Gå til innhold

Babyplaner og pille-sputt


junior18

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Jeg er helt ny her inne, og det føles både litt snodig, spennende og rart å være der i livet at jeg melder meg inn i et slik forum. 

 

Vi har snakket om barn i lang tid, men det har alltid vært noe som "må være på plass først". Nå gir vi full gass, og er klare! Det vil si... sluttet på p-pilla for to dager siden (gikk brettet ut), og vi ønsker å begynne aktiv prøving rundt mai. 2018 barn hadde vært midt i blinken, men man det aldri hva som skjer. 

 

Litt skummelt det her. Man vet jo ikke hvor lang tid det tar. Vi er et par på 28 og 34år. Går det på første forsøk? Må vi vente flere år? Etter å ha gått på pilla i 10år merker jeg at det er spennende å se hvordan kroppen reagerer på det, og jeg er veldig spent på hvor fort jeg vil få tilbake mensen. 

 

Når fikk du tilbake mensen etter p-pille-slutt? Noen bivirkninger på pilleslutt? Hvor lang tid gikk det før du ble gravid? Noen erfaringer med "hoppe-av-i-svingen-metoden" noen måneder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hyggelig at dere skal begynne å prøve! Jeg og min samboer skal begynne å prøve til sommeren, og gleder meg såå mye til å komme igang. Jeg sluttet derfor på p-pille i starten av desember for å gå klar av uteblitt mens osv, men er nå i tredje syklus uten, og kan dele av min erfaring fra det, iallefall; etter bortfallsblødningen på hvit pille gikk det akkurat 28 dager før jeg fikk mensen, neste syklus gikk det 27, så jeg har kommet rett inn i normal syklus, foreløpig hvertfall. Jeg opplevde skikkelig smerter og ømhet i magen rundt eggløsningstid den første syklusen, som varte et par dager, men dette fikk jeg ikke de to neste. Gjetter at eggstokkene våknet til liv igjen etter 10 års dvale. Har ellers fått kjempefett hår, oljete hud og litt kviser på ryggen - ganske ukult! Men gjetter det er noe som stabiliserer seg snart. Merkbart økt sexlyst veier dog litt opp for det  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at dere skal begynne å prøve! Jeg og min samboer skal begynne å prøve til sommeren, og gleder meg såå mye til å komme igang. Jeg sluttet derfor på p-pille i starten av desember for å gå klar av uteblitt mens osv, men er nå i tredje syklus uten, og kan dele av min erfaring fra det, iallefall; etter bortfallsblødningen på hvit pille gikk det akkurat 28 dager før jeg fikk mensen, neste syklus gikk det 27, så jeg har kommet rett inn i normal syklus, foreløpig hvertfall. Jeg opplevde skikkelig smerter og ømhet i magen rundt eggløsningstid den første syklusen, som varte et par dager, men dette fikk jeg ikke de to neste. Gjetter at eggstokkene våknet til liv igjen etter 10 års dvale. Har ellers fått kjempefett hår, oljete hud og litt kviser på ryggen - ganske ukult! Men gjetter det er noe som stabiliserer seg snart. Merkbart økt sexlyst veier dog litt opp for det  ;)

 

Så spennende! Ønsket har vært der så lenge, så det blir nesten litt skummelt når det faktisk blir en realitet å begynne prøving. Etter historier med venner som sliter med å bli gravide fikk vi vel opp farten litt, og tenker at det ikke er noe å vente noe mer med. Vi er enige om at "det perfekte tidspunkt" antakelig aldri kommer. 

 

Virker som at syklusen din kom raskt tilbake. Økt sexlyst høres ut som er grei bivirkning, det andre der i mot går seg forhåpentligvis til. Hadde få plager før jeg begynte med p-piller. Kjenner det er spennende å slutte på de også, om jeg merker en endring. Grunnen til at jeg slutter med pilla nå er samme som din, få kroppen til å "bli selv" igjen.

