steder ukentlig heller. Skulle man i tillegg være så uheldig å ha en mer komplisert sykdomshistorie eller en sjeldnere diagnose så kan man risikere at den nav-legen som ser på saken ikke leser alle opplysninger i saken og/eller ikke kan noe om det som feiler deg. Nav-legene har en nødvendig og viktig rolle, men det er ikke alltid de er inne i sakene og det er ikke alltid de har noe reelt å tilføre saken. Nav-legene møter sjelden/aldri brukerne heller, disse legene har kun en rådgivende funksjon rettet mot saksbehandlingen.

Selv har jeg bedt om at Nav-lege skal vurdere min sak, og har fått lovnad på det tre ganger. Foreløpig har det ikke skjedd. Og jeg har snart gått på aap i fire år.

Som andre påpeker, det er tull at man må være 100 % arbeidsufør for å få aap! (Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk svarer på slike ting de ikke har peiling på!) Jeg vekslet mellom 30 og 60 % arbeidsevne da jeg fikk innvilget aap, før helsen ble enda dårligere og jeg nå i over tre år ikke har jobbet noe som helst. Jeg har opplevd å gå nesten halvannet år uten aktivitetsplan av denne tiden også. Jeg gjorde Nav oppmerksom på at den aktivitetsplanen som var skrevet var veldig feil (full av faktafeil), og de skulle lage ny. Jeg purret på dette en gang til, ny plan skulle skrives, men det ble heller ikke gjort. Først da jeg fikk ny saksbehandler pga. interne omlegginger fikk jeg en ny aktivitetsplan - som også sa det samme som den tidligere. I hele perioden har jeg kun hatt "følge opp utredning på sykehus og ta imot ev. behandling" som aktivitet.

Men du, HI, du må nå bare tenke veldig konstruktivt. Når du kontakter legen din, be også denne ta kontakt med Nav for å avtale møte med deg og Nav og samtidig forklare at det må foreligge en misforståelse siden du ikke er i stand til å jobbe noe som helst. Din jobb er å sørge for oppdaterte erklæringer fra alle som utreder deg eller behandler deg. Tar du tak i dette NÅ, så kan det være at du får saksbehandler etter møte med deg og legen din til omgjøre vedtaket uten at du må sende en formell klage (da kan det ta lang tid før du får et nytt vedtak, da det er mange måneder ventetid i klagesaker).

Ring legen din NÅ, og ring også Nav NÅ. I morgen kontakter du spesialist og andre ev. behandlere. Da er du i gang!

Anonymkode: ca098...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...