Gå til innhold

Småprat.. en guide til den uvitende, uerfarne


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er dårlig på småprat. Veldig dårlig, har lav sosial intelligens dessverre :( Men skulle gjerne lært meg noen tips og triks. Vet at mange klarer det, men jeg er skikkelig dårlig på det og det blir alltid så rar stemning. Er det noen temaer som er lettere enn andre f.eks? 

Anonymkode: f12fe...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Masse temaer er helt enkle og allemannseie, hvis du ikke får napp er motspiller enda dårligere på det enn deg ;). Været, helga som var, kommende påskeferie, køen på ringveien, prisene i bomringen, barnehagedekninga, osv.

Anonymkode: ab154...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller bare du skal slå deg til ro med at du ikke liker det. Det har jeg gjort. Jeg er en racer på small talk, men jeg gidder ikke. Jeg ser ingen verdi i det, så jeg lar det bare være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste tenker jeg er at du i alle fall gir inntrykk av å ville snakke med den andre, ikke at du har temaene klar. 

Jeg syns det er skikkelig rart når noen tar opp temaet vær om det er sagt uten innledning, innlevelse eller med interesse. Smil mye, vær vennlig og imøtekommende så er det lettere. :)

ofte er følelsen av at drt er rart sterkere enn hvordan det oppleves av motparten. 

Anonymkode: db851...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stemningen blir klein og pinlig har det neppe med temaene å gjøre. Som oftest er det "samtaleteknikken" det skorter på. Hvordan bruker du f eks øyenkontakt? Hvordan slipper du andre inn i samtalen? Følger du deres tema hvis de videreutvikler ditt, eller går du tilbake til ditt eget startpunkt hver gang? Er samtalen en rekke vekslende "monologer", eller bygger de ulike deltagerne videre på hverandres innspill? Stiller du spørsmål? Responderer du med latter og humor? Alt sånt er viktig.

Anonymkode: 9fd8c...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Masse temaer er helt enkle og allemannseie, hvis du ikke får napp er motspiller enda dårligere på det enn deg ;). Været, helga som var, kommende påskeferie, køen på ringveien, prisene i bomringen, barnehagedekninga, osv.

Anonymkode: ab154...b3f

Takk

1 time siden, Fandens Oldemor skrev:

Synes heller bare du skal slå deg til ro med at du ikke liker det. Det har jeg gjort. Jeg er en racer på small talk, men jeg gidder ikke. Jeg ser ingen verdi i det, så jeg lar det bare være. 

Hva gjør du istedet? Når du møter folk du ikke kjenner så godt og det er naturlig å ha en slags samtale? 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det viktigste tenker jeg er at du i alle fall gir inntrykk av å ville snakke med den andre, ikke at du har temaene klar. 

Jeg syns det er skikkelig rart når noen tar opp temaet vær om det er sagt uten innledning, innlevelse eller med interesse. Smil mye, vær vennlig og imøtekommende så er det lettere. :)

ofte er følelsen av at drt er rart sterkere enn hvordan det oppleves av motparten. 

Anonymkode: db851...2c8

Ok. Prøver å være hyggelig, men har angst, så er ikke så lett. Jeg tipper jeg kan fremstå som litt overlegen og arrogant, men egentlig er jeg bare redd

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis stemningen blir klein og pinlig har det neppe med temaene å gjøre. Som oftest er det "samtaleteknikken" det skorter på. Hvordan bruker du f eks øyenkontakt? Hvordan slipper du andre inn i samtalen? Følger du deres tema hvis de videreutvikler ditt, eller går du tilbake til ditt eget startpunkt hver gang? Er samtalen en rekke vekslende "monologer", eller bygger de ulike deltagerne videre på hverandres innspill? Stiller du spørsmål? Responderer du med latter og humor? Alt sånt er viktig.

Anonymkode: 9fd8c...ed6

Jeg prøver å holde øyenkontakt. Er litt bevisst på det. Jeg lar andre prate om sitt og følger temaet. 

Forøvrig har jeg ikke hatt muligheten til å analysere meg og min måte å samtale på på en slik måte at jeg er i stand til å svare på spørsmålene dine. Jeg tenker som oftest bare at jeg vil bli ferdig så fort som mulig fordi jeg får angst.

