Gå til innhold

16-åringen min er gravid :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Mrs druestein skrev:

Ikke lat som livet er det samme for en 16 åring med eller uten barn.. 

Man kan ikke ta seg et semester i australia, backpacke rundt i asia 10 mnd...bo litt rundt i verden.  

Kose seg max i russetiden osv.. 

Neida man må være ansvarlig og fornuftig og sette barnet først. 

Ung er man bare en gang! Man har resten av livet på å være voksen!  Og ungdomstiden får man faktisk aldri tilbake 

Hvor mange av dagens norske ungdommer som reiser rundt overalt og bor litt rundt i verden? De fleste jeg kjenner tar videregående på normert tid, gjerne jobber i sommerferien, så begynner rett på høyere utdanning. Etter å ha fullført denne begynner de å jobbe nesten med en gang, blant annet for å spare opp egenkapital til bolig, etablere seg og så videre. Kose seg max i russetiden? Du mener drikking, voldtekter, pumping på legevakten og sånt? Mange i dag velger å avstå fra russefeiringen på grunn av de grusomme russesangene og voldtektsstatistikken. Drikkingen før eksamen viser seg også å være egnet til å påvirke eksamensresultater til enkelte elever. Ja, man er ung bare en gang. Det er bare at mange mener at "ung" er det samme som "en som har rett til å pule rundt, drikke og røyke flere ganger i uka, gjøre masse dumt og ødelegge fremtiden sin". Tro meg, ikke alle har interesse i det. Enkelte ønsker å studere, henge litt med venner, jobbe deltid og sikre fremtiden sin når de er unge. Det er for sent å begynne med det når du er 30.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Winterlady. skrev:

Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg hadde syntes at det hadde vært en utrolig vond situasjon, og jeg hadde lagt svært sterkt press på ungdommen for å få det til å ta abort, men dersom hun absolutt ikke ønsket dette, så hadde jeg gjort det beste ut av situasjonen og akseptert det.

Og uansett hvor edle motiver man selv mener man har: Å tvinge og true en tenåring til abort, det vil jeg ikke kalle omsorg, men omsorgssvikt. 

Det er ikke bare du som kaller det omsorgssvikt, men også retningslinjer for barnevernet og norske lover. Trusler er ulovlig etter straffelovens bestemmelser, det samme er vold og tvang.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mrs druestein skrev:

Ikke lat som livet er det samme for en 16 åring med eller uten barn.. 

Man kan ikke ta seg et semester i australia, backpacke rundt i asia 10 mnd...bo litt rundt i verden.  

Kose seg max i russetiden osv.. 

Neida man må være ansvarlig og fornuftig og sette barnet først. 

Ung er man bare en gang! Man har resten av livet på å være voksen!  Og ungdomstiden får man faktisk aldri tilbake 

Ikke lat som om man ALDRI får gjøre noenting av det du lister opp i første innlegget ditt når man er ung mor.

Det er vel også innafor at foreldrene stiller noe mer opp for en 16 åring som får barn også. Jeg ville gjort det.

Livet er ikke kjipt selv om man ikke kan backpacke i asia eller ta et semester i Australia.

Anonymkode: 8229b...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange av dagens norske ungdommer som reiser rundt overalt og bor litt rundt i verden? De fleste jeg kjenner tar videregående på normert tid, gjerne jobber i sommerferien, så begynner rett på høyere utdanning. Etter å ha fullført denne begynner de å jobbe nesten med en gang, blant annet for å spare opp egenkapital til bolig, etablere seg og så videre. Kose seg max i russetiden? Du mener drikking, voldtekter, pumping på legevakten og sånt? Mange i dag velger å avstå fra russefeiringen på grunn av de grusomme russesangene og voldtektsstatistikken. Drikkingen før eksamen viser seg også å være egnet til å påvirke eksamensresultater til enkelte elever. Ja, man er ung bare en gang. Det er bare at mange mener at "ung" er det samme som "en som har rett til å pule rundt, drikke og røyke flere ganger i uka, gjøre masse dumt og ødelegge fremtiden sin". Tro meg, ikke alle har interesse i det. Enkelte ønsker å studere, henge litt med venner, jobbe deltid og sikre fremtiden sin når de er unge. Det er for sent å begynne med det når du er 30.

