Gå til innhold

sønnen min flyttet til sin far


koro51

Anbefalte innlegg

Etter mange års kamp vant han frem med daglig omsorg. Det som har skjedd nå er at min sønn blir levert på min dør uten forvarsel. Når far skal ut og reise så leverer han vår felles sønn på min trapp uten forvarsel. Retten har avgjort når min sønn skal være hos meg. Det han nå gjør er å unngå det retten har sagt, leverer ham og drar til annet kontinent. Jeg fikk ikveld vite at far til barnet ikke er hjemme før onsdag men mitt barn skal egentlig til sin far imorgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På en måte hadde jeg satt pris på den ekstra tiden jeg fikk med barnet mitt, men måten det skjer på er jo uakseptabel. 

Føler du at det blir for mye, eller går det bra selv om det er uplanlagt? 

Jeg ville dokumentert disse episodene, slik at det kan brukes som et argument hvis dere tar opp samværsordningen senere? 

Betaler du bidrag? I då fall må du jo også kreve dette redusert. 

Uansett kan jo familivernkontoret være et sted å begynne... At de kan hjelpe deg å presisere "spillereglene" for samvær. 

Anonymkode: e5828...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg betaler bidrag men man får vel neppe reduksjon siden det foreligger en dom, jeg må bevise at barnet er hos meg og dersom avtalen ikke følges, ser NAV på det som om det ikke foreligger noen avtale og da blir vel samvær sett på som 0 og da stiger jo bidraget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt slik du sier. Dersom far skal være den beste omsorgspersonen av dere to, avgjort med dom, kan han jo ikke ture fram på den måte. Dette avviket i avtalt (ved dom) samvær kan jo lett dokumenteres. Du kan skrive dagbok, få vitner på dette som f.eks skriver under på dine og deres observasjoner osv. Dersom du har mer samvær med sønnen din enn det som er "planlagt" vil jo ikke retten eller NAV øke ditt bidrag til far. Det er jo helt ulogisk.

Men når det kommer til samvær så tenker jeg at det sikkert er en grunn til at far og ikke du har hovedomsorgen? Hvis dette samværet blir for mye for deg, så er jo dette også et apsekt som må komme tydelig fram for barnet deres sin del. Hvis det ikke er slik, og du ønsker mest mulig tid sammen med din sønn, hadde jeg prist meg lykkelig for all ekstra tid jeg hadde fått med barnet. Dessuten vil dette være din mulighet til å kunne "samle" bevis på at du er den som er mest egnet også (når han oppfører seg "uansvarlig" og uforutsigbart for barnet sitt del). Hovedomsorg og samvært handler bestandig om hva som er til det beste for barnet, og det bør også være i deres fokus også :) <3 

Håper du/ dere aldri lar gutten deres ta del i denne "konflikten", han har de nok vanskelig nok som det er i fra før av stakkars..

Anonymkode: e9292...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumenter når han er hos deg, og spar på det inntil videre. Om det skulle komme til en ny tvist om samvær har du bevis på hvor mye du faktisk har barnet.

Min svoger var en gang i samværstvist med sin ekskone, barnet ville bo hos pappa, men mammaen ville ha den ekstra barnetrygden og støtteordningene enslige mødre får så hun nektet. Barnet var likevel mest hos pappa så han gikk til nav for å få orden på støtteordningene, hun nektet og sa han løy. 

Men her skrev da naboen under på at barnet var så mye hos far som han påsto, naboen var en godt voksen hjemmeværende dame og hun så jo at gutten kom til pappa etter skolen i hverdagen, gikk fra pappa om morgenen, at han var der i helgene osv. Så det endte med at far fikk den ekstra barnetrygden og greier gitt.

Anonymkode: 467a7...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke helt slik du sier. Dersom far skal være den beste omsorgspersonen av dere to, avgjort med dom, kan han jo ikke ture fram på den måte. Dette avviket i avtalt (ved dom) samvær kan jo lett dokumenteres. Du kan skrive dagbok, få vitner på dette som f.eks skriver under på dine og deres observasjoner osv. Dersom du har mer samvær med sønnen din enn det som er "planlagt" vil jo ikke retten eller NAV øke ditt bidrag til far. Det er jo helt ulogisk.

