Gå til innhold

Hvor lavt hadde dere klart å få matbudsjettet omed dere var nødt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 i familien, og vi kunne ha brukt ca 1000 kr i uken i mat. Bruker nå 1500. 

Anonymkode: 626cc...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

5 i familien, og vi kunne ha brukt ca 1000 kr i uken i mat. Bruker nå 1500. 

Anonymkode: 626cc...ea0

jøss, det var jammen lavt. Har du oppskrift på hvordan dette gjøres, inkludert grønnsaker og ikke bare spaghetti? Tran alene koster jo kr 299,- per person per måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sifos satser for to personer mellom 20 -50 år, 3 barn (mellom 3 og 9 år) er på kr. 7464,- per måned. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, koro51 skrev:

jøss, det var jammen lavt. Har du oppskrift på hvordan dette gjøres, inkludert grønnsaker og ikke bare spaghetti? Tran alene koster jo kr 299,- per person per måned?

Grønnsaker er ikke så dyrt. Vi bruker ikke tran, så det er ikke i budsjettet. 

Vi hadde måttet gå på bekostning av kvalitet, men hadde vi måttet, så skulle det gått. 

Da hadde vi levd på supper og gryter, laget fra bunnen med mye grønnsaker, litt kjøtt. F.eks 2 kyllingfileter til hele familien i en wok, med gulrøtter, kål og purre. 

Vi hadde brukt bønner, kikerter og linser mer som proteinkilde.

Vann å drikke, melk til et måltid. Havregrøt er fin frokost, laget på vann. Hjemmebakt brød, frosset ned i skiver, så vi kan bruke akkurat det vi trenger.

Frossen fisk, gjerne sei, som er billigere. Vi hadde også spist fiskepinner, selv om der ikke er det sunneste.. 

Vi hadde ikke hatt bugnende bord med all verdens pålegg, frukt og grønnsaker, men vi hadde spist greit. Kjedelig, men greit. 

Vaskemiddel er billig hvis du ikke er opptatt av merke, vi bruker ikke skyllemiddel pga allergi. 

Ingen brus, saft i helgene, moderat med godteri, det er stort sett alltid noe på tilbud. 

Handle en gang i uken, handle tilbudsvarer (50%pga dato) Bruke alle opp all maten, restemiddager/lunsj neste dag. 

Har gjort dette i flere år, jeg er glad vi har det romsligere nå!!

 

 

Anonymkode: 626cc...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Grønnsaker er ikke så dyrt. Vi bruker ikke tran, så det er ikke i budsjettet. 

Vi hadde måttet gå på bekostning av kvalitet, men hadde vi måttet, så skulle det gått. 

Da hadde vi levd på supper og gryter, laget fra bunnen med mye grønnsaker, litt kjøtt. F.eks 2 kyllingfileter til hele familien i en wok, med gulrøtter, kål og purre. 

Vi hadde brukt bønner, kikerter og linser mer som proteinkilde.

Vann å drikke, melk til et måltid. Havregrøt er fin frokost, laget på vann. Hjemmebakt brød, frosset ned i skiver, så vi kan bruke akkurat det vi trenger.

Frossen fisk, gjerne sei, som er billigere. Vi hadde også spist fiskepinner, selv om der ikke er det sunneste.. 

Vi hadde ikke hatt bugnende bord med all verdens pålegg, frukt og grønnsaker, men vi hadde spist greit. Kjedelig, men greit. 

Vaskemiddel er billig hvis du ikke er opptatt av merke, vi bruker ikke skyllemiddel pga allergi. 

Ingen brus, saft i helgene, moderat med godteri, det er stort sett alltid noe på tilbud. 

Handle en gang i uken, handle tilbudsvarer (50%pga dato) Bruke alle opp all maten, restemiddager/lunsj neste dag. 

Har gjort dette i flere år, jeg er glad vi har det romsligere nå!!

 

 

Anonymkode: 626cc...ea0

Imponert! Jeg skjønner fortsatt ikke at det går men er imponert om dette stemmer! Har sett på hellstrøm og sett noe tips men dette er jo helt fantastisk! Kunne du ha meldt dere på Hellstrøm? Veldig bra om barnefamilier kan leve på kr 300 hver per uke! Andre trenger tips! Jeg fikk lyst å prøve selv men tror jo ikke jeg klarer/. Er du like flink på sortering av avfall i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, koro51 skrev:

Imponert! Jeg skjønner fortsatt ikke at det går men er imponert om dette stemmer! Har sett på hellstrøm og sett noe tips men dette er jo helt fantastisk! Kunne du ha meldt dere på Hellstrøm? Veldig bra om barnefamilier kan leve på kr 300 hver per uke! Andre trenger tips! Jeg fikk lyst å prøve selv men tror jo ikke jeg klarer/. Er du like flink på sortering av avfall i tillegg?

