Gå til innhold

Alenemor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange er det som er alenemor til flere enn 2 her? Hvordan takler dere hverdagen? 

Anonymkode: af503...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 100% alene med 3 stk. Far ser dem et par ganger i året.

De er skolebarn alle 3, så slipper henting og levering i bhg eller sfo. Det gjorde at ting gikk litt enklere unna egentlig.

Men ja.. opp kl halv 7. De steller seg selv og lager frokost og niste selv. Litt masing må til som regel.

Går til skole selv. Jeg drar kl halv 8. De går ca kl 8.

De er hjemme mellom 13-14.30, jeg er hjemme kl 16 ca. Da er det middag og lekser om de ikke har gjort det. Evt "leteaksjon" om en av de ikke har kommet hjem.

Så er det som regel kjøring til aktiviteter. Noen ganger bytter aktivitet og middag plass på planen om det er tidlig aktivitet ;)

Etter aktivitet er det lekser om noen ikke har rukket det, opprydding, kveldsmat osv..

Så er det leggetid 20.30. Kan lett ta en halvtimes tid +÷ fordi de drar ut tida og jeg er sliten og ikke orker mase og ta kampen..

Så når de er i seng så vasker jeg og bretter klær om jeg orker (huff) og prøver å planlegge morgendagens middag hvis jeg husker det. 

Er ofte totalt utslitt etter dagen og har lett for å legge meg nedpå og bare se på noe hjernedødt på tv..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med 2 da. Er krevende. 5 år mellomrom mellom de. 

Så skal man ta seg av hus, jobb/skole, logistikk, øvrig familie og venner, og seg selv. 

Jeg rekker bare over halvparten, så er slitsomt og deprimerende. 

Anonymkode: d5ac1...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 100% alene med mine tre. Det er tøft, kan ikke lyve... men det går jo greit 😊

Jeg har null sosialt liv utenom barna, og sånn må det bare bli til de er endel større. Alt går med på å følge dem opp og holde husholdningen i gang. Noen ganger er jeg så sliten at jeg gråter meg i søvn, og andre ganger er jeg så lykkelig over de flotte barna mine at jeg gråter av lykke❤

Anonymkode: 83034...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Moratil3 skrev:

Jeg er 100% alene med 3 stk. Far ser dem et par ganger i året.

De er skolebarn alle 3, så slipper henting og levering i bhg eller sfo. Det gjorde at ting gikk litt enklere unna egentlig.

Men ja.. opp kl halv 7. De steller seg selv og lager frokost og niste selv. Litt masing må til som regel.

Går til skole selv. Jeg drar kl halv 8. De går ca kl 8.

De er hjemme mellom 13-14.30, jeg er hjemme kl 16 ca. Da er det middag og lekser om de ikke har gjort det. Evt "leteaksjon" om en av de ikke har kommet hjem.

Så er det som regel kjøring til aktiviteter. Noen ganger bytter aktivitet og middag plass på planen om det er tidlig aktivitet ;)

Etter aktivitet er det lekser om noen ikke har rukket det, opprydding, kveldsmat osv..

Så er det leggetid 20.30. Kan lett ta en halvtimes tid +÷ fordi de drar ut tida og jeg er sliten og ikke orker mase og ta kampen..

Så når de er i seng så vasker jeg og bretter klær om jeg orker (huff) og prøver å planlegge morgendagens middag hvis jeg husker det. 

Er ofte totalt utslitt etter dagen og har lett for å legge meg nedpå og bare se på noe hjernedødt på tv..

 

Hvordan kan DU bli utslitt?? Barna gjør jo alt selv!

Anonymkode: ad632...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alene med 3. 

