Gå til innhold

16-åringen min er gravid :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk barn da jeg var 16. På grunn av det fikk jeg også venner som var både unge mødre og eldre mødre. Man får beholde barnet sitt såfremt man er ressurssterk, oppegående, og har et nettverk. Hvor har du fått din informasjon fra? 

Så trist det var å lese i denne tråden om alle som skulle ønske de ble presset til abort. Her har det gått veldig bra, til tross for at det ikke er en ideell situasjon. Ville aldri i verden vært foruten jenta mi jeg fikk da jeg var 16. Hun har aldri vært skadelidende for at jeg var ung, og jeg har aldri savnet reising eller ungdomstid. Ikke endte jeg opp som alenemor heller. Jeg måtte bli voksen fort, men jeg var nok en relativt moden og fornuftig tenåringsjente. Husker enda mor og far som presset meg til abort, men det var ikke aktuelt for meg. Mulig jeg er en av de heldige mtp statistikken, det kan nok hende. Du virker fornuftig, HI. Dette løser seg. Nå vet du hvert fall at det finnes de som det gikk bra med også. 

Anonymkode: e5820...afe

Jeg tror hun mener at dersom hun ikke har folk rundt seg som tar foreldreansvar  - blir hun fratatt barnet. Disse som tar foreldreansvaret inntil hun selv fyller 18 må være alt det du ramser opp: såfremt man er ressurssterk, oppegående, og har et nettverk men de må jo også ha de andre rammene iorden. Jeg liker denne anonyme personen. Fatter ikke hvorfor folk som skriver fornuftig ønsker å være helt anonyme? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener hun selv da? Hun kan ikke tvinges til abort. 

Synes du er ei veldig god mor, HI. Ønsker dere masse lykke til og alt godt, uansett hva hun bestemmer seg for. :)

Anonymkode: 0e0cf...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, koro51 skrev:

Jeg tror hun mener at dersom hun ikke har folk rundt seg som tar foreldreansvar  - blir hun fratatt barnet. Disse som tar foreldreansvaret inntil hun selv fyller 18 må være alt det du ramser opp: såfremt man er ressurssterk, oppegående, og har et nettverk men de må jo også ha de andre rammene iorden. Jeg liker denne anonyme personen. Fatter ikke hvorfor folk som skriver fornuftig ønsker å være helt anonyme? 

Selv ikke når du leser tråden, med alle pro-life-skrullene? 

Anonymkode: f2136...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med dere som roper om barnevernet?  Er dette noe dere sier for å skremme eller? Jeg er en av de som fikk barn når jeg var 16 år. Har aldri hørt et ord fra barnevernet.

Foreldrene mine hadde heller ikke foreldreansvaret. Det hadde jeg selv. Jeg fikk engangsstønad, og overgangsstønad. Vi bodde hjemme hos foreldrene mine et halvt år, og så flyttet vi for oss selv. Da fikk jeg også bostøtte.  Jeg har også tatt studiekompetanse og senere høyskoleutdanning.

Vi var på vanlige helsestasjonskontroller med vaksiner og veiing osv. der fikk jeg bare skryt over hvor fornøyd og flott gutt jeg hadde. Han vokste akkurat som han skulle og alt var i orden.  Det var tøft selvfølgelig,  men man vokser veldig mye på de månedene man er gravid. Og når man vil beholde barnet så har man bestemt seg for det, og vet da at livet vil bli annerledes.  Men det trenger ikke bli noe dårligere enn andres. Jeg har aldri angret et sekund på at jeg valgte å beholde barnet mitt. 

Dessuten er jeg glad det bare var mitt valg, det er heldigvis ingen foreldre som kan tvinge deg til å ta abort.  Mine foreldre snakket med meg og konsekvensene, positive og negative sider ved begge valg. Jeg valgte selv. Og de støttet meg i det. 

Jeg håper ingen unge gravide lar foreldrene sine tvinge de til noe de ikke vil. Og til dere som mener at abort er eneste valg og vil presse datteren sin til det om det skulle skje, har jeg bare en ting å si. SKAM DERE. DET ER IKKE DERES VALG. 

Anonymkode: f158d...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det med dere som roper om barnevernet?  Er dette noe dere sier for å skremme eller? Jeg er en av de som fikk barn når jeg var 16 år. Har aldri hørt et ord fra barnevernet.

