Gå til innhold

Nok en gang har syklistene bestemt seg for å eie veien!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er vår. Syklistene har funnet frem sykkelen og de råsexy tightsene sine. De sykler både to og tre i bredden. Det jo hyggelig å kunne snakke sammen mens de sykler. Om bilene kommer frem? Det DRITER vi i. For veien skal deles. Om du må ligge bak oss i en svingete oppoverbakke uten mulighet til å komme deg forbi er ikke så farlig. For vi hater bilister i sykkelsesongen! Vi trenger å kjøre 3 i bredden, for når det endelig er oversiktelig nok til at du kan kjøre forbi, så skal vi sørge for at det er umulig! Det er vår vei og du kommer aldri forbi oss. Etter å ha blitt sperret bak oss i 10 min og så velger å tute, så skal vi rope så høyt vi kan at vi skal anmelde deg og at det er unødvendig å tute. Så skal vi alle 3 vise finger, for det er såååååå kult! Og vi slipper deg i alle fall ikke forbi nå! Så kommer ambulansen med like liten mulighet å komme forbi. I det de setter på sirenen for å bli skipet frem, så flytter man seg litt og slenger oss tilbake til 3 i bredden slik at bare ambulansen kommer forbi. Bilene kan bare ligge der! 

Så tok det meg 30 min i stedet for 10 min å hente min sønn som var skadet og måtte ha legetilsyn. 

Takk flotte og hensynsfulle syklister!!!

Anonymkode: 32ae6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres like mye ut som om du er skikkelig dårlig til å kjøre bil 

Anonymkode: 932a8...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en god sjåfør jeg. Men jeg liker ikke å ligge bak syklister som sperrer hele veien. Og det gjør de her jeg bor. Hele tiden

Anonymkode: 32ae6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres like mye ut som om du er skikkelig dårlig til å kjøre bil 

Anonymkode: 932a8...9ad

Typisk argument fra en som bare er ute etter å slenge dritt. Det ER gjennomgående problem med at menn i førtiårskrisa i kondomdrakt tror de eier hele veien og viser lite hensyn, men bilister må selvfølgelig alltid vise hensyn til dem. Særlig når de sykler på mørkeste vinterstid uten refleks eller suser i full fart over fotgjengerfelt fra bak en snøskavel uten å se seg for.

Anonymkode: d6629...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde akkurat dette her  dagen, syklister som syklet 1 i bredden hvor det ikke var mulig å kjøre forbi, men la seg veldig bredt ved siden av hverandre så fort det var minste sjans å kjøre forbi. Null smidighet og ingen tvil om at så erfarne syklister visste veldig godt hva de drev med. Så vi vasket vinduene i det vi kjørte forbi.. 👹

Anonymkode: d9924...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha minst 1,5 meters avstand til syklistene om du skal kjøre forbi dem. Ergo må du uansett over i de andre kjørebanen. Da spiller det vel liten rolle om de syker flere i bredden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, aanonym skrev:

Du skal ha minst 1,5 meters avstand til syklistene om du skal kjøre forbi dem. Ergo må du uansett over i de andre kjørebanen. Da spiller det vel liten rolle om de syker flere i bredden? 

Det spiller en stor rolle når man ikke kommer forbi uansett fordi de bruker 2/3 av veien. Og da begge "felt" fordi veien er mindre enn 6 meter

Anonymkode: 32ae6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opplevde akkurat dette her  dagen, syklister som syklet 1 i bredden hvor det ikke var mulig å kjøre forbi, men la seg veldig bredt ved siden av hverandre så fort det var minste sjans å kjøre forbi. Null smidighet og ingen tvil om at så erfarne syklister visste veldig godt hva de drev med. Så vi vasket vinduene i det vi kjørte forbi.. 👹

Anonymkode: d9924...724

Hahaha, det skal jeg også gjøre neste gang !!

Anonymkode: 07dab...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, aanonym skrev:

Du skal ha minst 1,5 meters avstand til syklistene om du skal kjøre forbi dem. Ergo må du uansett over i de andre kjørebanen. Da spiller det vel liten rolle om de syker flere i bredden? 

Hvis det er forbudt å krysse midtlinja eller man kjører på en smal svingete veg uten god sikt, så kan man faktisk risikere å ligge bak sykkelbanden i lang tid.

Anonymkode: d6629...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller en stor rolle når man ikke kommer forbi uansett fordi de bruker 2/3 av veien. Og da begge "felt" fordi veien er mindre enn 6 meter

Anonymkode: 32ae6...503

Nettopp det - har opplevd at særlig skoleklasser som ofte er på tur på landeveien som går fra jobben til huset mitt sykler over BEGGE felt samtidig. Og hører ikke at det kommer biler før man tuter og er rett i ræva på dem. Da flytter de på seg i sneglefart, vanligvis rett før veien blir uoversiktig igjen.

Anonymkode: d6629...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp det - har opplevd at særlig skoleklasser som ofte er på tur på landeveien som går fra jobben til huset mitt sykler over BEGGE felt samtidig. Og hører ikke at det kommer biler før man tuter og er rett i ræva på dem. Da flytter de på seg i sneglefart, vanligvis rett før veien blir uoversiktig igjen.

