Gå til innhold

Sykdomsreaksjon/immunreaksjon som fører til spontanabort? Noen som kjenner til dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er gravid 5+3 (evt 5+5 hvis jeg går utifra eggløsning) og de siste dagene har symptomene gradvis blitt svakere. Tror at jeg er i ferd med å spontanabortere eller at det er en missed abortion. Jeg er mindre og sjeldnere kvalm, det går helt greit å gå uten mat og brystene har blitt mindre ømme. Jeg blødde litt i går kveld og jeg blør litt i kveld igjen. Føler meg heller ikke ordentlig gravid lenger. 

Jeg spontanaborterte tidlig to ganger på sensommeren og hadde en MA i høst der jeg kom til uke 11, men embryoet hadde stoppet å vokse i midten av uke 6. Har deretter hatt en kjemisk graviditet og nå denne graviditeten. Blir altså lett gravid, men mister. 

Det som skjer, er at jeg forstår at jeg er gravid allerede før jeg tester positivt fordi graviditetssymptomene dukker opp. Så får jeg positiv graviditetstest, men etter hvert begynner symptomene å bli svakere og forsvinner. Så begynner jeg å blø. Før graviditetssymptomene blir svakere (altså mens graviditetssymptomene er på topp), blir jeg imidlertid kjempesyk. Ikke svangerskapskvalme, men jeg blir rett og slett syk: Det verker intenst i hele kroppen (à la influensa), jeg får hodepine, jeg får kraftig hjertebank og hvilepulsen øker fra de vanlige mellom 60 og 70 slag i minuttet til mellom 70 og 90 slag i minuttet, jeg blir kraftløs og føler meg som gelé i hele kroppen og blir totalt utmattet. Mens dette pågår, kan jeg ikke ligge flatt, for da blir jeg så svimmel at jeg holder på å svime av, så jeg må halvsitte mens jeg sover. Så føler jeg meg plutselig/gradvis friskere igjen, graviditetssymptomene blir borte og jeg begynner å blø. Denne gangen fikk jeg også problemer med pusten. Jeg begynte å puste altfor sakte (5-6 ganger i minuttet, det normale er visst 12-14) og ikke dypt nok, slik at jeg ble veldig svimmel. Dette skjedde også hovedsaklig når jeg lå flatt.

Jeg mistenker sterkt at en sykdomsreaksjon eller immunreaksjon i kroppen min ødelegger embryoet og dermed avslutter graviditeten og at dette gjør meg veldig syk. Er det noen her som har opplevd tilsvarende, kan noe om dette eller vet om en gynekolog/fertilitetsekspert som er dyktig på habituell abort på grunn av immunologiske årsaker? 

Tror ikke at det er noen vits i å prøve igjen før vi har fått klarhet i årsaken til at dette skjer. En annen side av saken, er at jeg blir så syk av graviditeten, at jeg tror ikke at det vil være mulig å fullføre graviditeten siden jeg blir totalt sengeliggende og ute av stand til å gjøre noe mens sykdomsaktiviteten eller hva jeg skal kalle det, pågår. Jeg trenger altså en lege som skjønner hva dette dreier seg om og som kan behandle det, slik at jeg ikke får denne kraftige sykdomsreaksjonen og opprettholder graviditeten.

Håper noen her vet noe om dette.

 

Anonymkode: 647ba...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet jeg har lest noe om dette, men husker dessverre ikke så mye om det lenger.

Selv har jeg opplevd noe av det samme, blir lett gravid, men mister tidlig, uke 5-7. Alltid ekstremt tidlig symptomer, før man normalt sier man skal kunne kjenne endringer i kroppen. Så forkjølelsessymptomer før spontanabort. Hos meg er det trolig pga. problemer med kobberbalansen i kroppen. Ellers er det en del kroniske infeksjoner (bakterier, virus, parasitter) som visstnok også kan forårsake det samme. Når man blir gravid svekkes immunforsvaret og da kan slike infeksjoner blusse opp og forårsake abort selv om man ikke har så mange andre symptomer.

Holder med deg i at du bør utredes før du forsøker å bli gravid igjen. Jeg ville startet hos en gynekolog og så ev. tatt det videre derfra om andre spesialister bør inn i bildet. Gyn. bør vite om slike ev. immunsykdommer som kan forårsake abort.

