Gå til innhold

16-åringen min er gravid :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 20.3.2017 den 23.07, koro51 skrev:

Hvilken rolle hadde barnevernet i din sak?

Barnevernet hadde ingen rolle i min sak. Jeg hadde ett godt nettverk rundt meg, så helsesøster og jordmor så ingen grunn til bekymring.

Anonymkode: 2514f...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, sug lut skrev:

Ja, men da sier vi det. Jeg har det bare i kjeften. Jeg har det nemlig ikke nok i kjeften til å gidde å lære deg grunnleggende ledelse og autoritet.

Jeg tror at sug lut har noen trassige 2 åringer hjemme men ingen erfaring med tenåringer. Isåfall synes jeg synd på dem som har en så snever far. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen syke holdninger som kommer frem her...

Å bruke tvang kommer bare til å ødelegge jenta. Er dere redd for at hun skal ende opp som alenemor på nav, så kan man nesten garantere at hun ender opp som psykisk syk på nav hvis man bruker terror for å tvinge en abort.

Jeg synes HI har tatt et godt valg og kontakte Amateah, de kan hjelpe med veiledning og rådgivning. Og de kan sammen med jenta, finne ut om hva som blir riktig for henne.

Jeg håper at datteren til HI får den hjelp og veiledningen hun trenger og tar et fornuftig valg, og ikke lar seg tvinge til det ene og det andre. Hun er 16, men jeg tror ikke hun er 10 i hode, og med riktig veiledning vil ta et fornuftig valg.

 

Jeg vil bare ønske dere lykke til med valget som blir tatt og håper på det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

La henne lese denne tråden.

Anonymkode: 5c503...3ed

Jeg ville aldri ha gjort det... det kan ha virkningen at hun blir skremt, eller at hun skal bevise det motsatte.

Uansett er flere av uttalelsene her ikke passende for en 16 åring og lese, da de er det jeg anser som direkte ondskapsfulle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cersei Lannister skrev:

Jeg ville aldri ha gjort det... det kan ha virkningen at hun blir skremt, eller at hun skal bevise det motsatte.

Uansett er flere av uttalelsene her ikke passende for en 16 åring og lese, da de er det jeg anser som direkte ondskapsfulle 

Du mener en 16 åring ikke burde lese ord skrevet på internett av fremmede, men at å bli mor er en god idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, skjotta skrev:

Du mener en 16 åring ikke burde lese ord skrevet på internett av fremmede, men at å bli mor er en god idé?

En 16-åring bør ikke lese en tråd på nett der fremmede mennesker diskuterer henne og synser om henne, sier at hun tvinger barnefar til å bli far og så videre.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En 16-åring bør ikke lese en tråd på nett der fremmede mennesker diskuterer henne og synser om henne, sier at hun tvinger barnefar til å bli far og så videre.

Anonymkode: 8a55c...e76

Hun har for øvrig ikke bedt mora si til å utbrodere noe av det mest private på internett for hele verden. Så nei, hun burde absolutt ikke lese det.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, skjotta skrev:

Du mener en 16 åring ikke burde lese ord skrevet på internett av fremmede, men at å bli mor er en god idé?

Med tanke på at det er en ufrivillig diskusjon av henne, nei!

Hun er 16 og trenger profesjonell hjelp og rådgivning av fagfolk, ikke betterwassere på nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cersei Lannister skrev:

Med tanke på at det er en ufrivillig diskusjon av henne, nei!

Hun er 16 og trenger profesjonell hjelp og rådgivning av fagfolk, ikke betterwassere på nettet

Betterwassere? Virkelig? Om den ikke korrigeres av deg sjøl før jeg er ferdig med å skrive dette kommer jeg til å fnise i hele ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sug lut skrev:

Betterwassere? Virkelig? Om den ikke korrigeres av deg sjøl før jeg er ferdig med å skrive dette kommer jeg til å fnise i hele ettermiddag.

Så fint at det finnes mennesker som har tid til å fnise hele dagen, og ikke minst, fysisk mulighet til å fnise i flere timer sammenhengende uten å besvime eller få hjerneskade.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Betterwassere? Virkelig? Om den ikke korrigeres av deg sjøl før jeg er ferdig med å skrive dette kommer jeg til å fnise i hele ettermiddag.

Mer opptatt av skrivefeil enn saken selv. Hvor seriøs du er...

