Gå til innhold

Kan kommunen "tvinge" barnet mitt i en barnehage som styres og drives av besteforeldre og andre nære slektninger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk ikke plass i de barnehagene jeg hadde søkt på. Fikk derimot plass i barnehagen som barnets farmor eier og driver. Personalet i den barnehagen består av både tante, onkel og farmor av barnet.


Jeg søkte bevist ikke plass i den barnehagen fordi barnet har familie der. Føler det blir veldig uprofesjonelt.


Far til barnet og jeg er ikke sammen, så å skulle møte hans familie daglig i bringe- og hentesituasjonen føler jeg blir veldig rar og kunstig.

Hva kan jeg gjøre? Er det noe å gjøre i det hele tatt? 🙁

Anonymkode: a8907...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det må være en fin ting for barnet jeg da men , siden du og far faktisk ikke bor sammen . Da må du takke nei til plassen tenker jeg og stå på venteliste andre steder 

Anonymkode: 55ea2...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vell satt opp flere valg ikke bare ett? 

Og nei de kan ikke tvinge, du kan velge og stå på venteliste i en annen bhg men da er du ikke sikkret plass og du mister den du har fått.

Endret av Mamma_til_2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan takke nei til plassen og bruke dagmamma til du får plass et annet sted 

Kommunen kan jo ikke trylle, er det ikke plass i barnehagen du har på førstevalget så er det ikke det 

Anonymkode: d22a4...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg absolutt stått på venteliste til en annen barnehage! Hvis det tar litt tid så ville jeg takket ja og byttet barnehage med en gang jeg hadde fått plass i en annen. Så hadde jeg heller latt barnet møte familie på fritiden :-) 

Anonymkode: c8a9b...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal skrive nettopp dette i søknadsvedlegget. At det blir for tett med kun nærmeste familie som ansatte. Barnet skal også ha barnehagen som "frisone", og skal kunne møte besteforeldre i fritida.  

Anonymkode: f9c2e...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns du skal skrive nettopp dette i søknadsvedlegget. At det blir for tett med kun nærmeste familie som ansatte. Barnet skal også ha barnehagen som "frisone", og skal kunne møte besteforeldre i fritida.  

Anonymkode: f9c2e...bbf

Hva hjelper det, når man tildeles plass etter et fullstendig objektivt system? Her tildeles man poeng etter kriterier fastsatt av kommunestyret (ekstrapoeng for flerspråklige, barn av aleneforsørgere, barn med funksjonsnedsettelse, barn med søsken i barnehagen) og plassene fordeles etterpoeng og ansiennitet (fødselsdato).

Barn med mor som misliker farmor eller naboen tildeles ingen ekstra poeng.

Anonymkode: 55f35...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oslo kan man klage dersom man ikke fikk 1 eller 2 valget. Hvis det er like regler der du bor, ville jeg takket ja til plassen du er tilbudt, og så sendt klage med de argumentene du har her.

Anonymkode: 795b8...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva hjelper det, når man tildeles plass etter et fullstendig objektivt system? Her tildeles man poeng etter kriterier fastsatt av kommunestyret (ekstrapoeng for flerspråklige, barn av aleneforsørgere, barn med funksjonsnedsettelse, barn med søsken i barnehagen) og plassene fordeles etterpoeng og ansiennitet (fødselsdato).

Barn med mor som misliker farmor eller naboen tildeles ingen ekstra poeng.

Anonymkode: 55f35...930

Jeg fikk deltidsplass først, og fulltidsplass da jeg skrev brev om at jeg skulle begynne på en utdannelse som ville kreve at jeg var mer på skolen. Så de kan utøve skjønn. Men de kan ikke gjette hva du trenger hvis man ikke sier det.

Anonymkode: f9c2e...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva hjelper det, når man tildeles plass etter et fullstendig objektivt system? Her tildeles man poeng etter kriterier fastsatt av kommunestyret (ekstrapoeng for flerspråklige, barn av aleneforsørgere, barn med funksjonsnedsettelse, barn med søsken i barnehagen) og plassene fordeles etterpoeng og ansiennitet (fødselsdato).