Anonymkode: d6629...17d

Mye mer forståelig at barn ikke akkurat tar slike hensyn men voksne menn. Har selv opplevd dette - de vil bli behandlet på like linje som biler. Jeg har til og med sett en syklist spenne på en bil som ikke overholdt vikeplikten 🙉 

De utgjør en fare for trafikken. Kjører ned barn på skoleveien gjør de også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp det - har opplevd at særlig skoleklasser som ofte er på tur på landeveien som går fra jobben til huset mitt sykler over BEGGE felt samtidig. Og hører ikke at det kommer biler før man tuter og er rett i ræva på dem. Da flytter de på seg i sneglefart, vanligvis rett før veien blir uoversiktig igjen.

Anonymkode: d6629...17d

Det medfører vel sjeldenhetene, da. Det vanligste er vel at en eller to ligger i bredden, i kjørefeltet sitt.

For øvrig tar de tjo litt tid å flytte seg, man kan ikke bare "sprette" i grøfta når du tuter. For øvrig et den tutinga en skikkelig uting, da får jeg lyst til å sykle ekstra saaaakte.

De aller fleste syklister er ikke ute etter å plage bilister, de har like mye rett til å bruke vegbanen som bilistene (med noen få unntak). 

Og de fleste syklister er som meg: Både bilist OG syklist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, koro51 skrev:

Mye mer forståelig at barn ikke akkurat tar slike hensyn men voksne menn. Har selv opplevd dette - de vil bli behandlet på like linje som biler. Jeg har til og med sett en syklist spenne på en bil som ikke overholdt vikeplikten 🙉 

De utgjør en fare for trafikken. Kjører ned barn på skoleveien gjør de også. 

 

Men se hva du skriver, da: Bilisten brøt vikeplikten, potensielt dødsfarlig en en syklist. Skjønner godt at syklisten ble forbanna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, aanonym skrev:

Det medfører vel sjeldenhetene, da. Det vanligste er vel at en eller to ligger i bredden, i kjørefeltet sitt.

For øvrig tar de tjo litt tid å flytte seg, man kan ikke bare "sprette" i grøfta når du tuter. For øvrig et den tutinga en skikkelig uting, da får jeg lyst til å sykle ekstra saaaakte.

De aller fleste syklister er ikke ute etter å plage bilister, de har like mye rett til å bruke vegbanen som bilistene (med noen få unntak). 

Og de fleste syklister er som meg: Både bilist OG syklist.

Problemet her jeg bor er at veiene er så smale at to i bredden gjør det vanskelig å kjøre forbi. Og det bør vel være lov å tute når syklistene har hindret meg i å komme forbi i 10 min? Synes du det er hyggelig å ligge bak en bil som kjører langt under fartsgrensen eller syklister som gjør det og de i tillegg hindrer deg i å komme forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, aanonym skrev:
13 minutter siden, aanonym skrev:

Men se hva du skriver, da: Bilisten brøt vikeplikten, potensielt dødsfarlig en en syklist. Skjønner godt at syklisten ble forbanna!

Syklisten lå på innsiden av en bil, kjørte rett ut i veien og ble forbannet på bilisten som ikke stoppet. Ingen vettuge folk går og sparker i biler, bare fordi de blir forbannet. Han oppførte seg som forgjenger men plutselig ville han bli behandlet som bilist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler og kjører sjelden bil. Selv holder jeg meg nesten utelukkende til gang- og sykkelstier eller fortau der det er hensiktsmessig og tar ellers hensyn der jeg må sykle i gaten.

Men jeg har snakket med mange andre som sykler mer for konkret trening eller som driver med konkurransesykling. De har fortalt at de tidligere brukte å sykle etter hverandre, altså bare en i bredden, men at de pga. så mye uvettig kjøring fra bilister som absolutt skal trenge seg forbi selv om det er motgående trafikk, måtte begynne å sykle to i bredden. Rett og slett fordi det er sikrere fordi bilister tar livsfarlige sjanser. Men de jeg kjenner er også bevisst på å slippe forbi der det er oversiktlig og ikke innebærer risiko.

Helt klart altfor mange syklister som ikke tar hensyn. Men det er også mange bilister som pga. egne farlige forbikjøringer av syklister har fremprovosert en syklistadferd som er tryggere for syklistene når de sykler flere sammen.

Anonymkode: 9d144...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Welment skrev:

Problemet her jeg bor er at veiene er så smale at to i bredden gjør det vanskelig å kjøre forbi. Og det bør vel være lov å tute når syklistene har hindret meg i å komme forbi i 10 min? Synes du det er hyggelig å ligge bak en bil som kjører langt under fartsgrensen eller syklister som gjør det og de i tillegg hindrer deg i å komme forbi?

