Gå til innhold

Vektoppgang


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er nå snart 5 mnd på vei. Og har gått opp 10kg fra jeg startet graviditeten. Fikk idag en "hyggelig" kommentar av et familiemedlem som anbefalte meg å søke kostholdsråd under graviditeten ettersom jeg har blitt så stor.

 

Etter litt tårer og tenners gnissel i kveld, steg jeg på badevekten og konstanterte at jeg har gått opp ti kg. Og blir sånn i villrede, er dette helt "sinnsyk" vektøking, bør jeg virkelig søke kostholdsråd og tenke på slanking/vekt minsking?

 

Jeg er aktiv enda, trener flere dager i uken, med mindre intensitet enn før. Den største vektøkningen skjedde i 2 og 3 mnd.. da gikk jeg opp 6 kg.. og fra mnd 3 til 5 har jeg gått opp ca 4 kg. Har litt vann i kroppen, emn syns ikke dette er ille. Hover opp litt i beina til kvelds, men ikke mye mer enn det jeg hadde før graviditeten (pga noen idrettsskader i beina, hovner de opp av og til).

 

Jeg var kraftig i form av endel muskelmasse før graviditeten, og lå på BMI en på "overvektig" uten å kjenne meg igjen i denne beskrivelsen, da jeg vet at jeg har en god del muskelmasse, og at alt ikke var fett.

 

Skal snakke med jordmoren om dette selvsagt, men nå er det helg, og masse tanker å bære med seg frem til jeg får snakket med jordmor over helgen.

 

Hva har dere av erfaring?



Anonymous poster hash: d4931...a44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjennomsnittlig vektøkning i uke 20 er vel 6,5 kilo. Å ha gått opp 10 kilo er da sikkert over gjennomsnittet, uten at jeg ser noe problem med det! Du vet vel selv hvor sunt/usunt du spiser. Hvis du selv mener at du har et greit kosthold, så hadde jeg ikke brydd meg i d hele tatt om den kommentaren!!!!! Du er aktiv og trener faktisk i graviditeten. Snakk da i d minste heller til de som legger på seg 10 kilo og sitter i sofaen hele dagen!!! Herlighet. Kan ikke se for meg at jordmor er bekymret når du kontakter henne. Slapp av i helga og kos deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 20kg under forrige graviditet. Nå er jeg 13 uker på vei og har fra uke fire ca. gått opp 5-6 kg. Det er helt normalt og jeg tenker at du bare skal overhøre sånne kommentarer. Det er rett og slett bare frekt og du har ingenting å bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er normalvektig, skal du gå opp mellom 11 og 16 kg i løpet av svangerskapet. Personlig syntes jeg 10 kg høres mye ut ved 5 mnd. Men det er enkelte (meg selv inkludert) som naturlig legger på seg litt mer. Pga hormoner tviholder kroppen på fettet, og man er sulten hele tiden.

 

Jeg hadde i tillegg det problemet at jeg ikke går ned i vekt av amming. Og det er veldig surt å fremdeles veie 7 kg for mye 8 mnd etter fødselen. Så jeg synes faktisk man burde være litt streng med seg selv mens man er gravid. Det er ikke en selvfølge at man går masse ned i vekt rett etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer fra uforstående familiemedlemmer kan du gi en lang marsj i. Snakk med jordmor om du er bekymret. Og ikke prøv å slank deg nå i tilfelle det blir vanskelig å gå ned etter fødselen! Jeg syns ikke det høres ut som en horribel økning. Jeg tok opp vektøkning med både lege og jordmor i mine svangerskap, men de var ikke et fnugg bekymret, selv om jeg gikk opp over 20kg begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uke 20 og har gått opp 5 kg. Jeg tenker at hvis du var overvektig fra før så er 10 kg mye, ja. Ville nok vært ekstra påpasselige fremover 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle er forskjellige, det viktigste er at man spiser sunt og trener. Det er ekstra viktig å spise sunt når man spiser for to:-) Gikk opp 15 kg med nr 1, var overvektig fra før av. Legen min var veldig kritisk til vekta mi da, og jeg stressa veldig med vekta de første månedene av graviditeten. Mens den fantastiske jordmoren i kommunen min ba meg om å ikke stresse med det. Trente hele svangerskapet, var kjempesterk i kroppen og hadde en enkel fødsel. Alle 15 kg var borte når baby var 2 mnd kun pga amming og daglige trilleturer! Nå er jeg 15 uker på vei og har gått opp 4 kg. Det er sikkert mye det også, men for å være ærlig gir jeg en god blanke i vekta denne gangen. Jeg trener ikke like mye som med nr 1, men prøver å gå turer hver dag og dra i svømmehallen minst en gang i uka. Men jeg spiser sunt, og ikke minst så har jeg spist mye (og sunt) de første månedene pga det har hjulpet mot kvalme.