Håper du finner ut av det og lykkes med å få barn - lykke til :)

Anonymkode: 1da99...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet jeg har lest noe om dette, men husker dessverre ikke så mye om det lenger.

Selv har jeg opplevd noe av det samme, blir lett gravid, men mister tidlig, uke 5-7. Alltid ekstremt tidlig symptomer, før man normalt sier man skal kunne kjenne endringer i kroppen. Så forkjølelsessymptomer før spontanabort. Hos meg er det trolig pga. problemer med kobberbalansen i kroppen. Ellers er det en del kroniske infeksjoner (bakterier, virus, parasitter) som visstnok også kan forårsake det samme. Når man blir gravid svekkes immunforsvaret og da kan slike infeksjoner blusse opp og forårsake abort selv om man ikke har så mange andre symptomer.

Holder med deg i at du bør utredes før du forsøker å bli gravid igjen. Jeg ville startet hos en gynekolog og så ev. tatt det videre derfra om andre spesialister bør inn i bildet. Gyn. bør vite om slike ev. immunsykdommer som kan forårsake abort.

Håper du finner ut av det og lykkes med å få barn - lykke til :)

Anonymkode: 1da99...ab9

Takk for svar! Det var interessant å lese dine erfaringer.

Jeg får også slike tidlige symptomer, ja, fra ca en uke etter eggløsningen. Hva er problemet med kobberbalansen i kroppen din? For mye/for lite/feil relatert til et annet stoff eller andre stoffer i kroppen? Kan jo godt være noe slikt hos meg også. Hvordan fant du ut at det trolig skyldes kobberbalansen og har du fått endret det på noen måte? Hvilken lege fant det ut? Lyktes du med å bli gravid og beholde til slutt? Interessant at du kjenner forkjølelsessymptomer før du spontanaborterer. Hos meg er det en mer ekstrem variant, jeg føler meg rett og slett dødssyk. Det kan sikkert godt skyldes infeksjoner som blusser opp, som du nevner. Vet du hva slags infeksjoner det kan være? Jeg har forresten ikke feber før jeg mister, men ellers masse sykdomssymptomer.

Jeg har faktisk allerede vært hos en privatpraktiserede gynekolog, men dessverre visste hun ikke så mye om habituell abort. Det blir dyrt å prøve gynekologer på måfå, så jeg håper noen her har tips om en gynekolog som kan vite noe om dette.

 

HI

Anonymkode: 647ba...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Det var interessant å lese dine erfaringer.

Jeg får også slike tidlige symptomer, ja, fra ca en uke etter eggløsningen. Hva er problemet med kobberbalansen i kroppen din? For mye/for lite/feil relatert til et annet stoff eller andre stoffer i kroppen? Kan jo godt være noe slikt hos meg også. Hvordan fant du ut at det trolig skyldes kobberbalansen og har du fått endret det på noen måte? Hvilken lege fant det ut? Lyktes du med å bli gravid og beholde til slutt? Interessant at du kjenner forkjølelsessymptomer før du spontanaborterer. Hos meg er det en mer ekstrem variant, jeg føler meg rett og slett dødssyk. Det kan sikkert godt skyldes infeksjoner som blusser opp, som du nevner. Vet du hva slags infeksjoner det kan være? Jeg har forresten ikke feber før jeg mister, men ellers masse sykdomssymptomer.

Jeg har faktisk allerede vært hos en privatpraktiserede gynekolog, men dessverre visste hun ikke så mye om habituell abort. Det blir dyrt å prøve gynekologer på måfå, så jeg håper noen her har tips om en gynekolog som kan vite noe om dette.

 

HI

Anonymkode: 647ba...d34

Jeg fant ut den trolige sammenhengen da jeg ble mer og mer syk og begynte å lese om kobberproblemer, noe jeg slår ut på på blodprøver. Trolig har jeg en mangel (det er da man gjerne blir gravid, men mister tidlig. ved for mye er det oftere vanskeligere å bli gravid), men legene finner egentlig ikke ut av det hos meg. De greier ikke en gang å si om jeg har for mye eller for lite. Og ettersom årene har gått uten at de har gjort noe mer enn å ta samme prøver på nytt og på nytt så har dessverre tiden trolig gått fra meg mtp. å få barn.