1000 kr i uken og 4000 i mnd. Hadde ikke klart oss på mindre enn det.. 

Anonymkode: 626cc...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lett kunnet kutte tusen kroner, kanskje 1500(men det ville ikke vært noe gøy). Da hadde vi endt på 3500(3000) i mnd. Er to voksne og ett barn. 

 

Har to vegetardager i uka, frukt hver dag, Biola, juice og yoghurt. Mannen spiser lunsj på jobb. Vi har også både fisk og kjøtt, men jeg handler mye 1/2pris pga dato og i Sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke penger så har man ikke penger, man overlever på husman knekkebrød, billigte first price pålegg, bare drikke vann, grønnsakssuppe og frossen fisk i blokk også.

Men ingen ønsker vel å leve sånn?

For oss er frukt, yoghurt, et glass juice til frokost, litt utvalg i pålegg, div typer fersk kjøtt og fisk, brus og snop i helga osv en del av det å leve godt.

Vi er to voksne, to tenåringer og to barneskolebarn og bruker 12-13.000 kr i måneden på mat. Da er jeg faktisk veldig bevisst, handler stort når det er salg osv, men vi kjøper det pålegget og den middagen vi liker best.

Hvor streng man vil være med seg selv når det kommer til matbudsjett avhenger jo av mange ting, alt fra lønn til hvor mye penger man ønsker å bruke på andre ting. Folk er forskjellig.

Svigerfar f.eks, han spiser bare for å overleve, mat har ingen koseverdi for han, det er bare drivstoff. Han spiser derfor en skål med havregryn og melk til frokost, to knekkebrød uten pålegg til lunsj og en porsjon middag, i tillegg tar han kosttilskudd fordi han spiser så ensformig. Han overlever jo på det, men er mager som en lyktestolpe og koser seg aldri med mat. Velger man å leve sånn har man jo ikke store matbudsjettet...

Anonymkode: 0292a...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 i familien, har begynt å spise vegetarmat hjemme, og har nok halvert matbudsjettet. (Både vi og barna spiser det vi får servert andre steder, og spiser sjømat som sushi/reker/krabbe en sjelden gang). Rundt 1000 kroner uka bruker vi nå.

Kunne fint kuttet ennå mer om vi kun brukte tørre bønner og linser, handlet grønnsaker og frukt etter sesong, og bakte brødet selv. 

Men vi har ikke behov for å kutte matbudsjettet til et minimum, så jeg har ikke lyst til å teste ut hvor lavt vi kan gå...

Anonymkode: ff913...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde uten noen problemer levd for 1000kr i uka. Kunne nok gått ned mot 700kr i uka, men da hadde det begynt å bli mer krevende å planlegge. 

Eller. Altså. Om vi ikke hadde penger, så kunne vi jo levd på havregrynsgrøt (15kr for en pakke, gir minst 10-15 porsjoner grøt), grønnsaker  (som jo er ekstremt billig! (Feks gulrøtter, kålrot, poteter og løk gir mye mat for hver krone)) og frossen fisk (1kg seiblokk koster 10-15kr) osv. Så vi kunne levd fryktelig billig. Men da skal det virkelig knipe. 

 

Men en tusenlapp hadde ikke krevd så mye smertefulle endringer. 

Vi er 4 i familien. Men ingen tenåringer enda...

Anonymkode: 416d6...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm.... kunne dratt det ned til 3500 i mnd om jeg hadde lagt litt arbeid i det. Men da hadde det jo vært litt kjedelige middager da.... eller hvertfall ikke middager ungene synes er skikkelig kos :P 

Vi er 2 voksne og 2 barn.

Anonymkode: 3acf5...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å klare seg på 1000 i uka. Men selvsagt koseligere å kunne unne seg litt ekstra iblant. Vi er 2 voksne og 3 barn på fulltid (2 på halvtid). Alle unntatt en er tenåringer.

