Gå til innhold

Har skolen lov til...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sjetteklassingen skal på leirskole nesten en uke. Kan skolen nekte elevene å ta med telefon, penger og kort?

Anonymkode: 4e552...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får be de begrunne hvordan de mener at ordensreglementet som iflg utdanningsdirektoratet skal "regulere forhold som forstyrrar undervisninga eller skaper tryggleiksmessige eller andre problem ved skolen» (et slikt reglement skal forøvrig tolkes svært strengt jf Grunnlovens § 113), kan tolkes utvidende nok til at det omfatter det ovennevnte forbud. 

Utdanningsdirektoratet, Oslo kommune, barneombudet og de fleste jurister mener at dette er ulovlig praktisering av myndighet av skolene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene ikke har lov å bruke tlf i skoletiden bør det vel si seg selv at de ikke kan ta den med på leir. At ditt barn kanskje syns det er kjedelig er litt kjedelig, men om noen hadde brukt hans tlf til å filme noen i dusjen hadde det nok blitt veldig kjedelig for mange. Små ting som vi ikke tenker på som kan kan bli vondt og ett stort problem. Det skal ikke mye søk på nett for å finne ut at slikt skjer rundt om på barne og ungdomskoler i dette land. Teknologi er ikke bare positivt. 

Mobiler, penger kan for mange være en fristlse å stjele. Om dette skulle skje ender en tur som skulle vårt hyggelig for alle til å bli ukoselig. 

Anonymkode: 6e379...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjetteklassingen skal på leirskole nesten en uke. Kan skolen nekte elevene å ta med telefon, penger og kort?

Anonymkode: 4e552...89b

Spørsmålet er vel om de trenger telefon, penger og kort?

Anonymkode: e9cbd...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er i skolen regi og da kan de det. Her skal eldste mann på leirskole til høsten og de får heller ikke lov å ha med mobil og penger, helt greit synes jeg. De har godt av å lære seg at de ikke kan gjøre som de vil. 

Satt i su på skolen engang og da kom det opp fra ei av jentene i elevrådet at de ønsket mobilforbud på skolen. Hun hadde hatt en utrolig opplevelse med en annen type kommunikasjon med sine medelever på leirskolen når de ikke hadde med mobilen. Etter dette ble det bestemt mobilen skal være avslått i skoletiden.

Anonymkode: 70d38...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal eleven med telefon og kort på leirskole? 

Vi har også ei som skal på leirskole til våren, og de skal nok få ha med litt penger - det er en liten «kiosk» med svært begrensede åpningstider der de selger litt godteri. Kort har de overhodet ikke bruk for, hva skulle de liksom bruke det til? Telefon håper jeg de ikke får lov å ha med, bl.a. pga. fare for misbruk, som filming osv. 

Har barnet behov for å snakke med f.eks. foreldre, så har lærerne telefoner, og det finnes telefon på leirskolen.

Anonymkode: 76075...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er vel heller et spørsmål om de virkelig trenger det på leirskolen, er tlf på leirskolen de kan ringe hjem fra, og de har jo alt de trenger der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit med mobilfritt?? Hva skal de på leirskole å gjøre hvis de skal sitte å glane på den skjermen? Som faktisk er en realitet blant mange hvis de får lov å ta med mobil. Tommel opp for forbud...må da klare seg uten. Ringt hjem får de gjort uansett om behovet er der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne har med sine mobiler i tillegg til at det er fasttelefon på stedet, skulle det skje noe eller barnet få akutt lyst til å snakke med mamma kan det låne telefon.

Anonymkode: c6c80...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off,stakkars oss som var på en plass helt uten dekning og mulighet for å bruke kort da 😂😂😂 Liten kiosk med litt sjokolade ol. men ingen mobilbruk og ingen kortbruk. Ble til og med bestemt på forhånd hvor mye penger hver enkelt fikk lov til å ta med seg. Gikk bra, vi overlevde, hadde en super uke med mange opplevelser og sitter igjen med mange minner. (Var fasttelefon på stedet dersom det var noe)

Anonymkode: ce6aa...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så viktig om det er juridisk lovlig eller ikke? Hva er problemet med å forhold seg til regler som blir satt uten å prøve å finne smutthull for "gullungen" eller en mor/far som absolutt vil kunne ringe (og forstyrre) når de ikke tror at den lille klarer seg alene?

