Gå til innhold

Går det an å fjerne sultfølelsen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør ikke fordi jeg slanker meg. Jeg går gjennom noe veldig tøft psykisk for tiden. Har mistet apetitten fullstendig, er kvalm hele tiden. Har snakket med legen om et minimum jeg bør få i meg daglig, drikker energidrikk og tar kosttilskudd. Problemet er at selv om jeg ikke orker tanken på mat, så blir kroppen sulten (selvsagt). Ofte har jeg sterk ubehagsfølelse, og det kan gå lang tid før jeg forstår at det er sult. Men så klarer jeg altså ikke å få i meg nok mat til å stille den - brekker meg når jeg prøver. I beste fall får jeg svelget ned en halvtygd banan. 

Er det mulig å spise noe som sveller i magen og demper sultfølelsen? Får som sagt i meg den mest nødvendige næringen, men klarer ikke å spise noe som gir volum.

Anonymkode: e0cb8...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja for det er jo fornuftig å ikke gi kroppen mat og næring når du er psykisk syk? Du kommer til å bli frisk og rask helt av deg selv?

Du blir sulten fordi kroppem trenger mat, du brekker deg fordi du spiser for sjeldent og magesekken reagerer når den får mat. 

Det du heller skal gjøre er å spise regelmessig, sett på alarm på mobilen hvis nødvendig, det er ikke så farlig å brekke seg, det går over.

 

Anonymkode: e71fb...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis etter klokka, sett på alarm og spis litt annenhver time. Da blir aldri magesekken helt tom og du slipper det ubehaget selv om du spiser for lite mat 

Anonymkode: 21b67...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er syk og spiser ekstremt lite, og vil fjerne sultfølelsen helt for å føle deg bedre? Dette er kanskje det mest spiseforstyrrede jeg har lest noensinne.

Anonymkode: ccf19...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å presse næring inn i det du drikker. Visp rått egg og moset frukt inn i en yoghurtbasert smoothie, så får du næring selv om du kun drikker få slurker.

Men jeg skjønner heller ikke hva poenget skulle være med å fjerne sultfølelsen når du ikke har sultfølelse? 

Anonymkode: c0950...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke spiser, men lever på energidrikk, er det ikke rart du blir kvalm. Blodsukkeret ditt må jo fly veggimellom... 

Finn noe mat du synes er godt, det være seg en gulrot, knekkebrød med brunost, eller et stykke grandiosa, og spis litt annen hver time el til du har stabilisert litt spisevaner. Det trenger ikke være mye mat, men alt er bedre enn energidrikk på tom mage! Selv frossenpizza. 

Anonymkode: 0e03b...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøv å presse næring inn i det du drikker. Visp rått egg og moset frukt inn i en yoghurtbasert smoothie, så får du næring selv om du kun drikker få slurker.

Men jeg skjønner heller ikke hva poenget skulle være med å fjerne sultfølelsen når du ikke har sultfølelse? 

Anonymkode: c0950...754

Jeg har sultfølelse, men overhodet ikke matlyst.

Anonymkode: e0cb8...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har sultfølelse, men overhodet ikke matlyst.

Anonymkode: e0cb8...a80

Men du bør uansett spise. Og som Koro nevner, havregryn gir metthetsfølelse. 

Anonymkode: c0950...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er syk og spiser ekstremt lite, og vil fjerne sultfølelsen helt for å føle deg bedre? Dette er kanskje det mest spiseforstyrrede jeg har lest noensinne.

Anonymkode: ccf19...d1d

Det er mulig. Men jeg klarer ikke å spise. Går til lege, tar blodprøver, sjekker at jeg får i meg det jeg må ha. Men jeg klarer ikke å fylle magen. Alt vokser i munnen, brekker meg, klarer ikke å svelge. Hvis det ikke finnes annet, får jeg prøve trikset med bomull og vann, for jeg orker ikke å ha så vondt i magen.

Anonymkode: e0cb8...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med det, ileus og stomi er nok et bedre alternativ enn å tvinge i seg et flatbrød i ny og ne.. 

Får du psykologhjelp? Nytter ikke å bare få hjelp fra fastlegen når man sliter psykisk.. Skjønner du har det vondt og vanskelig, men det er hjelp å få! Du må oppsøke hjelp! 

Anonymkode: b3745...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til med det, ileus og stomi er nok et bedre alternativ enn å tvinge i seg et flatbrød i ny og ne.. 

Får du psykologhjelp? Nytter ikke å bare få hjelp fra fastlegen når man sliter psykisk.. Skjønner du har det vondt og vanskelig, men det er hjelp å få! Du må oppsøke hjelp! 

Anonymkode: b3745...58d

Jeg tar sjansen.

Anonymkode: e0cb8...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig. Men jeg klarer ikke å spise. Går til lege, tar blodprøver, sjekker at jeg får i meg det jeg må ha. Men jeg klarer ikke å fylle magen. Alt vokser i munnen, brekker meg, klarer ikke å svelge. Hvis det ikke finnes annet, får jeg prøve trikset med bomull og vann, for jeg orker ikke å ha så vondt i magen.

Anonymkode: e0cb8...a80

Bomull og vann? 

Vil du opereres også...? 

Anonymkode: c0950...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kira låste denne emne

Kjære HI
 
Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Kira, moderator 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...