Gå til innhold

Gravid og spiseforstyrrelser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har så mange tanker om dagen.. er nå i uke 21 og magen vokser i full fart.

Jeg har slitt med atypisk anoreksi, som vil si at jeg har alle symptomene på anoreksi men er innenfor hva som er normal vektig. Denne diagnosen er ikke alltid så lett.. folk forventer at personer med spiseforstyrrelser skal man se det synlig på men det gjør man ikke i mitt tilfelle. Så og si ingen visste hva jeg har gått gjennom i nesten 10 år før jeg endelig skjønte at jeg trengte hjelp og begynte smått å fortelle til noen få rundt meg. Jeg har når avsluttet behandling som har vart i over 2 år, og har egentlig følt meg bra. Vel, så bra som man kan forvente på vei ut av en spiseforstyrrelse kan jeg vel si. Men nå kommer tankene snikende igjen.. magen vokser, folk kommenterer kroppen min, vekta øker og panikken kommer brått til tider. Har vært gravid en gang tidligere men magen var betydligere mye mindre enn hva den er på dette stadiet denne gangen! Jeg spiser mye og tar vare på barnet inni meg. Men alle disse tankene tar all min energi til tider. Det er vondt og sårt..

 

Er det flere i samme situasjon som har lyst til å lufte disse tankene litt? Det er så lett å føle seg alene om slike tanker.

 

Anonymous poster hash: 8eca6...4d2

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg er i sammen situasjon, er vel heller undervektig til vanlig, nor folk kommenterer. Er gravid nå og det verste som finnes er at folk kommenterer vekt og mage og størrelse og alt. Det er jo naturlig at man legger på seg, og får stor mage og alt det der, men problemet med den type spiseforstyrrelser er vel at den største frykten er å legge på seg og da er det tøft å takle at man faktisk gjør det. Jeg er gravid med nummer to og klarte å komme tilbake til før-gravid-vekt etter fødsel, men synes den fasen var verre. Nå har man liksom "lov", selv om det er vanskelig å akseptere. I etterkant ble jeg vEldig opphengt i å komme tilbake til tidligere form, og det er selvsagt slitsomt med en liten baby i hus :) Ville tatt det opp på helsestasjonen om jeg var deg, der kan man få psykologhjelp!



Anonymous poster hash: a0dfb...8cd
Lenke til kommentar

 

Jeg er i sammen situasjon, er vel heller undervektig til vanlig, nor folk kommenterer. Er gravid nå og det verste som finnes er at folk kommenterer vekt og mage og størrelse og alt. Det er jo naturlig at man legger på seg, og får stor mage og alt det der, men problemet med den type spiseforstyrrelser er vel at den største frykten er å legge på seg og da er det tøft å takle at man faktisk gjør det. Jeg er gravid med nummer to og klarte å komme tilbake til før-gravid-vekt etter fødsel, men synes den fasen var verre. Nå har man liksom "lov", selv om det er vanskelig å akseptere. I etterkant ble jeg vEldig opphengt i å komme tilbake til tidligere form, og det er selvsagt slitsomt med en liten baby i hus :) Ville tatt det opp på helsestasjonen om jeg var deg, der kan man få psykologhjelp!

 

Anonymous poster hash: a0dfb...8cd

Takk for svar ☺️ Skjønner hva du mener med den tiden etter. Er konstant stressa over hvordan det kommer til å bli🙈 Skal jo ha i mai så da blir jo etter fødseltiden rett i sommerklær😩 Men skal nok ikke la meg knekke sv den grunn. Har kommet så langt nå og vil virkelig ikke tilbake!

Kommer nok ikke til å prøve å få ny psykolog. Behandlingen min ble avsluttet for litt over en mnd siden ca, så orker ikke tanken på på å begynne på nytt der.. altfor krevende å begynne med ny psykolog akkurat nå. Men kommer nok til å snakke litt med helsestasjonen 😊

 

Anonymous poster hash: 8eca6...4d2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...