Gå til innhold

Hva har jeg rett på ved samlivsbrudd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg må funne ut om jeg klarer meg økonomisk ved samlivsbrudd. Er jeg som tener mest, han bidrar ikke med en dritt, så tror det skal gå ganske bra.

Hva med overgangsstønad. Får jeg det når jeg jobber fullt? Barnetrygd? Bidrag?

Jeg skal ha barna om han liker det eller ikke. Han bidrar ikke noe der heller. 

Hva med leilighet når vi leier? Den står i hans navn, det var helt tilfeldig da jeg var på jobb da han skrev kontrakt. Jeg har betalt alle husleiene siden vi flyttet inn. Jeg har planer om å kjøp huset med en gang det er aktuelt, han har gjeld opp etter ørene så han kommer ikke til å få noe lån uansett på mange mange år!

Fann nettopp ut at han har brukt mye penger på tull i perioder med veldig dårlig råd, og jevnt over de siste årene, men det toppet seg nå. Han har løyet om hvor mye han får i lønn, hvor mye han har på konto, og jeg har betalt mine regninger, all maten og i tillegg til noen av hans regninger.

Hjelp meg, jeg får ikke til å tenke akkurat nå😳 Prøver ikke å suge mest mulig penger til meg, jeg må bare vite at barna er trygge økonomisk også. 

Anonymkode: e14fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som min eks økonomisk. 

Jeg tjente/tjener såpass mye at jeg ikke fikk noe annet i støtte enn en ekstra barnetrygd. 

Ikke får jeg jeg barnebidrag, han tjener alt for lite til det. Og jeg tjener for mye til å få forskudd fra nav. 

Likevel opplevde jeg å ha bedre råd når jeg ble alene. Har kun mat til meg og barna. Kunne selge den ene bilen min (ja jeg eide to slik at han kunne disponere en), betalte kun mine egne regninger. Alt ble mye bedre økonomisk. 

Angrer på at jeg ikke gikk før, han har koster meg sinnsykt mye penger. 

Anonymkode: 9f62d...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Høres ut som min eks økonomisk. 

Jeg tjente/tjener såpass mye at jeg ikke fikk noe annet i støtte enn en ekstra barnetrygd. 

Ikke får jeg jeg barnebidrag, han tjener alt for lite til det. Og jeg tjener for mye til å få forskudd fra nav. 

Likevel opplevde jeg å ha bedre råd når jeg ble alene. Har kun mat til meg og barna. Kunne selge den ene bilen min (ja jeg eide to slik at han kunne disponere en), betalte kun mine egne regninger. Alt ble mye bedre økonomisk. 

Angrer på at jeg ikke gikk før, han har koster meg sinnsykt mye penger. 

Anonymkode: 9f62d...ce5

Tror også jeg kommer til å få bedre råd. Altså alt han betaler er mathandling på 2000 en gang i mnd, med en gang han får lønn. Får jeg ekstra barnetrygd kommer denne uansett til å denne opp det. 

Jeg prøver å legge vekk mest mulig hver mnd, men det er så mye som han plutselig MÅ ha til bilen, til seg selv ol. Å spre er et ukjent begrep for ham. Bilen kan jeg drite i å bruke, for den er visst "hans." Jeg betalte sist verkstedregning på 20 000! Er så mye mer tull, og det går ut over mine penger. Blir forbanna når jeg tenker over hvor mye jeg har brukt pp ham. Jeg har to jobber for at det skal gå rundt, han gidder ikke å jobbe overtid en gang, selv om han så absolutt har mulighet. Før jobbet han mye, hadde utbetalinger på 30000, nå gidder han ikke, har vel 18000 ut. 

Og han mener at vi alltid skal kjøpe mye mer mat enn vi trenger. Han spiser mye, og vi må kaste mye. Han blir pottesur om han ikke får spise så han kan trillebag bordet og legge seg på sofaen resten av dagen fordi han er så mett 🙄 Og så kjøper han 2 4pk med cola hver uke. Skal ha chips fredag, lørdag, søndag og helst en gang i uka, og da en pose om gangen. Kan sikkert halvere matbudsjettet. 

Anonymkode: e14fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tjener du? 

En ekstra barnetrygd og særfradrag på skatten får alle enslige forsørgere 

Gradert overgangsstønad, støtte til barnepass og bostøtte er behovsprøvd, husker ikke hvor grensa går men mener det er i underkant av 500.000 i året. Det må du sjekke 

 

Anonymkode: dbaf2...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye tjener du? 