Står opp 06.00. Barna steller seg, jeg dusjer. De lager matpakkenog frokost mens jeg ordner meg. Leverer på sfo 07.15 og så reiser jeg på skole. Jeg er hjemme ca 16.00. Barna kommer hjem fra sfo 16.20. Da er det middag. Onsdager skal to på trening på to steder til samme tid. De er ikke store nok til å ta buss, så det blir logistikk og venting. Og sen middag. Så er det lekser etter middag, så legger de minste seg 19.30 og 20.00. Eldste går i dusjen 21.30 og legger seg 22.00. I tiden fra 20.00 til min leggetid gjør jeg husarbeid og mine lekser. Jeg er rimelig sliten 22.30, men da er det natta på meg. 

De er hos far en helg i mnd og da kunne jeg truffet venner, men jeg blir hjemme og vasker huset og hører hvor stille det er....

de helgene jeg har barna hos meg er vi for det meste på cuper eller besøk eller ute på tur. 

Anonymkode: 5f868...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også 100% alene med mine tre. Det er tøft, kan ikke lyve... men det går jo greit 😊

Jeg har null sosialt liv utenom barna, og sånn må det bare bli til de er endel større. Alt går med på å følge dem opp og holde husholdningen i gang. Noen ganger er jeg så sliten at jeg gråter meg i søvn, og andre ganger er jeg så lykkelig over de flotte barna mine at jeg gråter av lykke❤

Anonymkode: 83034...c1c

Dette kunne vært meg. Bare at jeg har to, men en av de har en diagnose så er litt mer krevende enn "normalt". Hus og unger er livet mitt, men men...jeg elsker dem, så sånn må det bare være en stund!

Anonymkode: c575d...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan DU bli utslitt?? Barna gjør jo alt selv!

Anonymkode: ad632...cf0

Tosk! Tenk deg om FØR du svarer! Du har tydeligvis aldri vært alene med barn! Det er slitsom uansett, ikke minst psykisk. Tid til seg selv er det svært sjeldent, og det trenger det fleste faktisk! Ikke for å ut med venner, men for å puste litt med magen før man legger seg selv. Uvitende er du!

Anonymkode: f4a98...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan DU bli utslitt?? Barna gjør jo alt selv!

Anonymkode: ad632...cf0

Øh....?!

Anonymkode: 5fc3c...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette kunne vært meg. Bare at jeg har to, men en av de har en diagnose så er litt mer krevende enn "normalt". Hus og unger er livet mitt, men men...jeg elsker dem, så sånn må det bare være en stund!

Anonymkode: c575d...146

To av mine har autismespekter diagnoser, skrev ikke det... Men ja, det er mer krevende enn normalt ja...  Og ja, sånn må det bare bli noen år fremover. Jeg har ikke overskudd til noe annet enn jobb og mammarollen...

Anonymkode: 83034...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tosk! Tenk deg om FØR du svarer! Du har tydeligvis aldri vært alene med barn! Det er slitsom uansett, ikke minst psykisk. Tid til seg selv er det svært sjeldent, og det trenger det fleste faktisk! Ikke for å ut med venner, men for å puste litt med magen før man legger seg selv. Uvitende er du!

Anonymkode: f4a98...ea0

Jeg er selv alenemamma men blir da for faen ikke sliten av at ungene gjør alt selv.

Anonymkode: ad632...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To av mine har autismespekter diagnoser, skrev ikke det... Men ja, det er mer krevende enn normalt ja...  Og ja, sånn må det bare bli noen år fremover. Jeg har ikke overskudd til noe annet enn jobb og mammarollen...

Anonymkode: 83034...c1c

En med autismespekterdiagnose her. Hvis du har to skjønner jeg nesten ikke hvordan du overlever og skjønner at det tar all tid. Bruker ca 10% på den andre ungen og 90% på den med ASD.

Anonymkode: c575d...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En med autismespekterdiagnose her. Hvis du har to skjønner jeg nesten ikke hvordan du overlever og skjønner at det tar all tid. Bruker ca 10% på den andre ungen og 90% på den med ASD.

Anonymkode: c575d...146

stakkars barn som blir satt på sidelinjen bare pga en diagnose unge! Du burde skaffe deg avlastninghjem for barnet med diagnose umiddelbart!!

