Gå til innhold

November 2017


Løvinna30

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvor langt jeg er på vei nå, har hatt så ustabile sykluser. Kanskje 7+3? De siste par dagene har jeg hatt en litt ekkel følelse av at jeg ikke er gravid lenger.

Symptomene har blitt svakere, men de er der fortsatt. Det er liksom en fattig trøst uansett, jeg husker nemlig godt hva gyn sa en gang jeg hadde en MA. Det er morkaken som er skyld i symptomene, så så lenge man ikke blør vil morkaken fortsette å produsere symptomer. Ikke meningen å skremme noen, må bare lufte tankene litt. Jeg tror det er sjelden man er så uheldig, men sist ma ble ikke oppdaget før flere uker etter at fosteret hadde sluttet å utvikle seg. Kjenner derfor at jeg er helt avhengig av å få komme til tidlig ul, men har ikke legetime før om et par uker. Så er det å trygle om å få det, før evt. ny runde med venting. Det føles så lenge. 

Når det er sagt, så kan det jo meget godt hende alt er i skjønneste orden. At jeg bare er redd for MA siden det har skjedd før. Mannen har en god magefølelse, sier han :) Jeg leter med doppler et par ganger i uka selv om det er for tidlig, og krysser fingrene for at det snart dukker opp noen lynraske slag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.4.2017 den 20.05, litekreativtbrukernavn skrev:

I dag er jeg 10+2 :-) Var på UL nr 3 i går, og det vokser og gror <3 4,5cm lite menneske der inne. 

Har fått avslag på hjemmefødsel siden sist pga antitrombinmangelen (og medisinene jeg tar), og har grått en del pga det. MEN jeg har også tatt litt tak, og funnet ut at fastlegen ikke har gjort det han skal... Så nå har jeg skaffet meg møte med hematolog på sykehuset, snakket med overlegen på Tlf i dag, om et par uker. Så alt håp er ikke ute riktig enda. 

Har dilla på sitron, og spiser det som appelsiner. Kvalmen som slo meg helt ut i uke 7-9 har nå roet seg virker det som (phu 😅). 

Det er livet i denne Skomakergata om dagen da :-) 

Gratulerer så mye med spira💜🐣

Hjemme fødsel ja, gjort det før? 

Hvilke tanker har du rundt det? 😀💙

Og, hvor i verden bor du, lett å få tak i jordmor som tar på seg oppgaven? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2guttaboys skrev:

Gratulerer så mye med spira💜🐣

Hjemme fødsel ja, gjort det før? 

Hvilke tanker har du rundt det? 😀💙

Og, hvor i verden bor du, lett å få tak i jordmor som tar på seg oppgaven? 

 

Takker 😊 

Hjemmefødsel, ikke gjort det før nei. Fødte på Rikshospitalet sist, for fem år siden.(og det var ikke veldig god opplevelse). 

Jeg har ønsket hjemmefødsel helt siden den gangen, og lest meg godt opp -både på risiko og fordeler. (Har skrevet litt om det under en tråd her om hjemmefødsel). Hjemme vet jeg at oppfølgingen er bedre, en Jm som kjenner deg og dine behov fra før er med deg, det er renere, og jeg kan føde som jeg vil (ikke på rygg, i vann osv), og ikke minst etterpå -Stillhet, ro! Slippe fler på rommet og forskjellige mennesker hele tiden. :) 

Men nå blir det kanskje ikke sånn da, desverre. :( 

Jeg bor rett utenfor Oslo, og i min nærhet er det 3 forskjellige hjemmefødsel tilbud. Og nærmeste sykehus (sentralsykehus) er 4min unna hvis det skulle være noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Takker 😊 

Hjemmefødsel, ikke gjort det før nei. Fødte på Rikshospitalet sist, for fem år siden.(og det var ikke veldig god opplevelse). 

Jeg har ønsket hjemmefødsel helt siden den gangen, og lest meg godt opp -både på risiko og fordeler. (Har skrevet litt om det under en tråd her om hjemmefødsel). Hjemme vet jeg at oppfølgingen er bedre, en Jm som kjenner deg og dine behov fra før er med deg, det er renere, og jeg kan føde som jeg vil (ikke på rygg, i vann osv), og ikke minst etterpå -Stillhet, ro! Slippe fler på rommet og forskjellige mennesker hele tiden. :) 

Men nå blir det kanskje ikke sånn da, desverre. :( 

Jeg bor rett utenfor Oslo, og i min nærhet er det 3 forskjellige hjemmefødsel tilbud. Og nærmeste sykehus (sentralsykehus) er 4min unna hvis det skulle være noe. 