Foreldrene mine hadde heller ikke foreldreansvaret. Det hadde jeg selv. Jeg fikk engangsstønad, og overgangsstønad. Vi bodde hjemme hos foreldrene mine et halvt år, og så flyttet vi for oss selv. Da fikk jeg også bostøtte.  Jeg har også tatt studiekompetanse og senere høyskoleutdanning.

Vi var på vanlige helsestasjonskontroller med vaksiner og veiing osv. der fikk jeg bare skryt over hvor fornøyd og flott gutt jeg hadde. Han vokste akkurat som han skulle og alt var i orden.  Det var tøft selvfølgelig,  men man vokser veldig mye på de månedene man er gravid. Og når man vil beholde barnet så har man bestemt seg for det, og vet da at livet vil bli annerledes.  Men det trenger ikke bli noe dårligere enn andres. Jeg har aldri angret et sekund på at jeg valgte å beholde barnet mitt. 

Dessuten er jeg glad det bare var mitt valg, det er heldigvis ingen foreldre som kan tvinge deg til å ta abort.  Mine foreldre snakket med meg og konsekvensene, positive og negative sider ved begge valg. Jeg valgte selv. Og de støttet meg i det. 

Jeg håper ingen unge gravide lar foreldrene sine tvinge de til noe de ikke vil. Og til dere som mener at abort er eneste valg og vil presse datteren sin til det om det skulle skje, har jeg bare en ting å si. SKAM DERE. DET ER IKKE DERES VALG. 

Anonymkode: f158d...e6b

Eh, nei, det er ikke vårt valg, det er et barns valg. Et barn som ikke vet konsekvenser. Når fikk du ditt barn? Tror tidene har forandret seg litt når det gjelder barnevern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, koro51 skrev:

Eh, nei, det er ikke vårt valg, det er et barns valg. Et barn som ikke vet konsekvenser. Når fikk du ditt barn? Tror tidene har forandret seg litt når det gjelder barnevern. 

Mitt barn blir 7 år nå snart. Så det er ikke så lenge siden. Dessuten fikk kusinen min på 17 år et barn for 1 år siden.  Har aldri vært noe barnevern inn i bildet der heller. Så tror ikke det har forandret seg så veldig... 

Anonymkode: f158d...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn blir 7 år nå snart. Så det er ikke så lenge siden. Dessuten fikk kusinen min på 17 år et barn for 1 år siden.  Har aldri vært noe barnevern inn i bildet der heller. Så tror ikke det har forandret seg så veldig... 

Anonymkode: f158d...e6b

Da tror jeg at det varierer fra kommune til kommune. Har som nevnt søsken som har vært BV foreldre ifht unge mødre. De har eget opplegg for disse.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, koro51 skrev:

Da tror jeg at det varierer fra kommune til kommune. Har som nevnt søsken som har vært BV foreldre ifht unge mødre. De har eget opplegg for disse.

 

 

 

 

Det kan jo hende, jeg og kusinen min bor i 2 forskjellige fylker. Jeg har aldri hørt om at det er noe automatikk i at barnevernet blir innblandet.

Det er jo fint for de som trenger det,  men bortkastet bruk av ressurser hvis de gjør det med samtlige. Det er ikke samtlige unge mødre som trenger hjelp og veiledning fra barnevernet. 

Anonymkode: f158d...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet da... Hun ødelegger da ikke livet helt, men det blir da anerledes. Man kan fint både studere og reise senere i livet. Ufattelig at en del mener at hun skal tvinges til abort. De psykiske traumene som kan bli av slikt er da potensielt sett mye verre. Hadde hun vært 12,13 eller 14 mener jeg at saken ville vært en annen, men hun er tross alt 16.

Støtt og vær der for henne. Det er hennes valg!

Anonymkode: 170ab...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at hun er klar over hva det innebærer å ha en baby. Selv om du støtter henne, er det hun som må opp hver 3. time i flere uker/måneder, det blir slutt på hobbyer og fritid i mange måneder, minimalt med turer ut med venner, osv. At du støtter henne betyr ikke at du tar over slik at hun slipper ansvaret. Hun burde også fortsette på skolen. Det ville jeg satt som krav hvis hun skal bo hjemme og du skal hjelpe med pass osv. Hvis hun tjener penger, forbered henne på at mesteparten av disse må brukes på babyen.