Hvorfor mener du at det er så viktig at barnet får telefonen og penger med seg? Hva skal barnet med mer penger enn de andre ungene som forholder seg til regler som skolen setter uten å stille spørsmål?  Reglene er satt av en grunn og det er en fornuftig grunn og en regel som alle kan forholde seg til uten noen som helst problemer, i alle fall alle normale unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ønsker vel at elevene skal være til stede der og da, og ikke sitte med telefonene sine. Dessuten ønsker de sikkert å minimere sosiale forskjeller ved å si at de ikke får ha med seg penger. Hva er grunnen til at du ønsker å bestride disse retningslinjene? 

Som regel når jeg ser en tråd om "Har skolen lov til dette?", så tenker jeg at jeg er glad jeg ikke er lærer. Dette er nok en slik tråd. Alle er så utrolig opptatt av sitt barns rettigheter, at ingen skal begrense deres barn, og så få er opptatt av fellesskapet, og å forstå at enkeltelevers rettigheter ofte begrenser lærerens muligheter til å tenke på hele klassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk barna ha med mobilen sin på leirskole, for å lytte til musikk på bussen opp og hjem. De fikk ikke bruke telefonen under leirskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke skjønner jeg hvordan vi overlevde på leirskole i 1985?? Tenke seg uten mobil! Men vi snakket med hverandre og fikk nye venner som vi brevvekslet i etterkant med :) . Tror unger har godt av å logge seg ut av sosiale medier i 5 dager tid som denne leirskolen tar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Er det så viktig om det er juridisk lovlig eller ikke?

Da kan vel dine barn prise seg lykkelig for at det er krefter i samfunnet som synes det er kjempeviktig at ikke barna dine blir utsatt for lovbrudd, du som mor driter tydeligvis i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Parallellogrammet skrev:

Da kan vel dine barn prise seg lykkelig for at det er krefter i samfunnet som synes det er kjempeviktig at ikke barna dine blir utsatt for lovbrudd, du som mor driter tydeligvis i det. 

Oh, det er en glede å snakke med folk som er så gode på nyanser. I min verden er det forskjell på å tåle at retningslinjer ikke trenger å være forankret i grunnloven, og å drite i lovbrudd, men det er tydeligvis ingen selvfølge at alle vet at verden også byr på gråtoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Iiiiik skrev:

Oh, det er en glede å snakke med folk som er så gode på nyanser. I min verden er det forskjell på å tåle at retningslinjer ikke trenger å være forankret i grunnloven, og å drite i lovbrudd, men det er tydeligvis ingen selvfølge at alle vet at verden også byr på gråtoner. 

Fortell meg gjerne om gråtonene ved lovrudd? Og siden du trekker opp Grunnloven så er det faktisk Grunnlovens § 113 som regulerer dette tilfellet. Bestemmelsen slår fast at "Myndighetenes inngrep overfor den enkelte må ha grunnlag i lov". Med grunnlag i opplæringsloven § 2-9 kan skolen (kommunen) vedta ordensreglement (i forskrifts form) som gjelder for skolen. Utdanningsdirektoratet har slått fast i en tolkningsuttalelse at «Ordensreglementet kan ikkje regulere fritida til elevane. Derfor er det å gå for langt å nekte dei å ha med seg mobiltelefonen på skolen.» Ordensreglementet kan i utgangspunktet kun regulere situasjonen i skoletimen, ikke friminutt og fritimer. Skolen vil derfor ikke ha hjemmel i lov for å komme med et slikt forbud, og dermed vil ikke elevenes rettigheter etter Grunnloven være ivaretatt. Bare sånn for ordens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal eleven med telefon og kort på leirskole? 

Vi har også ei som skal på leirskole til våren, og de skal nok få ha med litt penger - det er en liten «kiosk» med svært begrensede åpningstider der de selger litt godteri. Kort har de overhodet ikke bruk for, hva skulle de liksom bruke det til? Telefon håper jeg de ikke får lov å ha med, bl.a. pga. fare for misbruk, som filming osv. 

Har barnet behov for å snakke med f.eks. foreldre, så har lærerne telefoner, og det finnes telefon på leirskolen.

Anonymkode: 76075...1c4

Telefon er ikke noe problem for mitt barn å klare seg uten, men hun liker ikke å reise så langt uten å ha tilgang på penger. Hun er ikke av dem som bruker mye, men hun liker sikkerheten det gir.

