Gå til innhold

Skammer meg, men angrer sånn på at jeg ikke tok tidlig UL rundt uke 12


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 3. gangs gravid, 16 uker på vei, var på tidlig UL i uke 7 - så et bankende hjerte. Hadde planer om å ta en til i uke 11/12, men mannen mente dette var helt unødvendig når alt har gått så greit (ingen blødninger, og sterke sv.skapssymptomer). Jeg var forsåvidt enig - man må satse på at alt er fint - og hva skulle vi ev. gjort med informasjonen om det hadde vært et avvik? Jeg ville ikke abortert. 

Og ja; jeg skammer meg over at det jeg frykter er Down Syndrom :-( 

Har to friske barn fra før, tok en del tidlige UL med dem (to i 1.trimester). Nå nærmer OUL seg, men jeg skjønner at det er en del ting som primært kan fanges opp i uke 10-13, ca.

Huff!!! Måtte bare få det ut.

Noen med tanker til en hysterisk (og skamfull!) internettdame?

Anonymkode: c1146...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Sist jeg var gravid tok jeg privat UL i uke 10. Der ble det oppdaget cyste på barnet og avvik. Dette førte til videre utredning på sykehuset (uke 14) og da med morkakeprøve som vi fikk svar på 10 dager etterpå. Ingen utslag på trisomi-test (down syndrom, Turner syndrom og Edward syndrom) men det ble oppdaget hjertefeil på barnet. Dette førte til at de sjekket morkakeprøven ytterligere for kromosomfeil som kunne være koblet til hjertefeil, og dette tok flere uker. I uke 21 fikk vi svaret: DiGeorges syndrom.

Dette syndromet medfører autisme, alt fra i noen grad til svært alvorlig grad. Uansett et vanskelig liv for den som har det og for familien rundt som aldri kan slippe tak.

Vi valgte å la abortnemda avgjøre om dette var "forenelig med liv" i tillegg til at vi kontaktet Frambu for å gjøre research om hva det ville si å bringe et slikt barn til verden. Abortnemda innvilget abort på stedet og samtalen med Frambu var avgjørende.

Mitt poeng er: Man tar tidlig UL for å vite om alt er bra. Om det viser seg at det ikke er bra så tar det laaang tid å få svar på hvor alvorlig det er. Downs kvalifiserer kanskje ikke til sen abort og du rekker ikke å få svar innen 12. uke slik at man bestemmer selv. (så vidt jeg vet da) Downs er etter min mening ikke det verste et barn kan rammes av, hører flere som sier det er en velsignelse omtrent - men hva vet jeg? Aldri levd det livet :)

En annen ting: Når man har fått en dårlig nyhet slik vi gjorde og valgte å avslutte svangerskapet.....det er ikke lett å leve med det valget etterpå heller. Jeg gikk igjennom en voldsom sorgreaksjon og det har tatt meg et par år å komme over det. Følelsen av "jeg drepte barnet mitt" hjemsøker meg, men så vet jeg likevel at det var det riktige valget for de barna jeg allerede har og familien min.

I ditt tilfelle ville jeg ha tenkt at alt mest sannsynlig er helt perfekt. Er du bekymret så er UL i uke 12 å foretrekke ift Downs og annet. Vi har aldri noen garantier. Vi kunne tatt UL hver uke og likevel kan kromosomfeil holdes skjult. Har lest noen historier om det også, men det er i aller høyeste grad unntaket!

Vet ikke om dette hjalp deg eller om det ble værre, men.... om det senker stress hos deg så ta en ekstra UL. 

Anonymkode: 721c7...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Forstår deg godt. Det er både utfordring og velsignelse samtidig i ulik grad med barn som har downs syndrom. Alt avhenger av graden barnet har. Som regel får man fantastisk støtte og råd om man trenger det, men likevel kan det være utfordrende til de grader. Jeg sier ikke dette for å skremme deg. Du har de menneskene som har fått det i såpass liten grad at de fungerer helt fint også, uten noe som helst tilrettelegging e.l :) med det sagt virker du ikke hysterisk og bør ikke i noen grad skamme deg for å ha disse tankene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL i uke 12-13 kan ikke bekrefte eller avkrefte Downs syndrom. Det kan kun fortelle deg om babyen har høy eller lav risiko. Det må andre tester til for å bekrefte evt diagnose. De kan også se tegn på downs syndrom på OUL.

Anonymkode: e08e8...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var på ultralyd i uke 12 og det var ingen tegn til avvik/kromosomfeil. Fikk allikevel en gutt med Down syndrom.. 

Anonymkode: fd9af...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...