Men når det kommer til samvær så tenker jeg at det sikkert er en grunn til at far og ikke du har hovedomsorgen? Hvis dette samværet blir for mye for deg, så er jo dette også et apsekt som må komme tydelig fram for barnet deres sin del. Hvis det ikke er slik, og du ønsker mest mulig tid sammen med din sønn, hadde jeg prist meg lykkelig for all ekstra tid jeg hadde fått med barnet. Dessuten vil dette være din mulighet til å kunne "samle" bevis på at du er den som er mest egnet også (når han oppfører seg "uansvarlig" og uforutsigbart for barnet sitt del). Hovedomsorg og samvært handler bestandig om hva som er til det beste for barnet, og det bør også være i deres fokus også :) <3 

Håper du/ dere aldri lar gutten deres ta del i denne "konflikten", han har de nok vanskelig nok som det er i fra før av stakkars..

Anonymkode: e9292...a59

Jo, alt må dokumenteres. Det er vel igrunnen ikke så vanskelig siden jeg har dete per sms hvor han beklager at han drog til Vietnam uten å spørre meg først. Jeg ønsker gutten min mest mulig selvfølgelig men han bor jo i annen skolekrets og når han er mest hos meg medfører det kraftige logistikk problemer med å få kjørt ham til skolen hver morgen. Logistikk problemene skyldes at jeg har mindre barn å levere til barnehage. Gutten var hos meg 60/40 frem til han var 10 år. Etterpå hos sin far 60/40 men nå er det snudd tilbake til slik det var og jeg fatter jo ikke at han gikk til sak bare for å få det akkurat likt som det var. Sønnen min måtte bytte skole og har lang vei til skolen nå, både når han er hos far og enda lengre når han er hos meg. Dermed må jeg kjøre. Faren har kun ham å hensynta og lovde at om han fikk omsorgen skulle han jobbe mindre. Han ble trodd (Jeg jobbet ganske mye men reduserte til 80 prosent noen år før) men han har vel helst utvidet og nå overlater han altså vår felles sønn til meg uten å sjekke at jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, koro51 skrev:

Jo, alt må dokumenteres. Det er vel igrunnen ikke så vanskelig siden jeg har dete per sms hvor han beklager at han drog til Vietnam uten å spørre meg først. Jeg ønsker gutten min mest mulig selvfølgelig men han bor jo i annen skolekrets og når han er mest hos meg medfører det kraftige logistikk problemer med å få kjørt ham til skolen hver morgen. Logistikk problemene skyldes at jeg har mindre barn å levere til barnehage. Gutten var hos meg 60/40 frem til han var 10 år. Etterpå hos sin far 60/40 men nå er det snudd tilbake til slik det var og jeg fatter jo ikke at han gikk til sak bare for å få det akkurat likt som det var. Sønnen min måtte bytte skole og har lang vei til skolen nå, både når han er hos far og enda lengre når han er hos meg. Dermed må jeg kjøre. Faren har kun ham å hensynta og lovde at om han fikk omsorgen skulle han jobbe mindre. Han ble trodd (Jeg jobbet ganske mye men reduserte til 80 prosent noen år før) men han har vel helst utvidet og nå overlater han altså vår felles sønn til meg uten å sjekke at jeg er hjemme.

Han har rett til skoleskyss når han er hos deg! 

Anonymkode: 5af27...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, koro51 skrev:

Jo, alt må dokumenteres. Det er vel igrunnen ikke så vanskelig siden jeg har dete per sms hvor han beklager at han drog til Vietnam uten å spørre meg først. Jeg ønsker gutten min mest mulig selvfølgelig men han bor jo i annen skolekrets og når han er mest hos meg medfører det kraftige logistikk problemer med å få kjørt ham til skolen hver morgen. Logistikk problemene skyldes at jeg har mindre barn å levere til barnehage. Gutten var hos meg 60/40 frem til han var 10 år. Etterpå hos sin far 60/40 men nå er det snudd tilbake til slik det var og jeg fatter jo ikke at han gikk til sak bare for å få det akkurat likt som det var. Sønnen min måtte bytte skole og har lang vei til skolen nå, både når han er hos far og enda lengre når han er hos meg. Dermed må jeg kjøre. Faren har kun ham å hensynta og lovde at om han fikk omsorgen skulle han jobbe mindre. Han ble trodd (Jeg jobbet ganske mye men reduserte til 80 prosent noen år før) men han har vel helst utvidet og nå overlater han altså vår felles sønn til meg uten å sjekke at jeg er hjemme.

Setter han ungen bare på trappa hos deg uten å sjekke om du er hjemme?

Hva om du hadde vært på ferie?