Har ett budsjett på 2000 i uka, som skal gå til bensin på to biler, mat og alt div

Anonymkode: 07442...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var nødt skulle jeg klart å få det ned i 4-500 kr i uka (da snakker vi kun mat), vi er én stor og to jenter på 11 og 5, vi er vel rimelig småspiste hele gjengen. Det ville kanskje blitt litt kjedelig (er ikke så spennende fra før :rodme:), men skulle klart å ikke gjøre det altfor usunt. Ville prioritert grønnsaker, fisk og grove kornprodukter. Vi bruker vel ikke mer enn 3-4000 som det er, og det er alltids noe man kan spare inn på (om man ikke allerede har kuttet ned til beinet). For en kort periode man kan leve på havregryn og linsesuppe, men må man leve sparsommelig lenge bør jo kostholdet være litt mer balansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper 8000 kr. Kvalitetsmat er viktig for oss så tror ikke vi ville fått det lavere enn det. Samt at jeg elsker å bestille supermat 

Anonymkode: 863b9...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har man ikke penger så har man ikke penger, man overlever på husman knekkebrød, billigte first price pålegg, bare drikke vann, grønnsakssuppe og frossen fisk i blokk også.

Men ingen ønsker vel å leve sånn?

For oss er frukt, yoghurt, et glass juice til frokost, litt utvalg i pålegg, div typer fersk kjøtt og fisk, brus og snop i helga osv en del av det å leve godt.

Vi er to voksne, to tenåringer og to barneskolebarn og bruker 12-13.000 kr i måneden på mat. Da er jeg faktisk veldig bevisst, handler stort når det er salg osv, men vi kjøper det pålegget og den middagen vi liker best.

Hvor streng man vil være med seg selv når det kommer til matbudsjett avhenger jo av mange ting, alt fra lønn til hvor mye penger man ønsker å bruke på andre ting. Folk er forskjellig.

Svigerfar f.eks, han spiser bare for å overleve, mat har ingen koseverdi for han, det er bare drivstoff. Han spiser derfor en skål med havregryn og melk til frokost, to knekkebrød uten pålegg til lunsj og en porsjon middag, i tillegg tar han kosttilskudd fordi han spiser så ensformig. Han overlever jo på det, men er mager som en lyktestolpe og koser seg aldri med mat. Velger man å leve sånn har man jo ikke store matbudsjettet...

Anonymkode: 0292a...e8e

Du vet at juice er en sukkerbombe? 

Snop lørdager er digg, men hvorfor innta sukker daglig? Bare en tanke

Anonymkode: 863b9...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, koro51 skrev:

Imponert! Jeg skjønner fortsatt ikke at det går men er imponert om dette stemmer! Har sett på hellstrøm og sett noe tips men dette er jo helt fantastisk! Kunne du ha meldt dere på Hellstrøm? Veldig bra om barnefamilier kan leve på kr 300 hver per uke! Andre trenger tips! Jeg fikk lyst å prøve selv men tror jo ikke jeg klarer/. Er du like flink på sortering av avfall i tillegg?

Ingen som kan leve på 300 kr per uke med mindre de lever på kneippbrød og det er ikke sunt

Anonymkode: 863b9...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at juice er en sukkerbombe? 

Snop lørdager er digg, men hvorfor innta sukker daglig? Bare en tanke

Anonymkode: 863b9...23b

Jeg er 100% sikker på at et glass appelsinjuice til frokost til skolebarn er helt innenfor. Vi spiser stort sett sunt og veldig sjelden snop utenom i helga, så det glasset har jeg ingen betenkeligheter med overhodet. 

Ingen av mine fire barn drikker melk, de drikker vann som tørstedrikk og kan med god samvittighet unne seg et glass juice til frokost. Godt å ha noe annet enn vann i glasset av og til. 

Skjønner ærlig talt dette hysteriet rundt naturlig fruktsukker jeg altså. 

Anonymkode: 0292a...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren kunne vi nok overlevd på 200 kr uka for familien på 4, men det hadde forutsatt mange timer til fiske og plukking av spiselige vekster. Jeg er veldig glad jeg slipper å forsøke.

Anonymkode: 85883...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

2000 kr/mnd.

Anonymkode: 8c836...752

Vi er 4 stk. 

Anonymkode: 8c836...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen som kan leve på 300 kr per uke med mindre de lever på kneippbrød og det er ikke sunt

Anonymkode: 863b9...23b

Kneipbrød med ca 50% sammalt mel er av mange regnet for et av de sunneste brødene for barn. Hvis brødet er særlig grovere blir de ofte for raskt mette uten å ha fått i seg det de trenger.

Anonymkode: 85883...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kneipbrød med ca 50% sammalt mel er av mange regnet for et av de sunneste brødene for barn. Hvis brødet er særlig grovere blir de ofte for raskt mette uten å ha fått i seg det de trenger.

Anonymkode: 85883...372

De resterende 50 % består av hvetemel. Hvordan i all verden kan du påstå at hvetemel er sunt?

Anonymkode: 863b9...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...