Anonymkode: 8a55c...e76

Velkommen . Vi har ventet på deg. Du glemte kjønnssykdommer, ellers er du der du pleier å være.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange av dagens norske ungdommer som reiser rundt overalt og bor litt rundt i verden? De fleste jeg kjenner tar videregående på normert tid, gjerne jobber i sommerferien, så begynner rett på høyere utdanning. Etter å ha fullført denne begynner de å jobbe nesten med en gang, blant annet for å spare opp egenkapital til bolig, etablere seg og så videre. Kose seg max i russetiden? Du mener drikking, voldtekter, pumping på legevakten og sånt? Mange i dag velger å avstå fra russefeiringen på grunn av de grusomme russesangene og voldtektsstatistikken. Drikkingen før eksamen viser seg også å være egnet til å påvirke eksamensresultater til enkelte elever. Ja, man er ung bare en gang. Det er bare at mange mener at "ung" er det samme som "en som har rett til å pule rundt, drikke og røyke flere ganger i uka, gjøre masse dumt og ødelegge fremtiden sin". Tro meg, ikke alle har interesse i det. Enkelte ønsker å studere, henge litt med venner, jobbe deltid og sikre fremtiden sin når de er unge. Det er for sent å begynne med det når du er 30.

Anonymkode: 8a55c...e76

Jeg! Koste meg i russetiden uten å ha sex med fremmede eller måtte pumpes.

Reiste verden rundt, jobbet i flere land,  tok bachlor, reiste mer, tok master...fikk jobb...kjøpte boligosv... Har reist og opplevd mer enn de fleste får gjort på et helt liv. 

Og jeg digget det! Ikke angret et sekund... Derimot tror jeg man kan angre om man har vært voksen og ansvarlig fra man var 20. 

Endret av Mrs druestein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lat som om man ALDRI får gjøre noenting av det du lister opp i første innlegget ditt når man er ung mor.

Det er vel også innafor at foreldrene stiller noe mer opp for en 16 åring som får barn også. Jeg ville gjort det.

Livet er ikke kjipt selv om man ikke kan backpacke i asia eller ta et semester i Australia.

Anonymkode: 8229b...809

De fleste får ikke gjort mye av tingene jeg nevner som ung mor. Og ihvertfall ikke en 16 åring.  En 16 åring er et barn selv. 

Det er mange som ikke har det behovet for å utforske verden og reise, men mange har det og føler seg skikkelig fastlåst når de sitter der med boliglån og 2 unger. 

 

Anonymkode: f530d...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.3.2017 den 16.23, Mrs druestein skrev:

Jeg! Koste meg i russetiden uten å ha sex med fremmede eller måtte pumpes.

Reiste verden rundt, jobbet i flere land,  tok bachlor, reiste mer, tok master...fikk jobb...kjøpte boligosv... Har reist og opplevd mer enn de fleste får gjort på et helt liv. 

Og jeg digget det! Ikke angret et sekund... Derimot tror jeg man kan angre om man har vært voksen og ansvarlig fra man var 20. 

For ikke å snakke om fra man var seksten.

Jeg tror nok hun nei-til-alt-og-bort-med-resten over her kjenner en sær gjeng ungdommmer uten særlige vyer. Av ungdommene i kretsen rundt mine egne barn er det en som er på turne i Øst-Europa, to studerer i USA, en studerer i Paris, en i Oxford, tre stykker backpacker ett eller annet sted i Asia etter å ha studert i to år og deretter jobbet ekstremt masse et halvår for å kunne reise. Samme med hun som har vært skiboms i Canada dette halvåret etter ni-jobbing i fjor. Barn er det heldigvis ingen av dem som har ennå. Og de fleste studier her hjemme har også utvekslingsavtaler der man tar et år eller et semester ute. Det gjør man ikke særlig enkelt når man har en snørrtatovert ettåring med på lasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 og gravid?.

Jaja, det er da det herrens år 2017 vi lever i. Dette går fint. 

Hun må da for all del ikke ta abort.

Du har mulighet til å stille opp, og er villig til det. 

Dette greier dere sammen. 

Nå har jeg ikke lest alt i tråden, jen ang barnefar, altså det går khempebra å få barn sammen og opdra set sammen i fred, fordragelighet, respekt og vennskap. 

Ha en åpen dialog med barnefar og kanskje hans foreldre. Babyen som er under konstruksjon har en mamma og en pappa som kan være venner. De trenger ukje være kjærester. Ogmama og pappas nye partnere må tas inn som positive og gode voksen personer i barnets liv. 

Samarbeid, vennlighet, respekt. 

Dette går fint. Det er masse ordninger og støtte. 

