Gå til innhold

Google "ADHD nootropic stack"


flos germen

Anbefalte innlegg

Kort fortalt er nootropics vitaminer, antioksidanter, urter og andre kosttilskudd som virker positivt inn på kropp og sinn og virker på et bredt spekter av kognitive funksjoner hos både oss med ADHD, men også blant andre demente og helt friske mennesker.

 

ADHD-medisin er jo først og fremst i amfetamin-klassen og ettersom NARKOTIKA gjør meg litt skeptisk har jeg brukt hyperfokuset mitt den siste tiden til å se på alternativer til de farmasøytiske legemidlene. 

 

Det leder meg til google-søket ADHD nootropic stack. Det gir per i dag følgende topp 5-treff:

 

1. The Best Nootropics for ADD & ADHD

 

Denne siden starter med en kort forklaring på hvordan tradisjonelle adhd-medisiner fungerer annerledes enn nootropics. Deretter foreslår den 3 enkle stacks (kombinasjoner) du som nybegynner kan forsøke:

 

  1. Piracetam, Alpha-GPC og fiskeolje
  2. Aniracetam, Huperzine, Acetyl-L-Tyrosine, og en høykvalitets kolin-kilde (f.eks Alpha GPC, Choline CDP, Centrophenoxine)
  3. Adrafinil/Modafinil, Acetyl-L-Tyrosine og en høykvalitets kolin-kilde.

2. Best Nootropics for ADD & ADHD: 10 Alternatives to Adderall®

 

Denne siden lister opp 10 effektive nootropics mot ADHD:

  1. Piracetam
  2. Noopept
  3. Phenylpiracetam
  4. Pramiracetam
  5. Memantine
  6. Modafinil
  7. Seleginile
  8. Choline
  9. L-Tyrosine
  10. Uridine

Artikkelen avsluttes med at det er mange nootropics og folk reagerer forskjellig, og det er prøving og feiling som skal til for å finne det som virker for den enkelte.

 

3. Best Nootropics for ADHD & ADD

 

Artikkelen starter med påstanden om at avhengig av alvorlighetsgraden av ADHD-en kan du klare å finne en kombinasjon av nootropics som fullstendig erstatter de farmasøytiske sentralstimulerende ADHD-medisinene. Forfatteren sier videre at han benyttet seg av følgende stack for å klare å gå ett år uten Ritalin:

 

Videre sier han at på grunn av prestasjonskrav på jobben måtte han gå tilbake til Ritalin og doblet produksjonen sin.

 

Han går deretter grundig inn i ulike felt.

 

Min mening er at denne forfatteren har en edruelig holdning og er et godt utgangspunkt å starte kunnskapsinnhentingen.

 

4. Reddit: /r/stackadvice ->Any nootropics for ADHD?

 

En Reddit-bruker stiller spørsmålet:

 

Hello good people,

I suffer quite severe ADHD and anxiety disorder. This means I'm stuck with all of the fuckedup ADHD symptoms like extreme procrastination and inability to get started / completing projects, but can't use stimulants to treat it as it makes my anxiety worse. Lose-lose situation.

So therefore I am turning to nootropics. Are there any relatively tested noots that is showing some improvement on procrastination?

 

 

5. Longecity: My ADD Stack in Development

 

En forumbruker forteller om sin stack han bruker for å holde seg unna amfetamin-medisinen.

 

 

Ellers... 

 

I Norge finner jeg modafinil og piracetam på apoteket som henholdsvis Modiodal og Nootropil. Begge er reseptpliktige, men har man en fastlege som tror på disse alternativene så er det sikkert en mulighet. Alternativet ser ut til å importere det fra utlandet, og det er stort sett ulovlig å importere kosttilskudd nå, så da står man egentlig igjen med å bestille til noen kompiser i utlandet og hente det der. Og såvidt jeg kan forstå gjelder da følgende regler: 

 

Kosttilskudd og legemidler du henter i utlandet:

  • 1 ukes forbruk av narkotiske legemidler evt 1 mnd ved legeerklæring fra lege i Norge
  • 1 mnd forbruk av legemidler på dopingliste
  • 1 års forbruk av legemidler som ikke er doping eller narkotika
  • Ubegrenset mengde kostilskudd (men merk at mange normale kosttilskudd klassifiseres som legemiddel)
     

Og nå: er det noen her som faktisk har prøvd nootropics? Eller noen som vil prøve og melde om sine erfaringer?

 

iHerb.com er en bra kilde, der er det mye. Ellers er det en europeisk side her som også har bl.a racetam-familien: https://www.nootropics.eu/

Endret av flos germen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...