Synes det blir en ganske retorisk og uinteressant problemstilling. Det er neppe dagligdags at du eller andre bilister blir liggende bak en hel sykkeklasse som bruker hele veien og nekter å slippe forbi trafikk i ti minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både bilist og syklist. Jeg kan også av og til kjenne litt på irritasjonen over syklister som ikke slipper bilene fram, f.eks ved å svinge innom et busstopp eller benytte seg av den helt brukbare sykkelstien som ligger ved siden av. Når det er sagt, så foretrekker jeg helt klart at treningsgrupper sykler to i bredden og ikke 12 i lengden, for det er nesten umulig å komme forbi. Som syklist, derimot, er jeg av og til livredd. Jeg sykler alltid på sykkelsti eller i sykkelfelt om det finnes, men mange steder er ikke det en mulighet. Det hindrer ikke en del bilister i å kjøre forbi meg midt i en sving, rett før en bakketopp eller klemme seg forbi der det er midtrabatt. Jeg har faktisk lært meg til å legge meg ca 1 meter fra grøftekanten når jeg nærmer meg en sving, slik at ikke bilisten bak skal tenke at det er bare å sneie forbi, som om jeg ikke er der. Jeg vet jo hvem det går ut over om det viser seg at det er en lastebil i den andre kjørebanen. Om alle hadde blitt litt bedre på å vise hensyn til hverandre i trafikken, så hadde det hjulpet mye, og om overvektige menn på 55 i spandex og med ny, dyr sykkel kunne innse at de ikke sykler så fort at de ikke kan være på sykkelstien, så hadde det hjulpet enda mer. Jeg lå nemlig bak en som syklet i 9 km/t i en svingete kilometer i dag. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sykler og kjører sjelden bil. Selv holder jeg meg nesten utelukkende til gang- og sykkelstier eller fortau der det er hensiktsmessig og tar ellers hensyn der jeg må sykle i gaten.

Men jeg har snakket med mange andre som sykler mer for konkret trening eller som driver med konkurransesykling. De har fortalt at de tidligere brukte å sykle etter hverandre, altså bare en i bredden, men at de pga. så mye uvettig kjøring fra bilister som absolutt skal trenge seg forbi selv om det er motgående trafikk, måtte begynne å sykle to i bredden. Rett og slett fordi det er sikrere fordi bilister tar livsfarlige sjanser. Men de jeg kjenner er også bevisst på å slippe forbi der det er oversiktlig og ikke innebærer risiko.

Helt klart altfor mange syklister som ikke tar hensyn. Men det er også mange bilister som pga. egne farlige forbikjøringer av syklister har fremprovosert en syklistadferd som er tryggere for syklistene når de sykler flere sammen.

Anonymkode: 9d144...f5b

Jeg skjønner ikke at det er sikrere for syklistene å sykle to i bredden i stedet for 1, Det må jo bli flere hissige bilister og uvettig kjøring av det

Anonymkode: 5e626...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang jeg kjørte på en lang og ganske uoversiktlig vei. Det var få muligheter for å kjøre forbi (irriterende) syklister, men en etter en kom vi oss forbi de to som blokkerte. Etter en stund kom vi til et lyskryss et sted det ene feltet var stengt om gangen. Da syklet syklistene fint forbi alle bilene som endelig var kommet forbi dem og stilte seg fremst i køen av biler, slik at vi alle måtte kjøre forbi dem en gang til. Så sint har jeg aldri før vært i trafikken. Og ruten min ble akutt skitten i det jeg skulle kjøre forbi... 

 

Ellers syntes jeg syklister kan gjøre slik som jeg pleier hvis jeg av forskjellige grunner ikke kan følge fartsgrensen (dårlig føre, uoversiktlige veier osv). Stopp å slipp forbi med jevne mellomrom. 

Anonymkode: 71060...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke at det er sikrere for syklistene å sykle to i bredden i stedet for 1, Det må jo bli flere hissige bilister og uvettig kjøring av det

Anonymkode: 5e626...444

Det gjør at gale bilister faktisk må svinge utenom når de kjører forbi, og ikke bare sneie syklisten som om hun var luft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er moderert. Begrunnelse:

* Trusler eller oppfordringer til voldshandlinger, eller som forherliger voldsbruk, voldtekt og lignende.

Kira, moderator 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Opplevde akkurat dette her  dagen, syklister som syklet 1 i bredden hvor det ikke var mulig å kjøre forbi, men la seg veldig bredt ved siden av hverandre så fort det var minste sjans å kjøre forbi. Null smidighet og ingen tvil om at så erfarne syklister visste veldig godt hva de drev med. Så vi vasket vinduene i det vi kjørte forbi.. 👹

Anonymkode: d9924...724

Oi, det var lurt ja. Så kanskje en syklist får det i øyet, velter og skader seg pga. deg. :-) Du er vel en av disse som inviterer alle ungene, selv de som mobber ditt barn, på bursdag du.....

Anonymkode: 01160...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke at det er sikrere for syklistene å sykle to i bredden i stedet for 1, Det må jo bli flere hissige bilister og uvettig kjøring av det

Anonymkode: 5e626...444

Om det er 20 stk. som sykler sammen. Hvor mye lenger strekning må du ligge i motsatt kjørefelt for å kjøre forbi da om de ligger på en lang rekke, enn to i bredden?
Hva er farligst? 
Du må uansett helt over i motsatt kjørefelt. 

Google det om du lurer på svaret ;-) 

Anonymkode: 01160...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...