Mor kan bli både brannmann og sykepleier, it konsulent, lege eller butikjsjef forde om hun får ett barn no. 

Du skal bli bestemor. Se det positive....du blir ung bestemor, og får følge barnebarnet ditt langt i livet. 

Fled dere, dete blir en fantastisk reise :babysmokk::babysmokk:

 

Anonymkode: e0c17...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2017 den 18.46, Anonym bruker skrev:

Kjære vene! Her må du selvsagt ta ansvar og få henne til å ta abort. En 16-åring vet ikke noe som helst om hvilket ansvar det er å ta vare på barn! Vil du hun skal kaste bort ungdomstiden, skolegang, karriere og andre morsomme ting i livet, så må du selvsagt bare la henne bære frem barnet. 

Et barn kan hun få en 14 ganger i løpet av de neste 30 årene, så det gjør ingenting å fjerne det embryoet. 

Jeg forstår meg ikke på folk...la en sekstenåring måtte bære frem et barn! Hun er jo selv er barn! Vi bor jo ikke i Uganda, for søren. En pille, så er hele fadesen over.  

 

Så får hun p-piller. 

 

 

Anonymkode: ee373...e54

FADESE....... omg, du høres ut som et gufs fra middelalderen. 

En baby er da en velsignelse..... fadese, nei seriøst?. Bli voksen da. 

Dette greier 16nåringen fint. 

Anonymkode: e0c17...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt at dere skriker barnevern. Den kjente bloggeren mammasom16 - var 16 år når sønnen kom for to år siden. Faren var 16 han også. Aldri hørt noe ifra barnevernet de? En 16 åring kan være ansvarlig å ta seg av et barn. Det er fult mulig. Selvsagt er det ikke en ideell situasjon. Men jeg tviler på at om du feks spør denne bloggeren om hun ville byttet ut babyen sin med fest og morro at hun hadde svart ja. Hun har til å med fått en til..      

Anonymkode: 46214...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tue Mar 21 2017 den 10.29, Anonym bruker skrev:

Det vet man jo ikke før barna er voksne. Regner med du ikke har tredveåringer så lenge du henger på DiB?

Anonymkode: 8a55c...e76

Min eldste er født i 1987, altså 30 i år...... Var 18 da jeg fikk henne, og tro meg - om jeg var i HI sin situasjon ville jeg TVUNGET ungen (16 åringen) til abort! Noe annet ville være omsorgssvikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe enkelt svar, men jeg ville helt klart rådet min datter til abort hvis vi var i samme situasjon. Jeg ville nok også brukt alt av min påvirkningskraft for å få henne til å konkludere med at det var det beste. Ville jeg tvunget henne? Nei. Ville jeg truet henne? Nei. Jeg har til gode å stå i en situasjon der jeg har måttet true eller tvinge, heldigvis. Heldigvis ser jeg heller ikke for meg at min datter på 18 hadde ønsket å bli mor nå, så jeg tror ikke vi ville kommet i den situasjonen at viljer skulle målt seg mot hverandre. Forhåpentligvis er hun også fornuftig nok til å bruke prevensjon når hun har sex. 

Det er ingenting i barneloven eller barnevernsloven som tilsier at det er selvfølgelig at unge mødre meldes til barnevernet. Også unge mødre har krav på å bli vurdert i forhold til den omsorgen de faktisk yter, ikke bare sin alder. At man allikevel kan bli vurdert nøyere, er nærmest en selvfølge. Som denne tråden også viser - mange er (med rette) skeptiske til om så unge jenter kan ivareta et barn godt nok. 

For meg er det en selvfølge at det å få barn så tidlig er ensbetydende med at hele livet endrer seg, for alltid. Jenta på 16 vil skille seg ut blant venner, hun vil ikke få en "normal" ungdomstid. Det er klart hun også vil få noe veldig fint, men dette fine kan hun jo få hvis hun venter 10 år også. Rundt oss er det forsvinnende få ungdommer så tar helt av i russetiden, men de deltar litt. Det sug lut beskriver om studier, utveksling i utlandet, backpacking og frihet er gjenkjenbart. Jeg ønsker mine barn en sånn tid som unge voksne, langt heller enn å få ansvar for barn tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pringles skrev:

Min eldste er født i 1987, altså 30 i år...... Var 18 da jeg fikk henne, og tro meg - om jeg var i HI sin situasjon ville jeg TVUNGET ungen (16 åringen) til abort! Noe annet ville være omsorgssvikt!

