Gå til innhold

Hvis dere plutselig skulle få masse penger.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Arv, lottopremien osv. 

Hadde dere fortalt andre om det eller holdt det skjult? Og hva er begrunnelsen?

Jeg "fikk" masse penger i fjor, nok til egentlig å slippe å jobbe resten av livet samt sikrer barna sin fremtid. 

Vi har valgt å ikke fortelle noen om dette. Vårt liv er som normalt. Vi har kjøpt hytte og pusset opp hus, betalt ned gjeld osv. Vi valgte rett og slett å ikke si noe av frykt for sjalusi og ødelegge dynamikken i familie og blant venner. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 984a0...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva masse er? Masse som i 4 mill, eller masse som vikinglottopotten nå på over 200 mill? 

4-5 mill hadde jeg ikke sagt til noen, over f.eks 20 mill begynner å bli vanskelig å holde skjult...

Anonymkode: 9e9cd...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er masse?

Revet huset og bygd nytt. Kjøpt hytte. Sikret fremtiden for meg og barna. Reist. Trappet ned jobbinga til 50%.

Anonymkode: bac43...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Arv, lottopremien osv. 

Hadde dere fortalt andre om det eller holdt det skjult? Og hva er begrunnelsen?

Jeg "fikk" masse penger i fjor, nok til egentlig å slippe å jobbe resten av livet samt sikrer barna sin fremtid. 

Vi har valgt å ikke fortelle noen om dette. Vårt liv er som normalt. Vi har kjøpt hytte og pusset opp hus, betalt ned gjeld osv. Vi valgte rett og slett å ikke si noe av frykt for sjalusi og ødelegge dynamikken i familie og blant venner. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 984a0...518

Tja, det er jo fritt valg å fortelle, og du/dere har jo ikke plikt til å fortelle, så hvorfor spør du? Dere har jo som du sier normalt liv.....Gjør som dere vil vel? Det har dere jo anledning til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke sagt noe, av samme grunner som du begrunner valget med. Hvor mye er det snakk om? Klart det nok hadde blitt vanskeligere å skjule om det var ett to sifret millionbeløp men hadde nok bare unnet oss "drømmehuset" og noen deilige ferier og investert resten i eiendom. Har sett på nært hold hvordan folk forandrer seg når andre gjør suksess og/eller vinner masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, dersom dere velger å fortelle, så vil alle spørre om det samme. Hvor mye? Videre vil de vel regne ut hvor mye dere har brukt og hvor mye som er der fortsatt. Mange råd, mange meninger. 

Endret av koro51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nok fortalt det til en del. Ville uansett blitt lagt merke til om vi kjøpte hus, bil og båt slik vi ville gjort om vi plutselig fikk mye penger mellom hendene. Men det kommer også an på hvor mye, hadde vi vunnet 200 mill hadde jeg aldri ville nevnt summen. Det ville bare ført til sjalusi og sikkert mye drama. De vi er glade i ville fått sin del uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hva masse er? Masse som i 4 mill, eller masse som vikinglottopotten nå på over 200 mill? 

4-5 mill hadde jeg ikke sagt til noen, over f.eks 20 mill begynner å bli vanskelig å holde skjult...

Anonymkode: 9e9cd...62f

Jeg ville tenkt omvendt av dette. Hvis det var snakk om 4-5 mill. hadde det vært fint å fortelle familie og venner. Da hadde jeg nok villet dele gleden. Men om det hadde vært snakk om 200 mill. hadde jeg heller holdt det litt skjult, for da begynner det å bli snakk om så mye penger at forholdene kan forandre seg. Med "bare" 4 mill kan man kjøpe hytte og det er hyggelig og bra, men med 200 mill. tenker jeg folk har lettere for å forvente det ene og det andre av deg.

Anonymkode: c3490...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville tenkt omvendt av dette. Hvis det var snakk om 4-5 mill. hadde det vært fint å fortelle familie og venner. Da hadde jeg nok villet dele gleden. Men om det hadde vært snakk om 200 mill. hadde jeg heller holdt det litt skjult, for da begynner det å bli snakk om så mye penger at forholdene kan forandre seg. Med "bare" 4 mill kan man kjøpe hytte og det er hyggelig og bra, men med 200 mill. tenker jeg folk har lettere for å forvente det ene og det andre av deg.

Anonymkode: c3490...41e

Hvorfor holde smella igjen ved 200 mill? Enda kjekkere å dele til familie og venner vel? Dessuten hadde man havnet på formueslistene og umulig å skjule, så dette skjønte jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde sagt det til så mange. Hadde i hvert fall ikke delt gleden i media, som enkelte gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av beløpet selvfølgelig,  men jeg ville prioritert i denne rekkefølgen:

- kjøpe hus/bygge hus

- betalt ned gjeld 

- betalt ned mammas gjeld  slik at hun kan starte med sparing og kan unne seg litt ekstra i hverdagen

- gitt mamma en god sum som kan brukes til egenkapital til bolig

- spart

Anonymkode: a1fec...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke fortalt det til noen. Tror ikke vi hadde endret livsstil, vi lever etter Reduce, reuse, repair, recycle, så vi hadde nok ikke brukt  stort mer penger, annet enn på matbutikken...

Anonymkode: 9be96...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor skal det ikke så mye til for å komme på topp ti listen for de største formuene, så hemmeligheten hadde kun holdt til første skatteoppgjør. 

Jeg hadde ikke fortalt det til noen da. Ikke mannen engang. Ikke før han hadde svettet litt over mitt vanvittige pengeforbruk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å vite hva jeg hadde gjort føler jeg, men ville nok ha brukt endel penger på diverse, slik at folk hadde spekkulert. 

 

Alt etter hva slags beløp. 

4-5 mill, betalt ned huslån, pusset opp huset, bygd på huset. 

 

 

200 mill.. mulig revet huset og bygd nytt, leid inn hagedesignere osv osv.. sikkert blitt ei hytte eller 2 også.. 

-da hadde folk sjønnt det. 

 

Gitt en god slump til mine søsken. 

Anonymkode: 0d5ef...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke holdt det for meg selv, for jeg liker å dele og hadde gitt bort mye til familie og et par institusjoner og lag jeg vet trenger det. Men jeg ville ikke stilt opp i media, da. Og så ville jeg sikret ungene og investert i i eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...