I tillegg får de ha med seg annet elektronisk utstyr og andre "spillmaskiner". DS er for eksempel greit., kamera blir de oppfordret til å ta med og MP3-spillere er helt greit.  I dag er det jo telefonen som brukes til slikt. Mine barn har ikke slikt utstyr utenom det de har på telefonen. Derfor synes jeg det blir bakstreversk å bare godta gammeldags utstyr.

Anonymkode: 4e552...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Telefon er ikke noe problem for mitt barn å klare seg uten, men hun liker ikke å reise så langt uten å ha tilgang på penger. Hun er ikke av dem som bruker mye, men hun liker sikkerheten det gir.

I tillegg får de ha med seg annet elektronisk utstyr og andre "spillmaskiner". DS er for eksempel greit., kamera blir de oppfordret til å ta med og MP3-spillere er helt greit.  I dag er det jo telefonen som brukes til slikt. Mine barn har ikke slikt utstyr utenom det de har på telefonen. Derfor synes jeg det blir bakstreversk å bare godta gammeldags utstyr.

Anonymkode: 4e552...89b

Hun liker sikkerheten penger gir? Da er det på tide å lære henne at hun er helt trygg selv om hun ikke har penger tilgjengelig til enhver tid, så lenge hun er barn! De voksne tar ansvar for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, Parallellogrammet skrev:

Fortell meg gjerne om gråtonene ved lovrudd? Og siden du trekker opp Grunnloven så er det faktisk Grunnlovens § 113 som regulerer dette tilfellet. Bestemmelsen slår fast at "Myndighetenes inngrep overfor den enkelte må ha grunnlag i lov". Med grunnlag i opplæringsloven § 2-9 kan skolen (kommunen) vedta ordensreglement (i forskrifts form) som gjelder for skolen. Utdanningsdirektoratet har slått fast i en tolkningsuttalelse at «Ordensreglementet kan ikkje regulere fritida til elevane. Derfor er det å gå for langt å nekte dei å ha med seg mobiltelefonen på skolen.» Ordensreglementet kan i utgangspunktet kun regulere situasjonen i skoletimen, ikke friminutt og fritimer. Skolen vil derfor ikke ha hjemmel i lov for å komme med et slikt forbud, og dermed vil ikke elevenes rettigheter etter Grunnloven være ivaretatt. Bare sånn for ordens skyld.

Du leser andre som fanden leser bibelen. Jeg påstod ingen steder at det finnes gråsoner når det gjelder lovbrudd. På den annen side - det er jo akkurat det forsvarsadvokater, jurysystemet og påtalemyndighetene er et uttrykk for. Hvis alt var svart-hvitt hadde vi ikke trengt hele rettssystemet. 

Men altså - å be foreldre om å forholde seg til en retningslinje er ikke et lovbrudd. Det er hvis foreldrene nekter, og skolen insisterer, at det er relevant å snakke om brudd på grunnloven. Hvorvidt leirskole er skoletid eller fritid, kan nok diskuteres. Hvis skolen ikke har myndighet til å bestemme noe som helst på leirskolen, da vil de streve med å gjennomføre et opplegg der alle gjør det de skal. Lærere har ikke tilgang til noen bruk av tvang, det er et dilemma når så mange barn motsetter seg instruksjoner. De kan ikke holde et barn som utagerer, de kan ikke tvinge noen til å gå ut i friminuttet, de kan ikke tvinge noen til å dusje etter gymmen, de kan ikke nekte førsteklassinger å sykle til skolen, de kan ikke bestemme hva elever skal ha i matpakka, de kan ikke påkreve at lekser er gjort, de kan ikke kreve at barn sitter stille på plassen sin. Kort sagt - de trenger foreldre som støtter opp om skolens krav og forventninger. Nekter foreldrene (som situasjonene med sykkel til skolen, og dusj etter gymtimen har illustrert), må skolen gi seg. 

Jeg tror at hvis retningslinjene for gjennomføring av leirskole utfordres i veldig stor grad, så vil konsekvensen komme til å bli at skolene dropper leirskole. Hører antydning til det i foreldremøter allerede. Det er foreldre som etterspør det pedagogiske utbyttet av leirskole, foreldre som mener skolen ikke kan forvente at alle har friluftsutstyr, foreldre som ikke vil bidra verken økonomisk eller gjennom dugnad. Argumentene er at dette kan ikke skolen kreve. Det kan skolen selvfølgelig ikke, men foreldrene kan samarbeide dersom de ønsker det. Resultatet tror jeg dessverre blir at det blir færre og færre opplevelser utenfor klasserommet, og det vil være en belastning særlig for de svakeste og mest urolige elevene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evablaum skrev:

Hun liker sikkerheten penger gir? Da er det på tide å lære henne at hun er helt trygg selv om hun ikke har penger tilgjengelig til enhver tid, så lenge hun er barn! De voksne tar ansvar for henne. 