En ekstra barnetrygd og særfradrag på skatten får alle enslige forsørgere 

Gradert overgangsstønad, støtte til barnepass og bostøtte er behovsprøvd, husker ikke hvor grensa går men mener det er i underkant av 500.000 i året. Det må du sjekke 

 

Anonymkode: dbaf2...96d

Jeg sjekket jeg, for å få dekket inntil 64% av utgiftene til barnehage/sfo kan du ikke tjene mer enn 6G, det er jo drøye 550.000 i året 

Skattefordeler er faktisk ganske høy, så du må huske å endre skattekortet med en gang du blir alene 

Anonymkode: dbaf2...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener 440000 i året.

Er det en ekstra barnetrygd? Har 3 barn.

De går på skole, minste på SFO.

Anonymkode: e14fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt opp budsjett nå, vet ikke om jeg har glemt noe.. 

Ser ikke ut til at jeg trenger noe ekstra. Har 8000 til overs, og da er alt av mat, bensin og regninger tatt med tror jeg. 

Samboer kommer jo ikke til å ha råd til p bo her faktisk! Etter husleie, billån, bensin pg bompenger har han 0 igjen, og han har en haug med andre regninger også. Så tror ikke jeg trenger å bekymre meg over den biten.

Da er det bare barna. De vil jeg ha hovedomsorgen for. 

Anonymkode: e14fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må funne ut om jeg klarer meg økonomisk ved samlivsbrudd. Er jeg som tener mest, han bidrar ikke med en dritt, så tror det skal gå ganske bra.

Hva med overgangsstønad. Får jeg det når jeg jobber fullt? Barnetrygd? Bidrag?

Jeg skal ha barna om han liker det eller ikke. Han bidrar ikke noe der heller. 

Hva med leilighet når vi leier? Den står i hans navn, det var helt tilfeldig da jeg var på jobb da han skrev kontrakt. Jeg har betalt alle husleiene siden vi flyttet inn. Jeg har planer om å kjøp huset med en gang det er aktuelt, han har gjeld opp etter ørene så han kommer ikke til å få noe lån uansett på mange mange år!

Fann nettopp ut at han har brukt mye penger på tull i perioder med veldig dårlig råd, og jevnt over de siste årene, men det toppet seg nå. Han har løyet om hvor mye han får i lønn, hvor mye han har på konto, og jeg har betalt mine regninger, all maten og i tillegg til noen av hans regninger.

Hjelp meg, jeg får ikke til å tenke akkurat nå😳 Prøver ikke å suge mest mulig penger til meg, jeg må bare vite at barna er trygge økonomisk også. 

Anonymkode: e14fa...b42

Viss det du sier om at han ikke bidrar i det hele tatt stemmer verken med barna eller økonomisk trenger du ikke å spørre vilt fremmede om du vil klare deg på egenhånd. Men jeg vil tro du som alle andre mennesker overvurderer dine egne bidrag i forhold til hva andre gjør. Du virker veldig sint og bitter i innlegget ditt. Og du "skal ha barna om han liker det eller ikke"? Så vannvittig egoistisk. Først setter du barn til verden med en du ikke kjente godt i det hele tatt også vil du bare ta barna bort fra deres egen far. Jeg ser så mange tilfeller av alenemødre som deg som går å snakker drit om barnas far og så varmt om seg selv og alt de vil gjøre for barna sine. Men du er ikke villig til å gjøre den ene desidert beste tingen du kan gjøre for barna dine: å la de ha ett forhold til BEGGE foreldrene sine, og jobbe for å få forholdet til å fungere. Kanskje barnefaren har problemer med økonomi. Men du trenger jo ikke å gi han penger. Ta en alvorsprat med han om hvor dere står og hva du forventer av han som mann og far til dine barn. Si at du ikke vil gi penger til bilen hans osv og at han får betale halvparten av husleie. 