Barn med mor som misliker farmor eller naboen tildeles ingen ekstra poeng.

Anonymkode: 55f35...930

Selv om det gis prioritering til enkelte grupper, så er selvfølgelig ikke barnehagetildelingen objektiv. 

I vår relativt store kommune sitter de enkelte styrerne i optaksmøte med kommunen og bestemmer hvilke barn de ønsker i sin barnehage. F.eks ønsker de jenter fremfor gutter, de ønsker flere 3-åringer enn 4-åringer, de ønsker ikke barn som bor i samme område som styrer, de vil prioritere barn a,b,c,d og e BARE fordi de vil, de ønsker ikke barn f,g,h,i osv.

Anonymkode: 55a15...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk deltidsplass først, og fulltidsplass da jeg skrev brev om at jeg skulle begynne på en utdannelse som ville kreve at jeg var mer på skolen. Så de kan utøve skjønn. Men de kan ikke gjette hva du trenger hvis man ikke sier det.

Anonymkode: f9c2e...bbf

Har man plass er det oftest uproblematisk å øke til fulltid. Faktisk er deltidsplass lite ønskelig fra kommunens side, da de må ha samme bemanning uansett om barnet er der hele eller halve uken. Av denne grunnen er det ingen barnehage i min kommune som i det hele tatt tilbyr deltidsplass.

Anonymkode: 55f35...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI: du burde selvfølgelig ha skrevet i søknad at du IKKE ønsket plass i akkurat denne barnehage og begrunnet hvorfor. Sa hadde barnehagekontoret i kommunen en mulighet til å tildele deg plass i en annen barnehage selv om den ansvarlige i denne barnehagen ønsket å prioritere ditt barn for opptak

Anonymkode: 55a15...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har man plass er det oftest uproblematisk å øke til fulltid. Faktisk er deltidsplass lite ønskelig fra kommunens side, da de må ha samme bemanning uansett om barnet er der hele eller halve uken. Av denne grunnen er det ingen barnehage i min kommune som i det hele tatt tilbyr deltidsplass.

Anonymkode: 55f35...930

Hos oss var deltidsplassen ikke uønsket fra kommunens side, og ga ikke større problemer. Det dreide seg nemlig om "delte plasser". La oss si at Maja går mandag og onsdag, og Sander går tirsdag, torsdag og fredag. 

Anonymkode: f9c2e...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selv om det gis prioritering til enkelte grupper, så er selvfølgelig ikke barnehagetildelingen objektiv. 

I vår relativt store kommune sitter de enkelte styrerne i optaksmøte med kommunen og bestemmer hvilke barn de ønsker i sin barnehage. F.eks ønsker de jenter fremfor gutter, de ønsker flere 3-åringer enn 4-åringer, de ønsker ikke barn som bor i samme område som styrer, de vil prioritere barn a,b,c,d og e BARE fordi de vil, de ønsker ikke barn f,g,h,i osv.

Anonymkode: 55a15...df9

I min kommune får man tildelt plass etter hvor man stiller i poengkøen. Eneste unntak er at barnevernet har tilgang til "nødplasser". Det er noen ubenyttede plasser som de har råderett over. Kjenner en som fikk inn babyen sin på slik plass da hun ble alvorlig syk, og plassen i "vår" barnehage ble fylt opp av et fosterbarn som kom til ny familie midt i året.

Anonymkode: 55f35...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss var deltidsplassen ikke uønsket fra kommunens side, og ga ikke større problemer. Det dreide seg nemlig om "delte plasser". La oss si at Maja går mandag og onsdag, og Sander går tirsdag, torsdag og fredag. 

Anonymkode: f9c2e...bbf

Nye forskrifter for noen år siden gjorde at Maja og Sander telles som to barn selv om de deler en plass, dermed vil deltidsplasser der to deler en plass utløse større krav til pedagogtetthet. Der 18 plasser delt på 12 heltid og 12 halv tid før ble telt som 18 barn, blir dette nå telt som 24 barn med krav på pedagogisk oppfølging (= krav til to pedagoger i stedet for en). Derfor ble deltidsplasser tatt ut av tilbudet her. Det er rett og slett ikke økonomisk gjennomførbart. Du må gjerne benytte halve plassen, men må betale fullt. 

