Gå til innhold

Hvordan slutter man egentlig å amme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Babyen min har en stund nå mistet interessen for puppen så vi har jo da sluttet å amme, men jeg har i noen uker pumet en flaske når hun har lagt seg som hun får i løpet av dagen etter. Nå har jeg valgt at jeg vil slutte helt. Så etter å lest litt på nette hvordan slutte, så pumpet jeg ut bare litt i går for unngå spreng i dag. Tok så må meg en stram trenings bh men når jeg våkner i dag kjenner jeg at det har fylt seg opp i brystene, er nok siden de ikke ble sikkelig  tømt i går. Men hva nå skal jeg bare la det gå eller burde jeg pumpe meg litt idag også men kjenner at jeg egentlig kunne tømt litt nå på morran. Når er det egentlig produksjonen stopper? Håper noen kan gi meg svar. 

Anonymkode: 75883...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg har jeg hatt så lav produksjon på slutten at det aldri ble spreng. 

Om du opplever ubehagelig spreng må du jo pumpe. Ellers hadde jeg bare latt vær hvis det går. 

Anonymkode: a6eac...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på deg 2 stramme bher, ikkepump om heeeelt nødvendig!! La de være i freds så gir det seg i løpet av en uke ca

Anonymkode: c0da2...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det som er i brystene nå vil forsvinne av seg selv om jeg ikke gjør noe? 

Anonymkode: 75883...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så det som er i brystene nå vil forsvinne av seg selv om jeg ikke gjør noe? 

Anonymkode: 75883...526

Det vil også forsvinne om du bare klemmer ut overskuddet. Å håndmelke litt ut f eks i dusjen gir ikke ny produksjon, men hjelper deg av med melkesprengen.

Anonymkode: 012d2...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kun håndmelke eller pumpe til du ikke har spreng lenger. Hvis du pumper mer enn det vil kroppen tro du fremdeles trenger å produsere melk.

Melken som blir igjen i brystene vil forsvinne av seg selv.

Jeg gjorde det slik at jeg byttet ut ett måltid per dag per uke, dvs første uka fikk han én flaske med mme per dag og resten pupp, neste uke to flasker per dag og resten pupp, osv. Helt til jeg kun ammet en eller to ganger i løpet av natten. Da jeg kuttet ut nattammingen produserte jeg så lite melk at jeg aldri fikk spreng eller ubehag i det hele tatt. Kunne fremdeles klemme ut en liten dråpe i 2-3 uker etter jeg sluttet helt å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...

Hvordan gikk det med og slutte å amme? Jeg har en gutt på 4 mnd som har de siste ukene sluttet å spise på natten. Har prøvd å pumpe til det ikke er spreng lenger på natten en ukes tid nå. Men våkner med spreng uanz. Går ikke mer enn 2 timer så er det fult igjen. LEkker ekstremt mye. Merker jeg gruer meg til å slutte å amme helt da det er så sykt vondt.  De siste dagene har jeg også vært plaget med tette melkeganger. Men det er vell siden han gikk fra å spise 6-8 ganger pr døgn til 4-5. 

Anonymkode: a74cb...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gikk det med og slutte å amme? Jeg har en gutt på 4 mnd som har de siste ukene sluttet å spise på natten. Har prøvd å pumpe til det ikke er spreng lenger på natten en ukes tid nå. Men våkner med spreng uanz. Går ikke mer enn 2 timer så er det fult igjen. LEkker ekstremt mye. Merker jeg gruer meg til å slutte å amme helt da det er så sykt vondt.  De siste dagene har jeg også vært plaget med tette melkeganger. Men det er vell siden han gikk fra å spise 6-8 ganger pr døgn til 4-5. 

Anonymkode: a74cb...117

Mi gikk jo fra ammes fult til å kun ville ha pupp 1-2 ganger om dagen og 1-2 ganger om natten over bare noen få dager. Slet veldig med spreng i begynnelsen men pumpet meg enn del da i begynnelsen. Da jeg bestemte meg for å slutte hadde produksjonen gått veldig ned på dagen men om natten fyltes det seg opp.. jeg ble jo anbefalt å gå med noe stramt, det angrer jeg på at jeg gjorde for det gjorde bare vondt, verre. Hadde helt vanvittig spreng den første uka og slet sikkelig med å ikke skulle pumpe, hadde bare lyst å pumpe men holdt igjen. 

