Gå til innhold

Jeg ønsker å leve mer naturlig og bruke mindre penger. Noen tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på kompost for å lage egen matjord, men tror ikke det er så populært i nabolaget mtp. lukt osv :P Kunne tenkt meg å dyrke litt grønnsaker selv. Hva er deres tips for å leve mer naturlig og bruke mindre penger? 

Anonymkode: 385df...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Andelslandbruk.

Anonymkode: 94cf0...f9a

Enig.

Og kompostbinge lukter ikke! 

Et alternativ kan jo være hønsegård? De spiser altmulig av matavfall, du får egg, og kan jevnlig halshugge en høne til middag.

Ellers: jeg tråler butikkene etter kjøtt på halv pris, sånt kjøtt som går ut på dato og som krever litt arbeid. Det kan jeg utbeine, skjære opp og steke/koke, så fryser jeg det ned. 

Anonymkode: 51713...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig.

Og kompostbinge lukter ikke! 

Et alternativ kan jo være hønsegård? De spiser altmulig av matavfall, du får egg, og kan jevnlig halshugge en høne til middag.

Ellers: jeg tråler butikkene etter kjøtt på halv pris, sånt kjøtt som går ut på dato og som krever litt arbeid. Det kan jeg utbeine, skjære opp og steke/koke, så fryser jeg det ned. 

Anonymkode: 51713...4a6

Og nabolaget vil hate deg, pga lukt og støy. 

Ergo: dårlig idé.

Anonymkode: 962bc...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Andelslandbruk.

Anonymkode: 94cf0...f9a

Hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og nabolaget vil hate deg, pga lukt og støy. 

Ergo: dårlig idé.

Anonymkode: 962bc...e8f

Der er ikke lukt og støy av 5 høns. Du vet visst lite om dyr...

Anonymkode: 51713...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og nabolaget vil hate deg, pga lukt og støy. 

Ergo: dårlig idé.

Anonymkode: 962bc...e8f

De tiltrekker seg rotter også.

Anonymkode: b7172...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk bær og sopp, frukt og grønnsaker. Saft sylt, hermetiser. Kjøp hele slakt om høsten/ ved behov og parter selv og lag kjøttdeig, pølser, saltkjøtt osv. Fisk i hav og vann og gjør det samme som med kjøttet.

Anonymkode: 880f5...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å leve mer naturlig? 

Droppe kosmetikk og syntetiske fiber i klær og andre tekstiler.

Spise mindre kjøtt.

Flytte til en hytte i skogen og leve av det du kan høste.

Anonymkode: b7172...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der er ikke lukt og støy av 5 høns. Du vet visst lite om dyr...

Anonymkode: 51713...4a6

Der er jeg uenig med deg. Naboen har 5 høner om sommeren midt i et boligfelt, og det er både støy og noe lukt fra de. Jeg kommer fra gård og er agronom så jeg er vant med og bryr meg ikke om støy eller lukt, men de andre naboene er veldig negative til hønsehold i boligfeltet. 

Anonymkode: 04e44...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De tiltrekker seg rotter også.

Anonymkode: b7172...cba

Høns tiltrekker seg ikke rotter.

Men uinformerte mennesker som slenger hønsematen her og der utenfor hønsehuset, kan ende med å tiltrekke seg rotter. 

Anonymkode: 51713...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der er jeg uenig med deg. Naboen har 5 høner om sommeren midt i et boligfelt, og det er både støy og noe lukt fra de. Jeg kommer fra gård og er agronom så jeg er vant med og bryr meg ikke om støy eller lukt, men de andre naboene er veldig negative til hønsehold i boligfeltet. 

Anonymkode: 04e44...82c

Hva slags støy? Har de hane, eller? 

Anonymkode: 51713...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å gi gode råd uten å kjenne utgangspunktet ditt.  Men her er mine råd som jeg prøver å leve etter:

Tenk deg om før du kjøper ting.  Bruk handlelister. Unngå impulskjøp. 

Hold orden hjemme.  Vet du hva du har i klesskapet så unngår du å kjøpe ting du allerede har. 

Lag gode rutiner for mat. Jeg synes det fungerer best å handle to ganger i uken.  En storhandlng og en supplerende handling.  Jeg kjøper mat som kjøttdeig, fiskefilet osv på tilbud.  Jeg har alltid alt jeg trenger av basisvarer som hermetiske tomater, pasta osv. 

Prøv å bruke gode oppbevaringsløsninger.  Jeg kjøper varer som sjampo, vaskemiddel osv på tilbud.  Jeg har et oversiktlig lager for vaskemidler, hygieneartikler osv.  Ellers er det lett for å plutselig ende opp med enorme mengder.  

Det gjelder også sengetøy, håndduker osv.  De oppbevares samlet, da er det lettere å holde oversikten.  Jeg kjøper ikke sengetøy uten at jeg trenger det.  

Jeg har alltid mye frukt/grønnsaker.  Når bananene blir flekkete bruker jeg dem til smootie.  Når jeg plutselig har for mye grønnsaker lager jeg suppe.  Jeg bruker middagsrester til lunsj på jobben (har jeg kyllingrester lager jeg kyllingsalat osv). 

Jeg dyrker krydderurter sammen med yngstebarnet mitt.  Gøyal aktivitet og vi har mengder med nesten gratis urter om sommeren.  Har vi for mye kutter vi opp og fryser ned.  

Altså, jeg går ikke kledd i økologiske klær, jeg er ikke vegetarianer, jeg kjører bil (men tar bussen til jobb), jeg er ikke spesielt miljøvennlig.  Men jeg prøver å innføre nye vaner som er litt billigere og litt mer miljøvennlige.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg:

-ingen syntetfiber i klær bortsett fra yttertøy og strømpebukser til meg selv. Ingen polyestet, acryl, elastan etc. Jeg sjekker lappen.

-kutte plastikk der vi kan, er bevisst. Kjøper heller en pappdunk med vaskepulver, enn en plast pose, plast flaske. 

-ser på hvor maten er produsert. Velger epler fra Norge, før jordbær fra Belgia, som igjen ranker over druer fra Sør Afrika. Sånn i hverdagen.

-benytter oss av dato mat. Kjøper mat butikken ellers ville kastet. 

-går på meny for kjøtt, og får varen pakket i papir, ikke den enorme mengden plast. 

-tar med niste! Bedre, billigere of kkke mat servert i plast, plastkopper, med sugerør.

Anonymkode: e0265...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...