Gå til innhold

16-åringen min er gravid :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, så mange svar det var kommet :-) Takk for tilbakemeldinger!

Jeg ser at noen synes vi skal presse abort fram som tvang. Det kommer jeg ikke til å gjøre. Jeg risikerer ikke å ende opp med å få et barn som kan komme til å hate meg eller klandre meg for resten av livet. Greit at jeg er voksen og fremdeles bestemmer over henne, men likevel, tvang er ikke aktuelt. Jeg ville aldri heller finne på å kaste henne ut av huset eller kutte henne av økonomisk, hvis hun beholder. Hvilke foreldre gjør egentlig sånt???!

Har snakket med Amathea, og hun har fått en time der for en samtale. Så får vi ta det derfra.

Merker meg at du Sug Lut, som vanlig har sterke meninger, og råder til nettopp tvang. Og du skriver også at dersom ditt barn hadde blitt gravid, så ville du ha feilet i oppdragelse og i foreldrerollen. Du om det, men det kan være farlig å kaste stein i glasshus vet du. Plutselig så har ett av dine pliktoppfyllende og lydige avkom fått gjort noe som ikke var helt etter boka. Slik de aller fleste ungdom får gjort.

HI

Anonymkode: f23b0...d64

Jeg er enig med deg i at du ikke skal bruke tvang, men jeg mener du skal være ærlig om hvilken løsning du synes er den beste.

Hun skal vite at du stiller om både som mamma og mormor om hun beholder, men at det er hun som må ta valget og det er hun som må ta ansvaret for barnet, og at du mener det riktige valget er abort.

Anonymkode: 8520c...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Modesty Blaise. skrev:

Og bare for å spore av helt, denne artikkelen fra i går ( selv om det er TV2..) motbeviser vel hele denne argumentasjonsrekken 😂

http://www.tv2.no/a/9006628/

Nå fremstår ikke de eldre mødre her på forumet som særlig tolerante når de må bruke tvang, utkastelse og andre drastiske virkemidler for å få gjennom viljen sin. Det minner meg om treåringer i sandkassa som truer, skriker og hyler for å få gjennom det de vil ha akkurat i det minuttet. Og du vet at selv om det er funnet at mange eldre mødre er gode mødre, betyr det ikke at ALLE eldre mødre er bedre enn ALLE yngre mødre?

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg i at du ikke skal bruke tvang, men jeg mener du skal være ærlig om hvilken løsning du synes er den beste.

Hun skal vite at du stiller om både som mamma og mormor om hun beholder, men at det er hun som må ta valget og det er hun som må ta ansvaret for barnet, og at du mener det riktige valget er abort.

Anonymkode: 8520c...bb1

Helt enig der, man bør fremheve sine synspunkter ganske kraftig og gi beskjed om at barnet selv må ta ansvar for bleieskift, nattevåk og annet som har med barnet å gjøre, samtidig som foreldre tilrettelegger for at barnet får fullført utdanningen. Jeg har selv fått barn da jeg gikk på universitetet, kan ikke tenke meg at det er annerledes når man går på videregående. Ikke alle tenåringer MÅ drikke, pule og feste for å ha spennende og fullverdig liv. Jeg fikk selv første barn som 21-åring og gikk "glipp" av studentfylla, hyppig partnerbytte, backpacking uten penger og venninnesulling, men angrer overhode ikke på at jeg ikke fikk være med på det. Sannsynligvis ville jeg uansett ikke ha drevet med det om jeg var barnløs under studiene.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg i at du ikke skal bruke tvang, men jeg mener du skal være ærlig om hvilken løsning du synes er den beste.

Hun skal vite at du stiller om både som mamma og mormor om hun beholder, men at det er hun som må ta valget og det er hun som må ta ansvaret for barnet, og at du mener det riktige valget er abort.

Anonymkode: 8520c...bb1

Da er vi ganske enige. Men om hun til syvende og sist velger å beholde barnet, så kommer jeg ikke til å si at du MÅ eller SKAL ta abort, og eventuelt true med at hun kan glemme støtte fra oss, og drive annen skremselspropaganda. Det er da jeg tror man kan risikere store negative konsekvenser i med tanke på forholdet  til vår datter. Jeg ville aldri tilgi meg selv hvis jeg så at hun slet med avgjørelsen egentlig jeg og faren hennes tvang igjennom. Da vil jeg heller nærmest "begynne på nytt igjen" med baby..