Så godt å høre noen som er positive til fødsel i behagelige omgivelser hjemme 💙😀

Såmange hjemme fødsel tilbud i området, supert! Her jeg bor er det ikke så store utvalget dessverre.

Skjønner godt at du vil føde hjemme i fred og ro, trygt og uten alle ytre påvirkninger. Jeg fødte min nr 3 hjemme for 1 år siden. Helt supert! Særlig tiden etterpå vil jeg si 😀💙🎂 

Håper virkelig at du får en god fødselsopplevelse uansett hvor du ender!! 😄

Min jm var helt fantastisk, jordmorsteamet i Drammen :)

Og doula Marianne Formodalen 💜😘 anbefales!! 

Lykke til!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 2guttaboys skrev:

Så godt å høre noen som er positive til fødsel i behagelige omgivelser hjemme 💙😀

Såmange hjemme fødsel tilbud i området, supert! Her jeg bor er det ikke så store utvalget dessverre.

Skjønner godt at du vil føde hjemme i fred og ro, trygt og uten alle ytre påvirkninger. Jeg fødte min nr 3 hjemme for 1 år siden. Helt supert! Særlig tiden etterpå vil jeg si 😀💙🎂 

Håper virkelig at du får en god fødselsopplevelse uansett hvor du ender!! 😄

Min jm var helt fantastisk, jordmorsteamet i Drammen :)

Og doula Marianne Formodalen 💜😘 anbefales!! 

Lykke til!! 

Takk i lige måde, og Tusen takk for tips! 😊 Ja, det er ikke alle rundt meg jeg kommer til å snakke høyt om mitt ønske med 😉 Og spesielt siden jeg jobber i helsevesenet selv så vet jeg om de som mener å føde hjemme er feil og farlig -men de er bare veldig feil informert og har for lite kunnskap, mener jeg.

Jeg har også vært i kontakt med jordmorteamet, men etter at Chatrine mistet autorisasjonen så har de sluttet med hjemmefødsel :( 

Hun tipset meg om jordmor Jutta (i Asker), som jeg har møtt og hun er også nydelig person som vet hva hun gjør. Hun snakket med sykehuset nå, for å sjekke, og de anbefalte ikke hjemmefødsel. Jeg skal riktignok igjennom noen fler prøver og undersøkelser der, før jeg gir opp alt håp. Men hvis det blir på sykehuset så hadde kanskje en doula vært noe?! Hmmm Jeg skal skrive opp navnet hennes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Takk i lige måde, og Tusen takk for tips! 😊 Ja, det er ikke alle rundt meg jeg kommer til å snakke høyt om mitt ønske med 😉 Og spesielt siden jeg jobber i helsevesenet selv så vet jeg om de som mener å føde hjemme er feil og farlig -men de er bare veldig feil informert og har for lite kunnskap, mener jeg.

Jeg har også vært i kontakt med jordmorteamet, men etter at Chatrine mistet autorisasjonen så har de sluttet med hjemmefødsel :( 

Hun tipset meg om jordmor Jutta (i Asker), som jeg har møtt og hun er også nydelig person som vet hva hun gjør. Hun snakket med sykehuset nå, for å sjekke, og de anbefalte ikke hjemmefødsel. Jeg skal riktignok igjennom noen fler prøver og undersøkelser der, før jeg gir opp alt håp. Men hvis det blir på sykehuset så hadde kanskje en doula vært noe?! Hmmm Jeg skal skrive opp navnet hennes :) 

Enig med deg om det, for lite informasjon og usikkerhet gjør alt mange trekker raske konklusjoner i negativ retning :(

-Jeg er ikke tøff eller gal, bare litt pysete og trenger å føle en viss kontroll! 

Synd dette med Cathrine, hun jeg hadde 😘 Håper virkelig at til ingen ordner seg for henne og at hun får hjulpet mange fler igjennom fødsel!! 😀 Jutta... Det skal jeg sjekke! :) takk! 

Doula Marianne er fantastisk, hun bare gjorde ting for meg, nesten før jeg tenkte tanken selv 💜😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 😀

Termin 07.11.17, og 10+5 i dag. Vært til tidlig UL to ganger, og sett bankende hjerte. Snaaaart 2.trimester, gleder meg til å senke skuldrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2017 den 21.50, Fandens Oldemor skrev:

Jeg vet ikke helt hvor langt jeg er på vei nå, har hatt så ustabile sykluser. Kanskje 7+3? De siste par dagene har jeg hatt en litt ekkel følelse av at jeg ikke er gravid lenger.

