Gå til innhold

2 åring som legger seg 20-21... greit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En som nettopp er blitt 2 år som legger seg mellom 20-21 hver dag... helst nærmere 21, og av og til også senere om vi er borte på kvelden på besøk. 

 

Hva synes du om det? Er så mange meninger.... 

 

Barnet går i bhg.



Anonymous poster hash: 7f672...bc3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt ann på når dere drar i barnehagen om morgenen det. Jeg synes 21 er litt seint. Vi er melleom 19 - 20. Og i BHG  kl 8 -9.



Anonymous poster hash: a1539...4c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem vel litt an på når barnet vaknar på morgonen.  Om du må vekke barnet for å fylgje i bhg ville eg lagt han/ho tidlegare.  Om barnet kan sove så lenge at det vaknar av seg sjølv, så passar gjerne denne døgnrytmen i din famile. 

Det er her i skandinavia det er opplese og vedteke at alle barn skal legge seg kl 19, i andre land søv dei gjerne meir på dagtid, og legg seg seinare på kvelden. Så det finnes fleire måtar å gjere ting på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da helt fint. En 2-åring sover jo som regel på dagen fremdeles. Så med mindre dere er restriktive her og barnet får for lite søvn sammenlagt i døgnet, så er det ikke noe problem. Vi justerer leggetid etter hvor mye 2-åringen vår har sovet på dagen og han legger seg alt fra 19.30-21.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger 1,5 åringen i 21-21.30 tiden.

Står opp 07.30 og er i barnehagen 08.30.

Hun sover 2 timer på dagen

 

Anonymous poster hash: 4ad3c...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

En som nettopp er blitt 2 år som legger seg mellom 20-21 hver dag... helst nærmere 21, og av og til også senere om vi er borte på kvelden på besøk. 

 

Hva synes du om det? Er så mange meninger.... 

 

Barnet går i bhg.

 

Anonymous poster hash: 7f672...bc3

 

 

Jeg synes det høres veldig sent ut for en på 2 år. Men det spørs jo hvor tidlig dere må stå opp, om han sover mye på dagtid og lignende. Du kan jo Google hvor mye søvn et barn på hans alder trenger, men jeg vil tro det er 12-13 timer i døgnet. Om dere f.eks står opp i 7 tiden, og han får 1-2 lurer på dagen på til sammen 2-3 timer, så er kanskje det nok for ditt barn, men du kjenner han jo best, og vet om han blir sur og trøtt på dagtid og lignende.

 

Anonymous poster hash: a040d...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig viktig med nok sammenhengende søvn for små barn, både for at kroppen skal få restitusjon fysisk, men også for at hjernen skal kunne utvikle seg best mulig.

 

Å legge en toåring så sent er tåpelig gjort av foreldrene og dårlig gjort overfor barnet!

 

Anonymous poster hash: fb975...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig viktig med nok sammenhengende søvn for små barn, både for at kroppen skal få restitusjon fysisk, men også for at hjernen skal kunne utvikle seg best mulig.

 

Å legge en toåring så sent er tåpelig gjort av foreldrene og dårlig gjort overfor barnet!

 

Anonymous poster hash: fb975...e53

Helt enig med deg! Her legges 1,5 åringen klokken 19:00. Er i bhg ca 07/08:00.

 

Anonymous poster hash: 6a11e...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt sent ut, men fungerer det for dere? Må barnet tidlig opp og klarer barnet å sove om morgenen? 2 åringen vår legger seg 20.00 og for oss fungerer det fordi hun ikke må tidlig opp, hun sover til 07.00-07.30 cirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min var 2 år sovnet hun gjerne 21-2130. Våknet av seg selv ca kl 8. Sov 930-11 og 14-16. Det passet for oss og det passet for henne.

Det var umulig å få henne til å sove lengre på natten da hun våknet på morgenen for å tisse og spise, hun ble kjempesulten.

Men vi var hjemme så jeg kunne justere dagene akkurat som det passer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 2 åring som fylte nettopp. Hun sliter vi innimellom med å legge. Vi legger henne sjelden senere enn 8. Kan i verste fall få 9 timer med søvn ei natt i uka kanskje. Sover 1 time på dagen. Kjenner jeg får litt vondt av svarene her om søvn (noe jeg vet fryktelig godt selv), men vi kan ikke trylle heller. Men vi legger ikke ungen kl 21 med overlegg!

Jeg tenker at om ungen sover ca 12 timer i døgnet er det vel innafor. Men om dere ikke snur trenden veldig snart vil UNGEN slite etterhvert. Dere legger ungen sent for at det er lettvindt for dere! Da har dere allerede feilet...

Mener å huske å ha sett en lignenoe tråd her for ikke lenge siden.

Sovner ungen kl 20 er det helt innafor. Men innlegget ditt vitner ikke om noen astrofysiker.