 

Så mitt råd er: gi blanke i vekta, men spis sunt og få mosjon i svangerskapet. Svømming er super trening og anbefales virkelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hør mer på Jm en naboen ja ;) 

om det er noen trøst så gikk jeg opp 20kg sist jeg var gravid. Jeg veide 52kg når jeg ble gravid, fikk ikke trent i det hele tatt under svangerskapet, men takket være godt treningsgrunnlag fra før jeg ble gravid så veide jeg 46kg 1,5år etter fødsel uten å gjøre spes mye for det. (Litt lite ja, men kom meg opp til 50 igjen når jeg sluttet å amme)

- Så stress ned. Spis sunt , jevnt og tren litt rgm, så har både du og baby det sikkert helt fint :) 

Anonymkode: 07954...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mine to første svangerskap gikk jeg opp veldig mye. Sist svangerskap gikk jeg også opp mye, men mistet i uke 17. Nå er jeg 14 uker på vei og har gått ned 1kg. Alle svangerskap er forskjellige :) Jeg er en stor dame fra før, ikke blitt kvitt vekta fra 1mann... og er veldig dårlig i dette svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gikk opp 20 kg med nr 1, 25 med nr 2. Ser ut til å gå opp mer nå med nr 3. Har begge gangene gått ned til startvekt og litt til ca 4 mnd etter fødsel. 

Anonymkode: 8836d...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for øvrig gått opp ca 10 kg nå ved 13 uker!! Men det har vært sånn de andre gangene også. Kvalm og eneste som hjelper de 3 første mnd er å spise. Stabiliserer seg etterpå. 

Anonymkode: 8836d...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er i uke 24 og har gått opp 8 kilo siden jeg ble gravid. Jordmor sa at dette var helt normalt, og at dette slett ikke var mye i det hele tatt. Har også lest at den største vektoppgangen skjer mellom uke 17 og 24 , og dette har sålangt stemt på meg i vertfall. Siden det var omtrent rundt uke 17 at vektoppgangen skjøt fart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 uker nå, 2,5 - 3 kg ifra startvekt. Høy BMI, så dette er da bra. Foster friskt og raskt, sterk lita jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

20 uker i disse dager, har gått ned 1 kilo.
Har ikke vært kvalm eller plaget med noen ting, normalt kosthold, spiser ikke grønnfor hverdag men spiser heller ikke burger hverdag. Driver ikke med slanking, og er akkurat like aktiv som før svangerskapet.

Er det normalt å gå ned 1 kilo når man ikke har vært "plaga" med noe?
Jordmor sier at babyen får det den trenger først, så det er jo i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du ikke tenke på engang HI! Det er ikke for mye med 10 kg.  Det kommer til å gå bra ☺  Bare tenk på at du lager et menneske🤗    Slanke deg kan du gjøre når som helst etter babyen din er her.  Nyt graviditeten!  Jeg har gått opp 30 kg ved mine 4 graviditeter, ja jeg blir en bolle men samma det. Har spist i underskudd og trent etter hver graviditet og gått ned alt sammen hver gang.   Ta det med ro 💚

Anonymkode: 61e47...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. Nå fødte jeg for 13 dager siden, og har gått ned 15 kg av de 20 kg jeg la på meg. Gikk veldig fort opp, og de siste månedene holdt vekta seg stabil, så hadde egentlig ingen grunn til å bekymre meg :)

Anonymkode: 99728...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 4.3.2017 at 7:56 PM, Anonym bruker said:

Er nå snart 5 mnd på vei. Og har gått opp 10kg fra jeg startet graviditeten. Fikk idag en "hyggelig" kommentar av et familiemedlem som anbefalte meg å søke kostholdsråd under graviditeten ettersom jeg har blitt så stor.

