Gå til innhold

Det er er noen foreldre som binder fast hunden sin


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Hva i all verden er så vanskelig med å be eieren pent om å binde hunden litt lenger borte? Om du er riktig så er konfliktsky, kan du til og med be personalet ta det opp med eieren.

Det er jo utrolig lavpannet å gå fra en bundet hund et sted hvor den garantert må møte på små mennesker som ikke aner hvordan man leser hundens signaler, men du trenger jo ikke å formulere deg akkurat slik om du er opptatt av å ikke være kjip...

Det er lavpannet å gå fra hund bundet noe som helst sted som ikke er egen hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Thursday, March 23, 2017 den 13.43, Anonym bruker skrev:

Jeg lurte egentlig på om det er teit av meg å synes at det ikke er ok. Kommer ikke til å gjøre noe med det, tenkte mest på mine følelser i forhold til at folk tar seg til rette og prakker hunden sin på alt og alle.. 

Anonymkode: 1bf23...cd3

Jeg syns du er veldig feig. Gå forran som et godt eksempel for dattern din som er livredd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo sånt som forsterker irrasjonell angst for hunder.

Hvis dette er en hund som dere etter hvert kjenner og som dere blir vant til, og barnet lærer hvordan man skal nærme seg den rolig og forsiktig, sammen med en voksen, er det en UTROLIG liten fare for at barnet blir skadet.

En normal og vennlig hund, vil logre og vise med hele kroppen hvis den er glad for å bli hilst på.

Hvis den har en smertefull skade som eieren ikke vet om, og ikke vil berøres, vil den kanskje knurre, eller den vil være unnvikende når dere nærmer dere. 

Hunder er veldig flinke til å kommunisere og "snakke" til, mennesker, og vil alltid forsøke å si fra om ting den ikke liker.

Men uoppmerksomme folk og de som ikke erv ant til hunder, vil kanskje ikke forstå det. Kunnskap gir trygghet og manglende forståelse gir frykt.

Det er jo et handicap å være så redd for hunder, så hvis man kan fjerne en slik angst, er det jo bra.

Det beste er vel å gjøre disse tingene når hunden er med eieren, og ikke når den står bundet, det innrømmer jeg.

Anonymkode: bcb9a...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo sånt som forsterker irrasjonell angst for hunder.

Hvis dette er en hund som dere etter hvert kjenner og som dere blir vant til, og barnet lærer hvordan man skal nærme seg den rolig og forsiktig, sammen med en voksen, er det en UTROLIG liten fare for at barnet blir skadet.

En normal og vennlig hund, vil logre og vise med hele kroppen hvis den er glad for å bli hilst på.

Hvis den har en smertefull skade som eieren ikke vet om, og ikke vil berøres, vil den kanskje knurre, eller den vil være unnvikende når dere nærmer dere. 

Hunder er veldig flinke til å kommunisere og "snakke" til, mennesker, og vil alltid forsøke å si fra om ting den ikke liker.

Men uoppmerksomme folk og de som ikke erv ant til hunder, vil kanskje ikke forstå det. Kunnskap gir trygghet og manglende forståelse gir frykt.

Det er jo et handicap å være så redd for hunder, så hvis man kan fjerne en slik angst, er det jo bra.

Det beste er vel å gjøre disse tingene når hunden er med eieren, og ikke når den står bundet, det innrømmer jeg.

Anonymkode: bcb9a...872

Jo, men det var jo hele poenget. At man ikke skal gå bort til en hund som står bundet alene.

Ingen som har sagt noe om å ikke venne barnet til hund, men en bundet hund uten eier i nærheten er ingen god kandidat for jobben. Jeg ville ikke tatt eierens utsagn om hundens egenskaper for god fisk heller, når han viser så dårlig dømmekraft at han går fra hunden sin bundet fast i offentlig rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i dette tilfellet er det en hund som HI tydeligvis kjenner og vet er snill, samt at eieren er en hun møter omtrent daglig. Og hunden møæter de også omtrent daglig.

For et barn som ellers aldri hat kontakt med hunder, syns jeg dette kan brukes til noe positiv, siden det altså er snakk om snill, vennlig, kjent hund. Som eieren må få beskjed om å flytte litt lenger vekk fra porten, så man ikke blir tvunget til nærkontakt.

Anonymkode: bcb9a...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lagertha skrev:

Jeg syns du er veldig feig. Gå forran som et godt eksempel for dattern din som er livredd!

Takk. Det gjorde dagen min. Har du noe pent å si? 

Anonymkode: 1bf23...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er mange fornuftige mennesker som er enige i at det er idioti - bra. Da er vi enige :)

Jeg tror foreldrene må ha lest denne tråden ;) For nå har jeg ikke sett hunden der på en uke... :D

Anonymkode: 1bf23...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg hunder veldig godt, men å binde hunden sånn er idiotisk av mange grunner. Barn bør lære seg å ALDRI gå bort til en hund som står bundet, og å holde god avstand, det handler ikke om å lære dem å bli redd for hunder, men å lære dem å respektere dyr og la dem ha litt "personal space". I tillegg til å lære dem at man aldri kan vite hvordan fremmede dyr kommer til å oppføre seg eller om de har noen "triggere", som f.eks. vondt noe sted, traumer fra mishandling osv som gjør at de reagerer på helt normale ting (som å bli tatt på ørene eller se en mann med skjegg). Det er jo ikke mulig når de binder hunden sin PÅ porten.

Som andre sier så kan man heller ikke regne med at andre folk, spesielt barn, kjenner dyrets grenser og klarer å lese hundens kroppspråk. Ja, hunder er relativt enkle å lese om man vet litt om dem, men veldig mange misforstår hundens signaler. "Gladbjeffing" og lekenhet mistolkes som aggresjon, og dempende signaler (som at hunden legger seg ned, ser vekk, rygger forsiktig unna) blir tolket som "dette er en snill og rolig hund - den vil vi kose med!".