Men, på samme måte som jeg har prøvd i det uendelige å få svar på HVORDAN dere hadde tenkt å tvinge barnet med LOVLIGE midler? HVA gjør man? Konkret altså? Hvordan kan man fysisk tvinge en 16-åring til å sette to abortpiller i skjeden eller sette seg i gynekologstolen for å gjennomgå utskraping?

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men, på samme måte som jeg har prøvd i det uendelige å få svar på HVORDAN dere hadde tenkt å tvinge barnet med LOVLIGE midler? HVA gjør man? Konkret altså? Hvordan kan man fysisk tvinge en 16-åring til å sette to abortpiller i skjeden eller sette seg i gynekologstolen for å gjennomgå utskraping?

Anonymkode: 8a55c...e76

Men er ikke det en helt kunstig problemstilling? Som foreldre har de aller aller fleste av oss stor innvirkning på våre barn. En gravid 16-åring vil være i villrede og preget av ambivalens, og de aller fleste foreldre vet hva de skal si og gjøre for å få barnet til å ta det valget de tror er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. mars 2017 den 15.14, Anonym bruker skrev:

Hvor mange av dagens norske ungdommer som reiser rundt overalt og bor litt rundt i verden? De fleste jeg kjenner tar videregående på normert tid, gjerne jobber i sommerferien, så begynner rett på høyere utdanning. Etter å ha fullført denne begynner de å jobbe nesten med en gang, blant annet for å spare opp egenkapital til bolig, etablere seg og så videre. Kose seg max i russetiden? Du mener drikking, voldtekter, pumping på legevakten og sånt? Mange i dag velger å avstå fra russefeiringen på grunn av de grusomme russesangene og voldtektsstatistikken. Drikkingen før eksamen viser seg også å være egnet til å påvirke eksamensresultater til enkelte elever. Ja, man er ung bare en gang. Det er bare at mange mener at "ung" er det samme som "en som har rett til å pule rundt, drikke og røyke flere ganger i uka, gjøre masse dumt og ødelegge fremtiden sin". Tro meg, ikke alle har interesse i det. Enkelte ønsker å studere, henge litt med venner, jobbe deltid og sikre fremtiden sin når de er unge. Det er for sent å begynne med det når du er 30.

Anonymkode: 8a55c...e76

De fleste JEG kjenner gjør mye av det du nevner, ja, og syns det er slitsomt nok - helt uten å ha en baby på slep i tillegg. Å ha en russetid innebærer ikke bare sprit og klamydia, selv om dine fordommer sier det, det innebærer å være fri fra ansvar, ta avskjed med barndomsvenner og å puste ut etter skoleårene! 

Anonymkode: f2136...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lær ungen din å ikke spre beina for alt og alle.

Anonymkode: 16dd7...e3c

Er det sånn man blir gravid, altså? Dumme meg som trodde det holdt med én fyr og ett samleie. 

 

Anonymkode: f2136...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Iiiiik skrev:

Men er ikke det en helt kunstig problemstilling? Som foreldre har de aller aller fleste av oss stor innvirkning på våre barn. En gravid 16-åring vil være i villrede og preget av ambivalens, og de aller fleste foreldre vet hva de skal si og gjøre for å få barnet til å ta det valget de tror er riktig. 

Det er forskjell på innvirkning og tvang. Disse to snakker om at de skal TVINGE barnet til å ta abort hvis barnet blir gravid. Og da lurer jeg på, hvilke LOVLIGE tvangsmidler de har tenkt å bruke. Sist jeg husket, er fysisk tvang og trusler ulovlig i Norge. Og jeg bare lurer, selv om jeg ikke tviler på at du har stor autoritet hos dine barn, har du ALDRI opplevd å ikke nå frem med dine krav til barnet? Har dine barn i 100 % av tilfeller gjort det DU mener er riktig?

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste JEG kjenner gjør mye av det du nevner, ja, og syns det er slitsomt nok - helt uten å ha en baby på slep i tillegg. Å ha en russetid innebærer ikke bare sprit og klamydia, selv om dine fordommer sier det, det innebærer å være fri fra ansvar, ta avskjed med barndomsvenner og å puste ut etter skoleårene! 