Symptomene har blitt svakere, men de er der fortsatt. Det er liksom en fattig trøst uansett, jeg husker nemlig godt hva gyn sa en gang jeg hadde en MA. Det er morkaken som er skyld i symptomene, så så lenge man ikke blør vil morkaken fortsette å produsere symptomer. Ikke meningen å skremme noen, må bare lufte tankene litt. Jeg tror det er sjelden man er så uheldig, men sist ma ble ikke oppdaget før flere uker etter at fosteret hadde sluttet å utvikle seg. Kjenner derfor at jeg er helt avhengig av å få komme til tidlig ul, men har ikke legetime før om et par uker. Så er det å trygle om å få det, før evt. ny runde med venting. Det føles så lenge. 

Når det er sagt, så kan det jo meget godt hende alt er i skjønneste orden. At jeg bare er redd for MA siden det har skjedd før. Mannen har en god magefølelse, sier han :) Jeg leter med doppler et par ganger i uka selv om det er for tidlig, og krysser fingrene for at det snart dukker opp noen lynraske slag :) 

Hvordan går det med deg? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Svanhild88 skrev:

10+5 i dag! La dei siste dagene fram mot 12 veker gå fort 🙏🏻 

 Berre 9 dager no 😁 10+5 her og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er minst 9+0 idag (ustabil syklus) har time til ul på fredag og begynner endelig å glede meg! Har ikke hatt troen på dette her og slitt veldig med å ta det inn, men igår løsnet det litt når vi snakket litt om navn. :) Symptomene har vært svake hele veien, men er nå så trøtt og slapp at jeg sliter med å fungere og kvalmen kommer og går, verre i intensitet enn tidligere. Mener selv jeg føler liv, men det kan ikke være mulig så det blir spennende hos gyn på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2017 den 11.42, Minimeg123 skrev:

 Berre 9 dager no 😁 10+5 her og!

Kjekt med noen som er heilt likt 😃 

Ja, det nærmer seg 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Når forteller dere om nyheten til venner og familie? 🌸

Eg har liksom 12 uker stemplet inn i hodet, men selv om det er få dager igjen, kjenner eg att det er vanskelig å holde på vår lille hemmelighet 💕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Svanhild88 skrev:

 Når forteller dere om nyheten til venner og familie? 🌸

Eg har liksom 12 uker stemplet inn i hodet, men selv om det er få dager igjen, kjenner eg att det er vanskelig å holde på vår lille hemmelighet 💕 

Fordi dette ikke er første gangen så har jeg lært meg verdien av å fortelle det til de vi vil skal glede seg med oss, men også kunne sørge med oss i så tilfelle. 

Så nære venner (og søstrene mine aller først) fikk vite det iløped av de første par ukene :) Det er jo de vi ville ønske trøst og forståelse fra hvis noe skulle gått galt også. Familie (våre foreldre) rundt uke 8 etter andre ul. -Og da vet jo "alle" det 😂😜

Jobben min og kollegaer fikk vite det første uken, fordi vi blir "tatt ut av drift". Og jeg gidder ikke å lyve på meg en vond rygg el.lign. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Svanhild88 skrev:

 Når forteller dere om nyheten til venner og familie? 🌸

Eg har liksom 12 uker stemplet inn i hodet, men selv om det er få dager igjen, kjenner eg att det er vanskelig å holde på vår lille hemmelighet 💕 

Eg hadde også store planer om å vente til veke 12 😁 men pga kvalme og oppkast (gjekk ned fleire kg) fortalte vi det til foreldre i veke 7 (dei hjelper oss med oppussing so vi fortalte kvifor eg ikkje kunne være der☺). Arbeidsgiver i veke 8 pga sjukmelding. Søsken fekk vite det i veke 9. Venner får vite etter veke 12 tenker eg 😊

Endret av Minimeg123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre med det samme siden vi har mistet så mange ganger, greit at det vet om det skulle det være noe. Arbeidsgiver i uke 6 da jeg ble sykemeldt pga blødninger. Er 11 uker i morgen og har sagt det til nærmeste familie. Sier det til venner etter ul i slutten av uken, så sant alt er bra med den lille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste familie sa jeg det til med en gang. Noen venner vet det, andre har sett det siden magen vises godt allerede. Resten får vite det en gang etter uke 12, når vi føler for det. Jeg er så åpen om slikt at hvis det går galt er det godt å ha støtte rundt seg. Var mye mer restriktiv første gangen, men følte helt annerledes denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært helt overkommerlig kvalm denne gangen, ikke spydd men har vært fyllesjuk kvalm :P