Jeg anbefaler deg å google. Det er nok enklere å finne sammenhenger hvis man googler på spesifikke koblinger, men jeg har søkt mye på engelsk og funnet mye medisinsk forskning som gjerne har gitt en hint til videre lesing - og slik har jeg kommet over mye av det jeg har lest. Det er to eller tre chlamydia-bakterier (ch. trachomatis og en eller to andre chlamydiabakterier som jeg ikke kommer på navnet på nå. Mener å ha lest at ch.trachomatis også kan endre balansen mellom østrogen og progesteron og av den grunn skape problemer... google på engelsk så finner du nok den studien jeg tenker på om akkurat det.) som jeg vet kan gi habituell abort, dette fordi disse infeksjonene kan bli kroniske uten at det er så lett å oppdage med vanlige tester. Også en type mycoplasma kan være årsak til gjentatte spontanaborter. Googlet litt... det er også en som heter ureaplasma urealyticum, både den og mycoplasma kan være helt symptomfrie. Tror cytomegalviruset også kan være årsak til aborter. Bakteriell vaginose kan også være symptomfri hos noen og likevel være medvirkende til abort. Mener jeg har lest om andre infeksjoner også, men kommer ikke på flere. (mer enn jeg kom på tidligere i dag i hvert fall ;) )

Ellers vet jeg at ubehandlet stoffskiftesykdom og diabetes også kan være en årsak, og andre hormonubalanser.

Det er pussig når gynekologer ikke har særlig interesse av habituelle aborter, synes jeg. Det burde jo være en viktig del av jobben deres. Men jeg har opplevd det selv, når jeg oppdaget sammenhengen med gjentatte aborter og kobberproblemene så avfeide gynekologen det og mente at det ville han ha hørt om. Gjentatte aborter er ett av flere hovedsymptomer på kobberproblemer, men siden det norske helsevesenet ikke kan særlig mye om det, så er det ikke så rart de ikke kan noe om det.

Når det kommer til infeksjoner så er det flere tester som ikke er gode nok her i landet, dessverre.

Her kan du forresten lese en artikkel som stod i Aftenposten i går som var interessant - i disse tilfellene er det jo trolig infeksjoner som har vært årsaken.http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Carl-Johan-og-Suzann-mener-antibiotika-hjalp-dem-a-fa-barn-9912b.html

 

Om jeg var deg ville jeg tatt en ringerunde og spurt litt hvilken erfaring de ulike gynekologene har med gjentatte aborter. Kanskje du også kan ringe klinikker som f.eks. Balderklinikken for å få råd der? De kan i hvert fall trolig være behjelpelig med å få tatt en del utvidede tester.

Anonymkode: 1da99...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fant ut den trolige sammenhengen da jeg ble mer og mer syk og begynte å lese om kobberproblemer, noe jeg slår ut på på blodprøver. Trolig har jeg en mangel (det er da man gjerne blir gravid, men mister tidlig. ved for mye er det oftere vanskeligere å bli gravid), men legene finner egentlig ikke ut av det hos meg. De greier ikke en gang å si om jeg har for mye eller for lite. Og ettersom årene har gått uten at de har gjort noe mer enn å ta samme prøver på nytt og på nytt så har dessverre tiden trolig gått fra meg mtp. å få barn.

Jeg anbefaler deg å google. Det er nok enklere å finne sammenhenger hvis man googler på spesifikke koblinger, men jeg har søkt mye på engelsk og funnet mye medisinsk forskning som gjerne har gitt en hint til videre lesing - og slik har jeg kommet over mye av det jeg har lest. Det er to eller tre chlamydia-bakterier (ch. trachomatis og en eller to andre chlamydiabakterier som jeg ikke kommer på navnet på nå. Mener å ha lest at ch.trachomatis også kan endre balansen mellom østrogen og progesteron og av den grunn skape problemer... google på engelsk så finner du nok den studien jeg tenker på om akkurat det.) som jeg vet kan gi habituell abort, dette fordi disse infeksjonene kan bli kroniske uten at det er så lett å oppdage med vanlige tester. Også en type mycoplasma kan være årsak til gjentatte spontanaborter. Googlet litt... det er også en som heter ureaplasma urealyticum, både den og mycoplasma kan være helt symptomfrie. Tror cytomegalviruset også kan være årsak til aborter. Bakteriell vaginose kan også være symptomfri hos noen og likevel være medvirkende til abort. Mener jeg har lest om andre infeksjoner også, men kommer ikke på flere. (mer enn jeg kom på tidligere i dag i hvert fall ;) )

Ellers vet jeg at ubehandlet stoffskiftesykdom og diabetes også kan være en årsak, og andre hormonubalanser.