Anonymkode: f23b0...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå fremstår ikke de eldre mødre her på forumet som særlig tolerante når de må bruke tvang, utkastelse og andre drastiske virkemidler for å få gjennom viljen sin. Det minner meg om treåringer i sandkassa som truer, skriker og hyler for å få gjennom det de vil ha akkurat i det minuttet. Og du vet at selv om det er funnet at mange eldre mødre er gode mødre, betyr det ikke at ALLE eldre mødre er bedre enn ALLE yngre mødre?

Anonymkode: 8a55c...e76

Hei, det var du som startet generaliseringen med dine påstander om personer på 50+.

Da blir det ganske tåpelig å argumentere mot meg om at:

"Og du vet at selv om det er funnet at mange eldre mødre er gode mødre, betyr det ikke at ALLE eldre mødre er bedre enn ALLE yngre mødre?"

Du hadde noen absurde, generaliserende uttalelser i utgangspunktet, og du prøver å argumentere med meg at jeg ikke er nyansert nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen ekle mennesker dere er. Drepe et to mnd gammelt foster. Blir kvalm! Hun er da 16 år, og med alle støtteordninger som finnes så kommer det til å gå veldig bra. 

Anonymkode: 1e075...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, koro51 skrev:

Barnevernet griper også inn når alderen er så lav. Blir et evig mas og pes for henne/. Jeg har familie som har hatt unge mødre boende hos seg. Hun ene og siste tok livet sitt da gutten var 2/. Det blir barnevernsak, ganske sikker. 

Hvor tar du det fra? Jeg fikk barn da jeg var 16. Aldri sett eller hørt fra b.v. Barnet er nå 14 år.

 

 

Anonymkode: cb576...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt tvunget til abort, eller forsøkt å blitt tvunget så hadde jeg aldri snakket med foreldrene mine igjen.

 

Jeg ble gravid som 16 åring. De la aldri abort i sin munn. De tenkte nok sitt men sa det aldri. Det de sa var at de skulle støtte meg i det valget jeg gjorde.

 

Barnet ble født å det ble deres gullunge.

Det eneste de gjorde var å vaske klærne våre. Alt av stell, våkenetter, trilleturer osv gjorde jeg selv. Vi flyttet like før barnet ble ett år. 

 

Jeg gikk hjemme til barnet var ett og et halvt år. Da begynte jeg på skole og fikk jobb etterpå. Nå har vi 3 barn sammen og har hytte og bygd oss hus.

Vennene mine har stått ved min side hele veien.

Barnet ligger på topp tre i alle fag, er populær blandt venner og en meget høflig ungdom.

Men det er ett minus og det er når de begynner på skolen er de andre foreldrene ofte dobbelt så gammel. Så som den sjenerte jenta jeg er så ble jeg litt utafor. 

Anonymkode: cb576...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg lurer litt på hvilket miljø du vanker i? Av de mindreårige jeg kjenner til som har fått barn er det ingen som har noe med barnevernet å gjøre. Alle kommer fra såkalte møblerte hjem og har foreldre som støtter, men ikke overtar barnet. 

Det er altså ingen automatikk at barnevernet blir innvolvert. For at de skal det, må de få en bekymringsmelding og det skjer ikke automatisk. 

Hvilket miljø jeg vanker i? Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært denne jentas mor hadde jeg sterkt anbefalt abort. 

Og om hun velger å beholde barnet må hun ta det ansvaret selv.  Dvs ikke noe festing, dater, russetid, reising og jentetur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Modesty Blaise. skrev:

Og bare for å spore av helt, denne artikkelen fra i går ( selv om det er TV2..) motbeviser vel hele denne argumentasjonsrekken 😂

http://www.tv2.no/a/9006628/

 

Dette er jeg helt enig i! 

Som 19 åring ante jeg ikke rekkevidden av hva det ville si å ha barn. Jada, jeg hadde jo passet kusiner og fettere og visste at det innebar hyl og skrik og trassenhet, men den tålmodigheten jeg i dag har som 32 år gammel... Den er faktisk uvurderlig! 

