Gå til innhold

Rett på sykepenger når sykemeldt under permisjon


PappaA

Anbefalte innlegg

Har en litt spesiell situasjon jeg ikke finner svar på noe sted og NAV nekter selvfølgelig å komme med et konkret svar før saken er ferdigbehandlet.

 

Mor avsluttet arbeidsforholdet og var i permisjon med barn 1 fra januar 2016 til august 2016. Så studerte hun fram til hun gikk ut i permisjonmed barn 2 14 desember 2016. Selv om hun ikke hadde arbeidsgiver siden 31.12.2015 hadde hun opptjent rett på foreldrepenger fra permisjonen med barn 1 fordi hun hadde hatt inntekt, da foreldrepenger som er likestilt med lønn, i 6 av de 10 foregående månedene før permisjonen med barn 2 startet. Barn 2 ble født 25.12.2016. Så ble mor sykemeldt 17 januar 2017 pga fødselsdepresjon/depresjon ettersom barn 2 er syk og under utredning. Far tok over permisjonen og fikk godkjent dette.

 

Spørsmålet er om mor har rett på sykepenger? Dette klarer ikke NAV å svare konkret på før de har ferdigbehandlet saken. Dessverre har ikke vi råd til å vente for dersom hun får avslag må heller far sykemelde seg. Gutten er så syk at begge må være hjemme enten mor hadde vært fødselsdeprimert eller ei. Nå arbeidet ikke mor før hun gikk ut i permisjon, men slik jeg tolker regelverket så må man ha arbeidet i 4 uker før man blir sykemeldt for å ha rett på sykepenger, og foreldrepenger er likestilt med arbeidsinntekt, og mor mottok foreldrepenger i mer enn fire uker før hun ble sykemeldt og har dermed rett på sykepenger. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? NAV sa bare at det hørtes ut som om hun hadde rett på sykepenger, men hørte ikke etter når jeg forsøkte å forklare kompleksiteten i saken. De mente hun hadde rett på sykepenger fra dag 1, men jeg forstår ikke hvorfor det når hun ikke har arbeidsgiver (arbeidsgiver skal betale de første 15 dagene). Det virket også på NAV som om det ikke var et krav til å ha mottatt foreldrepenger i mer enn fire uker for å få rett på sykepenger, det forstår jeg heller ikke. Fikk avslag på pleiepenger da barn 2 var innlagt etter fødselen nettopp fordi det ikke hadde gått fire uker siden foreldrepengeperioden startet. Spørsmålet er jo også til dels om det er mulig å ha rett på foreldrepenger uten å ha rett på sykepenger, eller om retten til foreldrepenger også gir rett til sykepenger? Dette står det ingenting om i regelverket til sykepengene.

Endret av PappaA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Fortsetter under...

Gammel tråd, men jeg svarer tilfelle andre lurer. 

Man har rett på sykepenger så lenge man blir syk i direkte overgang fra foreldrepermisjon. I dette tilfelle tok du over permisjon, foreldrepenger regnes da som "jobb"og man har rett på sykepenger fra første dag :)

Anonymkode: fa61d...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...