Akkurat det har jeg ingen planer om å fokusere på. Hun er meget selvstendig og trygg. Selv uten penger er hun trygg på å kunne ordne opp i ting selv, men det kan bli mer upraktisk.

Når det er sakt kommer jeg ikke til å utfordre disse reglene. Jeg lurer bare på hvordan lovverket er. Hva kan for eksempel skolen gjøre om en elev har med seg mobil eller penger? Kan de kreve at foreldrene kommer og henter barnet? Har de lov til å indra mobil og penger?

Anonymkode: 4e552...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen kan vel kanskje ikke nekte å ta med ex mobil med liven i hånd, men de kan henstille til elever og foreldre at slike ting ikke taes med. Noe jeg støtter 100%.

Elevene får ei pakkeliste, og den er det greit å følge både med tanke på hva det er lurt å ta med og hva som ikke er lurt.

Mobil og store pengesummer tilhører definitivt siste kategori. Kort er helt unødvendig.

Det er de som arrangerer leirskolen som utarbeider regler og pakkeliste, de gjør dette basert på årelang erfaring. 

Barna har bare godt av en mobilfri uke.

Ringe hjem er det mulighet for uansett.

Av og til er det greit å følge regler som gagner fellesskapet, i stedet for å pukke på sine "rettigheter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Iiiiik skrev:

 

Du leser andre som fanden leser bibelen. Jeg påstod ingen steder at det finnes gråsoner når det gjelder lovbrudd. På den annen side - det er jo akkurat det forsvarsadvokater, jurysystemet og påtalemyndighetene er et uttrykk for. Hvis alt var svart-hvitt hadde vi ikke trengt hele rettssystemet. 

Men altså - å be foreldre om å forholde seg til en retningslinje er ikke et lovbrudd. Det er hvis foreldrene nekter, og skolen insisterer, at det er relevant å snakke om brudd på grunnloven. Hvorvidt leirskole er skoletid eller fritid, kan nok diskuteres. Hvis skolen ikke har myndighet til å bestemme noe som helst på leirskolen, da vil de streve med å gjennomføre et opplegg der alle gjør det de skal. Lærere har ikke tilgang til noen bruk av tvang, det er et dilemma når så mange barn motsetter seg instruksjoner. De kan ikke holde et barn som utagerer, de kan ikke tvinge noen til å gå ut i friminuttet, de kan ikke tvinge noen til å dusje etter gymmen, de kan ikke nekte førsteklassinger å sykle til skolen, de kan ikke bestemme hva elever skal ha i matpakka, de kan ikke påkreve at lekser er gjort, de kan ikke kreve at barn sitter stille på plassen sin. Kort sagt - de trenger foreldre som støtter opp om skolens krav og forventninger. Nekter foreldrene (som situasjonene med sykkel til skolen, og dusj etter gymtimen har illustrert), må skolen gi seg. 

Jeg tror at hvis retningslinjene for gjennomføring av leirskole utfordres i veldig stor grad, så vil konsekvensen komme til å bli at skolene dropper leirskole. Hører antydning til det i foreldremøter allerede. Det er foreldre som etterspør det pedagogiske utbyttet av leirskole, foreldre som mener skolen ikke kan forvente at alle har friluftsutstyr, foreldre som ikke vil bidra verken økonomisk eller gjennom dugnad. Argumentene er at dette kan ikke skolen kreve. Det kan skolen selvfølgelig ikke, men foreldrene kan samarbeide dersom de ønsker det. Resultatet tror jeg dessverre blir at det blir færre og færre opplevelser utenfor klasserommet, og det vil være en belastning særlig for de svakeste og mest urolige elevene. 

Jeg ser jo utfordringene jeg også, skolen er i en vanskelig situasjon når foreldrene nekter å samarbeide, men løsningen kan jo ikke være lovbrudd. Jeg mener at skolen ikke har dekning i sitt ordensreglement for å nekte elevene å ta med seg mobil, penger eller kort, da dette lovlig kan brukes i fritiden de har på leirskolen. Dette understøttes av at skolen har sagt at det er lov å ha med spillmaskiner og mp3 spillere. Det vil ikke være et saklig grunnlag for den differensieringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...