Gå til innhold

Peder eller Arthur?


termin2017

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi venter barn i mai, og har enes om to alternativer (hvor begge til en viss grad er oppkalling), men vi har hver vår favoritt. Hva tenker dere om disse to navnene, hvem er mest staut/stødig og "trygge valg", hvilke liker dere best og hvilke assosiasjoner får dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arthur! Det er bare så kult!

Synes Peder er helt greit og begge er trygge valg (uten å være kjedelige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi venter barn i mai, og har enes om to alternativer (hvor begge til en viss grad er oppkalling), men vi har hver vår favoritt. Hva tenker dere om disse to navnene, hvem er mest staut/stødig og "trygge valg", hvilke liker dere best og hvilke assosiasjoner får dere? :)

 

Peder er et stilig, klassisk og smakfullt navn.

 

Arthur synes jeg ikke passer som navn på et barn i Norge, og man bør ta med i betraktningen at ALLE engelske navn (dvs. navn som er eksplisitt engelske, uten tradisjon i Skandinavia og som ikke er felleseuropeiske navn) som har blitt innført i Norge som motenavn har fått en svært dårlig klang etter få år: Tenk på Harry (populært tidlig på 1900-tallet, men ble fort et negativt begrep), Ronny (60-tallet og deromkring), Kenneth (70-80-tallet), og en rekke jentenavn som i dag oser «white trash». Hvis man vil ha et navn med samme betydning som Arthur (sterk som en bjørn) kan man jo vurdere Bernhard.

 

Anonymous poster hash: db31c...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Arthur er litt for hardt, så ville gått for Peder. Men begge to er flotte og stødige navn.

 

Tenker forøvrig ikke på Arthur som et engelsk navn som er nytt i Norge (selv om jeg synes det er betydelig finere på engelsk), men heller bare som et gammelt navn. Kan ikke tenke meg noe harry over dette.

 

Hva med evt. Petter? Det er litt "Peder med noe Arthur i seg". ;) Og også veldig fint.

 

Anonymous poster hash: cc953...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker faktisk begge veldig godt, så vanskelig og velge ett :) blir bra uansett navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tilbakemeldinger! Moro å høre tankene deres, er mye det samme som vi har tenkt selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ingen av de. Men Peder er i mine øyne et skikkelig bøllenavn, skikkelig no no. Når jeg vokste opp så hette bøllene Peder, Willy eller Ronny.



Anonymous poster hash: 8d44f...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger begge navnene, men Arthur synes jeg ligger noen hakk foran. Et fantastisk navn som det nesten er en skam at er så lite brukt for tiden. 



Anonymous poster hash: c823d...018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke feil uansett hvilket dere velger.

Av de to ville jeg valgt Arthur! Et navn alle har hørt om og kjenner til samtidig som det ikke er så mange som heter det.

 

Anonymous poster hash: cacf3...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...