Anonymkode: 0ff77...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viss det du sier om at han ikke bidrar i det hele tatt stemmer verken med barna eller økonomisk trenger du ikke å spørre vilt fremmede om du vil klare deg på egenhånd. Men jeg vil tro du som alle andre mennesker overvurderer dine egne bidrag i forhold til hva andre gjør. Du virker veldig sint og bitter i innlegget ditt. Og du "skal ha barna om han liker det eller ikke"? Så vannvittig egoistisk. Først setter du barn til verden med en du ikke kjente godt i det hele tatt også vil du bare ta barna bort fra deres egen far. Jeg ser så mange tilfeller av alenemødre som deg som går å snakker drit om barnas far og så varmt om seg selv og alt de vil gjøre for barna sine. Men du er ikke villig til å gjøre den ene desidert beste tingen du kan gjøre for barna dine: å la de ha ett forhold til BEGGE foreldrene sine, og jobbe for å få forholdet til å fungere. Kanskje barnefaren har problemer med økonomi. Men du trenger jo ikke å gi han penger. Ta en alvorsprat med han om hvor dere står og hva du forventer av han som mann og far til dine barn. Si at du ikke vil gi penger til bilen hans osv og at han får betale halvparten av husleie. 

Anonymkode: 0ff77...277

Jeg skjønner du svarer som du gjør, jeg har ikke skrivet alle detaljene og det har jeg ikke lyst til heller.

Ja, jeg er sint, fortvilet og forbannet. Veldig mye i hodet mitt nå. Det er snakk om økonomisk og seksuelt utroskap, og generelt dårlig holdning til familielivet, og det hele toppet seg i dag. Vi har prøvd lenge for å få det til å fungere.

Han er ikke en flink pappa. Ungene har blitt ekstremt usikre pga oppførselen hans. Dette i tillegg til en haug med andre småting. Det er alt jeg trenger å skrive om det. Innlegget handler om hvordan jeg klarer meg økonomisk. Jeg trengte noen å diskutere dette med, og her inne kan man gjøre det anonymt og høre andres erfaringer.

Det er ikke egoistisk å ønske det beste for sine barn. Å bo med ham lover jeg deg er ikke det beste for de.

Anonymkode: e14fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner du svarer som du gjør, jeg har ikke skrivet alle detaljene og det har jeg ikke lyst til heller.

Ja, jeg er sint, fortvilet og forbannet. Veldig mye i hodet mitt nå. Det er snakk om økonomisk og seksuelt utroskap, og generelt dårlig holdning til familielivet, og det hele toppet seg i dag. Vi har prøvd lenge for å få det til å fungere.

Han er ikke en flink pappa. Ungene har blitt ekstremt usikre pga oppførselen hans. Dette i tillegg til en haug med andre småting. Det er alt jeg trenger å skrive om det. Innlegget handler om hvordan jeg klarer meg økonomisk. Jeg trengte noen å diskutere dette med, og her inne kan man gjøre det anonymt og høre andres erfaringer.

Det er ikke egoistisk å ønske det beste for sine barn. Å bo med ham lover jeg deg er ikke det beste for de.

Anonymkode: e14fa...b42

Da foreslår jeg at du kontakter familievernkontoret for samtale asap! Både for samtale alene, for å sortere tanker, og finne ut hvor prioriteringene skal være. Det høres ut som det kanskje er nødvendig at dere går fra hverandre, men husk at det er barna som må være ditt hovedfokus. Selv om han ikke gjør en god nok jobb ift barna, er ikke det det samme som at de ikke skal sees! Barna har rett til å ha et forhold til faren sin! 

Bestill time til mekling også, du må ha meklingsattest for å kunne søke om stønader, i tillegg må dere ha forskjellig adresse. Høres ut som du vil få en ekstra barnetrygd, stønad til barnepass, muligens gradert overgangsstønad. Bidrag blir jo evt. etter fars inntekt, og hvor mye barna skal være hos ham. Høre ut som det er lurt å beregne bidrag gjennom NAV. 

Men husk én ting oppi dette. Selv om du er såret og sint på ham (med rette), så må du ikke vise barna det. Han har vært utro mot deg, ikke mot dem! Så tenk over hvordan du snakker om ham til dem. 

Lykke til!

Anonymkode: 536d0...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sjekket jeg, for å få dekket inntil 64% av utgiftene til barnehage/sfo kan du ikke tjene mer enn 6G, det er jo drøye 550.000 i året 

Skattefordeler er faktisk ganske høy, så du må huske å endre skattekortet med en gang du blir alene 

Anonymkode: dbaf2...96d

Endre hva på skattekortet? Hun har vel fremdeles den samme inntekten stort sett

Anonymkode: 18678...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Endre hva på skattekortet? Hun har vel fremdeles den samme inntekten stort sett

Anonymkode: 18678...aa1

Hun bør sette ned skattetrekket slik at hun da her mer å rutte med hver mnd. tror skattelette ved enslig forsørger er ca. 1000 kr i mnd.