Dette er ikke fordi jeg mener hun må straffes, men fordi det er slik det er å ha en baby. Det tar over hele livet. Hvis hun velger å beholde må hun vite hva hun begir seg ut på. Hun kan ikke beholde fordi abort er vanskelig og fordi babyer er søte. Å få barn er en voksen avgjørelse, og da må hun bli voksen veldig raskt og det hun selv vil kommer i andre rekke etter babyens behov.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gal som mener at babyen i magen er et menneske med en verdi og en livsrett..? du er pur ond. Skam deg. Håper du en gang i løpet av livet forstår at du tar fullstendig feil. Definisjonen på drap er å ende et liv. En baby i mors mage er et levende menneske. 

Anonymkode: 8e619...d8c

Jeg blir trist av sånne mennesker som deg. Som mener at folk skal beholde FOSTER for en hver pris. Selv om de ikke er i stand til å ta vare på barnet de får når det er født. DET er ondt og uetisk! 

Så tidlig i svangerskapet er det er foster - en klump med celler som har potensiale til å kunne bli et barn til slutt, for cellene er programmert til å bli et menneske. 

Barn fortjener å bli født av noen som ønsker de, som klarer å sette barnet først og som klarer å gi de det de trenger! Barn fortjener ikke å bli født fordi folk har slike meninger som deg og dermed inn i en verden de ikke får det bra. 

Er det noen som bør skamme seg, så er det deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier at det er datterens valg, men det må være lov å komme med egne tanker, og mine hadde vært at hun tok abort.

Amathea er et godt alternativ for henne til å få "Nøytrale" personer sin mening og input fra andre som har vært der hun er.

Jeg ville også lagt til at i sitt regnestykke må hun ta med at jeg ikke kan være mor for mitt barnebarn. VI jobber begge fullt og mer enn det i perioder. Hun har yngre søsken som må skysses rundt og som vi må følge opp. Vi har nok med å være foreldre og besteforeldrerollen hadde nok funnet sin plass, men ikke "reserveforeldre" det har vi ikke tid til. En annen ting er at hverken vi eller andre i nær omgangskrets/familie bor slik til at vi kan stille med gratis/rimelig bopel og tror ikke pikerommet er egnet som familierom for en mor og hennes barn. Tror ikke vi eller søsken tåler å få mange netter ødelagt av barnegråt de morgener vi skal opp kl 0430, igjen, vi har ikke hus som egner seg til dette,- ei helt lydtette rom.VI har jo passet småbarn i senere tid,- og det høres når de våkner....... Vi har heller ikke økonomi til å ha en familie til å ta oss av, for å sette det litt på spissen.

 

Men altså, valget er hennes. Vi hadde støttet henne, og hjulpet til å lete etter leilighet, funnet personer og organisasjoner hun kan snakke med,- hjulpet til i forhold til det offentlige systemer med søknader NAV og hennes rettigheter der osv Men alt det praktiske med selve barnet, besøk lege, helsestasjon, tannlege etter hvert skyss til og fra barnehage,- det måtte hun klare selv altså...

 

På samme måte som om hun hadde endt med abort. Hjulpet med å finne noen å snakke med for å takle det i etterkant.

 

 

Anonymkode: 23e1f...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du høres ut som en kommunist!!! "Sørg for at hun tar abort". Er det ikke hennes valg? Hennes liv? Hennes samvittighet? 

*GRØSS*

Anonymkode: bba49...9fe

Hunver ikke kvalifisert til å ta et valg og vil svinge etter vinden uansett. Så da er det bare å være den sterkeste vinden og blåse i retning abort. Verden trenger ikke flere barn som får barn.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, koro51 skrev:

Du har helt rett. Det kommer nok noen og banker på døra og går hele familien i sømme. Foreldrene skal jo også være skikket. Altså besteforeldrene. Det er de sikkert men jeg jeg sier bare at barenvern kommer til å gripe inn. 

Jeg lurer litt på hvilket miljø du vanker i? Av de mindreårige jeg kjenner til som har fått barn er det ingen som har noe med barnevernet å gjøre. Alle kommer fra såkalte møblerte hjem og har foreldre som støtter, men ikke overtar barnet. 