 

Etter litt tårer og tenners gnissel i kveld, steg jeg på badevekten og konstanterte at jeg har gått opp ti kg. Og blir sånn i villrede, er dette helt "sinnsyk" vektøking, bør jeg virkelig søke kostholdsråd og tenke på slanking/vekt minsking?

 

Jeg er aktiv enda, trener flere dager i uken, med mindre intensitet enn før. Den største vektøkningen skjedde i 2 og 3 mnd.. da gikk jeg opp 6 kg.. og fra mnd 3 til 5 har jeg gått opp ca 4 kg. Har litt vann i kroppen, emn syns ikke dette er ille. Hover opp litt i beina til kvelds, men ikke mye mer enn det jeg hadde før graviditeten (pga noen idrettsskader i beina, hovner de opp av og til).

 

Jeg var kraftig i form av endel muskelmasse før graviditeten, og lå på BMI en på "overvektig" uten å kjenne meg igjen i denne beskrivelsen, da jeg vet at jeg har en god del muskelmasse, og at alt ikke var fett.

 

Skal snakke med jordmoren om dette selvsagt, men nå er det helg, og masse tanker å bære med seg frem til jeg får snakket med jordmor over helgen.

 

Hva har dere av erfaring?

 


Anonymous poster hash: d4931...a44

 

Jeg blir så fryktelig provosert over folk som kommenterer størrelsen på gravide! 

Hvordan føler du deg selv?

Du sier du er godt trent med mye muskler og derfor høy BMI. Jeg er også overvektig på BMI skalaen pga muskler. Jeg gikk opp 12 kilo i forrige svangerskap og fikk kommentarer som tok hele skalaen "åj så stor du er". "Åj så flott du er". "Åj så liten du er". Selv følte jeg meg superfin. Mine gravidkilo forsvant fort etter svangerskapet og tapt muskelmasse kom tilbake da j var klar for å trene. 

Tenker det viktigste er hvordan du føler deg. Om du selv føler du har gått opp litt for mye, så regulerer du det med kosten. Om du føler deg flott så ta vektutfordringer i etterkant så lenge du ikke har svangerskapsdiabetes.

 

💕💕

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyt graviditeten, kiloene har du god tid til å gå ned i etterkant. De fleste av kiloene går av seg selv i løpet av den første barseltiden uansett! Folk altså...de tenker ikke før de snakker. 

Jeg gikk opp lite frem til uke 33, nå er jeg propp full av vann og stor som en diger ballong. Og folk har spurt meg i snart 2 mnd om babyen snart kommer. GIdder ikke å si hvor lang tid som er igjen lengre, bare at det skjer vel snart. 

Jeg er selv rastløs nå, og min mann minte meg på noe; Nyt dette, dette har du ønsket deg så lenge, nyt graviditeten og gled deg til babyen. 

SÅ jeg driter nå i alt annet og bare koser meg, jeg er folkelei og vil være i fred med familien til vi blir 5stk :) Nyt graviditeten din, stor eller liten, det kommer dager hvor man finner tid til trening og kroppen sin igjen; tenke på babyen først :)

Anonymkode: 02481...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i vanlig form så ligger jeg langt over bmi ca 10kg over. Men har muskler og en kraftig beinbygning. Hvis jeg skulle ligge på det som såkalt er min normale bmi er jeg undervektig. Dvs at ribbeina stikker ut og øynene blir sorte hull og kinnene krymper innover. Med vann i kroppen og økt foster vann ville jeg ikke ha bekymret meg så mye. Dessuten så er netting til barnet viktigere enn å slanke seg under graviditet. Evnt kutte ut usunne ting og bytte med litt knaskegulerøtter ol som gir bedre næring til ungen. 

Anonymkode: b9f49...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...