 

 

Anonymkode: a0977...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi du bør ta kontakt med huseier å legge frem saken din slik at du får tatt over leieavtalen når han flytter ut.

Anonymkode: a0977...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da foreslår jeg at du kontakter familievernkontoret for samtale asap! Både for samtale alene, for å sortere tanker, og finne ut hvor prioriteringene skal være. Det høres ut som det kanskje er nødvendig at dere går fra hverandre, men husk at det er barna som må være ditt hovedfokus. Selv om han ikke gjør en god nok jobb ift barna, er ikke det det samme som at de ikke skal sees! Barna har rett til å ha et forhold til faren sin! 

Bestill time til mekling også, du må ha meklingsattest for å kunne søke om stønader, i tillegg må dere ha forskjellig adresse. Høres ut som du vil få en ekstra barnetrygd, stønad til barnepass, muligens gradert overgangsstønad. Bidrag blir jo evt. etter fars inntekt, og hvor mye barna skal være hos ham. Høre ut som det er lurt å beregne bidrag gjennom NAV. 

Men husk én ting oppi dette. Selv om du er såret og sint på ham (med rette), så må du ikke vise barna det. Han har vært utro mot deg, ikke mot dem! Så tenk over hvordan du snakker om ham til dem. 

Lykke til!

Anonymkode: 536d0...376

Har absolutt ikke tenkt at de skal få se ham! Jeg vil de skal bo hos meg med samvær hos ham annenhver helg.

Snakker ikke om faren til ungene.

Anonymkode: e14fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi du bør ta kontakt med huseier å legge frem saken din slik at du får tatt over leieavtalen når han flytter ut.

Anonymkode: a0977...629

Det var lurt, skal gjøre det:)

Anonymkode: e14fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har absolutt ikke tenkt at de skal få se ham! Jeg vil de skal bo hos meg med samvær hos ham annenhver helg.

Snakker ikke om faren til ungene.

Anonymkode: e14fa...b42

Denne skjønte jeg ikke. Hvem skal ha samvær, hvem har vært seksuelt og økonomisk utro og er ikke samboer far til barna? 

Anonymkode: a98e3...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne skjønte jeg ikke. Hvem skal ha samvær, hvem har vært seksuelt og økonomisk utro og er ikke samboer far til barna? 

Anonymkode: a98e3...eb1

Tror det manglet et ord i setningen min.. Har absolutt ikke tenkt at de IKKE skal få se ham. 

Anonymkode: e14fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror det manglet et ord i setningen min.. Har absolutt ikke tenkt at de IKKE skal få se ham. 

Anonymkode: e14fa...b42

Åja! Den siste setningen og kan mistolkes.  Noen skrev at jeg ikke skal snakke stygt in faren foran ungene, så skrev jeg at jeg ikke snakker om han med ungene. 

Skal ikke være lett.. Håper det ble mer forståelig nå!

Anonymkode: e14fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å ordne seg fint. 

Det aller første du må gjøre er å bestille time til mekling, du kan ikke søke noen støtteordninger uten at meklingsattesten er med 

Du vil få en ekstra barnetrygd, så med tre barn får du barnetrygd for fire. 

Du vil få dekket litt over halvparten av regningen hos sfo 

Du vil få gradert overgangsstønad, dem blir regnet mot innsekten din så du får ikke så mye, men du får litt 

Du må logge inn på skatteetaten og forandre skattekortet ditt, når du legger til at du er enslig forsørger der settes skatten ned 

Ta bidraget gjennom nav, husk også å søke bidragsforskudd, da vil du få et forskudd fra nav de månedene han driter i å betale bidraget (noe det høres ut som han kan finne på å gjøre) 

Anonymkode: dbaf2...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Åja! Den siste setningen og kan mistolkes.  Noen skrev at jeg ikke skal snakke stygt in faren foran ungene, så skrev jeg at jeg ikke snakker om han med ungene. 

Skal ikke være lett.. Håper det ble mer forståelig nå!

Anonymkode: e14fa...b42

Nå skjønte jeg mer ja 😊 

Anonymkode: a98e3...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...