Det er altså ingen automatikk at barnevernet blir innvolvert. For at de skal det, må de få en bekymringsmelding og det skjer ikke automatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke press henne, men forklar henne godt hvordan det kan bli, slik at hun får et realistisk bilde av å være mor.

Jeg ble gravid som 22- åring i et forhold som hadde vart i flere år. Var aldri i tvil om jeg skulle beholde barnet. Fortalte det til foreldrene mine etter de tre første skumle månedene var over, og det første de sa, var: "Er det for sent med abort? Har dere ikke brukt prevensjon?" Kommer aldri til å glemme det de sa og at de ikke på noen måte støttet valget jeg hadde tatt og at de aldri gledet seg med meg. Forholdet mitt til foreldrene mine ble totalt ødelagt av dette, ser dem bare noen ganger i året selv om de bor nært, så vær forsiktig med hva du sier og gjør. Mange år siden dette og sønnen min er tenåring nå.

Anonymkode: 7577f...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du er instilt på å hjelpe hvis hun beholder, men pass på at du ikke tar over for mye. Jeg kjenner en nå godt voksen dame som fikk sitt første barn som 17-åring. Hun bodde hjemme hos foreldrene og har hatt konstant dårlig samvittighet fordi hun følte hennes mor var mer mor for barnet de første årene enn hun selv var.

Det har ført til at hun har overkompensert i ettertid, også etter at barna har blitt voksne, noe som har ført til bitre følelser mellom søsknene ettersom eldstemann alltid har blitt tydelig favorisert. Selv har hun sagt at hun gjør det fordi hun ikke føler seg like knyttet til den eldste og er livredd for at han skal merke det.

Anonymkode: 9b0e7...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene, hva er det med dere som roper å skriker om barnevern, ensomhet, ikke utdannelse å mest sannsynlig død før hun er 25??? Makan til negativitet!!  Synes mor (HI) virker veldig oppegående å støttende. Å hvis jenta velger å beholde barnet, så vil det mest sannsynlig gå veldig bra med henne å barnet videre i livet. Jeg fikk selv barn når jeg var 17. Aldri et ord fra bv, fikk god utdannelse, barnet mitt er selv blitt voksen nå å har tatt en lang utdanning å skikket seg vel. Flytte sammen med barnefar før barnet ble født å vi klarte oss helt selv 😀

Nei det er faktisk ikke bare tragisk, å vennene hennes forsvinner ikke. Men hun får mye mindre tid til seg selv å må bli fort voksen. Men noe tragedie er det ikke. 

Håper virkelig ikke døtrene til noen av dere hysteriske mødre blir gravid i ung alder, for jeg tror det blir lite støtte å få for demmes del, D er tragisk det!! 

 

Anonymkode: ea68e...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke press henne, men forklar henne godt hvordan det kan bli, slik at hun får et realistisk bilde av å være mor.

Jeg ble gravid som 22- åring i et forhold som hadde vart i flere år. Var aldri i tvil om jeg skulle beholde barnet. Fortalte det til foreldrene mine etter de tre første skumle månedene var over, og det første de sa, var: "Er det for sent med abort? Har dere ikke brukt prevensjon?" Kommer aldri til å glemme det de sa og at de ikke på noen måte støttet valget jeg hadde tatt og at de aldri gledet seg med meg. Forholdet mitt til foreldrene mine ble totalt ødelagt av dette, ser dem bare noen ganger i året selv om de bor nært, så vær forsiktig med hva du sier og gjør. Mange år siden dette og sønnen min er tenåring nå.

Anonymkode: 7577f...427

Du fikk barn da du var 22. Dette dreier seg om en jente som er 6 år yngre. Det er en enorm forskjell. Hun går på ungdomsskolen eller 1. Året på videregående. Du var ferdig på videregående for flere år siden. 

At du som ble mor som 22 åring følte deg som en ung mor sier bare litt om hvor ung en 16 åring er.

Anonymkode: 81d6f...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg lurer litt på hvilket miljø du vanker i? Av de mindreårige jeg kjenner til som har fått barn er det ingen som har noe med barnevernet å gjøre. Alle kommer fra såkalte møblerte hjem og har foreldre som støtter, men ikke overtar barnet. 

Det er altså ingen automatikk at barnevernet blir innvolvert. For at de skal det, må de få en bekymringsmelding og det skjer ikke automatisk. 