Min første hadde kolikk i 4 mnd. Jeg holdt på å bli gal. Jeg var ingen god mor for barnet mitt da! Nr 2 kom 3 år etter, og heldigvis for meg var og er det en helt ekstremt enkel unge som aldri krevde eller krever noe som helst. Så den tiden gikk og går på skinner. Så kom nr 3, enda 6 år etter der. Og jeg har altså en tålmodighet jeg ikke trodde jeg hadde i meg. Jeg er mye roligere, tross kaos dagen lang, jeg har en større grense for hva jeg tåler av støy og uro, jeg har en bedre evne til å snakke med ungene mine... Ja, i det store og det hele så er jeg en mye bedre mor for mitt yngste barn enn jeg noensinne har vært for den eldste. Desverre! Men og tro at man som 16 åring (eller 19 for den saks skyld) innehar de egenskapene og evnene man trenger som mor, det er rett og slett urimelig og veldig naivt.

Anonymkode: 28ea2...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du fikk barn da du var 22. Dette dreier seg om en jente som er 6 år yngre. Det er en enorm forskjell. Hun går på ungdomsskolen eller 1. Året på videregående. Du var ferdig på videregående for flere år siden. 

At du som ble mor som 22 åring følte deg som en ung mor sier bare litt om hvor ung en 16 åring er.

Anonymkode: 81d6f...47a

Her misforsto du nok hva jeg mente. Har aldri følt meg som en for ung mor. Jeg er selvfølgelig klar over hvilken enorm forskjell det er på 16 og 22 år. Poenget mitt var imidlertid at hi må være forsiktig med hva hun sier, for hun risikerer å ødelegge forholdet til datteren for alltid.

Anonymkode: 7577f...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dypt rystet og sjokkert over flere her. 

 

HI, du håndterer dette strålende! Lykke til!

Anonymkode: 14e4b...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også at hi håndterer dette bra. Dette må være datterens valg og jeg tror man skal være forsiktig med å presse på for mye. I verste fall vender hun ryggen til dere. Datteren er selvfølgelig fortvilt og det vil være viktig for henne å vite at foreldrene støtter henne uansett hvilke valg hun tar. 

Anonymkode: 9dfc7...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noen ekle mennesker dere er. Drepe et to mnd gammelt foster. Blir kvalm! Hun er da 16 år, og med alle støtteordninger som finnes så kommer det til å gå veldig bra. 

Anonymkode: 1e075...70f

Ja la oss få flere barn som får barn, som med stor sannsynlighet ender opp med å leve på NAV, på skattebetalernes regning, fordi de ikke evner å ta voksne avgjørelser. 

Å for å ikke nevne denne gutten som også får ødelagt sitt liv da han blir påtvunget å bli far.... 

Anonymkode: e1199...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja la oss få flere barn som får barn, som med stor sannsynlighet ender opp med å leve på NAV, på skattebetalernes regning, fordi de ikke evner å ta voksne avgjørelser. 

Å for å ikke nevne denne gutten som også får ødelagt sitt liv da han blir påtvunget å bli far.... 

Anonymkode: e1199...36d

Hvorfor tror du de ender opp på nav? Er det så enkelt å uføretrygd? 

Anonymkode: cb576...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sug lut skrev:

Hunver ikke kvalifisert til å ta et valg og vil svinge etter vinden uansett. Så da er det bare å være den sterkeste vinden og blåse i retning abort. Verden trenger ikke flere barn som får barn.

Mulig at du ikke var moden som 16-åring, men det betyr ikke at HIs datter ikke er det. Selv kunne jeg utmerket godt tatt et veloverveid valg som 16-åring. 

 

Anonymkode: 24536...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

DES, Ja la oss få flere barn som får barn, som med stor sannsynlighet ender opp med å leve på NAV, på skattebetalernes regning, fordi de ikke evner å ta voksne avgjørelser. 

Å for å ikke nevne denne gutten som også får ødelagt sitt liv da han blir påtvunget å bli far.... 

Anonymkode: e1199...36d

Ødelagt sitt liv? Personlig er det å bli forelder noe av det beste som har skjedd meg.

og dersom denne gutten/mannen føler det annerledes, burde han faktisk avstå fra sex. Ethvert samleie kan føre til svangerskap. Det er allmennkunnskap.