 Med sønnen vår slapp kvalmen i uke 9, noe den gjorde denne gangen også, men ut i uke 10 kom uggenheten tilbake og i går lå jeg langflat med skikkelig kvalme og oppkast, klarte ikke å holde på verken vått eller tørt :( jeg er 11 uker i dag, og plutselig så kommer denne kvalmen, det var jeg ikke forberedt på...begynner å lure på om det kan være en lita jente inni magen, siden symptomene er annerledes denne gangen <3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, FruMille skrev:

Jeg har vært helt overkommerlig kvalm denne gangen, ikke spydd men har vært fyllesjuk kvalm :P

 Med sønnen vår slapp kvalmen i uke 9, noe den gjorde denne gangen også, men ut i uke 10 kom uggenheten tilbake og i går lå jeg langflat med skikkelig kvalme og oppkast, klarte ikke å holde på verken vått eller tørt :( jeg er 11 uker i dag, og plutselig så kommer denne kvalmen, det var jeg ikke forberedt på...begynner å lure på om det kan være en lita jente inni magen, siden symptomene er annerledes denne gangen <3 

Litt likt her, med første var jeg sengeliggende til uke 17. Spydde bare jeg snudde meg i senga, hadde alle gravidsymptomer jeg noen gang hadde hørt eller lest om. Alt var voldsomt og heftig. Var sikker fra dag 1 at her ble det jente, og det ble det :) Denne gangen er alt fantastisk mye lettere, føler meg fyllesyk til tider og kan bli skikkelig kvalm om jeg ikke får nok søvn. Er fryktelig trøtt hele tiden, men omtrent ingen andre symptomer. Har guttefølelse denne gangen :) 9+4 idag og har ul på fredag. Er veldig spent på å se om alt er ok så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Mumua skrev:

Litt likt her, med første var jeg sengeliggende til uke 17. Spydde bare jeg snudde meg i senga, hadde alle gravidsymptomer jeg noen gang hadde hørt eller lest om. Alt var voldsomt og heftig. Var sikker fra dag 1 at her ble det jente, og det ble det :) Denne gangen er alt fantastisk mye lettere, føler meg fyllesyk til tider og kan bli skikkelig kvalm om jeg ikke får nok søvn. Er fryktelig trøtt hele tiden, men omtrent ingen andre symptomer. Har guttefølelse denne gangen :) 9+4 idag og har ul på fredag. Er veldig spent på å se om alt er ok så langt. 

Det blir jo spennende for oss begge å se om jeg får jente og du gutt :P jeg har ultralyd i morgen, 2 uker siden sist og jeg håper at alt fortsatt er bra med den lille <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 10.49, FruMille skrev:

Jeg har vært helt overkommerlig kvalm denne gangen, ikke spydd men har vært fyllesjuk kvalm :P

 Med sønnen vår slapp kvalmen i uke 9, noe den gjorde denne gangen også, men ut i uke 10 kom uggenheten tilbake og i går lå jeg langflat med skikkelig kvalme og oppkast, klarte ikke å holde på verken vått eller tørt :( jeg er 11 uker i dag, og plutselig så kommer denne kvalmen, det var jeg ikke forberedt på...begynner å lure på om det kan være en lita jente inni magen, siden symptomene er annerledes denne gangen <3 

Litt det samme her spydde voldsomt veke 7 til veke 9, fekk tabletter og var spyfri nesten ei veke. Har etter det spydd annakvar dag og er generelt trøtt og uggen, men bedre enn i veke 9 då ☺ 

Ser litt fram til dronningtrimesteret som legen min kaller trimester 2 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Minimeg123 skrev:

Litt det samme her spydde voldsomt veke 7 til veke 9, fekk tabletter og var spyfri nesten ei veke. Har etter det spydd annakvar dag og er generelt trøtt og uggen, men bedre enn i veke 9 då ☺ 

Ser litt fram til dronningtrimesteret som legen min kaller trimester 2 😀

Hihi, dronningtrimesteret ,artig navn da :P 

spyen ble bare verre og verre den dagen, akkurat som man satte på en kran :0 men det ble med den dagen, siden har jeg kun vært veldig kvalm ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11+1 i dag og vi fikk hilse på den sprellende lille bebisen vår <3 det var så mye snurr og sprett i magen, artig å se på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, FruMille skrev:

11+1 i dag og vi fikk hilse på den sprellende lille bebisen vår <3 det var så mye snurr og sprett i magen, artig å se på :) 

Åh, så koselig! Heldige deg 💕

Eg har nedtelling til tirsdag, då er eg 12+1 og skal på UL 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...