Gå til innhold

Trist når nær familie føler seg bedre enn "alle andre"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I helgen har det vært familieselskap i min familie. Jeg har hatt et nært forhold til et av mine søsken,men min mann har aldri likt vedkommende og sagt han føler de tror de er bedre enn alle andre, mitt søsken  med partner. 

Jeg har merket dette selv de siste årene, og det gjør meg både trist og forbannet. De kommer med "humoristiske" bemerkninger om f.eks stedet vi opprinnelig kommer fra,det er tydeligvis ikke bra nok. De himler åpenlyst med øynene når noen sier noe de ikke er enig i,eller lar være å svare hvis de blir spurt om noe,og henvender seg til andre.

Etter helgens selskap har jeg kommet frem til at jeg kun vil forholde meg til mine søsken til jul og bursdager.  Å sitte med følelsen av  at man ikke er bra nok gidder jeg ikke mer. De tar kun kontakt med meg via sms når de lurer på noe eller vil ha råd om diverse,eller vil ha min mann til å jobbe gratis for dem.

Anonymkode: c0519...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig trist når slikt skjer. Du får stå klar til å ta i mot din søster eller bror når forholdet ryker pga feile verdier hos sin make. 

Det vil nok skje, men det kan gå mange år. 

Anonymkode: f9c0e...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker? Jeg er fra en arbeiderklassefamilie og gift med en mann fra en "bedre" familie. Vi har vært sammen i 20 år og medlemmer i min familie har sagt slike ting som du sier. Påstandene har vært overdrevne og langt fra min virkelighet og de har antatt ting som har blitt sannheter for dem. Det handler slik jeg ser det om DERES mindreverdighetskompleks. De har tolket sjenerte familiemedlemmer av mannen som arrogante og overlegne. De har kjeftet på meg for å bruke "fremmedord" eller ha andre meninger enn dem, og sagt at det kommer av at familien hans har indoktrinert meg etc. Det skal sies at jeg aldri passet inn i min familie og var under angrep fra jeg var ganske liten. Som det sorte fåret hevet resten av familien seg over meg, derfor tror jeg også at det svir litt ekstra for dem. De er glade i meg på et vis, men hadde nok trivdes bedre med å få sine meninger om meg bekreftet. Jeg skulle jo gjøre det dårlig i livet i følge dem, ikke være den med høyest utdannelse etc. 

Anonymkode: 4d9a4...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... Dette hørtes svært overdrevet ut. Jeg kommer også fra en liten bygd og det er mye å si om den bygda, både på godt og vondt. Det er da ikke tabu å snakke om det? Selv om det er i en humoristisk tone? Såpass bør dere vel tåle?

Dersom de faktisk himler med øynene hvis de er uenige, så har da det ingenting å gjøre med å føle seg bedre? De har lagt seg til en litt ufin vane med å uttrykke uenighet, det er jeg enig i. Men du skaper virkelig storm i et vannglass. 

Jeg synes det høres ut som du/dere har et mindreverdighetskompleks. Dere analyserer og overtolker. Bare fordi noen andre har meninger dere ikke er enige i. 

Du trenger ikke omgås noen som helst. Kutt kontakten med hvem du vil. Men kanskje du burde reflektere bittelitt over dine egne fordommer mot andre, og ditt eget selvbilde og behov for å kun være sammen med folk som er enige med deg og har samme sosioøkonomiske status som deg. Mulig problemet egentlig ligger hos dere?

Anonymkode: 475a5...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser på er at du ikke hadde lagt merke til dette før din mann påpekte det. Før din mann sa noe fantes ikke problemet for noen av dere søsken. Jeg er fristet til å si at denne konflikten er skapt av din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himler de med øynene i familieselskap - konfronter dem der og da! "Hvorfor himler du med øynene, Lise?"

Om de overser spørsmål og bare henvender seg mot andre - igjen, konfronter dem. "Lise, du hørte hva jeg sa, hvorfor ignorerer du det når andre snakker til deg?"

Noen personer er dessverre slik som HI og andre svarer over her. Det kan være vanskelig å forstå for andre som ikke har opplevd det. Når man er i en familie med slike usunne forhold så er man gjerne så vant med det at man "overser" det, fordi man har opplevd at det ikke hjelper å si eller gjøre noe. Når andre også gjør en oppmerksom på det så ser man det klarere og det kan være lettere å se det for det det faktisk er, og det er lettere å ta avstand fra det når også utenforstående tar avstand fra det.

 

Anonymkode: 08141...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...