Gå til innhold

Å normalisere syklusen med kosthold


sukkerfri

Anbefalte innlegg

Hei! Kom nettopp over dette forumet, veldig interessant å lese innleggene til andre med samme "diagnose" som en selv - mye å kjenne seg igjen i..! Men jeg er overrasket over hvor lite det står om kosthold her, så da fikk jeg veldig lyst til å fortelle litt om min veldig positive erfaring med dette så langt (for mange av dere er dette med pcos/lavkarbo sikkert gammelt nytt, men jeg deler allikevel)!

 

Jeg fikk påvist PCOS forrige vinter, etter å ha oppsøkt lege da menstruasjonen uteble i forbindelse med at jeg sluttet på p-pillen. Ikke først og fremst på grunn av barneønske, men fordi jeg ble svært syk i fjor høst og ikke orket å styre med p-pillene når jeg var inn og ut av sykehuset hele tiden. Det ble ikke akkurat noe særlig "action" på det området i den perioden uansett, så... Men etter at mensen uteble i mange måneder, ble jeg altså bekymret og ble henvist til gynekologen på sykehuset. Der ble det raskt oppdaget PCO-eggstokker og påfølgende hormonprøver bekreftet PCOS hos meg. Trist og deprimert på grunn av dette og generelt fortvilet over hvor mye sykdom jeg plutselig hadde blitt rammet av, gikk jeg hjem og begynte å lese meg opp på PCOS. Spesielt i utenlandske artikler om emnet la jeg merke til at dette med kostholdsendringer har vært redningen for svært mange. At PCOS rett og slett er mer sammensatt enn jeg trodde, og at det ikke "bare" er snakk om eggstokker i ubalanse. Det kan virke som om det underliggende problemet for mange er insulinresistens - som igjen forstyrrer hormonproduksjonen i eggstokkene og gir unormal høy produksjon av blant annet testosteron. Dette kombinert med veldig høyt insulin fører til at eggene ikke modnes som de skal og dermed manglende eggløsing. For mye testosteron gir mange av de kjente problemene som økt hårvekst (men hårtap på hodet) og høye insulinnivåer kan føre til overvekt. Jeg forstår det sånn at det er dette metformin brukes til, for å få senket blodsukkeret og få kontroll på insulinet, men at det egentlig beregnet på pasienter med diabetes 2. 

 

Da jeg fikk påvist PCOS oppsøkte jeg Fertilitetssenteret i Oslo for videre oppfølging, da samboeren min og jeg veldig gjerne ønsker oss barn i løpet av de neste årene. Gynekologen der snakket med meg om metformin, og at dette kunne bli aktuelt for meg å prøve også. Men jeg var ikke spesielt fristet av tanken på å begynne på diabetesmedisiner i en alder av 27 år - jeg som aldri tidligere har brukt medisiner for noen ting. Jeg hadde dessuten lest så mye om den positive effekten kostholdsendring, og da spesifikt lavkarbo, kan ha på kvinner med PCOS, ettersom dette bidrar til å stabilisere blodsukkeret og dermed også hormonene. Jeg fortalte gynekologen dette, at jeg allerede var i gang med nytt kosthold og at jeg gjerne ville avvente medisinering for å se om lavkarbo alene kanskje kunne hjelpe meg. 

 

Jeg har kuttet følgende nesten 100% fra kostholdet:

Alt raffinert sukker

Ris/pasta/poteter/brød

Frukt med mye sukker

Juice /annen drikke med sukker

Øl/vin/alkohol med mye sukker

 

Istedet spiser jeg MASSE grønt, mye rent kjøtt/fisk, proteinbrød, nøtter, kjerner, belgfrukter, bær, mørk sjokolade (i små mengder), egg, meieriprodukter, jeg har etterhvert blitt god venn med produkter som sukrin og andre søtningsmidler, jeg lager grønnsaksstapper til middag, lager egen müsli... 

Jeg spiser noen matvarer med relativt "mye" karbo, sånn som kikerter og rotgrønnsaker, men disse inneholder også masse fiber og er ikke påvist å gi spesielt høy blodsukkerstigning. 

 

Ja, det har i det hele tatt gått overraskende bra å kutte sukker i dietten. Og jeg trives med det. I løpet av den første måneden forsvant bokstavelig talt alt av søtsug, og det gjelder fremdeles, nå 9 måneder senere. Folk kan spise så mye snop, dessert og søtsaker de bare vil foran meg, jeg har altså bare ikke lyst på det!  :D

 

Men det aller beste er selvfølgelig hva som har skjedd med helsen min. Jeg er ikke spesielt overvektig, så jeg har ikke gått ned i vekt, men holdt vekten stabil i hele perioden. Noe annet som nå er stabilt, er syklusen min. Allerede første måneden med nytt kosthold kom mensen tilbake, og, sakte, men sikkert har den vendt tilbake for godt nå det siste halve året. Den kommer til samme tid hver måned og varer akkurat like lenge hver gang. 

 

Jeg har vært hos gynekologen noen ganger siden dette, og han er ikke annet enn veldig imponert over resultatene mine. De siste blodprøvene viser mye bedre resultater og med menstruasjon hver måned, har jeg fått beskjed om at jeg ikke trenger medisiner foreløpig :tommelsmil:  Jeg er altså så utrolig happy for det og ekstremt glad for at jeg ville teste denne kostholdsendringen før jeg prøvde medisinering. Nå har vi foreløpig ikke klart å bli gravide enda (vi har heller ikke prøvd så veldig enda), men med normal syklus på plass er det jo lov å håpe på at man kan klare det på "gamlemåten" etterhvert. 

 

Dette ble et langt innlegg, men for andre i samme situasjon kan det jo kanskje være interessant å lese om min erfaring med dette. Jeg er kjempeforundret over at ikke alle som får påvist PCOS får informasjon av legen om hvor effektiv en kostholdsendring kan være - i hvert fall en oppfordring til å prøve det før man eventuelt går videre med medisiner og lignende. Jeg føler at jeg er i ferd med å spise meg frisk, og det er virkelig en utrolig god følelse! :hjertesmil:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Når jeg ble diagnostisert på rikshospitalet fikk jeg også innkalling til kostholdsveiledningsgruppe på lipidklinikken. Men da var det mer snakk om å spise magrere. Fikk også tilbud om Grete Rhoede kurs. Jeg var på det første men ikke d andre. Magrere kost hjalp meg med å få tilbake regelmessig menstruasjon.

Men har heller ikke insulinresistens da.. "kun" pco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at omlegging av kostholdet har vært gull verdt for meg - nå sitter jeg her faktisk med positiv graviditetstest i hånda, bare en snau måned etter at jeg skrev dette innlegget! HURRA!! :laugh:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...