Gå til innhold

9 åring som ikke "kan" sykle


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 åringen vår liker ikke å sykle. Han synes det er ubehagelig, er redd for i krasje, ikke klare å stoppe eller å ramle. 

Han kan sykle, men kun fordi vi har pushet han til å øve på at han skulle få det til før skolealder. Da klarte han det til slutt, og i stedet for å synes det var kjekt å mestre så sa han " sånn, nå kan jeg det. Kan dere slutte å mase nå"

Når jeg får lokket han ut på sykkeltur nå, går han av sykkelen i nedoverbakker eller snegler seg nedover. Han holder så hard på styret at knokene er hvite. Livredd og anspent. 

Han har aldri hatt noen fall som skulle tilsi denne frykten. Og han hadde balansesykkel i starten for å øve opp balanse. 

Når guttene i gata sykler, tar han sparkesykkelen. Denne mestrer han, men han er forsiktig her også. 

Siden han er så stor nå er alle jevnaldrende (og yngre) varn mye bedre enn han. 

Til våren pleier skolen ha sykkeldag hvor de sykker et stykke på tur. 

Jeg er litt fortvilet ang denne syklingen siden han ikke fikser det. 

Vi har vært bevisst på å legge lett press på øvingen men ikke for mye, siden vi vil han skal lære å like det. 

 

Han har så lyst til å være god til dette, men frykten vinner. 

 

Ellers er han tøff og står slalom og hopper fra 3 meteren i bassenget. 

 

Noen råd? 

 

Anonymkode: f40ac...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har antakelig rett og slett ikke nok lyst og motivasjon. Slik var jeg også. Syntes det var vanskelig å lære, og var ikke interessert før lillesøsteren min lærte seg å sykle. Da kunne jeg ikke være bekjent av å ikke kunne det, og så bestemte jeg meg for å yte det som måtte til for å lære.

Anonymkode: 39982...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening er eneste løsning for å bli god. Det er tydelig at han er redd, ut fra det du beskriver. 

Har han en stor sykkel? Jeg ville ha prøvd å gi ham en sykkel som er for liten, sånn at han lett kan sette bena ned i bakken når han blir usikker. Ikke bare tærne, men sånn at han fint rekker nedi med hele foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Nei, han har hele veien hatt sykkel som nesten er litt liten. Når nedi med begge beina

Dvs vi har flere str stående så han kan velge. 

Anonymkode: f40ac...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare må fortsette å pushe på. 

Jeg har to gutter i 7. og 10.klasse og de sykler faktisk en del på skolen etterhvert. De har aktivitetsdag hvor de sykler til et idrettsanlegg 3-4 km unna skolen, de har kosedag hvor de sykler til stranda, de har syklet hjem til læreren som bor på gård, de sykler i gym, de sykler til arenaen de har tinestafetten, de sykler til idrettshallen de har skolemesterskap i håndball.. 

I klassen til eldste er det en gutt som ikke kan sykle, han turte ikke når han var liten og plutselig var han så stor at det var for flaut å lære. Skal klassen noe de må sykle til har han tilbud om å sitte på med assistenten til klassekameraten med downs syndrom. Resultat, han skulker alle disse dagene. 

Anonymkode: c71de...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gutt i klassen til sønnen min var omtrent slik. Tror heller ikke han kunne svømme særlig bra, og han var redd på fotballbanen. Han kunne nok ikke sykle i det hele tatt, foreldrene hadde ikke prøvd å pushe på det. 

Han var utrolig rask på sparkesykkel, og holdt en periode følge med dem som syklet. Hos han løsnet det i fjerde klasse når de begynte å sykle til skolen. 

Jeg tror også foreldrene tok tak i det da en nabo tilbød seg å øve med gutten. Dere har i det minste sørget for at han har lært det. Det er likevel vanskelig å vite hvor mye man skal pushe dem. Kunne dere lagt opp til søndagsturer på flat mark og tatt med niste, for å la ham bli glad i sykling?

Anonymkode: 6440e...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har skjønt at han synes det er pinlig å ikke være god og vil ikke øve når noen ser på. 

Vi har derfor noen ganger tatt han med til en lukketbidrettsbane / løpebane i nærheten for å øve. 

Problemet er at han ikke liker det, og vi må lokke og mase på en motvillig unge. Har trodd det skulle løsne, men det har ikke skjedd enda. Han vil jo helst være god med en gang og ser nok at han har MYE å ta igjen. Blir nok motløs

 

Eldste sykkler jo i gymmen og på turer i regi av skolen så han må jo bare fikse det. 

 

Hi

Anonymkode: f40ac...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...