 

Jenta trenger profesjonell hjelp, eller er du uenig i det? Eller er det bare og ødelegge jente for du mener at å få barnet vil ødelegge henne? Ture fram ene eller den andre meningen vil risikere å påføre mer psykisk langvarig skade enn at hun får rett hjelp og tar valget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cersei Lannister skrev:

Mer opptatt av skrivefeil enn saken selv. Hvor seriøs du er...

 

Jenta trenger profesjonell hjelp, eller er du uenig i det? Eller er det bare og ødelegge jente for du mener at å få barnet vil ødelegge henne? Ture fram ene eller den andre meningen vil risikere å påføre mer psykisk langvarig skade enn at hun får rett hjelp og tar valget selv.

Skrivefeilen var kjempesøt. Skrivefeil drar fokus. Sånn til opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fint at det finnes mennesker som har tid til å fnise hele dagen, og ikke minst, fysisk mulighet til å fnise i flere timer sammenhengende uten å besvime eller få hjerneskade.

Anonymkode: 8a55c...e76

Vel, du kan velge å ta alt så seriøst at du imploderer av innbitthet, om det passer deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Cersei Lannister skrev:

Med tanke på at det er en ufrivillig diskusjon av henne, nei!

Hun er 16 og trenger profesjonell hjelp og rådgivning av fagfolk, ikke betterwassere på nettet

Som gravid 16 åring kommer hun til å måtte forholde seg til bedrevitere  (regner med det var det du mente med "betterwassere"?) 

Slike ting må hun faktisk være sterk nok til å håndtere ansikt til ansikt, ikke bare på en skjerm. Veldig mange kommer til å synse noe om valget hun tar nå, og dersom hun skal være mor må hun kunne heve hodet og stå for valget sitt. Det er en del av det å bli voksen, slik man må bli når man skal ha hovedansvar for et annet liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎03‎.‎2017 den 7.41, *Miss Marple* skrev:

Jeg lurer litt på hvilket miljø du vanker i? Av de mindreårige jeg kjenner til som har fått barn er det ingen som har noe med barnevernet å gjøre. Alle kommer fra såkalte møblerte hjem og har foreldre som støtter, men ikke overtar barnet. 

Det er altså ingen automatikk at barnevernet blir innvolvert. For at de skal det, må de få en bekymringsmelding og det skjer ikke automatisk. 

Det er svært mulig at kommunene har svært ulik praksis på dette området, og at det enkelte steder er slik at det nærmest automatisk går en melding fra svangerskapsomsorgen til barnevernet år det er snakk om mødre under 18 år.

Hvis det er tilfellet, så er jeg enig med den som påpekte at dette er dårlig bruk av ressurser.

Anonymkode: 6e748...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, skjotta skrev:

Som gravid 16 åring kommer hun til å måtte forholde seg til bedrevitere  (regner med det var det du mente med "betterwassere"?) 

Slike ting må hun faktisk være sterk nok til å håndtere ansikt til ansikt, ikke bare på en skjerm. Veldig mange kommer til å synse noe om valget hun tar nå, og dersom hun skal være mor må hun kunne heve hodet og stå for valget sitt. Det er en del av det å bli voksen, slik man må bli når man skal ha hovedansvar for et annet liv.

Å forholde seg til slikt på daglig basis er noe helt annet enn når man sitter og skal ta et valg. Hun trenger ikke å sitte å lese all dritten på nettet, men rådgivning fra fagfolk, slik at hun kan ta et rett valg ut i fra sitt ståsted.

Hun skal ikke få lagt frem en ufrivillig diskusjon på nettet der noen av rådene er å hive henne på gaten, en diskusjon som også kan skade forholdet mellom mor og datter. Hun trenger noen som kan faglig kan legge fakta og hjelpe henne, og da kan ta et valg som hun ikke blir tvunget til.

Man skal ikke glemme at oppi alt sitter det en gravid 16 åring som ikke har peiling på hva hun har endt opp i, og at hun skal faktisk leve videre med det valget som hun tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cersei Lannister skrev:

Å forholde seg til slikt på daglig basis er noe helt annet enn når man sitter og skal ta et valg. Hun trenger ikke å sitte å lese all dritten på nettet, men rådgivning fra fagfolk, slik at hun kan ta et rett valg ut i fra sitt ståsted.