 

Må signere denne. Kjenner flere her i Finnmark, deriblant flere kollegaer (som har høyere utdanning, fast jobb, hus, bil og mann i dag) som fikk barn tidlig (mellom 14 og 17). Var aldri snakk om noe barnevern. Og tatt i betraktning antall unge mødre i nord, har barnevernet uansett ikke kapasitet til å nifølge opp alle.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Hunver ikke kvalifisert til å ta et valg og vil svinge etter vinden uansett. Så da er det bare å være den sterkeste vinden og blåse i retning abort. Verden trenger ikke flere barn som får barn.

Enig hvis det er snakk om forsøk på overtalelse og sterke argumenter, noe mas. Men hvis det blir snakk om fysisk eller psykisk tvang, terror og straff, er jeg ikke med.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI.

For en utfordrende situasjon å være i for deg som mor. Selvsagt for din datter også, men du innehar jo kunnskap om hvilket enormt ansvar det er å få et barn.

 

Du kan selvsagt ikke velge for din datter, men din påvirkningskraft vil nok være betydelig. 

Hva ser din datter for seg i fremtiden?

Er hun nysjerrig og eventyrlysten? Er hun moden og ansvarsbevisst? 

Hennes personlighet ville vært sentral for meg her.

Hun må være klar over hva hun gir avkall på.. Et liv bestående av mulige språkreiser, utveksling, russetid, reising, venner, bekymringsfrie sommerkvelder, fester, flørter og spennende studier med påfølgende studietid.

En tid hun aldri vil kunne få tilbake.

Hun må stå i det å se venner og bekjente oppdage verden og utallige festlige sammenkomster uten å kunne ta en stor del i det. Når vennene reiser med ryggsekk og pass til fjerne strøk, så må hun følge i barnehagen og delta på foreldresamtaler.

Et barn vil alltid være en berikelse, men ungdomstiden vil ikke vente, slik som mammarollen kan.

Lykke til med valget og en god klem sendes❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Enig hvis det er snakk om forsøk på overtalelse og sterke argumenter, noe mas. Men hvis det blir snakk om fysisk eller psykisk tvang, terror og straff, er jeg ikke med.

Anonymkode: 8a55c...e76

Tvang om nødvendig. Akkurat som tvang på tannpuss, vaksiner og bilbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sug lut skrev:

Tvang om nødvendig. Akkurat som tvang på tannpuss, vaksiner og bilbelte.

Kan du forklare meg hvordan man praktiserer fysisk tvang på ei som ikke vil ta abort? hvilke lover i Norge gir en forelder rett til fysisk å holde sin datter på 16 i gynekologstolen mens aborten gjennomføres eller tvinge abortpillen i skjeden på jenta? Jeg er bare veldig nysgjerrig, siden slike handlinger er så vidt meg kjent straffebelagt etter norsk lov. Du kan for øvrig ikke sammenligne kirurgisk inngrep med tannpuss og bilbelte. Tvinger du bilbelte på en 16-åring med makt? Pusser du tennene på 16-åring med makt? Banker du opp 16-åringen din hver dag for å få ham eller henne til å gjøre det du vil, når tenåringen er i den verste opprørsfasen? Siden du snakker om at tvang er OK?

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du forklare meg hvordan man praktiserer fysisk tvang på ei som ikke vil ta abort? hvilke lover i Norge gir en forelder rett til fysisk å holde sin datter på 16 i gynekologstolen mens aborten gjennomføres eller tvinge abortpillen i skjeden på jenta? Jeg er bare veldig nysgjerrig, siden slike handlinger er så vidt meg kjent straffebelagt etter norsk lov. Du kan for øvrig ikke sammenligne kirurgisk inngrep med tannpuss og bilbelte. Tvinger du bilbelte på en 16-åring med makt? Pusser du tennene på 16-åring med makt? Banker du opp 16-åringen din hver dag for å få ham eller henne til å gjøre det du vil, når tenåringen er i den verste opprørsfasen? Siden du snakker om at tvang er OK?

Anonymkode: 8a55c...e76

Ja, jeg banker alle ungene mine daglig. Eller tror du kanskje du tar av litt nå?

Har man autoritet så går det. Har man ikke så har man tapt som forelder uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...