Gå til innhold

Kiss/låsninger uten at de klarte å påvise det?


PappaA

Anbefalte innlegg

Har en liten gutt på snart tre måeneder som har vært veldig urolig siden han ble født. Vi har tilbragt mer tid på sykehuset enn hjemme, da han utredes for alt mulig, bl.a metabolske sykdommer, asfyksi (oksygentap) og syndromer. Men de har fortsatt ikke funnet noe håndfast, men legene mener det er noe alvorlig gale.

Helt siden han ble født har han vært hysterisk, spent seg i bue (bananform), hatt problemer med å spise og kun sovet i korte intervaller. Han ligger etter utviklingsmessig.

Disse symptomene passer jo som hånd i hanske med Kiss/låsninger, samtidig er disse symptomene typiske for veldig mange sykdommer. Vi tok gutten vår til både manuellterapeut og kiropraktor da han var rundt fire uker gammel uten at de kunne finne noe. I tillegg har han tatt MR av både rygg og nakke uten funn.

Jeg føler allikevel at det kanskje er noe der, adferden hans er så typisk for Kiss/låsninger. Men i og med legestanden ikke tror dette er en tilstand som eksisterer og mener at kiropraktorer er humbug, så er det ikke noe helsevesenet følger opp og jeg føler at vi risikerer at han blir overdiagnostisert.

MEN, når jeg leser om andre som har barn med låsninger fikk de som oftest dette påvist med èn gang de dro til kiropraktor og opplevde nesten momentan bedring. Er det noen som har opplevd at de ikke fant låsninger, men at det så viste seg å være det senere? Og at det tok lang tid før dere opplevde bedring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dette høres veldig likt ut som sønnen vår. Han er nå 8 mnd og endelig har vi fått en handfast diagnose. Han har tortocollis og laryngomalasi. Laryngomalasi har ingenting med dette å gjøre, men tortocollis har. Han var skjev, spente seg mye, lå i bananform, gråt 4 mnd i strekk, hadde favorittside med hodet osv men kiropraktor mente at det ikke var noen låsninger.

 

Kan jo fortelle kort og greit om sønnen vår så kan du se om det høres likt ut. Han lå i seteleie og ble forløst ved keisersnitt. Han var litt skjev i jodet som nyfødt og lå mye til en side. Legene mente på at dette var pga han lå trangt i magen og så lenge jeg la han over på den andre siden ville det rette seg opp fort. Ammingen ble et mareritt. Han slet veldig med å spise, svalgte mye luft og klarte nesten ikke amme fra det ene brystet. Han gråt flere timer i strekk hver dag og den eneste plassen jeg fikk han til å sove var på oppå meg (hvis han fikk ligge på mage). Han sov minimalt! Når han var 4-5 uker var han våken fra 8-20. Vi hadde STORE problemer med å få han til å sove. Uansett hva vi gjorde så ble han hysterisk. Prøvde blistol, vogn, vugge, bysse, hadde støvsugeren på, hadde det helt stille, med og uten smokk.. you name it! Vi prøvde alt.. når han var 6 uker reiste vi til kiropraktor. Han fant ingenting, eneste var at han kjentes litt stram ut i nakken. Men han mente at dette var ikke noe. Fikk et par behandlinger der han masserte nakkemusklene hans uten at det hjalp noe særlig. Utredningen fortsatte. Han var ekstremt urolig de første 4 mnd. Gråt MYE og sov veldig lite. Etter han ble fire mnd roet det seg litt, men ved 6 mnd alder tok det seg opp igjen. En annen ting som var veldig merkelig var at lillemann løftet ikke hodet så mye. Han slet med å løfte deg og klarte ikke å holde det oppe. Nå er han 8 mnd og løfter hodet ganske greit men sliter fortsatt med å holde det oppe mere enn 30-40 sek. 

 Har vært hos tre forskjellige barneleger og generelt mye inn og ut av sykehus. Kjenner meg veldig igjen i alt du skriver! Jeg var også ganske sikker på at det måtte være kiss.. Vil anbefale deg å få lege til å ta ultralyd av hals/nakkemusklatur for å sjekke. 

Vår sønn ligger også etter i utviklingen. 

Nå er lillegutt 8 mnd og for vell to uker siden fikk vi diagnosen. Nå er det full fysioterapi og opptrening av musklaturen. Om det ikke retter seg opp til han er rundt året ender det med operasjon. Derfor bil jeg anbefale på det sterkeste at dere får barnet undersøkt fortest mulig! Da er det større sjangs for å slippe operasjon. 

Kort og greit om tortocollis: tortocollis er et resultat av en blødning i musklaturen som oppstår i sammenheng med forløsningen (både keisersnitt og vanlig fødsel).  (Kan sikker oppstå pga andre ting også, det vet ikke jeg). Den muskelen som får en blødning vil bli kortere og strammere enn den andre. Etterhver som barnet utvikler seg vil ikke denne muskelen utvikle seg likt. 

 

Hvis det er tortocollis er det ikke noe farlig. Utviklingen går tregere pga musklaturen og det er ikke noe "galt" psykisk. Gutten vår er frisk og rask, og med god behandlign på fysio (evt. En enkel operasjon) blir han bra. 

 

Håper dette var til hjelp. Ble veldig langt.. 😊 Lykke til videre, og når det står på som værst så husk - DET BLIR BEDRE!! Snakker av erfaring 😉 Stå på ditt og få barnet deres utredet. Det er tudelig at det er noe som plager den lille! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...