Hun skal ikke få lagt frem en ufrivillig diskusjon på nettet der noen av rådene er å hive henne på gaten, en diskusjon som også kan skade forholdet mellom mor og datter. Hun trenger noen som kan faglig kan legge fakta og hjelpe henne, og da kan ta et valg som hun ikke blir tvunget til.

Man skal ikke glemme at oppi alt sitter det en gravid 16 åring som ikke har peiling på hva hun har endt opp i, og at hun skal faktisk leve videre med det valget som hun tar.

Jeg tror ikke jeg heller hadde presentert denne tråden for barnet, hadde hun vært min datter, men ikke av de grunnene du legger frem. Der er ingenting i denne tråden jeg ikke ville sagt til henne selv. 

Inkludert barnefar og hans rolle og ansvar. Skal barnet bæres frem må faktisk barnefar involveres. Å la henne tro at "alt går så bra atte" kan gi like store konsekvenser som å manipulere henne til å ta abort. Hva når alt ikke er enkelt? Hva når en venninne kommer med en hånlig kommentar? Hva når hun overhører noen snakke om henne? Hva når ting blir tungt og vanskelig men hun ikke kan ombestemme seg.

Barnet trenger en forelder som er ærlig og ansvarliggjørende og som faktisk er villig til å legge et visst press/manipulasjon for å prøve å snu jenta i den retningen hun burde snus, for det kommer ingen utenforstående til å gjøre.

Jeg har de siste 2 årene hatt 3 barn i barnehagen der mor var 16-17 når barnet ble født. Ingen av de 3 burde fått barn så tidlig. 1 barn er nå i fosterhjem (med veldig god grunn, ikke bare "mor er ung ") 1 barn har blitt overtatt av besteforeldrene sine (og de sliter, så jeg vet ikke om det kommer til å holde) og den 3 rømte til en annen by. Sist jeg hørte var papirer og bekymringsmelding videresendt og ny bekymringsmelding sendt fra ny barnehage.

Tiden for barn kommer senere, fortrinnsvis når jenta er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg hadde syntes at det hadde vært en utrolig vond situasjon, og jeg hadde lagt svært sterkt press på ungdommen for å få det til å ta abort, men dersom hun absolutt ikke ønsket dette, så hadde jeg gjort det beste ut av situasjonen og akseptert det.

Og uansett hvor edle motiver man selv mener man har: Å tvinge og true en tenåring til abort, det vil jeg ikke kalle omsorg, men omsorgssvikt. 

Endret av Winterlady.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, skjotta skrev:

Jeg tror ikke jeg heller hadde presentert denne tråden for barnet, hadde hun vært min datter, men ikke av de grunnene du legger frem. Der er ingenting i denne tråden jeg ikke ville sagt til henne selv. 

Inkludert barnefar og hans rolle og ansvar. Skal barnet bæres frem må faktisk barnefar involveres. Å la henne tro at "alt går så bra atte" kan gi like store konsekvenser som å manipulere henne til å ta abort. Hva når alt ikke er enkelt? Hva når en venninne kommer med en hånlig kommentar? Hva når hun overhører noen snakke om henne? Hva når ting blir tungt og vanskelig men hun ikke kan ombestemme seg.

Barnet trenger en forelder som er ærlig og ansvarliggjørende og som faktisk er villig til å legge et visst press/manipulasjon for å prøve å snu jenta i den retningen hun burde snus, for det kommer ingen utenforstående til å gjøre.

Jeg har de siste 2 årene hatt 3 barn i barnehagen der mor var 16-17 når barnet ble født. Ingen av de 3 burde fått barn så tidlig. 1 barn er nå i fosterhjem (med veldig god grunn, ikke bare "mor er ung ") 1 barn har blitt overtatt av besteforeldrene sine (og de sliter, så jeg vet ikke om det kommer til å holde) og den 3 rømte til en annen by. Sist jeg hørte var papirer og bekymringsmelding videresendt og ny bekymringsmelding sendt fra ny barnehage.

Tiden for barn kommer senere, fortrinnsvis når jenta er voksen.

Ved å få hjelp av fagfolk eks: Amateah, så vil hun få lagt frem alt det negative hun vil møte som ung mor, og da ikke skremsel fra mor eller ungmor drømmen fra nettet. 