 

Det føles litt rart å ville vente til mai med prøving, men det er fordi det hadde vært greit med et barn som ikke er født sent på året. Har aldri tenkt slik på det før, men hvis man blir gravid uten noen problemer så tenker jeg det er greit å ta hensyn til det. I det store og det hele spiller det naturligvis ingen rolle :)

 

 

Gjør du noe i forkant av det å bli gravid? Folat? Når begynner man med det feks? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på p-pillen nå i januar, og en kveld jeg lå på sofaen fikk jeg skikkelig ubehag i "lille-magen" og litt stikninger i siden. Tok en eggløsningstest som da var positiv, så håper virkelig at vi traff :D

Jeg begynte med folat med en gang jeg sluttet på pillen. Det anbefales å begynne 3 mnd før svangerskap, og så i 12 uker til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å se det er flere som planlegger men også går å venter på å starte:)

 

Joine gjerne tråden som jeg akkurat opprettet 😉

 

Vi skal starte i gang med nr to. Første gang tok det to år fra jeg sluttet på pillen til jeg ble gravid. Hadde da gått på p-piller i over ti år. Tenkte kanskje det ville gå noen få år til vi startet med nestemann, og i tillegg til at jeg var veldig fornøyd med å "bli meg selv igjen" etter p-pille slutt, har jeg ikke gått på piller siden. Så det skal bli veldig spennende å se hvor lang tid det tar denne gangen.

 

Lykke til til dere!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

 

Gjør du noe i forkant av det å bli gravid? Folat? Når begynner man med det feks? :)

 

Juhei!! Fyren kom hjem en dag forrige uke, og foreslo ut av det blå (!) at vi kunne begynne å prøve nå! Ble så overrasket at jeg nesten satte på bremsene på prøving selv, haha. Såå glad!! Gikk rett på apoteket og kjøpte folat Hadde egentlig tenkt til å begynne med det om et par måneder, men nå er det ingen tid å miste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når fikk du tilbake mensen etter p-pille-slutt? Noen bivirkninger på pilleslutt? Hvor lang tid gikk det før du ble gravid? Noen erfaringer med "hoppe-av-i-svingen-metoden" noen måneder?

Hvis du er førstegangsprøver kan du gjerne komme over i tråden startet av meg, som heter "Førstegangs prøver" 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på p-piller i 4 år. Etter jeg sluttet gikk det 2 mnd før jeg ble gravid. Så det kan gå fort :)
Jeg hadde sagt til sambo at med noen kan det ta et år før man blir gravid etter p-pille slutt, det tok laaangt ifra så lang tid for å si det sånn :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på p-piller i 4 år. Etter jeg sluttet gikk det 2 mnd før jeg ble gravid. Så det kan gå fort :)

Jeg hadde sagt til sambo at med noen kan det ta et år før man blir gravid etter p-pille slutt, det tok laaangt ifra så lang tid for å si det sånn :legrine:

BTW Fikk mensen sånn 3-4 dager etter p-pilleslutt. Tenkte det var nok bare en sånn ''slutte på pille- blødning''. Neste mens kom normalt månden etter og da var vi i rute igjen og ble gravid månden etter der :) (ca 1-2 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Jeg har akkurat sluttet på pillen selv. (Slutten av februar)

Kan også melde om oppblåsthet, og oljete hud! :P nå venter jeg på min første mens etter den som kom etter jeg sluttet. Håper det går seg til 😊 

Spent på hvor lang tid dette kommer til å ta, og håper jo at alt har klaffet denne mnd, men tviler jo på vi er så heldig :) er 30 år og føler også det er rart og litt skummelt å være der at man nå skal prøve. Men mest av alt gleder jeg meg masse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei igjen! :)

Takk for så mange hyggelige svar! Jeg glemte rett å slett litt av tråden, så har ikke svart dere. 

Jeg sluttet på pilla 8.februar, og fikk igjen mensen etter to måneder (hoppet over en gang). Mye mer kviser enn jeg har hatt tidligere, spesielt rett før mens. Det gikk seg til etter hvert. Vi har "hoppet av i svingen" frem til mai, og vipps klaffet det i starten av juni! Helt utrolig! Og vi er så glade! :D Er da ca 5 uker på vei. 

Hvordan går det med dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...