Anonymkode: be5da...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumenter dette, som flere sier, så må du avgjøre hva du vil gjøre. Gi det litt tid å se hva som faktisk blir prosenten for å så ta det opp med NAV/FVK for å justere samværsavtalen etter reelt samvær?

Skjønner at det blir trasig med logistikken, men prøv å gjør det beste ut av det. Ikke la det gå utover din sønn, ikke la han føle seg til overs og til bry i mammas nye familie, når ikke pappa har tid til å ta seg av han.

Anonymkode: bf4a9...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde latt det gå litt tid,  og så rapporter er du til nav om hvor mye du har sønnen din. Det viktigste er ikke det som står på papiret men det som er det reelle samværet. I en ny sak så må han svare for hvorfor han ikke tar det ansvaret han i utgangspunktet ville ha. Ser ikke bra ut for han da. Det viktigste er jo tross alt barner hvordan han har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Setter han ungen bare på trappa hos deg uten å sjekke om du er hjemme?

Hva om du hadde vært på ferie?

Anonymkode: be5da...b60

Ja, jeg har kontaktet advokat nå, for dette er ugreit. Til dere andre: Barnet kommer til meg når han trenger å få fikset sin knuste telefon, sin knuste Ipad og alt som må fikses. Tror neppe han føler seg overflødig, han koser seg med oss og vi koser oss med ham. Har ingenting å gjøre med at jeg har ny familie. Familien er den samme, bortsett fra at han her flyttet til sin far. Imot min vilje. Kan skjønne han er velkommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din har rett på fri skoleskyss om avstanden er mer enn 6 km (tror jeg det er). Så da trenger du kanskje ikke den ekstra oppgaven i det minste. 

Anonymkode: 3abb0...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen din har rett på fri skoleskyss om avstanden er mer enn 6 km (tror jeg det er). Så da trenger du kanskje ikke den ekstra oppgaven i det minste. 

Anonymkode: 3abb0...5b6

Det er vel kun fra fast bosted, som er hos far?

Anonymkode: be5da...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sender dokumentasjon og spør advokaten du brukte i barnefordelingssaken om hva du skal gjøre. Ble du oppnevnt sakkyndig også? Spør isåfall denne også. Du kan selvsagt snakke med nav og fvk. Men tviler på de får hjulpet deg spesielt mye. Er det slik som du beskriver og at får har gått tilbake og nå i praksis er den som har samvær med barnet så bør også barnet endre skolekrets på nytt eller far må ta seg sammen. For noe tull dette her er. 

Anonymkode: da68e...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen din har rett på fri skoleskyss om avstanden er mer enn 6 km (tror jeg det er). Så da trenger du kanskje ikke den ekstra oppgaven i det minste. 

Anonymkode: 3abb0...5b6

Jeg tror at begge foreldre skal bidra med transport, men jeg gidder jo ikke ta vare på kvitteringer og ber jo heller ikke barnet om å fremlegge kvitteringer for buss. Han har nå fått seg en app da, og antar at jeg glatt kan fremlegge. Når det gjelder det å bytte skole, har jeg bare et problem, barnet ønsker ikke bytte skole.......Så jeg sitter litt i saksa...... Har ham 60 prosent, han skal ikke engang på ferie med sin far i sommer, far har spurt om jeg kan ta meg av ham. Selvsagt gjør jeg det men merkelig at han 4. året på rad ikke legger opp ferie som barnet har lyst å være med på? Forklaringen er jo den samme hvert år......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det til familievernkontoret og tru med å kjøre sak/melde til barnevern. Det er ikke bra ovenfor sønnen din at han blir "forlatt på trappen" helt uten videre når far ikke tar seg tid til han. 

Bare sørg for å samle bevis slik at du kan få det litt mer stabilt for sønnen din;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cersei Lannister skrev:

Ta det til familievernkontoret og tru med å kjøre sak/melde til barnevern. Det er ikke bra ovenfor sønnen din at han blir "forlatt på trappen" helt uten videre når far ikke tar seg tid til han. 

Bare sørg for å samle bevis slik at du kan få det litt mer stabilt for sønnen din;)

Takk, Har det på kamera, så ingen fare:). Har også utallige beklagelser fra far om samme tema. Min sønn er alltid velkommen. Fars kone leverte min sønn til meg, bare så det er sagt. I retten mente de at så lenge de var to, ville min sønn få det bedre hos dem. Jammen godt at jeg har det skriftlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, koro51 skrev:

Takk, Har det på kamera, så ingen fare:). Har også utallige beklagelser fra far om samme tema. Min sønn er alltid velkommen. Fars kone leverte min sønn til meg, bare så det er sagt. I retten mente de at så lenge de var to, ville min sønn få det bedre hos dem. Jammen godt at jeg har det skriftlig. 