Anonymkode: ad632...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

stakkars barn som blir satt på sidelinjen bare pga en diagnose unge! Du burde skaffe deg avlastninghjem for barnet med diagnose umiddelbart!!

Anonymkode: ad632...cf0

Herregud for en grinete kjærring du er! De svarene dine i denne tråden... wow jeg har ikke ord. 

Når det er sagt.... Jeg er også alenemor til 3 små barn fra 1-7år. 

Det går fint, vi har våre rutiner som fungerer. Jeg legger fram klær og smører matpakker og frokost kvelden før. Står opp kl 06.30, og ordner meg. Kl 07 står barna opp. Jeg setter fram frokosten, de to eldste kler på seg selv mens jeg steller minste. Barna spiser frokost og pusser tenner. Jeg følger de minste i bhg ca 07.45. (Bor rett ved siden av) kl 08.00 går eldste til skolen og jeg reiser på jobb. 

Eldste går selv hjem fra skolen og er sammen med venner fra 13.30 til jeg kommer hjem ca 16.15. 

Jeg henter de minste i bhg og begynner på middag kl 16.30. Vi spiser ca kl 17.00. Jeg rydder og så er det Barne-TV. Kl 18.30 pusser de minste tenner og blir stelt for kvelden. Når de er lagt gjør eldste lekser ved kjøkkenbordet, mens jeg smører matpakke og frokost til neste dag. Han legger seg 19.30. Da setter jeg på en vaskemaskin med dagens klær, rydder litt og ser på TV til ca 22.00, så går jeg i dusjen og legger meg. 

 

Fredager er det fritidsaktivitet og da blir det sen middag som regel for å rekke det. Barna legger seg litt senere  på fredager. I helgene tar jeg unna sengetøy, gulvvask, osv. Jeg har ingen tid til meg selv annet enn ca en time hver kveld. 

Faren har samvær med barna her hos meg ca hver andre helg. Dvs han er her, men han bidrar ikke med noe annet enn egen eksistens.

 

jeg er sliten, men dagene flyr og jeg føler at det går greit tross alt. 

Anonymkode: 2c701...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

stakkars barn som blir satt på sidelinjen bare pga en diagnose unge! Du burde skaffe deg avlastninghjem for barnet med diagnose umiddelbart!!

Anonymkode: ad632...cf0

Hehe, nice try. Det er ingen som lider noen nød her.

Anonymkode: c575d...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv alenemamma men blir da for faen ikke sliten av at ungene gjør alt selv.

Anonymkode: ad632...cf0

Så bra for deg. Du kan ikke tenke deg at det er andre ting som gjør at en alenemor blir sliten? At dem fikser seg selv på morgenen og går til og fra skolen, er bare en liten del av hverdagen. I tillegg kan det være andre påkjenninger som gjør dagene tunge. Ikek sitt der å bestem hvem som har rett til å være sliten eller ikke. Det er faktisk individuelt. Alle er ikke som deg!

Anonymkode: f4a98...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv alenemamma men blir da for faen ikke sliten av at ungene gjør alt selv.

Anonymkode: ad632...cf0

Takk for den. Vi alle har forskjellig energinivå. Mitt er dessverre lavt. Jeg har to usynlige handicap som gjør at jeg bruker en god del ekstra energi i løpet av dagen fordi å blant annet filtrere ut sanseinntrykk er vanskelig for meg. 

Jeg jobberi i tillegg i et fysisk krevende yrke, så både kropp og sinn har fått kjørt seg maks etter en dag.

Forstår at min hverdag kanskje ikke høres slitsomt ut. Men tro meg.. mine barn er ikke alltid selvgående som gjør alt de skal uten masing, masing og atter masing. Så kan jeg jo legge til at ene barnet mitt sliter noe med adferdsvansker som ble forsterket av fars bråe forsvinning. Så det ender ofte i raserianfall, og mye krangling med søsken. 