Det er pussig når gynekologer ikke har særlig interesse av habituelle aborter, synes jeg. Det burde jo være en viktig del av jobben deres. Men jeg har opplevd det selv, når jeg oppdaget sammenhengen med gjentatte aborter og kobberproblemene så avfeide gynekologen det og mente at det ville han ha hørt om. Gjentatte aborter er ett av flere hovedsymptomer på kobberproblemer, men siden det norske helsevesenet ikke kan særlig mye om det, så er det ikke så rart de ikke kan noe om det.

Når det kommer til infeksjoner så er det flere tester som ikke er gode nok her i landet, dessverre.

Her kan du forresten lese en artikkel som stod i Aftenposten i går som var interessant - i disse tilfellene er det jo trolig infeksjoner som har vært årsaken.http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Carl-Johan-og-Suzann-mener-antibiotika-hjalp-dem-a-fa-barn-9912b.html

 

Om jeg var deg ville jeg tatt en ringerunde og spurt litt hvilken erfaring de ulike gynekologene har med gjentatte aborter. Kanskje du også kan ringe klinikker som f.eks. Balderklinikken for å få råd der? De kan i hvert fall trolig være behjelpelig med å få tatt en del utvidede tester.

Anonymkode: 1da99...ab9

Takk for mange gode tips! :-) Kan jeg spørre om hvilke symptomer du fikk da du ble mer og mer syk? Jeg har nemlig også helseproblemer som legene ikke finner ut av. Jeg vet ikke om jeg noen gang har vært testet i forhold til kobber, men det skal jeg undersøke.

Ureaplasma og mycoplasma har jeg nylig lest om og jeg hadde faktisk bestilt legetime hos fastlegen for å sjekke det, men så var jeg plutselig gravid igjen og hadde ikke lyst til å ta "unødvendige" gynekologiske undersøkelser da. Jeg tenkte faktisk å be legen teste både for disse to, chlamydia og alle andre bakterier som kan være asymptomatiske og som det kan være den minste mulighet for at kan forårsake spontanabort. 

Jeg synes også at det er utrolig rart at gynekologer kan være så uinteresserte i habituell abort. Kanskje rammer det for få? Jeg tenker at for en lege burde det uansett være interessant å lete etter uoppdagede eller mindre kjente sammenhenger mellom en medisinsk tilstand/unormale prøver/uforklarte symptomer og et medisinsk problem, som gjentatte aborter. Dessverre virker det som om mange leger behandler pasienter på ren rutine og ikke evner å tenke nytt.

Stoffskiftesykdom og diabetes er jeg testet for, så det har jeg ikke.

Aftenposten har hatt to artikler i det siste, som jeg har fått med meg, om antibiotikabruk og infertilitet/spontanabort, og det er godt at det blir fokus på det. Takk for link!

Balderklinikken kan være en mulighet, ja. De tenker vel gjerne mer helhetlig og alternativt enn en del andre leger.

Leit å høre at tiden nok har gått fra deg med tanke på å få barn. Jeg frykter at den skal gjøre det for meg også. Jeg er i slutten av trettiårene nå og har lave eggreserver. Foreløpig blir jeg tydeligvis lett gravid, men det er ingen garanti for at jeg fortsetter å bli lett gravid i årene framover, og når jeg mister gang på gang, hjelper det uansett ikke.

Anonymkode: 647ba...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lupus? 

Anonymkode: 818e7...da3

Kan lupus gi tilsvarende symptomer/problemer som jeg har beskrevet? Jeg tror testing for lupus er en del av standardblodprøvene ved habituell abort, og isåfall har jeg tatt prøve for det hos en privatpraktiserende gynekolog. Jeg skal uansett undersøke det for sikkerhets skyld. Takk for tips!

Anonymkode: 647ba...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...