Hun trenger hjelp og oppfølging, ikke noen som skal skremme henne til det ene eller det andre. 

Å få barn i ung alder kan slå ut begge veier, men det jeg vil heller fokusert på er at 16 åringen må ta et valg selv. Og at ikke noen skal ta valget for henne, for husk: det er hun som skal leve med valget.

 

Faren burde absolutt bli involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la henne lese tråden? Ja gjerne det.

Da forstår hun kanskje at å bli uventet gravid og mor i ung alder er et like stort stigma som på 40-tallet.

Da ble det truet med helvete, folkesnakk og et ødelagt liv, men i nåtid er skremslene NAV, barnevern, folkesnakk og et ødelagt liv.

Vi er visst ikke kommet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2017 den 13.22, Mrs druestein skrev:

Hadde jeg vært denne jentas mor hadde jeg sterkt anbefalt abort. 

Og om hun velger å beholde barnet må hun ta det ansvaret selv.  Dvs ikke noe festing, dater, russetid, reising og jentetur.  

var det slik det ble når du fikk barn?

Jeg er trebarnsmor og kan feste, reise, date og skal faktisk på jentetur til helga. Kanskje jeg ikke fester like mye som de uten barn, men det går da ganske greit... Syntes ikke festing flere ganger i uka hverken er fristende eller spesielt sunt.

 

Til Hi, livet er ikke over selv om man er ung mamma. Høres ut som dere er en fin familie og at dere kommer til å klare dere fint enten "dere" beholder eller ikke.

Anonymkode: 8229b...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

var det slik det ble når du fikk barn?

Jeg er trebarnsmor og kan feste, reise, date og skal faktisk på jentetur til helga. Kanskje jeg ikke fester like mye som de uten barn, men det går da ganske greit... Syntes ikke festing flere ganger i uka hverken er fristende eller spesielt sunt.

 

Til Hi, livet er ikke over selv om man er ung mamma. Høres ut som dere er en fin familie og at dere kommer til å klare dere fint enten "dere" beholder eller ikke.

Anonymkode: 8229b...809

Ikke lat som livet er det samme for en 16 åring med eller uten barn.. 

Man kan ikke ta seg et semester i australia, backpacke rundt i asia 10 mnd...bo litt rundt i verden.  

Kose seg max i russetiden osv.. 

Neida man må være ansvarlig og fornuftig og sette barnet først. 

Ung er man bare en gang! Man har resten av livet på å være voksen!  Og ungdomstiden får man faktisk aldri tilbake 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skjotta skrev:

Som gravid 16 åring kommer hun til å måtte forholde seg til bedrevitere  (regner med det var det du mente med "betterwassere"?) 

Slike ting må hun faktisk være sterk nok til å håndtere ansikt til ansikt, ikke bare på en skjerm. Veldig mange kommer til å synse noe om valget hun tar nå, og dersom hun skal være mor må hun kunne heve hodet og stå for valget sitt. Det er en del av det å bli voksen, slik man må bli når man skal ha hovedansvar for et annet liv.

Det er forskjell på å forholde seg til besserwissere og å lese om seg selv i offentlig innlegg på nett som din mor har lagt ut. En mor som i utgangspunktet burde ha taushetsplikt om det du forteller henne i fortrolighet.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

var det slik det ble når du fikk barn?

Jeg er trebarnsmor og kan feste, reise, date og skal faktisk på jentetur til helga. Kanskje jeg ikke fester like mye som de uten barn, men det går da ganske greit... Syntes ikke festing flere ganger i uka hverken er fristende eller spesielt sunt.

 

Til Hi, livet er ikke over selv om man er ung mamma. Høres ut som dere er en fin familie og at dere kommer til å klare dere fint enten "dere" beholder eller ikke.

Anonymkode: 8229b...809

Tenkte også på det, at man ALDRI skal ha fri og besteforeldrene ALDRI skal passe barnebarn er jo overhode ikke vanlig. Jeg og mannen er voksne folk og jeg har barn fra før med 100 % omsorg for. Likevel tilbyr svigermor seg i ny og ne å passe barna, hun sier det er viktig at hun blir kjent med barnebarna sine og at de blir trygge på henne og svigerfar. Hun mener også det er viktig at vi kommer oss på kino, restaurant, konsert og sånt innimellom, og at vi har et par netter i året der vi er alene hjemme.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...