Så med meg var det første uka ekstremt vondt hadde sikkelig spreng bare jeg kom borti brystet hadde jeg lyst til å hyle. Når jeg tok av bh bare rant det ut melk, ikke bare litt men masse. Var nesten unødvenig å dusje for jeg full av melk før jeg rakk å kom ut av dusjen. 

Uke 2 litt mindre smertefullt og litt mindre melk som kom ut når jeg tok av bh. 

Uke 3 fremdeles litt vondt men klompen i brystet var mindre og det kom bare et par dråper når jeg tok av bh. 

Uke 4 var kulene vekke. Gjorde ikke så veldig vondt å ta på brystet lengre, fremdeles litt dråper som kom. 

Uke 5 var de helt fine igjen, krypet 2 størrelser mindre enn før jeg var gravid 🙈 Men var bare glad smerten var borte.  

Det kom et par dråper med melk helt frem i 8 uker etter jeg sluttet.. så det tok litt tid men det er også utrolig deilig å få tilbake kroppen sin. Vet ikke hvordan det er for andre men vil tro det er litt smertefullt for alle å slutte .. lykke til! Du vil klare det, selvom det føles litt håpløst ut akkurat i begynnelsen. 

Anonymkode: 75883...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, den aller verste dagen var å våkne dagen etter jeg bestemte meg for å slutte, de var store og tunge av melk. Trangen til å pumpe var helt ekstrem, så gikk i dusjen for kunne lette litt på trykket. Så ble litt bedre for hver dag. 

Anonymkode: 75883...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode råd her. Lurt å pumpe ut sprengen for i verste fall kan du få tette melkeganger og det er vondt. Lykke til!

Anonymkode: 268bf...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mi gikk jo fra ammes fult til å kun ville ha pupp 1-2 ganger om dagen og 1-2 ganger om natten over bare noen få dager. Slet veldig med spreng i begynnelsen men pumpet meg enn del da i begynnelsen. Da jeg bestemte meg for å slutte hadde produksjonen gått veldig ned på dagen men om natten fyltes det seg opp.. jeg ble jo anbefalt å gå med noe stramt, det angrer jeg på at jeg gjorde for det gjorde bare vondt, verre. Hadde helt vanvittig spreng den første uka og slet sikkelig med å ikke skulle pumpe, hadde bare lyst å pumpe men holdt igjen. 

Så med meg var det første uka ekstremt vondt hadde sikkelig spreng bare jeg kom borti brystet hadde jeg lyst til å hyle. Når jeg tok av bh bare rant det ut melk, ikke bare litt men masse. Var nesten unødvenig å dusje for jeg full av melk før jeg rakk å kom ut av dusjen. 

Uke 2 litt mindre smertefullt og litt mindre melk som kom ut når jeg tok av bh. 

Uke 3 fremdeles litt vondt men klompen i brystet var mindre og det kom bare et par dråper når jeg tok av bh. 

Uke 4 var kulene vekke. Gjorde ikke så veldig vondt å ta på brystet lengre, fremdeles litt dråper som kom. 

Uke 5 var de helt fine igjen, krypet 2 størrelser mindre enn før jeg var gravid 🙈 Men var bare glad smerten var borte.  

Det kom et par dråper med melk helt frem i 8 uker etter jeg sluttet.. så det tok litt tid men det er også utrolig deilig å få tilbake kroppen sin. Vet ikke hvordan det er for andre men vil tro det er litt smertefullt for alle å slutte .. lykke til! Du vil klare det, selvom det føles litt håpløst ut akkurat i begynnelsen. 

Anonymkode: 75883...526

Uff. Kjenner jeg gruer meg til å slutte å amme. Høres ut som noen forferdelige uker du har hatt. Utrolig kjipt det tok så mange uker å slutte helt. Jeg har også hørt at man må ta på seg en stram bh. Har ikke prøvd det ennå. Jeg driver å pumper ut litt fra begge ennå. Må vell det til han begynner å kutte ut flere måltider😣

Anonymkode: a74cb...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...