Anonymkode: 3a644...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv liker jeg hunder veldig godt, men å binde hunden sånn er idiotisk av mange grunner. Barn bør lære seg å ALDRI gå bort til en hund som står bundet, og å holde god avstand, det handler ikke om å lære dem å bli redd for hunder, men å lære dem å respektere dyr og la dem ha litt "personal space". I tillegg til å lære dem at man aldri kan vite hvordan fremmede dyr kommer til å oppføre seg eller om de har noen "triggere", som f.eks. vondt noe sted, traumer fra mishandling osv som gjør at de reagerer på helt normale ting (som å bli tatt på ørene eller se en mann med skjegg). Det er jo ikke mulig når de binder hunden sin PÅ porten.

Som andre sier så kan man heller ikke regne med at andre folk, spesielt barn, kjenner dyrets grenser og klarer å lese hundens kroppspråk. Ja, hunder er relativt enkle å lese om man vet litt om dem, men veldig mange misforstår hundens signaler. "Gladbjeffing" og lekenhet mistolkes som aggresjon, og dempende signaler (som at hunden legger seg ned, ser vekk, rygger forsiktig unna) blir tolket som "dette er en snill og rolig hund - den vil vi kose med!".

Anonymkode: 3a644...2e2

Ja. Nettopp derfor skal ingen hilse på hunder uten eieren tilstede. 

Anonymkode: 1bf23...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo sånt som forsterker irrasjonell angst for hunder.

Hvis dette er en hund som dere etter hvert kjenner og som dere blir vant til, og barnet lærer hvordan man skal nærme seg den rolig og forsiktig, sammen med en voksen, er det en UTROLIG liten fare for at barnet blir skadet.

En normal og vennlig hund, vil logre og vise med hele kroppen hvis den er glad for å bli hilst på.

Hvis den har en smertefull skade som eieren ikke vet om, og ikke vil berøres, vil den kanskje knurre, eller den vil være unnvikende når dere nærmer dere. 

Hunder er veldig flinke til å kommunisere og "snakke" til, mennesker, og vil alltid forsøke å si fra om ting den ikke liker.

Men uoppmerksomme folk og de som ikke erv ant til hunder, vil kanskje ikke forstå det. Kunnskap gir trygghet og manglende forståelse gir frykt.

Det er jo et handicap å være så redd for hunder, så hvis man kan fjerne en slik angst, er det jo bra.

Det beste er vel å gjøre disse tingene når hunden er med eieren, og ikke når den står bundet, det innrømmer jeg.

Anonymkode: bcb9a...872

En hund skal ikke stå bundet i porten på en barnehage.  Folk har irrasjonell angst for hunder, edderkopper, heiser, klovner osv.  Kanskje noen bør sette opp en hinderløype på vei inn i barnehagen der man kan balansere to meter over bakken, holde en edderkopp osv.  Du mener virkelig at det er positivt å TVINGE redde barnehagebarn å gå forbi en hund for å fjerne irrasjonell angst for hunder???  

Å binde hund foran barnehagen er hensynsløst både mot folk og dyr. Jeg er glad i hunder men stoler selvsagt aldri på fremmede hunder, jeg vet jo ingenting om eieren har evnet og/eller ønsket å oppdra den skikkelig. 

Anonymkode: 8c2e2...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Det gjorde dagen min. Har du noe pent å si? 

Anonymkode: 1bf23...cd3

Hva med å ta til deg det hun skriver? Du er tafatt! Det får du tåle å høre!

Anonymkode: 1e88d...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å ta til deg det hun skriver? Du er tafatt! Det får du tåle å høre!

Anonymkode: 1e88d...c2c

Tafatt? Hva med de 20 andre foreldrene, som ikke har sagt noe? For avdelingen har ikke fått noen klager på hundehold veit jeg. Vet du hva som er å være feig? Å binde hunden sin utenfor et sted, og gå fra ansvaret. 

Anonymkode: 1bf23...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tafatt? Hva med de 20 andre foreldrene, som ikke har sagt noe? For avdelingen har ikke fått noen klager på hundehold veit jeg. Vet du hva som er å være feig? Å binde hunden sin utenfor et sted, og gå fra ansvaret. 

Anonymkode: 1bf23...cd3

Du er den som har et barn som er redd. Og som skriver om det på internett i stedet for å si fra. Gratulerer.

Anonymkode: 1e88d...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart av eier...

En hund som har blitt fastbundet av eieren sin ser på det territoriumet som sitt. Kommer det barn eller voksene som viser tydelig nervøsitet på kroppsspråket (anspent osv.) kan en hund, samme om den er verdens snilleste, prøve å beskytte territoriumet sitt. Her det hunden som har fått makt av eier frem til han/hun kommer tilbake. 

Det er nok mange foreldre som kan finne på å gå bort til hunden, klappe den og tenke "han er var jo bare snill" så kommer det uskyldige barnet som er tydelig nervøs og redd for å klappe. Jeg bare sier det, man vet aldri hva som kan skje. 

Jeg er en hundeelsker og har sett og opplevd hunder som er kjempe snille, bite etter glefse mot personer som prøver få kontakt. 

En annen feil mange foreldre gjør feil, det er å la barna klappe ukjente hunder på hodet. Det skal man heller ikke. Man skal aldri klappe en ukjent hund på hodet. Man skal vise respekt, strekke ut hånden, la hunden komme til deg, deretter stryke den over ryggen. 

Anonymkode: ae18b...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...