Anonymkode: 55f35...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I min kommune får man tildelt plass etter hvor man stiller i poengkøen. Eneste unntak er at barnevernet har tilgang til "nødplasser". Det er noen ubenyttede plasser som de har råderett over. Kjenner en som fikk inn babyen sin på slik plass da hun ble alvorlig syk, og plassen i "vår" barnehage ble fylt opp av et fosterbarn som kom til ny familie midt i året.

Anonymkode: 55f35...930

Joda, det er jo nettopp dette jeg kaller prioriterte plasser. Kommunen kan lage opptakskriterier som sier at f.eks alenemødre, funksjonhemmede osv. Og det settes alltid av "nødpasset i en kommunen. Det er de lovpålagt.

Utover det kan må man slutte å tro at et barnageoppfak er objektivt. Det er et visst antall plasser og et visst barn. De fleste barnehager ønsker en noenlunde jevn fordeling av barn når gjelder kjønn og alder. Det er f.eks uhensiktsmessig å ha 3 5-åringer og 25 2-åringer i en barnehage. Det er heller ikke hensiktsmessig å ha 18 gutter på en avdeling selv om det skulle vise seg at det bare var gutter i søkermassen til en bestemt barnehage......

Anonymkode: 55a15...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det er jo nettopp dette jeg kaller prioriterte plasser. Kommunen kan lage opptakskriterier som sier at f.eks alenemødre, funksjonhemmede osv. Og det settes alltid av "nødpasset i en kommunen. Det er de lovpålagt.

Utover det kan må man slutte å tro at et barnageoppfak er objektivt. Det er et visst antall plasser og et visst barn. De fleste barnehager ønsker en noenlunde jevn fordeling av barn når gjelder kjønn og alder. Det er f.eks uhensiktsmessig å ha 3 5-åringer og 25 2-åringer i en barnehage. Det er heller ikke hensiktsmessig å ha 18 gutter på en avdeling selv om det skulle vise seg at det bare var gutter i søkermassen til en bestemt barnehage......

Anonymkode: 55a15...df9

Tja, kjønnsfordelingen er 12-6, det er 3 skolestartere, 10 i årsklassen under og 5 som har sitt førsteår på avdelingen. I fjor var det ingen 2014-barn i barnehagen. Ikke ideelt, men sånn blir det når det ikke blir gjort justeringer på listene, men kun gir plasser etter oppgitte kriterier. På en annen side er det fint å vite at trynefaktor eller intensiv masing ikke har effekt. Det er lettere å akseptere resultatet. "Krangelen" i vår kommune går på listen over hvem som får ekstrapoeng.

Anonymkode: 55f35...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det er jo nettopp dette jeg kaller prioriterte plasser. Kommunen kan lage opptakskriterier som sier at f.eks alenemødre, funksjonhemmede osv. Og det settes alltid av "nødpasset i en kommunen. Det er de lovpålagt.

Utover det kan må man slutte å tro at et barnageoppfak er objektivt. Det er et visst antall plasser og et visst barn. De fleste barnehager ønsker en noenlunde jevn fordeling av barn når gjelder kjønn og alder. Det er f.eks uhensiktsmessig å ha 3 5-åringer og 25 2-åringer i en barnehage. Det er heller ikke hensiktsmessig å ha 18 gutter på en avdeling selv om det skulle vise seg at det bare var gutter i søkermassen til en bestemt barnehage......

Anonymkode: 55a15...df9

Det du skriver er helt riktig

Anonymkode: 3c98b...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i min egen familie, men jeg ville ikke hatt barna mine i en barnehage drevet av min mamma, mine tanter og mine kusiner. Det blir alt for tett og nært.

Barn trenger andre impulser og andre voksne enn kun familie. Skjønner godt at du tenker at dette ikke er helt heldig for barnet.

Anonymkode: 32f37...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...