Gå til innhold

Hva MÅ vi ha til barnet blir født?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har verken god eller dårlig økonomi, men har ikke penger akkurat nå til å bruke masse penger på alskens barneutstyr.

 

Hva er slike ting man virkelig MÅ ha?

Er det noe jeg bør tenke over når ejg kjøper stellebord og seng?

Og hva er kjekt å ha?

Hvilke størrelser bruker en nyfødt baby i klær og bleier?

Og hvor mange klesplagg trenger den?

trenger den mange smokker og hvorfor trenger den smokk? Hva med tåteflasker? Er det et must? Finnes det noen "startpakker" der ute i den vide verden som kan redde en forvirret førstegangsfødende?

 

Hva må jeg tenke på ved kjøp av bilsete og vogn?

 

Og når skal man begynne å handle inn? Er det dumt å vente til 8mnd? (Har aldri gjort dette før, og føler meg helt på villspor).

 

Har termin i August.

 



Anonymous poster hash: faa97...d4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må ha: seng, bilstol, vogn, bleier, stellematte og litt klær i str 50 og 56. Et teppe eller to. Og gulpekluter!

 

Bør ha: stellebord, badebalje, vognpose til høsten/vinteren, stellebag

 

Kjekt å ha: bilstoladapter til vogn, vippestol og/eller New born-sett til tripptrappstol. Matte på gulvet hvor babyen kan trene nakke/rygg, tepper funker også, men er mer jobb å vaske... Babycall. Bæresjal/sele, babygym (ikke de første ukene). Vugge.

 

Kun ved behov: smokk, flasker, brystpumpe

 

Man trenger gjerne ikke mer enn 5-6 sett den første tida, og man får ofte klær og tepper i barselgave.

En seng hvor bunnen kan heves/senkes og ene siden etterhvert fjernes, er kjekt fordi brukstida blir lenger.

Vogn kan være lurt å bestille et par måneder i forveien hvis den ikke er lagervare.

Noen av "kjekt å ha"tingene avhenger av hvordan man bor og er. Noen synes lekegrind er gull, andre trenger det ikke. Trappegrind er en må-ha når ungen begynner å rulle/åle seg, dersom man har trapp(er).

 

De første dagene trenger dere strengt tatt kun en måte å frakte babyen hjem på, et sted den kan sove og noen klær og bleier. Men de aller fleste vil nok ha et redebygg-behov de siste månedene/ukene, og det er såå mye enklere å handle og fikse ting før babyen kommer! Og det er hyggelig å forberede seg. Og med så god tid som dere har, går det jo an å passe på hvis det er tilbud på klær/ utstyr dere trenger. :)

Endret av mortilknerten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du får startbokser fra diverse apotek og dagligvarebutikker, med bleier og diverse oppi, de er kjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har verken god eller dårlig økonomi, men har ikke penger akkurat nå til å bruke masse penger på alskens barneutstyr.

 

Hva er slike ting man virkelig MÅ ha?

Er det noe jeg bør tenke over når ejg kjøper stellebord og seng?

Og hva er kjekt å ha?

Hvilke størrelser bruker en nyfødt baby i klær og bleier?

Og hvor mange klesplagg trenger den?

trenger den mange smokker og hvorfor trenger den smokk? Hva med tåteflasker? Er det et must? Finnes det noen "startpakker" der ute i den vide verden som kan redde en forvirret førstegangsfødende?

 

Hva må jeg tenke på ved kjøp av bilsete og vogn?

 

Og når skal man begynne å handle inn? Er det dumt å vente til 8mnd? (Har aldri gjort dette før, og føler meg helt på villspor).

 

Har termin i August.

 

 

Anonymous poster hash: faa97...d4d

 

 

Nyfødte babyer trenger ikke mye.

 

Stellebord trenger du strengt tatt ikke. Kan bytte på babyen på senga, gulvet, eller en benk.

 

Mange varianter av sengen. En helt vanlig springelseng kan brukes fra første dag. Hvis du vil ha babyen nærmere senga slik at du slipper å stå opp kan du se på Halo Bassinest Swivel Sleeper el.l.  Slike senger som mangler en side og er laget for å stå inntil din seng er ikke anbefalte.

 

Tepper og dyner er ikke anbefalte. Kjøp heller soveposer, da er det ingen fare for at babyens ansikt havner under dyna. Puter skal ikke brukes de første 12 mnd.

 

Bleier fåes kjøpt i nyfødtstørrelse.

 

De fleste babyer bruker str 52-56 når de blir født. Hvis du kjøper str 56 eller litt større, vokser de ikke ut av dem så fort.

 

De trenger ikke mye klær. Vi hadde ca 4 singleter og 4 bodyer den første måneden. Det hadde holdt lenge, men kjøpte litt ekstra fordi det var søtt.

 

Smokk er ikke nødvendig og hvis du vil amme bør du ikke introdusere smokk de første par ukene. Smokk reduserer imidlertid faren for krybbedød.