Anonymkode: f2136...33a

Det har ingenting med fordommer å gjøre, men statistikk over russevoldtekter, forskning som har tatt for seg sammenhengen mellom russedrikking og dårlige karakterer, innlegg i media fra russ, russesanger som er "akseptert" og "kul" blant russen og så videre. Nitten år gamle gutter som ikke brekker seg av å høre eller synge "Er du tretten, er du med" har nok ingen respekt for jentenes personlige grenser. Hva har statistikk, avisinnlegg og erfaringer i vennekretsen med fordommer å gjøre?

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det sånn man blir gravid, altså? Dumme meg som trodde det holdt med én fyr og ett samleie. 

 

Anonymkode: f2136...33a

Det er jo den evigvarende stigma - hvis man blir uplanlagt gravid, så er man hore og ligger med alt og alle. Blir man smittet av SOS, er man hore og ligger med alt og alle. Det er ingen likestilling i 2017 når det gjelder kjønn. Jentenes seksualitet og seksuell frihet er fortsatt tabu.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, på samme måte som jeg har prøvd i det uendelige å få svar på HVORDAN dere hadde tenkt å tvinge barnet med LOVLIGE midler? HVA gjør man? Konkret altså? Hvordan kan man fysisk tvinge en 16-åring til å sette to abortpiller i skjeden eller sette seg i gynekologstolen for å gjennomgå utskraping?

Anonymkode: 8a55c...e76

Jeg snakker ikke om fysisk tvang. Som forelder er jeg i stand til å utøve psykisk tvang om dette er til barnets beste. Og abort er absolutt barnets beste. 

Jeg ville ha gjort det klart for henne at jeg ikke kom til å bidra verken med bolig, penger eller barnepass. Som 16 åring har man ingen mulighet til å skaffe seg bolig eller ha økonomi til å forsørge seg og barnet sitt, så det ville TVUNGET frem en abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pringles skrev:

Jeg snakker ikke om fysisk tvang. Som forelder er jeg i stand til å utøve psykisk tvang om dette er til barnets beste. Og abort er absolutt barnets beste. 

Jeg ville ha gjort det klart for henne at jeg ikke kom til å bidra verken med bolig, penger eller barnepass. Som 16 åring har man ingen mulighet til å skaffe seg bolig eller ha økonomi til å forsørge seg og barnet sitt, så det ville TVUNGET frem en abort.

Men du har jo plikt til å ha henne boende hos deg når hun er umyndig, så denne trusselen er helt uten virkning. Det samme gjelder økonomi til å forsørge HENNE - det har du faktisk plikt til som forelder. Du kan ikke nekte å kjøpe mat, klær og utstyr til ditt eget barn på 16 år. Mange 16-åringer som går på videregående bor på hybel, så helt umulig for en 16-åring å skaffe seg hybel er det ikke. Hvis 16-åringen dropper ut av skolen og begynner å jobbe fullt i en butikk eller noe, vil hun mest sannsynlig rekke å opparbeide seg rett til foreldrepenger. Hva hvis din datter likevel nektet å ta abort? Hadde du latt henne og barnet sulte i hjel og kaste dem ut på gata? Meldt henne til barnevernet og fortalt masse løgner slik at hun mistet barnet?

 

Igjen, jeg spør om LOVLIGE tvangsmidler. Å true med at du slutter å forsørge henne eller hiver henne ut av huset er verken lovlige eller gjennomførbare. En smart 16-åring forstår at en mor ikke kan nekte å forsørge sitt eget barn eller ha barnet boende. En liten tur til helsesøster eller sosionom på skolen, og vips så kan hun rettighetene sine. Vi lever ikke på 50-tallet i informasjonsvakuum.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det sånn man blir gravid, altså? Dumme meg som trodde det holdt med én fyr og ett samleie. 

Anonymkode: f2136...33a

Og jo flere hun sprer beina for, jo større fare for at hun blir gravid.

Anonymkode: 16dd7...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jo flere hun sprer beina for, jo større fare for at hun blir gravid.

Anonymkode: 16dd7...e3c

Haha, så det er antall sexpartnere det kommer an på altså? Og ikke antall samleie? Om man nå ser bort fra at ofte er EN gang nok. 

Et søtt forsøk på å provosere, men du fremstår bare litt kort. 

Anonymkode: 0e180...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jo flere hun sprer beina for, jo større fare for at hun blir gravid.

Anonymkode: 16dd7...e3c

Nope. Jo oftere man har sex, desto mer fare for at man blir gravid. Hvis man har samleie med 1 og samme person hver dag, har man større fare for å bli gravid enn hvis man har sex 1 gang i måneden utenom eggløsningssyklusen med ny person hver gang.

Anonymkode: 8a55c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...