 

Anonymous poster hash: 1e6b1...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min som ble to rett før nyttår sovner 21.30 hver kveld. Og våkner blid og fornøyd av seg selv klokken 06 hver morgen. Sover en knapp time i barnehagen, men ingenting hjemme i helger og ferier uten at det påvirker nattesøvnmengden.

 

Søstera var akkurat lik da hun var to. Før søvnbehovet økte rett etter treårsalderen. Håper det samme skjer med minsten..

 

Ikke alle unger trenger like mye søvn. Faren til ungene sover forøvrig 5 timer hver natt, og for meg har det vært nok med 6 timer siden jeg var tenåring. Så vi er tydeligvis en familie som ikke trenger så mye søvn.

 

Anonymous poster hash: 5b055...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som ble to rett før nyttår sovner 21.30 hver kveld. Og våkner blid og fornøyd av seg selv klokken 06 hver morgen. Sover en knapp time i barnehagen, men ingenting hjemme i helger og ferier uten at det påvirker nattesøvnmengden.

 

Søstera var akkurat lik da hun var to. Før søvnbehovet økte rett etter treårsalderen. Håper det samme skjer med minsten..

 

Ikke alle unger trenger like mye søvn. Faren til ungene sover forøvrig 5 timer hver natt, og for meg har det vært nok med 6 timer siden jeg var tenåring. Så vi er tydeligvis en familie som ikke trenger så mye søvn.

 

Anonymous poster hash: 5b055...fee

Ser at første avsnitt lett kan leses feil. Poenget var at barnet ikke sover på dagen når det er hjemme. Men det sovner ikke før 21.30 likevel.

 

Sov 21.30 til 06 hele juleferien på to uker feks.

 

Er blid og fornøyd.

 

Anonymous poster hash: 5b055...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at første avsnitt lett kan leses feil. Poenget var at barnet ikke sover på dagen når det er hjemme. Men det sovner ikke før 21.30 likevel.

 

Sov 21.30 til 06 hele juleferien på to uker feks.

 

Er blid og fornøyd.

 

Anonymous poster hash: 5b055...fee

Men hvorfor legger dere ikke ungen kl 20??

 

Anonymous poster hash: 1e6b1...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er timene man får før midnatt som gir best søvnkvalitet, viser ny forskning.

Her legger 2-åringen seg kl 18.30-19, og 6-åringen seg kl 20.

 

Anonymous poster hash: a3f6f...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor legger dere ikke ungen kl 20??

 

Anonymous poster hash: 1e6b1...6fe

Fordi barnet ikke sovner før 21.30. De få gangene det sovner før, slik som klokken 20, så sover det 1.5 timer kortere. Det trenger ikke mer søvn enn de timene.

 

Og for oss er det bedre med et barn som sover 21.30 til 06 enn fra 20 til 4.30..

 

Er jo helt klart ikke noe i veien med å snu døgnet slik. Men jeg foretrekker å få sove litt lenger om morgenen.

 

Anonymous poster hash: 5b055...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En som nettopp er blitt 2 år som legger seg mellom 20-21 hver dag... helst nærmere 21, og av og til også senere om vi er borte på kvelden på besøk.

 

Hva synes du om det? Er så mange meninger....

 

Barnet går i bhg.

 

Anonymous poster hash: 7f672...bc3

En 2 åring kan ha hvilken som helst døgn rytme, så lenge han får nok søvn.

I sydlige strøk er det sene kvelder og siesta. I mange land kan man ha halv barnehageplass, der en bare har ettermiddag.

 

Det er når skolen begynner f.eks klokka 8, og barnet skal lære hele dagen de virkelig må i seng. Eller om man må levere i barnehagen klokka sju, for å nå jobben.

 

Anonymous poster hash: 801b8...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legges mini her før 2015 så våkner hun i 23 tiden og holder det gående i 2 3 timer. Leveres i barnehagen til 0730 våken og klar. Sover 1 time der. Storesøster sovnet alltid rundt kl 1900 på samme alder og var alltid trøtt da hun måtte opp og bli levert til samme tid. Barn er forskjellige, jeg tror det er viktig at man ser på barnets behov og ikke hva alle andre mener. Det er du som kjenner barnet best

 

Anonymous poster hash: 2218d...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på når barnet står opp. Som regel skal man ikke vekke dem og opp for dagen før 12 timer etter de har lagt seg. Så hvis barnet legger seg kl 21 og står opp kl 09 er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo av når hun må opp. De trenger vel ca 12 timer + lur på dagen. Står hun opp kl 6 er det nok litt lite.

Selv om det er snittet så varierer det veldig hvor mye søvn hvert enkelt barn trenger. Hi: om dere må vekke på morgenen og barnet er trøtt på dagen så er det vel for seint. Om det virker som om barnet får nok søvn så er ser vel helt i orden :)

 

Anonymous poster hash: 31578...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...