Anonymkode: f12fe...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konsentrer deg først og fremst på å bli en god lytter, hør hva den andre sier og still oppfølgingsspørsmål. Da er du mer fokusert på den andre mot for å være febrilsk opptatt av hva man skal si selv. Tror det er lettere å virke engasjert da :)

Anonymkode: b27f1...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Konsentrer deg først og fremst på å bli en god lytter, hør hva den andre sier og still oppfølgingsspørsmål. Da er du mer fokusert på den andre mot for å være febrilsk opptatt av hva man skal si selv. Tror det er lettere å virke engasjert da :)

Anonymkode: b27f1...342

Det er nok sant. Godt tips :)

Anonymkode: f12fe...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humor er en fin døråpner mellom fremmede. Og å snakke om ufarlige temaer. Klaging og misnøye bruker å være en slager, særlig om du får lurt inn litt humor der også. Været, bussen som ikke holder ruta osv.

Så må du lese motparten, sender vedkommende ut signaler på at de ikke vil prate respekterer man det.

Elsker småprat, krydder i hverdagen. Kan føre til de rareste opplevelser. Mistet min mor for litt siden, hun var en rå småprater og likte å skrive. Under et besøk i Trondheim kom hun i snakk med en hyggelig eldre kvinne. Under samtalen kom det fram at hun var moren til skuespiller Liv Ullmann. 

Det var en stor opplevelse for min lite bereiste mor. Hun gikk hjem og skrev en snutt i erindringsboka "Da jeg møtte fru Ullmann" 

:)

Anonymkode: 40e7d...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Humor er en fin døråpner mellom fremmede. Og å snakke om ufarlige temaer. Klaging og misnøye bruker å være en slager, særlig om du får lurt inn litt humor der også. Været, bussen som ikke holder ruta osv.

Så må du lese motparten, sender vedkommende ut signaler på at de ikke vil prate respekterer man det.

Elsker småprat, krydder i hverdagen. Kan føre til de rareste opplevelser. Mistet min mor for litt siden, hun var en rå småprater og likte å skrive. Under et besøk i Trondheim kom hun i snakk med en hyggelig eldre kvinne. Under samtalen kom det fram at hun var moren til skuespiller Liv Ullmann. 

Det var en stor opplevelse for min lite bereiste mor. Hun gikk hjem og skrev en snutt i erindringsboka "Da jeg møtte fru Ullmann" 

:)

Anonymkode: 40e7d...ddd

Humoren min forsvinner når jeg møter folk jeg ikke kjenner så godt. Skjønner det er noe en kan lære seg. 

Anonymkode: f12fe...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Humoren min forsvinner når jeg møter folk jeg ikke kjenner så godt. Skjønner det er noe en kan lære seg. 

Anonymkode: f12fe...64c

Skjønner at du sikkert har litt sosial angst.

Hjelper å tenke på at mennesker flest er hyggelige og vil deg vel. Og at de fleste er opptatt av seg og sitt. Dermed legger de ikke så mye merke til om du sier noe rart. Du som legger mest merke til det :)

Anonymkode: 40e7d...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. mars 2017 den 17.26, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å holde øyenkontakt. Er litt bevisst på det. Jeg lar andre prate om sitt og følger temaet. 

Forøvrig har jeg ikke hatt muligheten til å analysere meg og min måte å samtale på på en slik måte at jeg er i stand til å svare på spørsmålene dine. Jeg tenker som oftest bare at jeg vil bli ferdig så fort som mulig fordi jeg får angst.

Anonymkode: f12fe...64c

Det styrker vel min teori om at det ikke er selve samtaleemnene som skaper "klein" stemning? Hvis du ønsker deg dit pepper'n gror, i stedet for å ha interesse for samtalepartneren, da merker jo den andre det!

Mht øyenkontakt: husk at å gjennombore folk med blikket oppleves ubehagelig. Du skal selv se på den som snakker, men når han/hun overlater ordet til deg, skal du veksle mellom å se på dem og å la blikket vandre fritt. 

Og prøv å tenke litt på de tingene jeg spurte om. Du trenger ikke kunne svare på alt på en gang! Men øv deg gjerne. Ta ett og ett punkt for deg. 

Anonymkode: 9fd8c...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...