 

Tåteflasker er ikke nødvendig, men pumpe og flasker er veldig greie dersom du vil at mannen (eller andre) skal kunne ha babyen noen timer slik at du får deg en pause. Det kan dessuten være nyttig at babyen er vant til flaske hvis du må være borte fra den.

 

Noe jeg angrer på fra da vi kjøpte vogn var at vi valgte en som var veldig stor og tung. Veldig bra vogn med masse funksjoner, men når jeg står der med babyen på armen er den umulig å få ut av bilen. Den tar dessuten mye plass i bagasjerommet. Hvis jeg skulle velge igjen, ville jeg valgt en liten og lett vogn som jeg kan ta ut av bilen med én hånd. Jeg ville dessuten valgt en hvor babyen kan legges helt flatt, siden det er viktig at nyfødte babyer ligger helt flatt når de sover for å redusere faren for kvelning. Den vi har er den typen hvor babyen sitter, men kan legges ned, men den legges ikke helt flatt, kun nesten.

 

Siden det kan skje at du føder for tidlig burde du ha de viktigste tingene på plass før 8 mnd. F eks seng, litt klær, og soveposer ville jeg handlet inn ganske tidlig. Resten er det ikke noe som haster med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstol, en vogn og evt vognpose tilpasset årstiden, en plass å legge fra seg babyen når han/hun sover ila dagen den første tiden (seng, babynest, vugge), etterhvert en matte på gulvet. Stellebord er ikke et must. Vi bruker et lite (bonus) vaskerom til "stellerom", rett å slett lagt en stellematte oppå benken ved siden av vasken☺️🙌🏻 Enkelt og greit. (Rommet er kun til baby assa, ikke skitne klær og vaskepulver osv⚠️☺️) Om du ammer vil du nok se at du ender opp med babyen i sengen om natten uansett😊 Vi satt ikke opp sprinkelsengen før vår nr.2 var 10-12mnd. Null stress☺️ Ellers er det greit med 1-2 bodyer i str.50 bare så du har på sykehuset om han/hun skulle være liten. Ellers bodyer og strømpebukser i str.56. Jeg gidder ikke å bruke genser eller bukse på de første tiden hjemme uansett, bare pes med så mange lag. Om vi skal ut har vi et strikket ullsett som vi tar på. Bruker heller ikke nattdress den første tiden, enklest med body når bleiene skal skiftes på natten! Men gjerne nattdress etter barnet skal introduseres til litt mer "faste rutiner" etter ca.4mnd.

Vi måtte bruke flanellkluter som gulpekluter, men de kan brukes til så mangt. Så kjøp noen slike! Fine å legge under barnet på matten også. Finner dem på Kid.

Purelan til mor om du vil amme, blir fort sår på brytknoppene før de herdes😊 That's pretty much it!👍🏻 lykke til😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange varianter av sengen. En helt vanlig springelseng kan brukes fra første dag. Hvis du vil ha babyen nærmere senga slik at du slipper å stå opp kan du se på Halo Bassinest Swivel Sleeper el.l. Slike senger som mangler en side og er laget for å stå inntil din seng er ikke anbefalte.

 

Bed side crib er ikke anbefalt fordi? Ble da anbefalt det i butikk for bare få uker siden 😮

 

 

 

 

Anonymous poster hash: bf071...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange varianter av sengen. En helt vanlig springelseng kan brukes fra første dag. Hvis du vil ha babyen nærmere senga slik at du slipper å stå opp kan du se på Halo Bassinest Swivel Sleeper el.l. Slike senger som mangler en side og er laget for å stå inntil din seng er ikke anbefalte.

 

Bed side crib er ikke anbefalt fordi? Ble da anbefalt det i butikk for bare få uker siden

 

 

 

 

Anonymous poster hash: bf071...284

Det de anbefaler i butikken er ikke nødvendigvis trygt. Når jeg sier "ikke anbefalt" mener jeg at den ikke anbefales av de som analyserer statistikk for krybbedød og andre dødsårsaker for babyer som dør mens de sover.

 

Faren med slike er at hvis de ikke festes skikkelig, kan babyen rulle og blir sittende fast og kveles i åpningen mellom sin egen og foreldrenes seng. En annen fare er at babyen ruller over i foreldrenes seng (samsoving er den største risikofaktoren for krybbedød og kvelning), eller at morens dyne, pute, armer eller bein havner i babyens seng og kveler den.

 

" The task force cannot make a recommendation for or against the use of either bedside sleepers or in-bed sleepers, because there have been no studies examining the association between these products and SIDS or unintentional injury and death, including suffocation."

 

"There are no data regarding the safety of sleepers that attach to the side of an adult bed. However, there are potential safety concerns if the sleeper is not attached properly to the side of the adult bed or if the infant moves into the adult bed. Therefore, the task force cannot make a recommendation for or against the use of bedside sleepers. In addition, infants should not be placed for sleep on adult-sized beds because of the risk of entrapment and suffocation."

 

http://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/e1341

 

https://www.choice.com.au/babies-and-kids/baby-furniture/cots/articles/bednest-bassinet-recall

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...