Gå til innhold

Får så vondt av gutten min. :( Han fant en lapp i skolesekken sin, skrevet av noen i klassen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På lappen sto det at han var rar og slem. Avsluttet med "fakk ju"


De går bare i tredje klasse. Viste ikke de startet med lapper så tidlig. 🙁 Vet ikke hvordan jeg skal ta tak i situasjonen. Han har sagt tidligere at han har blitt mobbet. Bl.a. noen gutter som "tok han" da han gikk i første klasse.

Når jeg har tatt det videre (i første og andre klassen) ble all skyld lagt på barnet mitt. Han startet osv.

Han er lett å misforstå. Sliter noe sosialt. Raseriutbrudd dersom han opplever noe urettferdig.

Er så redd han blir mobbet i stillhet.

Anonymkode: 6a517...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om et møte med rektor og lærer og krev at de setter igang tiltak for å hindre at han blir mobbet. Uansett om han ev. har hatt skyld i noen episoder så viser dette at det er en ukultur i klassen og at det er flere som mobber.

Sjekk loven, skolen har plikt til å gjøre vedtak i slike saker og lage planer for å hindre videre mobbing!

Hvis gutten din sliter sosialt så må både dere og skolen hjelpe ham med det. Det at han får raseriutbrudd når han opplever noe som urettferdig kan f.eks. komme av at han ikke har lært seg å godta at livet ikke alltid er rettferdig, at han ikke greier å takle sine egne følelser enda - men det kan også være en reaksjon på langvarig mobbing, at han derfor reagerer sterkere enn "normalt" pga. stor belastning i skolehverdagen.

Ta kontakt med rektor i morgen, krev et hastemøte første del av denne uken, og still der krav til skolen, be om å få møtereferater skriftlig, krev at de skal ha en plan klar før påske, og gå videre med det så fort som mulig om det ikke skjer en forbedring. Sett deg inn i lovgivningen før møtet.

Klem

Anonymkode: 7e541...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med over. Det kan godt hende gutten din er medskyldig, men dette må uansett tas tak i. Selv om han er litt hissig e.l., er det ikke greit å skrive denslags lapper. En gylden mulighet for de voksne på skolen til å ta tak i problemene og jobbe med hvordan elevene skal behandle hverandre. Ikke bekymre deg i stillhet, snakk om det! 

Anonymkode: 491c3...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at han sliter sosialt kan PPT hjelpe med og for å lette hverdagen for han :)

 

Ellers så er jeg enig med de over her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ kontakte rektor også må dette ordnes opp i. Når det starter så tidlig,så må dere få ting under kontroll. Det er så mye mobbing der ute og vi som foreldre MÅ si ifra om det er noe. Det gjelder om du hører om andre barn som også kan bli mobbet. Jeg synes skolen får med seg lite av det som skjer i friminuttene,for å ikke snakke om langs skoleveien.

Anonymkode: 92040...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med min datter også når hun gikk i tredje! Det sto at noen hatet henne. Jeg fikk ikke vite det før senere fordi hun skulle hjem til far den dagen og stemor sendte lappen tilbake i meldeboken med beskjed om at dette ikke var greit..

 

Jeg ble rasende fordi jeg ikke en gang ble informert om det, og fordi jeg ville håndtert det på en annen måte. Jeg ville bedt om et møte bla, da datteren opplevde endel mobbing i den tiden. Så ta det videre, det er fælt for de små når de får sånne lapper, og ellers blir mobbet!

Anonymkode: 9ef59...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

IKKE GI DEG!!! Enig med svar to

Anonymkode: ff768...57a

mente innlegg 2 ;-)

Anonymkode: ff768...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De begynner med lapper i 1.klasse, så tredje er ikke tidlig i det hele tatt.

Det høres ut som at det er flere ting som bør gjøres her. Ta kontakt med kontaktlærer og fortell hva som har skjedd, og så tar du det derfra. Det er totalt overkill å løpe til rektor med en gang, læreren bør få sjansen til å ordne opp først. Gjøres ikke det og det gjentar seg, er det rektors tur. Hvor alvorlig lappen er, kommer an på hvordan barnet ditt har det på skolen ellers. Det at noen gutter "tok ham" i første klasse, betyr jo ikke at han blir mobbet - verken den gangen (om det var en engangshendelse) eller nå, men det kan selvfølgelig gjør det dersom det er noe som har gått igjen. 

Her høres det ut som at det er flere grep som bør taes. Sønnen din skal ikke få lapper i sekken sin, det må det bli tatt tak i. Uansett motiv. Motivet kan være mobbing, plaging, at de ikke liker ham eller rett og slett at de oppfatter ham som "slem". Men det spiller egentlig ingen rolle - det skal bli tatt tak i uansett bakgrunn.  Dreier det seg om mobbing eller at noen har gjort det for å være stygge mot ham, så er det alvorlig og må bli tatt tak i. Og dreier det seg om at han har blitt / blir missforstått og har blitt sint eller noe annet sånn at den som har skrevet lappen har blitt sint tilbake og skrevet lappen, må det også bli tatt tak i. For det er ikke sånn ungene skal "ordne opp".  I det siste tilfelle, kan det faktisk hende at det ikke bare er den / de som har skrevet lappen som trenger en prat og oppfølging, men kanskje trenger din gutt det også. Det handler ikke om at barnet ditt har skylda selv, men at han også trenger hjelp, du sier jo selv at han sliter sosialt. Får han noe hjelp i den forbindelsen?

De er tross alt bare tredjeklassinger, de er ikke psykologer eller pedagoger eller utdannet til å se at andre barn sliter og dermed kan de handle som de gjør. De er kanskje lei av at Per "er slem", og så skriver de det på en lapp fordi de føler at ingenting annet hjelper.

Det er lett for meg å si som ikke er mor til ditt barn, men det spiller ikke så stor rolle hvem som har "skylda" her. Det som betyr noe er at det blir tatt tak i og ryddet opp og at de som trenger det får den hjelpen de trenger både til å skjønne at sånt gjør man ikke og til å håndtere det sånn at det ikke bare ikke skjer igjen, men at Per får det bra på skolen og de andre barna får det bra.

Har gutten din en fornuftig og flink kontaktlærer, så blir dette tatt tak i!  Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette skjedde med min datter også når hun gikk i tredje! Det sto at noen hatet henne. Jeg fikk ikke vite det før senere fordi hun skulle hjem til far den dagen og stemor sendte lappen tilbake i meldeboken med beskjed om at dette ikke var greit..

 

Jeg ble rasende fordi jeg ikke en gang ble informert om det, og fordi jeg ville håndtert det på en annen måte. Jeg ville bedt om et møte bla, da datteren opplevde endel mobbing i den tiden. Så ta det videre, det er fælt for de små når de får sånne lapper, og ellers blir mobbet!

Anonymkode: 9ef59...e58

Hvem ble du rasende på?

Datteren din som fortalte det til far og stemor?

Stemor fordi hun hjalp datteren din uten å spørre deg først?

Skolen fordi de ikke ga deg beskjed om hva stemor hadde varslet om?

Eller den som skrev lappen?

Anonymkode: d3715...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...