Anonymkode: 24536...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mrs druestein skrev:

Hadde jeg vært denne jentas mor hadde jeg sterkt anbefalt abort. 

Og om hun velger å beholde barnet må hun ta det ansvaret selv.  Dvs ikke noe festing, dater, russetid, reising og jentetur.  

Jeg ville gjort det stikk motsatte, og sagt at selvsagt vil jeg og mannen stille opp så mye vi kan. Det er helt selvsagt for meg å gjøre alt jeg kan for mine barn, inkludert å hjelpe dem på alle mulige måter til å kunne ta et riktig og veloverveid valg.

Anonymkode: 24536...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal bestemme over andres kropp,selvom hun er så ung, så mener jeg dette er opp til henne selv, ingen skal legge press på henne,men oppsøk en lege eller noen som kan snakke med henne,som ser ting annderles enn foreldrene, og dermed kan det jo hende at jenta selv,forstår at hun må ta abort,men synes ikke noen skal presse henne til noen ting,hennes kropp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja la oss få flere barn som får barn, som med stor sannsynlighet ender opp med å leve på NAV, på skattebetalernes regning, fordi de ikke evner å ta voksne avgjørelser. 

Å for å ikke nevne denne gutten som også får ødelagt sitt liv da han blir påtvunget å bli far.... 

Anonymkode: e1199...36d

Hvis du har det synet at menn/gutter som dropper kondom og ikke får gehør for abort, blir TVUNGET til å bli far, bør du ikke ha døtre (og egentlig ikke sønner heller). Hvert eneste menneske må ta konsekvenser av sine valg. Hvis vi fortsetter å gi jentene skylda for voldtekter, uplanlagte graviditeter, at guttene oppfører seg som drittsekker, er utro, voldelige, så kan vi egentlig flytte til Iran eller Saudi-Arabia med det samme. Slike holdninger hører ikke til i Norge i 2017.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sug lut skrev:

Ja, men da sier vi det. Jeg har det bare i kjeften. Jeg har det nemlig ikke nok i kjeften til å gidde å lære deg grunnleggende ledelse og autoritet.

Du er stor i kjeften, men kan ikke vise til en eneste strategi til å løse det. Altså, du er bare stor i kjeften

Anonymkode: d27a8...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du de ender opp på nav? Er det så enkelt å uføretrygd? 

Anonymkode: cb576...c11

Hun mener nok heller overgangsstønad, ekstra barnetrygd, støtte til barnepass, bidragsforskudd og bostøtte, akkurat det samme som voksne mammaer som blir forlatt av mannen sin får....

Anonymkode: 8520c...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun mener nok heller overgangsstønad, ekstra barnetrygd, støtte til barnepass, bidragsforskudd og bostøtte, akkurat det samme som voksne mammaer som blir forlatt av mannen sin får....

Anonymkode: 8520c...bb1

Eh - en sannhet med modifikasjoner. Kun voksne mammaer som ikke er i stand til å gjøre det aller nødvendigste, nemlig forsørge de ungene de har valgt å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har det synet at menn/gutter som dropper kondom og ikke får gehør for abort, blir TVUNGET til å bli far, bør du ikke ha døtre (og egentlig ikke sønner heller). Hvert eneste menneske må ta konsekvenser av sine valg. Hvis vi fortsetter å gi jentene skylda for voldtekter, uplanlagte graviditeter, at guttene oppfører seg som drittsekker, er utro, voldelige, så kan vi egentlig flytte til Iran eller Saudi-Arabia med det samme. Slike holdninger hører ikke til i Norge i 2017.

Anonymkode: 8a55c...e76

Tidenes dårligste argumentasjon. Har ikke nevnt noe om det du skriver her.  

Her har ingen av de passet på noe som helst! De er er BARN! De evner ikke tenke som voksne! De vet så vidt at de selv har en nese!!

Derfor foreldrene burde gjøre sitt ytterste for at jenta nå tar den mest sannsynlig beste avgjørelsen for både hun selv, faren og alle andre involverte. Jenta aner ikke en brøkdel av hva dette vil si, men det vet vi voksne som selv er foreldre.

Anonymkode: e1199...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...