Seriøst? var det et av grunnlagene? 

I dette tilfelle (ut fra det du skriver), vil han ha det bedre hos deg da du har en mer stabil og trygg hverdag.

 

Kjør sak mot han, hvis et av kriteriene var at han skulle jobbe mindre for å ha mer tid, så har han feilet noe vanvittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cersei Lannister skrev:

Seriøst? var det et av grunnlagene? 

I dette tilfelle (ut fra det du skriver), vil han ha det bedre hos deg da du har en mer stabil og trygg hverdag.

 

Kjør sak mot han, hvis et av kriteriene var at han skulle jobbe mindre for å ha mer tid, så har han feilet noe vanvittig.

Ja, jeg tror jeg må det. Et annet kriterium var at da han bodde hos meg gikk han ikke på fotball (far mente at dersom han bodde hos ham, ville han få mer fysisk aktivitet). Jeg visste jo at gutten ikke liker fotball. Han flyttet til sin far, faren tvang ham til fotball for så å konkludere med at gutten ikke liker fotball. Så han er faktisk ennå mindre aktiv nå. Nå orker han ikke engang gå til skolen men må altså kjøres? Far spør meg alltid hva han skal gjøre for å få gutten opp å gå. Idag påstod han at gutten er påståelig. Ja, jeg vet jo det men jeg sitter ikke og krangler med ham. Gutten er særdeles kunnskapsrik og har faktisk mye rett. Noe er feil men han er liksom bare 14 år. Far oppgitt og vet ikke hva han skal gjøre, kona kjører ham rett tilbake til meg. Har sett et mønster nå som jeg ikke får helt ut av huet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, koro51 skrev:

Ja, jeg tror jeg må det. Et annet kriterium var at da han bodde hos meg gikk han ikke på fotball (far mente at dersom han bodde hos ham, ville han få mer fysisk aktivitet). Jeg visste jo at gutten ikke liker fotball. Han flyttet til sin far, faren tvang ham til fotball for så å konkludere med at gutten ikke liker fotball. Så han er faktisk ennå mindre aktiv nå. Nå orker han ikke engang gå til skolen men må altså kjøres? Far spør meg alltid hva han skal gjøre for å få gutten opp å gå. Idag påstod han at gutten er påståelig. Ja, jeg vet jo det men jeg sitter ikke og krangler med ham. Gutten er særdeles kunnskapsrik og har faktisk mye rett. Noe er feil men han er liksom bare 14 år. Far oppgitt og vet ikke hva han skal gjøre, kona kjører ham rett tilbake til meg. Har sett et mønster nå som jeg ikke får helt ut av huet.

Kjør sak, far er helt ute på jorde virker det som

Men som 14 åring har han i alle fall noe og si om hvor han vil bo. Har sønnen din antydet noe om å ikke vil bo hos far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cersei Lannister skrev:

Kjør sak, far er helt ute på jorde virker det som

Men som 14 åring har han i alle fall noe og si om hvor han vil bo. Har sønnen din antydet noe om å ikke vil bo hos far?

Nei, han er lojal og sier at han vil bo like mye hos begge. Det sa han sist også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, koro51 skrev:

Nei, han er lojal og sier at han vil bo like mye hos begge. Det sa han sist også.

Det er ganske normalt egentlig, men ville ha kjørt hardt på å få igjennom at han skal flytte hjem. For hva skjer hvis du er bortreist og far "ikke får til"?

Enkelte skulle ha vært ristet vett i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som regel hjemme og det vet far. Men selvsagt ikke alltid. De hadde vel bare kjørt ham tilbake til seg da og jeg hadde ikke visst noenting? Alternativet er at 14 åringen hadde syntes det var gøy å være hjemme alene hos meg uten å fortelle far? Man vet jo aldri når den dag kommer? Hjemme alene fest i 2 dager liksom? Jeg visste ingenting for jeg var ikke hjemme? Enig i at det faktisk er litt på kanten.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel kun fra fast bosted, som er hos far?

Anonymkode: be5da...b60

Nei, også fra samværsforelder 

Anonymkode: 5af27...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...