Uansett om vi hadde hatt disse ekstrautfordringene eller ikke, så tror jeg faktisk jeg hadde vært sliten likevel.. uten avlastning og uten tid til å være sosial så blir livet litt mangelfullt når man KUN  skal være mamma, og ikke får dekt sine sosiale og intime behov :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, nice try. Det er ingen som lider noen nød her.

Anonymkode: c575d...146

Selvsagt lider barna når den ene ungen får nesten all oppmerksomheten og den andre nesten ikke får noe oppmerksomhet!!

Anonymkode: ad632...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv alenemamma men blir da for faen ikke sliten av at ungene gjør alt selv.

Anonymkode: ad632...cf0

Nåååååh, så flink du er da!!!! Årets mor!!!

Anonymkode: 88705...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan DU bli utslitt?? Barna gjør jo alt selv!

Anonymkode: ad632...cf0

Du tuller nå..?

Anonymkode: 76bf3...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

stakkars barn som blir satt på sidelinjen bare pga en diagnose unge! Du burde skaffe deg avlastninghjem for barnet med diagnose umiddelbart!!

Anonymkode: ad632...cf0

Tøff i trynet når ingen vet hvem du er? Blir ikke imponert over svarene dine. 

Jeg har bare vært alene med én. En grei unge også, som sov og spiste, vokste og lærte i helt riktig tempo. For meg var selve ivaretakelsen grei med andre ord, og det var også til tider mulig å glede seg over at jeg fikk bestemme helt alene. Det var allikevel en belastning å ikke kunne dele bekymringer med noen, å ikke kunne høre med en annen om vi burde dra på legevakta med den febervarme ungen. Det var også veldig trist å ikke ha en annen i huset som kunne glede seg over fremskritt og morsomme opplevelser. Nå, med ny mann og flere barn, har jeg selvfølgelig aldri barnefri på den måten jeg hadde da jeg var alenemor, men jeg får jo allikevel fri på en mer passe måte, og oftere når jeg trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv alenemamma men blir da for faen ikke sliten av at ungene gjør alt selv.

Anonymkode: ad632...cf0

Medalje er på vei i posten. Du har sikkert plass til en til?

Anonymkode: dc378...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes for noen svar over her.

Jeg er alene med tre. Alle med diagnose.

Jobber selv 100%. Klart det er slitsomt.

Det som er mest slitsomt er alle besøk på sykehus og lege, be om fri fra jobb ofte.

Alle har sine aktiviteter og blir da endel kjøring frem og tilbake.

Står opp 0530 jeg smører alle matpakker legger frem klær osv..

Når siste er i seng kl 2030 er jeg nesten død.

Har også en kjæreste han er verdens mest tolmodige mann. 

Anonymkode: 76e28...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er pjgtpmmt, men alt går! Har to tenårings jenter og en sønn som går i andre klasse. Og har ikke bil. Opp kl 6.30 og steller meg, så for å begynne å vekke på jentene slik at de får våknet til de skal begynne å krangle om badet osv. Støvsuger huset mens minsten får frokost. Jentene tar med seg minste og leverer ham i barnehage på vei fra skolen. Alle er mer eller mindre ut av døra innen kl 8. Jeg drar kl 7 for å rekke min jobb. Ferdig på jobb alt fra 14.15- 15.45, handler dagens middag og henter minien i barnehage. Hjem, middag, lekser og det måtte ha av aktiviteter.alle skal være i seng på rommene sine til kl er 21. Kl 22 er jeg i seng . Slik går no dagan...alt går!

Anonymkode: 3ff59...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan DU bli utslitt?? Barna gjør jo alt selv!

Anonymkode: ad632...cf0

Jepp. Heldigvis treng ikkje ungane nokon til å lage mat, handle mat, vaske kle, kjøpe inn kle og utstyr, måke snø, klippe gras, beise huset, rydde på kveldstid, ha oversikt over alle timeplanar, foreldremøter, henting/bringing, trøstig, mekling, rådgiving, omsorg når dei er sjuke/har problem på skulen/med vennar, skifte dekk, fylle bensin eller bake kake til avslutninga på skulen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...